Reportáž Kabriolet Tour 2016: Ktoré auto bolo top? (pt.2)

Už v pozvánke to znelo výborne. Jazda do susednej krajiny, kde je dobrý asfalt, kopce a výborná scenéria na troch autách s označením AMG, jedným bez neho a jedným úplne špecifickým. Naviac predpoveď počasia hlásila spečené hlavy a prehriate mozgy.

Reálne podmienky ukázali, že autá boli poriadne rozdielne. Rozdielne a prekvapivé. Niektoré, na ktoré som sa až tak netešil boli prekvapivo dobré a naopak. Začnem však pekne po poriadku, presne ako som medzi nimi presadal. Celkové poradie si nechám úplne na koniec.

1. Smart Fortwo Cabriolet

Na začiatku som si povedal, že Fortwo bude tým auto, od ktorého pôjdem len hore. Ale nakoniec to úplne tak nebolo. Z Tuhovskej sme vyrazili s Janom so šiltovkami na hlavách a strechou dole. Vydržalo nám to približne po križovatku Rožňavskej a Galvániho. Strašný úpek hlavného mesta sme vymenili za klimatizáciu.

Smart sa tváril suverénne v meste, len bol zvláštny pocit, keď za nami na križovatke zaparkoval kamión. Rovnako rýchlo ako zatvorenie strechy išiel režim Sport do nastavenia prevodovky. Niežeby neradila svižne, ale motor jednoducho svižne nešiel. Sport trocha situáciu zlepšil. V meste sa Smart cítil ako doma, ale po výjazde mimo už strácal dych, najmä pri dobiehaní trojštvrtinovej AMG kolóny.

Lesklá biela kombinovaná s matnou bielou na slnku vyzerala naozaj príjemne. Tvar nerušila ani čierna strecha. Krátke auto má samozrejme iba dve miesta. A treba povedať, že je na nich akurát miesta. Teda až do momentu, keď vysoký vodič stále prichádza kolenom do kontaktu s ovládaním spätných zrkadiel. Veľký kufor sa očakávať nedá. Ale zadné dvere sa otvárajú dole a dá sa na ne uložiť pár kilogramov. Smart s batohom? Prečo nie? Ale čakajte vysmiate tváre. My sme našťastie s fotobrašňami a rupsakmi vliezli presne. Interiér vo veľkej miere využíval oranžovú farbu a informačno-zábavný systém sme už niekde videli. Tu sú pramene spolupráce s Renaultom.

Ako som načal, zrýchlenie nie je práve doménou litrového trojvalca. Ale aj napriek tomu sa dá s autom jazdiť svižne. Hlavne, keď sa dostanete na požadovanú rýchlosť už nemôžete spomaliť. Musíte tlačiť plyn bez úcty a strachu k podlahe. A stále až tak neporušujete predpisy. Kombinácia kotúčových predných bŕzd vpredu a bubnových vzadu spôsobuje, že máte pocit akoby sa Smart chcel prekotúľať dopredu pri prudkých brzdách. Vtedy strácate istotu so zadnými kolesami. Takto však brzdiť bežne našťastie nikto nebude. Na začiatok cool, ideme ďalej.

2. Mercedes-Benz SL500

Veľký roadster má naozaj dlhú tradíciu. Súčasná generácia je šiesta od roku 1954. Pod označením SL500 sa skrýva v súčasnosti 4,7-litrový osemvalec. Čierna farba pekne ladila s červeným interiérom a zavretá strecha mala sklený vrch s Magic Sky Control. Po stlačení tlačidla sa zatemnila.

Nastavenie som dal, po presadnutí za volant, priamo do Sport+. Teda vlastne som ho tam nechal. celých 335 kW smerujúcich na zadné kolesá dokázalo poskytnúť náznaky driftu. Ale aj napriek nastaveniu 9-stupňová prevodovka radila dokonale hladko. Či už smerom hore, alebo dole.

Celkovo auto pôsobí trochu zvláštne. Jednoznačne netreba v reálnom svete verziu 63 AMG a už vonkoncom nie 65 AMG. Aj SL500 má výrobný zvuk, ale trochu utlmený. Pri naozaj rýchlej jazde je SLko veľmi dobre ovládateľné a vždy viete, čo sa bude diať. Len stále máte pocit, že toto auto si kúpite keď budete starší. Teda ja by som ho bral aj hneď, ale reálne je skôr s prístupom: Už mám celkom slušne peňazí a jazdím pre radosť aj pomaly s otvorenou strechou, ale keď ma niekto naštve, tak je veľká pravdepodobnosť, že nebude mať šancu.

Práve v SLku som absolvoval najviac otvorených kilometrov, teda skôr kilometrov s otvorenou strechou. Ani pri nelegálnych rýchlostiach dnu nefučí, najmä ak máte vytiahnuté okná a zadný deflektor. Zapnete ventiláciu sedadiel, prvý stupeň fúkania teplého vzduchu na krk a máte dokonalý komfort. Obed a znova meníme. Asi mi za ním bude smutno.

3. Mercedes-AMG C63 S

Za volant matného sivého monštra z Edition 1 sadám ako prvý ja. Ale problém je, že sa vlečieme po dedinkách v kolóne a to veľmi záživné nie je. Keby aspoň jedna zákruta, keby aspoň pár kilometrov ostrej jazdy. Dobre, dalo sa ísť aj svižnejšie, ale také isté rýchlosti by som zvládal aj so Superbom.

