Test Citroën C3: Nočné mesto

Kedysi, po Druhej svetovej vojne bolo Francúzsko vyšťavené a potrebovalo zmobilizovať ľudí, aby sa veci začali diať. Ale na to potrebovali auto, teda autá. Podobne ako Nemci prišli s Chrobákom prišli Francúzi s 2CV. Označenie spočiatku hovorilo o výkone vozidla. To stačilo na presun a základné aktivity.

Vtedy bolo nutné, aby auto prešlo s košíkom vajíčok po poli a tie sa nerozbili. Takže komfort. A ako je to teraz? C1 je mestské presúvadlo, ale C3 je tým, čo je ideovým nástupcom legendy. Je to malé auto a pri prižmúrených očiach, po pár pohároch vína, sa dá povedať, že základné črty ostali rovnaké. A aj ten výkon základný. Akurát teraz je 41-násobný.

Čo má spoločné s kačkou?

Pozrite sa zboku na základný tvar 2CV a potom na tvar C3, tam sa dajú nájsť paralely. Ale C3 je moderné auto, ktoré nedávno prešlo modernizáciou. V rámci inovácie prišiel nový predok. Zadok ostal takmer rovnaký, tam nebolo čo meniť. Tam bolo všetko v poriadku. Ale videli sme na bielom kuse rozbitý reflektor. A zrazu mal  malý Citroën strieborné svetlá. To bolo naozaj cool. Ale na červenej lepšie vyzerá červený.

Najviac však prednej časti prospeli nové svetlá, ktoré sú štandardne LEDkové. A tie sú v noci úplne super! Svietia omnoho lepšie ako halogénové svetlá vpredu. V noci je teda presun po meste naozaj príjemný, svetlá svietia naozaj dobre, toto malé auto sa nestratí. A po vystúpení zase vidno prudko svietiace biele LEDky denného svietenia.

Citroënu sa toto malé auto naozaj podarilo. Na toto tvrdenie je jeden zásadný dôvod. Bežne treba vyberať akú farbu bude mať ktoré auto, aby vyzeralo dobre. C3 vyzerá výborne ako s čiernou, bielou, modrou, tak aj červenou, či oranžovou. Toto sa tak často nevidí, aby autu sedeli kompletne všetky farby z ponuky. A dajú sa oživiť aj farebnou strechou a farebnými prvkami karosérie.

Malý model C3 vyzerá tak trochu crossoverovo. Môžu za to lemy blatníkov a čierne plasty v spodnej časti nárazníkov. A má aj Airbumps, vzduchom naplnené gumové lišty na bokoch, ktoré dokážu eliminovať ťukance v dennom meste. Bez nich C3 nechcete. Je v konfigurátore, má základnú cenu od 10 690 eur, ale nie, vyberte si drahšiu a krajšiu verziu.

Ako je to s vajcami?

Interiér C3 toho s 2CV nemá veľa spoločného. Je moderný, rafinovaný, ale zase, rovnako jednoduchý, vďaka tomu, že väčšinu tlačidiel združil do displeja. To je fajn, akurát je v ňom zakomponované aj prepínanie vnútornej cirkulácie vzduchu. A musíte stlačiť minimálne dve softvérové tlačidlá, aby ste sa k nemu dostali. Reakcie displeja sú už rýchlejšie, ale máme pocit, že na malú lištu pod displejom by sa toto tlačidlo ešte zmestilo.

A spoločné je aj pohodlie. Vpredu sú priam kreslá. Sú fantastické, pri krbe s húpacím mechanizmom by boli priam dokonalé. V aute si ale na ne musíte zvyknúť. Predná časť má dosť vysoko, ale akonáhle si vodič zvykne, tak bude stále cítiť ten komfort, ktorý má. Dokonca aj volant je príjemný na dotyk a C3 sa nehrá na hypermodernú vesmírnu loď. Má predsa klasické ručičkové prístroje s jednoduchším displejom v strede.

