Test BMW 545e: Do zelenej budúcnosti so šesťvalcom

BMW radu 5 len nedávno prešlo faceliftom a aktualizácia ho zmenila len trochu. Čo sa však udialo naozaj zásadné, je zmena v ponuke motorov. Okrem klasických benzínových a naftových pribudli hybridy. Teda inak, okrem osemvalca sú všetky verzie mild-hybridné, ale päťka ponúkne aj plug-in hybridy. A nie jeden, rovno štyri verzie dvoch pohonov.

Je jasné, že v tejto karosérii môže byť s prehľadom aj taký plug-in hybrid ako má trojka, ale aj sedmička. Takže postupne, základný je 520e, potom 530e, 530e xDrive a na vrchole je 545e, tiež s pohonom xDrive. A ten sme skúsili.

Elegancia s trochou športu

Takmer päťmetrový sedan je pôdorysom na tom, čo kedysi bol model o stupienok vyššie. A je jasné, že vyžaruje, v prvom rade, eleganciu, aj keď má príplatkový balík vizuálnych doplnkov M. Nie, päťka nemá tú veľkú masku chladiča, ktorá bola tak kritizovaná na sedmičke. Aj keď, vyzerá to tak, že už si všetci zvykli a zrazu je celkom v pohode.

Predná maska päťky je tradičnejšia a také sú aj svetlá. Sú menej nápadné ako pred faceliftom, ale majú laserový systém, ktorý v noci dokáže naozaj zaujímavo osvietiť vozovku. Dosah laserových svetiel je omnoho väčší ako konvenčných LEDkových, preto sa zapínajú samostatne a iba v prípade, že to nikomu nespôsobí problém s očami. V praxi ani veľmi neriešite kedy sú zapnuté, len jednoducho dobre vidíte aj v noci.

Balík karosárskych dielov M reprezentuje hrdo nielen samotný predný a zadný nárazník, ale aj malé logo M na blatníkoch. Na vodičovej strane je trochu zvláštne pod dvierkami na nabíjanie vozidla. To vyzerá ako trochu nerozhodné. Chce byť teda eko, alebo športovo zamerané? V každom prípade všetko vyzerá vkusne.

Azda jedinou výhradou voči zovňajšku máme voči zadným svetlám. Sú moderné, ale ich zatmavenie ich posúva takmer do sféry tuningových špeciálov. Reálne, s inou farbou by možno mohli fungovať lepšie. S modrou určite. Táto sivá si zaslúži vždy čistotu, za to sa odvďačí nádhernými odleskami takmer zlatej farby. Ale ak je na nej prach, alebo iná špina, tak sa stáva tou povestnou sivou myškou premávky.

Šofér sa má najlepšie

Interiér päťky by sme považovali za priestranný, lebo päťmetrové auto nemôže byť malé. Ale priestor vzadu celkom prekvapí. Dobre, začneme v kufri. Ten je menší najmä kvôli umiestneniu batérií v kufri. To však nie je všetko, batérie si vyžiadali nielen zmenšenie kufra, ale aj nádrže. Kufor má stále slušných 410 litrov, ale nádrž má len 46 litrov.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že miesto na zadných sedadlách je trochu obmedzené, ale nie je to tak. Pohľad síce hovorí, že priestoru je menej ako v Superbe, ale reálne sú sedáky omnoho dlhšie, príjemnejšie a tým pádom toho voľného priestoru nie je nutné nechávať toľko. V tomto aute sa celkom dobre cestuje aj na zadných sedadlách, ale nechcete to. Chcete byť ideálne za volantom.

Práve vodič má to najlepšie miesto. Má veľa miesta, veľkorysá je aj šírka auta a práve toto miesto ponúka najviac zábavy. A tiež najlepšie možnosti nastavenia. Táto verzia má dokonca priklápanie vrchnej polovice operadla, či masáž a vetranie sedadiel. Pri čiernom čalúnení je to naozaj dobrá možnosť.

Určite neexistuje osoba, ktorá by v tomto aute trpela tým, že si nedokáže nájsť vhodnú polohu na šoférovanie. Plus ak ju už nájde, tak si ju môže uložiť do pamäte a ak ju niekto zmení, tak netreba znova hľadať. Dobre, v tomto aute sa fakt výborne trávi čas. Len je akosi viac zamerané na dlhé trasy povahou, nie však pohonom.

Tak eko, či šport?

