Test Citroën ë-C4 X: V tomto aute sa elektriky netreba báť

Nie je to tak dávno, čo sme jazdili naftovým Citroënom C4 X. Tentokrát tu máme rovnaké, avšak úplne iné auto. Ide tiež o C4 X, ale v plne elektrickej verzii s menovkou mierne zmenenou na ë-C4 X. Elektrických 100kW/136 koní a 260Nm a deklarovaný dojazd 360km veštia, aspoň papierovo, slušný elektromobil. A aká je realita?

Rozlíšiť ë-C4 X od spaľovacích súrodencov je takmer nemožné. Pochopiteľne, ako náhle vidíte modrú značku, je všetko jasné. Bez nej sa ale musíte skloniť k zadnému nárazníku a pozrieť sa, či nájdete výfuk. Ak nie, je jasné, že ide o elektrickú verziu. Obe autá majú inak identické rozmery a tvary. Ako sme už písali, samotná C4 X pôsobí robustne a odolne, čomu dopomáhajú airbumpy. Predná maska je typickým Citroënom novej generácie s úzkym pásikom denných LED svetiel a väčšími stretávačkami. C4 X je vlastne sednom vychádzajúcim z hatachbacku, alebo ak chcete crossoveru C4. Budeme sa opakovať, ale práve tá druhá spomínaná karoséria sa nám esteticky páči viac. Zadná časť sedanu na nás nepôsobí úplne prirodzene aj vďaka pomerne úzkemu a vysokému profilu. Sto ľudí, sto chutí. Dúfame,že sa pri kúpe budete riadiť predovšetkým svojim a nie našim názorom. A čo sa týka farieb, predošlý testovaný kus v sivej Platinum nám prišiel elegantnejší ako tento biely. Ale to je zasa len náš názor.

Kabína je taktiež identická so spaľovákom. Ak ste teda čítali náš predošlý test, nič nové sa nedozviete. Farebná kombinácia je čierna s jemnými modrými a šedými akcentmi. Tie nájdeme na sedadlách a madlách dverí a elegantne čiernemu interiéru dodávajú iskru sviežosti. Rozložité a široké kožené sedadlá to hrajú hlavne na pohodlie a žiadne výrazné bočné vedenie od nich nemožno čakať, čo však v tomto druhu auta ani nevadí. Sedí sa trochu vyššie, ale veľmi komfortne. Trojramenný kožený volant má skutočne masívne spodné rameno ale drží sa fajn a na zvyšných ramenách má vcelku presnú a intuitívnu multifunkciu. Napriek tomu, že elektrická C4 X nemá klasickú prevodovku, malý páčkový volič je rovnaký ako v spaľovákoch. A nám sa páči, takže sme spokojní. Kabína ako celok pôsobí robustným, odolným a priestorným dojmom. A on aj skutočne priestorný je a na úkor batérie o nič neprišiel. Dokonca ani o objem kufra, ktorý ma rovnakých 510 litrov, čo je skvelé. Na zadných sedadlách je tiež miesta nadštandardne aj pre dospelých a aj na dlhšie cesty. Dlhšie ako samotný dojazd. Vo výbave je bezdrôtové nabíjanie aj konektivita smartfónov, rýchly infotainment s  kvalitnou navigáciou a samostatným rozhraním obsahujúcim údaje a štatistiky o nabíjaní a jazde. Samotné spracovanie aj materiály v kabíne pôsobia na dotyk aj pohľad solídne, množstvo plôch je príjemne pogumovaných, čo z hľadiska odolnosti nie je zlé.

