BMW iX M70

Test BMW iX M70: Darth Vader

BMW iX len nedávno prešlo modernizáciou a tá sa týkala nielen vzhľadu, ale aj použitej technológie a pohonných jednotiek. Zmeny k lepšiemu prišli v každej verzii, ale nevynechali ani tú najvyššiu výkonovú alternatívu. Z M60 sa stal nový vrcholný model M70.

V ponuke modelu iX je hneď niekoľko zaujímavých prevedení. Už základné xDrive45 prešlo zmenami, ale najväčší dojazd ponúkne xDrive60. M70 vďaka výkonu a športovým súčiastkam dojazd trochu skráti. Nie je to zásadný problém, stále je na úrovni hodnej minimálne rešpektu. Akurát budete mať problém jazdiť za deklarované hodnoty spotreby.

Luke, poď na temnú stranu sily!

Tematika Hviezdnych vojen tu je naozaj namieste. Temná sivá matná farba a tvary akoby evokovali temnú postavu z týchto filmov. Darth Vader by sa rozhodne za takéto auto nemohol hanbiť. Vyzerá kruto a prísne. Všetko, čo si o ňom ale myslíte nie je relevantné v momente ako sa posadíte za volant.

Môže sa vám to ti zdať, že BMW iX má divné tvarovanie. Je len o niečo menším autom ako BMW X5, ale má vnútri extrémne veľa priestoru. Dobre, má kontroverznú prednú masku, ale tá ku vrcholnému modelu akosi patrí. Automobilka masku spravila z materiálu, ktorý sa na teple sám zacelí, čiže sa netreba báť o škrabiance. Za týmto predným štítom sú dokonca aj radary a všetky potrebné senzory.

BMW iX M70

Toto BMW nie je obvyklé a ani nechce byť. Chce byť niečím, čo vidno raz za čas a vždy vyvolá diskusiu a rozruch. Môže to byť kvôli farbe, môže to byť kvôli prevedeniu, ale je to zaručene kvôli tomu ako vyzerá. Ja by som si napríklad matnú farbu asi nedával, ale svoje čaro určite má. Keď je kombinovaná s diskami s priemerom 23 palcov, tak iX vyzerá brutálne. Presne tak ako jazdí.

Keď k tomu všetkému pridáte zadnú časť iX s malým odznakom M70 a s svetlami, ktoré svietia akoby cez ľadový vás, tak je výsledok priam dokonalý. Môžem sa priznať, že zo začiatku sa mi iX veľmi nepáčilo, ale ten dizajn na mňa dozrel a vo finále si myslím, že tvarovo je veľmi dobre vyváženým vozidlom, ktoré ostane aktuálne ešte dlho po prípadnom skončení výroby a nahradení nástupcom. To by tiež mohlo znamenať, že cena nebude až tak zásadne padať. Aspoň po prvých dvoch rokoch nie.

iX má priestor ako sa na 3 metre rázvoru patrí

Interiér sa to obrovského auta nemá už čiernu tému ako exteriér, čo je len dobre. Znamená to, že interiér je kontrastný a má názov Suite Castanea. V praxi to znamená takú gaštanovú hnedú, až do červena farbu, ktorá interiéru naozaj sedí. Sedí nielen na sedadlách, je aj na prístrojovej doske a celkovo sa dá povedať, že ak sa niekomu nepáči exteriér, tak interiér sa mu páčiť musí. Je to z dôvodu, že je priestranný, kvalitne spravený a má detaily, ktoré odpaľujú ten pomyselný dekel niekam na orbit.

Ak začnem od batožinového priestoru, ten má objem 500 litrov a je absolútne pravidelný. Trochu miesta je pod podlahou, háčiky sú tiež, všetko je na svojom mieste, tak ako by ste od veľkého kufra čakali a môžete sklopiť operadlá zadných sedadiel k objemu 1750 litrov. Ale predpokladám, že toto auto, BMW iX, bude používané ako prepravník len málokedy. Má na to príliš dobre sedačky, aby ich niekto takto sklápal a používal ako transportný automobil.

Na zadné sedadlá BMW iX sa dostáva veľmi jednoducho cez bezrámové dvere. Horšie je dostať sa z nich. Kľučka je totiž elektronická a mechanická náhrada je niekde nižšie vo vyplní dverí. Vôbec to nevadí, lebo tá elektronická je normálne použiteľná. Interiér má vlastne všetko a ešte niečo naviac. 

BMW iX M70

BMW iX je elektromobil takže môžeme rátať s rovnou plochou podlahy, môžeme rátať taktiež sa príjemným sedením ako na pohovke. Dokonca aj boky tretích stĺpikov sú čalúnené aby ste sa mohli posadiť trochu do šikma. Nohy si tak môžete podsunúť pod špeciálne vykojenú konzolu s ovládaním klimatizácie a výduchmi. Ak by ste chceli, tak si môžete do držiaku pripevneného v špeciálnom otvore sedadiel umiesniť zariadenie a nabíjať ho cez USB-C. To je tiež na operadlách predných sedadiel. A nielen tam. Je aj v strede pod klimatizáciou. 

Najlepšie miesta sú ale vpredu. Hovorí o tom aj široký displej pod jedným krycím zaobleným sklom, hovorí o tom príjemný volant a ešte príjemnejšie sedadlá s ventiláciou a masážou. Výrazne luxusne pôsobí auto aj vďaka použitiu kryštálového kolieska a prepínačov na stredovej konzole. BMW tu používa najlepšie čo vedelo, ale má to svoje úskalia. Na koliesko sa nedá písať ako kedysi a ešte zaujímavejšie je ním pohybovať do strán. Nie je to až tak intuitívne ako to bývalo, ale je to daňou za krásu. 