Zadné sedadlá majú menej miesta ako sedadlá v X6M Competition. Táto úplne zbytočná veta musí byť zrejmá každému. Ale aj tieto fotelky sú mäkké a pohodlné. Tu keď umiestnite vajcia, tak sa vám zaručene neroztlčú. Nechajte ich však v tom obale, v ktorom sú v obchode, ten sivý papierový držiak ich zvláda ochráníť, čistiť základ na praženicu z týchto poťahov nie je práve jednoduché. Časy koženkových sedadiel sú dávno preč. A vajcia môžete dať aj do kufra. Vojde ich tam presne 5000, ale potlčených na objem. V preklade, je to 300 litrov.

Pohľad do interiéru oživujú bledosivé detaily a žlté prešívanie na sedadlách. Ideálne by bolo, keby je látkový prvok aj na prístrojovej doske miesto lesklého čierneho plastu, ale to musia rozhodnúť dizajnéri. Alebo spraviť odkaz na 2CV, ktorý mal v interiéri farbu karosérie, plast pred spolujazdcom by nebolo zlé nalakovať práve červenou z exteriéru a pridať trochu čiernej ako je strecha. To by bolo cool a oživilo by to vnútro malého auta.

O valec viac, o valec menej

Oproti 2CV má C3 o valec viac, ale oproti tomu, čo bolo ešte pár rokov dozadu bežné má o valec menej. Dobre, má tri valce. Tri valce znamenajúce zvuk plochého šesťvalca. A tiež fakt, že nemá turbo znamená, že bude bližšie k výkonom legendárnej kačice ako ktorákoľvek iná verzia.

Reálne však rozbeh na stovku trvá 13,3 sekundy. A to aj napriek gumovému pocitu z radiacej páky a trochu horšej presnosti radenia. Teda prevod trafíte vždy, ale pocit z toho nie je tak uspokojujúci ako v iných autách. Našťastie, zameranie C3 vôbec nenúti ísť rýchlo a nevytvára potrebu radiť rýchlo prevodové stupne.

Ak chcete jazdiť trochu dynamickejšie, tak musíte motor točiť, inak sa mu veľmi chcieť nebude. Aspoň, že do otáčok ide celkom rýchlo. Vlastne, kto potrebuje viac ako 60 kW (82 k) v takomto malom aute? Ten, kto chce napríklad Hyundai i20 N. Na mesto stačí s prehľadom základná 1,2-ka Citroënu. Naozaj na nej nechcete ísť maximálnou rýchlosťou po nemeckej diaľnici. Vtedy trochu pláva. Ale pri bežnej rýchlosti na diaľnici je všetko v poriadku.

Za celý týždeň sa dá udržať spotreba pod 6 litrov a to aj v meste. Zima trochu zvyšuje prísun paliva kvôli nutnosti kúriť a tiež kvôli zimným pneumatikám, ktoré nemajú tak hladký dezén. Ale to je jedno, dôležité je, že tento motor je jednoduchý a nikdy nebude mať problém s turbom, keďže ním nedisponuje.

Je to moderný 2CV?

Áno, Citroën vyrába C3 ako moderný ekvivalent 2CV a toľko aj stojí. V dobe svojho predstavenia stál Citroën 2CV približne 4500 francúzskych frankov. To bolo približne 400 britských libier. A keďže sme našli kalkulačku koľko je tento obnos v súčasnosti, po zarátaní inflácie a všetkých ostatných faktorov za viac ako 70 rokov, tak vieme koľko by stál tento model teraz. Stál by 14-tisíc britských libier. S týmto motorom a celkom schopnou výbavou stojí teraz C3 v Británii 14 135 libier.

A teraz realita na Slovensku. Tento kus má hodnotu 15 190 eur, so všetkým vrátane vyhrievaných predných sedadiel, elektricky ovládaných zadných okien a tiež s bezkľúčovým otváraním, zatváraním a štartovaním. Super!

Citroën C3 PureTech 83 Shine

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 61 kW (83 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 118 Nm pri 2750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3996 mm
Šírka 1749 mm
Výška 1490 mm
Rázvor osí kolies 2539 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1078/1500 kg
Batožinový priestor 300/922 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 169 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,3 s
Spotreba (komb)  5,5-5,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 125-131