Akcie Mercedesu sú tradične dotiahnuté k dokonalosti. A inak to nebolo ani v Piešťanoch na letisku na akcii Star Experience Roadshow. Skratku z názvu robiť nebudem. Jedine môžem vytknúť, že som toho nestihol veľa zjesť, ale stihol sme veľa zažiť a odjazdiť. Dokonca aj napriek tomu, že som nestíhal let v lietadle Cirrus. Celý program bol rozdelený na 5 epizód a len tak-tak sme ho dali v priebehu troch hodín. Veď nečudo, v Nemecku takýto program trvá celý deň.
1. Intelligent Drive
Každý nový Mercedes je vybavený niečim extrémnym a pokrokovým. Teda berieme modely, keď si kúpite to Áčko za devätnásť, tak toho veľa nedostanete. Ale také Éčko… Na ňom inštruktor predviedol najskôr núdzové brzdenie v prípade, že auto na križovatke nedá prednosť tomu vášmu. A fungovalo to. Do makety to nenapálil. Hneď sme pokračovali, štyria v aute, ku komfortnému brzdeniu za autom v kolóne. Lenže to sme už skúsili aj v iných autách. Skôr zaujal systém stereo kamier, ktorý dokáže identifikovať chodca a nezraziť ho.
Zásadná otázka padla, či auto preruší brzdenie ak dám kickdown, keď ho práve zraziť chcem. Nedalo sa to odskúšať, aby nebuchli nálože odstrelujúce kapotu smerom k chodcovi. Síce to vyzerá ako volovina a nebezpečná vec, ale práve toto zvyšuje šance na prežitie figuranta. No a parkovanie bez akéhokoľvek intervenovania nakoniec bola len čerešničkou na torte. Dokonca to dokáže aj prostredníctvom mobilu pripojeného cez Bluetooth. Všetko v reálnom svete využijete, ale želáte si, aby jediné reálne používané bolo práve to parkovanie.
2. Brzdenie naplno
Druhý modul znamenal výber auta. Konečne sa dostávam za volant, ale za ktorý. Beriem podľa farby, červené sú predsa najrýchlejšie. Mám červené Éčko 350d. Okrem farby obúva veľmi pekné disky a vnútro hnedej farby v kombinácii látky a kože je super. Takže rozbeh na 50 a potom prudko na brzdy. Podvedome som začal brzdiť skôr.
Druhýkrát som to zase prehnal, ale akonáhle som zbadal, že už je to v poriadku, tak som pustil brzdu a získal znova pokarhanie z vysielačky, že prečo som nezastavil. Posledný pokus dopadol rýchlostne dobre, brzdením tiež celkom fajn, ale nenechal som si ani tie dve sekundy na premyslenie toho, čo sa stalo. A nestalo sa nič predsa, kto má na dlhodobé premýšľanie čas? Dve sekundy tu, dve sekundy tam a postupne máte zabitých pár týždňov života.
3. AMG šialenstvo
Takže druhý modul som pokazil ako sa len dalo. Tretí hádam nedopadne tak zle, veď na výber bolo niekoľko AMG modelov. Konkrétne som stihol štyri. Hneď do prvého som sadol do AMG SLC43. Na roadtripe príliš roadster nefungoval. Na letisku to bolo omnoho lepšie. Ale zase som nemal toľko možností dostať ho do nejakej hrozivej situácie, čo sa mi predtým v pohode podarilo.
Presadnutie znamenalo to, čo by mi roztriaslo kolená, to, čo má hodnotu ako dom, to, čo je vrchol športových áut Mercedesu. Teda nie úplne vrchol, AMG GT bez dodatočného S. Sadol som do bieleho kupé s ostročerveným interiérom, zaradil D. Obklopil ma vysoko stavaný interiér. A emócie neboli také ako som očakával. Znova som obmedzený letiskovou dráhou, znova ma kužele obmedzujú. Mám strach, či sa medzi ne vôbec vopchám. Všetko sa podarilo, ale naozaj tie emócie neboli tak intenzívne ako by som čakal. Nuda to nie je, ale viac ako brutálnu jazdu si bez S budete užívať pozornosť okolia pred obľúbenou kaviarňou. Aj na Sport+ máte príliš ľahké riadenie, kľudne ho dajte svojej trophy milenke a pustite ju do mesta aj samú, zvládne to.
