Test Citroën C5 Aircross Hybrid: Silný ale aj šetrný

Citroën C5 Aircross je našou testovou stálicou a toto SUV je vždy príjemným spoločníkom na cesty. Testovali sme ho už v rôznych variantoch motorizácie či výbavy, avšak v podobe Plug-In Hybridu to bolo v tomto prípade prvý krát. Hybridizácia a tlačenie elektrického pohonu sa stáva trendom a tak je dobré, že aj tento Citroën reaguje na aktuálnu situáciu.

Zvonku ho od bežného, plne spaľovacieho modelu takmer nerozlíšite, avšak isté znaky sa tu nájdu. Samozrejme, nad oboma zadnými blatníkmi sú dvierka. Jedny skrývajú hrdlo palivovej nádrže, druhé konektor elektrického kábla. Malé tyrkysové h na predných blatníkoch a tiež emblém hybrid sú ďalšie z tých detailov, ktoré odkrývajú pohon tohto auta. Rovnako tak sú modré aj ovály airbumpov na bokoch a otvoroch v prednom nárazníku. Inak ide vzhľadovo o bežný C5 Aircross. V tomto prípade v bielej farbe, pekne doplnenej čiernou strechou a 18” čierno-striebornými diskami kolies. Testovaný kus bol naviac oblepený nálepkami informujúcimi o jeho pohone, takže v Citroëne to s propagáciu hybridného pohonu myslia fakt vážne 🙂 Ako vždy, celkovú vizáž C5 Aircross musíme pochváliť. Auto je to veľmi decentné a pohľadné s dávkou reprezentatívnosti a dobrého vkusu. Vpredu sa nebojí ani trochy odvážnejších tvarov v podobe tenkých svetiel a predelenej masky. Zadná časť zasa pôsobí svalnato, čomu dopomáha dvojica výfukov a žiabre v nárazníku. Rovnaké sú aj vpredu. Proste, sympatické a moderné SUV pre 21.storočie ktoré nepôsobí tuctovo a nudne.

Testovaný kus mal farebne zaujímavý interiér s netradičnou hnedou kožou kombinovanou s čiernymi bokmi a operadlami, doplnenými o biele pruhy. Chválime, pekná a neopozeraná kombinácia. Hnedá je aj palubná doska či volant alebo stredový tunel. Perfektne vyzerajú aj strieborné hliníkové madlá dverí. Celkovo je hliník v kabíne prítomný vo vyššej miere, na stredovom tuneli, lemovaní digitálneho prístrojového štítu či na pedáloch. Pocit vzdušnosti a kvality je v interiéri C5 už samozrejmým artiklom. Vďaka mohutnému stredovému tunelu máte pocit, že sedíte v skutočne veľkom a odolnom aute. Celkový dizajn a rozloženie má nápad a originalitu, nie však na úkor zhoršenej ergonómie či prekombinovanosti. C5 Aircross vás rozmaznáva masážnymi sedadlami či kvalitným displejom so skvelou grafikou pred vodičom a množstvom rôznych zobrazení a nastavení. Rovnako aj stredový infotainment je informačne bohatý, svižný a graficky úplne v poriadku. Keďže sme testovali vrcholnú výbavu Shine, nechýbalo tu vážne nič čo by ste každodenne potrebovali. Navigácia, vyhrievané masážne sedadlá, parkovacie kamery, osemstupňový automat s radením pádlami pod volantom, štartovanie tlačidlom, elektrické otváranie dverí kufra či plejáda jazdných asistentov. Nuž, vážne tu nechýba nič. A ani priestor. Vpredu je to väčšinou v podobných autách vždy v pohode, avšak C5 Aircross má aj vzadu fakt široký a pohodlný “gauč”, kde natlačíte aj tri detské sedačky alebo odveziete troch dospelých jedincov v úplnom komforte. Toto je proste rodinné auto ako sa patrí. Bez kompromisov. Naviac má stále dosť veľký batožinový priestor so 460 litrami objemu.