Interiér auta korunuje práve spomenutý displej, ktorý sústreďuje väčšinu ovládacích prvkov vo firme BMW OS 8.5. To zariadenie ovládajúce celé auto má klasické telefónové usporiadanie, ktoré je vo forme rôznych ikon. Niekomu sedelo možno viac to, čo sa prezentovalo s viacerými dlaždicami roky dozadu, ale takto sa všetko tiež dá ovládať, najmä keď si viete spraviť skratky. 

Malá atómová elektráreň

BMW iX má niekoľko výkonových verzii, pričom práve M70 stojí na vrchole. Stojí na vrchole právom, lebo bežne má 445 kW (605 k) a 1015 Nm, ale pri režime My Mode Sport a Launch Control dokáže vyprodukovať 485 kW  (659 k)a 1100 Nm. Tisícsto Newton metrov je už dostatok na to, aby pohlo krčnou chrbticou a aby ukázalo stovku za 3,8 sekundy. Sú to extrémne a šialené údaje. 

V praxi budete jazdiť bežnejšie, ale podvedome vás iX bude nútiť do výraznejších dynamických prejazdov, lebo jednoducho môže. A vy môžete s ním. Je to vozidlo, ktoré netrpí na neduhy podvozku, všetko je odladené priam vynikajúco a aj napriek 23-palcovým zliatinovým diskom dokážete byť iX M70 komfortné. Má predsa aj vzduchový podvozok, ktorý dokážete zdvihnúť pri prejazde poľných ciest, prípadne iných nerovností. Ale funguje bravúrne. Celkom aj maskuje to, že váži šialených 2,7 tony. 

Toto BMW, toto iX predvádza, že automobilka stále vie robiť jazdecké auta aj ak majú veľkú hmotnosť. Preto by som sa nebál nového BMW M5, aj keď niektorí na hmotnosť nadávajú. Nadávajú na ňu najmä tí, ktorí podobné vozidlo ešte v rukách nemali a vracajú sa do naftového Passatu piatej generácie. Zrýchlenie je zdrvujúce, podvozok funguje ako má, všetko vyzerá ideálne, ale verte mi, s týmto autom jednoducho nebudete jazdiť bežne a pomaly. Nemyslím Passat TDI, ale BMW iX M70.

BMW iX M70

Veď výkon a krútiaci moment umožňujú preťaženia, ktoré vyvolávajú prísun adrenalínu a následne aj endorfínov. Toto auto je 2,7 tony elektrických antidepresív, aj keď to vyzerá celkom divno takto napísané. Lenže daňou za toto všetko je dojazd. 

Automobilka hovorí že s batériou s kapacitou 108,9 kw hodiny dokáže toto auto prejsť na nabitie až 600 kilometrov. K tomu som sa ani len nepriblížil. Musel by som mať spotrebu približne 18 kWh a to sa mi naozaj nepodarilo takmer ani raz. 

Keď som sa veľmi snažil, mal som síce 16, ale bežnejšie som sa pohyboval okolo 25 a nezriedka som sa pozeral na hodnotu 30 kWh na 100 km. To už je hodnota, ktorá síce vyvoláva ten zdvihnutý ukazovák, ale mágia vychádzajúca z lampy hovorí, že každá jedna kWh za to stojí. Toto nie je obyčajné elektrické auto. Toto je magické elektrickej auto, ktoré má výkon ako Millennium Falcon. 

Všetko má svoju cenu, aj takýto krížnik 

BMW s modelom iX po modernizácii spravilo vyvážené a vlastne aj dobre vyzerajúce auto. Dôležité je, že ho chcete riadiť a schováva všetko tú hmotnosť a všetky nevýhody elektrických vozidiel vďaka masívnemu výkonu. 

Nemá práve na nižšiu spotrebu, ale ak chcete nízku spotrebu, tak si pozrite skôr prevedenie xDrive60. Takto vybavený kus, toto BMW iX M70, stojí, so všetkou výbavou, 145 000 €. Nie je to málo, ale zároveň s týmto výkonom to nie je rozhodne veľa. Výkonnostne je mu blízko konkurent vo forme BMW XM, prípadne BMW M5.

Ak by sme hľadali medzi čisto elektrickým SUV, tak by sme sa mohli pozerať na Mercedes EQE od AMG, prípadne na najvýkonnejšie verzie Tesly Model X. Ale otázka znie, či sa dokážu pocitom za volantom rovnať práve tomuto mníchovskému produktu. Uvidíme ešte ako bude jazdiť Porsche Cayenne na elektrickú energiu, ale toto auto by som si s prehľadom nechal aj ako vlastné a nebál by som sa zaň zaplatiť vlastnými peniazmi. Keby toľko mám aktuálne. 

BMW iX M70

Motor

 elektromotor AWD

Kapacita batérie 115 kWh (netto 108,9 kWh)
Výkon 445 kW/605 k (LC 485 kW/659 koní)
Krútiaci moment 1015 Nm (LC 1100 Nm)
   
Prevodovka

jednostupňová automatická

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4965 mm
Šírka 1970 mm
Výška 1695 mm
Rázvor osí kolies 3000 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2580 kg/580 kg
Batožinový priestor 500/1750 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,8 s
Spotreba (kWh/100km) 23,5
Dojazd 600 km WLTP (nabíjanie 195 DC kW)