 

Citroën ë-C4 X uvádza do pohybu 100kW/136 elektrických koní a 260Nm. Tie živí 50 kWh batéria podporujúca nabíjanie až 100kW, čo robí z ë-C4 X veľmi použiteľný a rýchlo nabíjateľný elektromobil. Z 0 na 80% sa dostanete aj za 30 minút. Za 80% rýchlosť nabíjania klesne a tak to do plnej trvá zhruba ďalších 40 minút. To je však stále úplne fajn a do 0% aj tak nikto nejazdí, čiže na verejnej rýchlonabíjačke nebudete nikdy nabíjať do plna dlhšie než hodinu. So 7,4kw nabíjačkou na doma je to cez 7 hodín, čo je štandard triedy, ale opäť úplne v poriadku na nočné nabíjanie. Deklarovaný dojazd je 360 km a ako vždy, ide skôr o optimistické čísla aj keď v mestskom prostredí s precíznym využívaním rekuperácie za optimálneho počasia nejde vôbec o prestrelený údaj. My sme jazdili počas horúceho letného dňa so zapnutou klimatizáciou a v meste to šlo aj pod 15 kWh. Ešte väčším prekvapením bolo, keď sme sa na diaľnici pri ustálenom tempe 120 km/h dostali na 17,5 kWh. To je dojazd skoro 290 km, čo robí z ë-C4 X auto použiteľné aj na stredne dlhé trasy. Pri dobrej logistike a plánovaní to teda už vonkoncom nie je žiaden mestský elektromobil, ktorému dôjde energia za značkou konca obce. Z tohto pohľadu ide skutočne o milé prekvapenie. ë-C4 X  je pomerne veľké a ťažké auto. Veď aj váži 1,7 tony. Aj keď je 136 koní elektrických, dynamika úplne neohúri, avšak väčšinovej populácií bez športových amícií úplne postačí. Zodpovedá tomu stovka za desať sekúnd. Podanie výkonu je však úplne lineárne a plynulé, takže pocitovo pôsobí auto rýchlejšie než v skutočnosti je. Vďaka lineárnemu podaniu výkonu je aj predbiehanie plynulejšie a dostatočne svižné, aj keď pri štyroch dospelých na palube to už chce trochu premýšľania. Avšak nič, čo by úplne obmedzovalo alebo robilo vrásky na čele. Z hľadiska pomeru medzi výkonom a prevádzkovými nákladmi ide podľa nás o super pohon a ë-C4 X je dôkazom toho, že dojazd a efektivita elektromobilov napredujú. Takže nie, planéta sa o tých pár rokov neprestane točiť a aj na tie nedeľné rožky vás elektromobil odvezie bez problému 🙂  Podvozok je aj v prípade elektrifikovanej verzie naladený absolútne komfortne a to je úplne správne. Toto auto je proste pohodlný a tichý prepravník a pokúšať sa s ním rezať zákruty za hranicami predpisov by pôsobilo až komicky. Všetko je proste tak ako má byť a ë-C4 X je zaručene jedným z najkomfortnejších zástupcov svojho segmentu.

 

Vo výsledku musíme povedať, že Citroën ë-C4 X  je rozhodne jedným z tých lepších elektromobilov, ktoré sú aktuálne dostupné. Výkonovo ide síce skôr o priemer, ale dostatočný a hlavne efektívny. Nabíjanie netrvá večnosť, takže sa viete vydať aj na relatívne dlhšiu trasu, akurát musíte plánovať zastávky. Výbava je slušná a kabína priestorovo veľmi štedrá a pohodlná. Rovanko tak podvozok, nastavený na absolútnu prioritizáciu komfortu. Dizajn sedanu je možno trochu kontroverzný, my si k nemu stále hľadáme cestu, čo je ale úplne subjektívna vec a nenapovedá nič o kvalitách auta. Výhodou tejto karosérie je ale veľký kufor v kombinácií s bohatým priestorom v interiéri, čo robí z ë-C4 X plnohodnotné rodinné auto bez kompromisov ohľadom pohodlia a priestoru. Nuž a cena? Za testovaný kus Shine Pack s doplnkami nie úplne nízka, bez pár drobných 40 000 eur s DPH. Sme ale v segmente elektomobilov, v tomto prípade ani nie malých a dobre vybavených, takže suma nám príde celkom férová.  Základný Feel ale začína už na 33 490 eur s DPH.

Citroën ë-C4 X Shine Pack

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4600 mm
Šírka 1834 mm
Výška 1525 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1696/2040 kg
Batožinový priestor 510 l
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10 s
Spotreba WLTP (kWh) NA
Dojazd WLTP 360 km