Tak a teraz to hlavné, teda hybridná motorizácia. Začnime rečou čísel. Celkový výkon predstavuje 166kW/225 koní. To sa javí ako vážne slušná hodnota. Treba ale mať na pamäti, že toto SUV váži neľahkých 1894 kg. Dobre známy benzín PureTech 1.6 s výkonom 133kW/188 koní netreba extra predstavovať. Ten jazdí v bežnom Aircrosse kultivovane a dostatočne dynamicky, avšak pri nižšej celkovej hmotnosti auta. Tým doplnkovým agregátom je elektromotor 81 kW/110 koňmi, ktoré berú energiu z 13,2 kWh li-ion batérie. Začnime dynamikou, ktorá je pri nabitej batérií a teda aktivite oboch motorov viac než dostatočná. Aj takmer dvojtonové auto jazdí s 225 koňmi výkonu kultivovane a svižne za akýchkoľvek podmienok. Na stovke je za 8,9 sekundy, avšak pocit pružnosti je vďaka posile elektromotora skvelý. Osemstupňový automat s viaclamelovou elektrickou spojkou tu svoju prácu odvádza skvelo. Manuál na výber nie je ale to vôbec nevadí, keďže táto prevodovka tu pasuje a odvádza svoju prácu na úrovni.

Citroën tvrdí, že na čisto elektrický pohon by malo byť auto schopné prejsť 55km. My sme sa zastavili na hodnote 47km v prevažne mestskom režime a pár kilometroch na okreske. Takže 55km je rozhodne reálny údaj, ktorý je pri nižšom mestskom nájazde či dochádzaní do práce na krátku vzdialenosť úplne dostatočný. Za určitých okolností tak vie toto auto fungovať ako čistý elektromobil, čo je skvelá správa. Samotné nabíjanie prebieha buď základnou 3,5 kW nabíjačkou, kedy si treba na nabitie z 0 na 100% vyhradiť takmer štyri hodiny. Použiteľnejšou sa ale javí 7,4 kW príplatková, ktorá skráti tento čas zhruba na polovicu. To už je celkom akceptovateľné, aj keď zďaleka nie najrýchlejšie na trhu. Hodnotiť spotrebu Plug-In hybridov je vždy veľmi obtiažne, keďže veľmi závisí od profilu trasy, úrovne nabitia batérie či teploty. Náš výsledok je ale nasledovný. Absolvovali sme trasu po Záhorí, čiastočne po diaľnici, čiastočne v meste a na okreskách. S nabitou batériou v hybridnom režime bol celkovým priemer 2,7 l/100 km. Pri vybitej batérií a jazde čisto na benzínový pohon sme sa väčšinou pohybovali zhuba okolo 6,8 litra. Obe hodnoty sú rozhodne fajn a stoja za zamyslenie. Ak máte dom a viete auto nabíjať napríklad v noci, môžete teoreticky do mesta do práce na krátku vzdialenosť jazdiť čisto elektricky a rýchlosť nabíjania nebudete riešiť. Ako ho viete pripojiť do zásuvky či verejnej stanice na firemnom parkovisku, taktiež super. Pre vás dáva toto auto úplný zmysel.

Inak je Citroën C5 Aircross Hybrid úplne úžasným, tichým a pohodlným rodinným SUV. Super komfortný podvozok s hydraulickými dorazmi tlmičov jazdí ako na obláčiku. Riadenie aj celková povaha auta je vyslovene pohodová bez nulových športových ambícii, aj keď v tomto prípade netrpí ani nedostatkom výkonu. Filtrovanie priečnych či zvislých nerovností tu prebieha v absolútnom kľude a pokoji, takže ak je pre vás prioritou pohodlie na palube, toto auto berte všetkými desiatimi.

Plug-In Hybridy sú stále relatívne novými autami našich ciest a tak je aj ich hodnotenie trochu ťažšie a individuálnejšie. Že je Citroën C5 Aircross mimoriadne vydareným, pohodlným a pekným SUV vieme už dlhšie z predošlých testov. Vo variante Plug-In Hybrid ale ponúka výkonnú a zároveň úspornú alternatívu pre zákazníkov, ktorí nemajú problém s detailnejším plánovaním logistiky kvôli nabíjaniu. Samozrejme, auto je dostatočne výkonné a použiteľné aj s čisto benzínovým pohonom, avšak zákazník si ho kupuje práve kvôli doplnkovému elektromotoru. Dobrou správou je, že takto motorizovaný Aircross nie je ani extrémne drahý. Vo výbave Shine s dotáciu totiž stojí 33 990 eur s DPH, čo je skutočne férová ponuka.

Citroën C5 Aircoss Hybrid

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1598 cm3 / 13,2 kWh
Výkon (celkový) 166kW/225 koní
Krútiaci moment (celkový) 360 Nm pri
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka  4500 mm
Šírka  1860 mm
Výška  1689 mm
Rázvor osí kolies  2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1894/2300 kg
Batožinový priestor 460 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (WLTP) 1,4 – 1,5
Emisie g CO2/km 32-33