Tretie auto bolo znova najbrutálnejšie. C63S je už po roadtripe naozaj sila. Na uzavretom okruhu zase neprekvapilo, ale ani nesklamalo, najmä streľbou do výfuku. Biela mu možno sekne ešte viac ako sivá matná. Vyzerá v nej decentnejšie a zároveň nevinne brutálne. Oxymoron v praxi. Medzi kužele sa mi s ním triafa lepšie ako AMG GT. Je predsa užšie a má aj zadné sedadlá. A nebude sa na vás pozerať každý ako na niekoho, kto minimálne ukradol poklad Čiernej perly, ktorý si Jack Sparrow odkladal.
Na štvrté auto som sa tešil najviac. C43 AMG je tým lightAMG, ktoré je aj cenovo dostupné, aj reálne použiteľné. Prepĺňaný šesťvalec rozhodne netrpí nedostatkom výkonu. Záťah si vyslovene užívam. Len pri jazde naspäť idem akosi do sfér hnedých bezpečnostných treniek, do sfér, kde mám strach, že koľko je spoluúčasť. C43 nedrží tak ako C63S. Akosi mi ušlo, zobral som kužel, autu nič, kuželu tiež, len moja šoférska hrdosť utrpela porážku ako pri Waterloo.
4. Na cestách
Dobre, ísť z Piešťan do Nového Mesta nad Váhom nie je vôbec žiadne terno. Naviac, keď sa pripájate zo Stopky v miestach prestavby. Preto volím niečo, čo má komfortné zameranie, je dostupné, zvonku nenápadné a zvnútra z neho každý padne na zadok, V250d. Takmer dokonalé auto na cestu cez celú Európu a potom aj cez Rusko, za predpokladu pohonu všetkých kolies. Len mu zúfalo chýba v ponuke motor V6 s výkonom aspoň 184 kW (250 k).
Po vážnych ôsmich kilometroch nastal moment presadnutia. Z Véčka do S500 kupé. S500 kupé, ktorý má tú najnešťastnejšiu kombináciu. Ako spieva Paťo z Piešťan, blekonblek. Motor s ôsmimi valcami má lepší zvuk ako S63 AMG. Nemá ho vytvorený iba výfukom, ale reálne počuť zvuk ôsmich piestov, zvuk vyvážený, zvuk priam dokonalý.
Ďalších 8 kilometrov a znova presadám. SLko mám ešte v dobrej pamäti z Rakúska, ale toto je iné, nemá V8, je to iba SL400. Iba je naozaj prehnané tvrdenie, možno mu tento motor sedí aj najviac. V reálnej premávke sa dá hodiť bokom, dá sa ísť rýchlo, zrýchlenie nie je na zahodenie, všetko je úplne perfektné. Viem, že na to sa tu nehrá, ale určite má aj nižšiu spotrebu ako osemvalcový SL500.
5. Smart
Posledná časť, posledná sekcia bola venovaná Smartom. Tu som zle volil. Všetci mali Brabusy. Ja jediný som osedlal pomalú verziu, ale s manuálom. Niežeby ťahala lepšie ako Renault Twingo, ale s manuálnym radením som mal viac práce ako všetci predomnou s automatmi. Už viem, prečo som bol posledný. Na Smarte je úžasná manévrovateľnosť. Na úzkej časti vzletovej plochy sa dokázal otočiť úplne luxusne. Dokonca sa mi zdalo, že päťdverák bol na tom lepšie ako trojdverák. Ale to len pohľadom, lebo reálne som to nemal šancu porovnať.