BMW 545e je plug-in hybrid. Tadá! to ste nečakali, najmä keď sme to už v úvode omieľali. Ale aký vlastne je? Má batériu s kapacitou 11,15 kWh. Ale má aj jeden problém. Má pomalé nabíjanie. Fest pomalé. Ak máte šťastie, tak ho doplna nabijete za 2,6 hodín AC-čkom, ale doma si musíte vyhradiť 6 hodín. V noci teda môžete doplniť toto palivo do plného stavu.

Reálne sa s takto veľkým dvojtonovým autom dá prejsť na plne nabitú nádrž 40 kilometrov bez výraznejšieho problému. Teda ak netreba výrazne kúriť, lebo vtedy nie je vlastne v poriadku žiadny plug-in hybrid. Avšak hybrid so šesťvalcom je iná zábava. Vlastne ak nabíjate, tak nepotrebujete ani šesťvalec púšťať. Má teda zmysel? nestačí potom štvorvalec?

No, má aj nemá. Ak chcete využívať primárne elektrickú časť, tak je 545e zbytočné. Ale v momente  ako si poviete, že síce ju budete využívať cez týždeň a cez víkend chcete auto, s ktorým sa dá zabaviť, tak je už situácia iná. Vtedy je 545e aj s xDrive naozaj príjemným spoločníkom. Alebo nejazdite v režime plnej elektriky, ale dajte hybridný systém a budete mať pod nohou výkon 290 kW (394 k).

Reálne sme, vďaka intenzívnemu nabíjaniu ani neminuli tú maličkú nádrž, aj keď mala na mále. Po silnom intenzívnom nabíjaní každú chvíľu sme dosiahli spotrebu 5,6 litra na sto kilometrov. A potenciálne zvýšenie preddavkov na elektrickú energiu domácnosti. Na verejných nabíjačkách sa toto fakt neoplatí nabíjať. Za pol hodiny máte ani nie 5 kilometrov, teda my sme tak mali. Zbytočné. Ak však budete jazdiť iba s radovým šesťvalcom, tak má stále dosť výkonu a dokáže odmeniť spotrebou medzi 8 a 9 litrami.

Riaditeľ je zelený

Teraz vážne. Ak chcete jazdiť na aute dynamicky a chcete päťku, tak asi nebude práve 545e pre vás správnou voľbou. Zvolíte 540i s pohonom zadnej nápravy. Budete mať dynamické auto, s ktorým budete zvládať jazdiť aj do 8 litrov, ak budete chcieť. Iné to je, ak sa do tohto zapoja nejaké formy úľav na cestnej dani a podobných poplatkoch. Len vtedy treba zrátať, či príplatok oproti 540i, takmer 7-tisíc eur bude mať opodstatnenie.

Vlastne plug-in hybridy sa dajú rýchlejšie odpísať, nie? Áno, je to tak, plug-in hybrid odpíšete v účtovníctve za dva roky, auto s výhradne spaľovacím motorom za 4 roky. Už to dáva viac zmysel, že? Lenže v takom prípade je možno ešte lepšou voľbou 530e, ktoré má síce o 100 koní menej, ale aj nižšiu celkovú spotrebu. Budete to ale riešiť pri aute za 100-tisíc eur? Inak, rozdiel medzi 545e a 530e je 12-tisíc eur. Takže vlastne záleží len na tom koľko financií potrebujete odpísať v danom roku a o aký obnos treba znížiť daňový základ. Sem by sa hodil vysmiaty smajlík, ale nie, nedáme ho.

No a ak má firma nejaké pravidlo s emisným priemerom, tak je práve 545e optimálna voľba. Má špeciálne značky. Pracovníci nemusia vedieť, čo sa pod kapotou skrýva, všetko sedí do fleetovej politiky, plus má evidenčné čísla s modrou aqua farbou. A vtedy je predsa lepšie skočiť rovno do 545e, lebo aj ak ho vedúci nebude nabíjať, tak má výkon šesťvalca.

Auto nám na fotenie vyumývali v Level Up Detailing Center. Ďakujeme!

BMW 545e

Motor R6 benzín + elektromotor
Objem 2998 cm3
Výkon 210 kW (286 k) pri 5000-6000 ot/min
elektromotor 80 kW (109 k)
celkovo 290 kW (394 k)
Krútiaci moment 450 Nm pri 1500-3500 ot/min
elektromotor 265 Nm
celkovo 600 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4963 mm
Šírka 1868 mm
Výška 1483 mm
Rázvor osí kolies 2975 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2020/2605 kg
Batožinový priestor 410 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h /elektro 140 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
Spotreba (WLTP komb) 1,6-2,1 l/100 km + elektro 17,2-18,8 kWh
Emisie g CO2/km 37-48