Po zmene sme sa akosi pri fotení odpojili. A tam to prišlo. Nejakých 10 dokonalých zákrut predviedlo, že C63S je naozaj dokonale ovládeteľné auto, ktoré vás najskôr upozorní, že pôjdete bokom a všetko prichádza akosi postupne nezáľudne. Všetko pekne kontrolovane, teda v režime Sport+. V Race to už také jednoduché nie je. Sedemstupňová prevodovka v tých najšportovejších nastaveniach prevody priam strieľa a máte pocit, že idete v reálnom pretekárskom aute.

Jediné, čo bolo na hony vzdialené od pretekárskeho auta bol luxus v interiéri. Luxusné športové sedadlá s čalúnením prešívaným žltou niťou je trochu excentrické. To by som nepotreboval. Vlastne by som nepotreboval nič z príplatkov, stačil by mi ten motor. A možno aj v sedane. Alebo v kombi. Až taký je super. A ten zvuk! Vyladenie audiočasti motora a výfukov dokáže zlepšiť náladu aj v prípade hlbokej depresie.

Lenže každá zábava niekedy končí a C63S trochu zbrzdil gong oznamujúci 12 hodín málo paliva. Nebolo sa čomu čudovať, veď do tohto momentu od štartu na displeji svietila priemerná spotreba skoro 19 litrov. No nič, vynuloval som a 10 kilometrov až po pumpu sme dali s hodnotou do 8 litrov. Do 8 litrov na aute s výkonom 375 kW!

4. Mercedes-AMG SLC43

Druhý deň po ťažkom vstávaní a raňajkách prichádza znova čas na výmenu. A v rámci kombinačných stratégii to tentoraz musí byť SLC43. Myšlienka v mojej hlave je taká, že auto veľkosti Mazdy MX-5 s výkonom 270 kW musí byť predsa dokonalé. S otvorenou strechou dávame iba prvú tretinu jazdy. Malý roadster nie je tak odizolovaný od turbulencií ako väčšie SLko. A ani vysunutie malých plastových polodifúzorov veľa vody nenamúti. Strecha hore, Magic Sky Control na zatiahnuté a ideme.

Teraz mal smolu Jano, šiel nudnú časť v kolóne. Ale zase fotenie, zase sme sa stratili, tak si dal aspoň pár zákrut naozaj ostro. Teda tak ostro ako povolil režim Sport+ so stabilizáciou nastavenou na Sport. Ja som tiež nemal viac odvahy. Veď isté vybočenie zadku ponúkala aj táto konfigurácia.

Len krátky rázvor a 1,6 tony hmotnosti už mali od MX-5 asi tak ďaleko ako jahodový jogurt od výhry Veľkej ceny F1 na Suzuke, či na akomkoľvek inom okruhu. Kým Mazda je nezáludná, SLC43 sa vás snaží zabiť. Aj preto som radšej na úplné vypnutie stabilizácie zabudol. Asi by som skončil minimálne v hodinách.

Výkonu bolo dosť a zvuk bol geniálny, strieľanie do výfuku pri každom ubratí plynu vytváralo tú správnu hecovaciu atmosféru. Dal som to, išiel som bokom, auto sa neotočilo zadkom dopredu, ale jednoduché to nebolo. Z desiatich pokusov boli čisté len tri. Ostatné boli akési rozviate a príliš rýchlo zabité stabilizáciou. Možno našťastie. Ale za to, čo stojí toto SLC (81 500 eur) by som si radšej zvolil C63 v sedane. SLC malo ešte jednu výraznú nevýhodu. Asi som naň starý, alebo jazda samotná spôsobila, že som z neho vystupoval s bolesťou chrbta. SLko mi chýba viac…

5. Mercedes-AMG S63 kabriolet 4Matic

Je vskutku zvláštny pocit mať v ruke kľúč od auta, ktoré stojí ako dva byty v Petržalke. Alebo toľko, čo dva domy v okolí Trenčína, prípadne iná kombinácia nehnuteľností. Za tie prachy by som mal dom a tri autá. 210 tisíc je fakt veľa, ale je za ne naozaj veľa auta.

Pri takej veľkej karosérii zanikajú obrovské disky kolies. Ale aj tak pôsobí S kabrio majestátne. Je to loď. Intergalaktická loď. Oblé tvary a prelisy ešte rozlohu zdôrazňujú. Ako by som to povedal… Jediným reálnym konkurentom tohto obra je Rolls-Royce Dawn. Šestka BMW je menšia, Bentley je pre slečinky. Tento kabriolet môže mať v pohode aj chlap a nebude sa musieť cítiť ako kaderník.

Skúsil som aj nočné videnie, skúsil som aj športový režim. Len nič k autu akosi nesedelo. Toto je ideálne vozidlo na Francúzsku riviéru na štýlové presuny po pobreží. Na to je Sko kabrio dokonalé. A možno mu ani verzie AMG netreba. S500 neponúkne taký soundtrack. Takže beriem späť, treba S63ku. Aj v prípade letmej jazdy po pobreží. Mať pod pravou nohou 430 kW je celkom zvláštny pocit.

V aute idete ako vo vatičke. Strecha dole je fajn, ale dal som ju hore, už som bol prepečený ako kura v pipigrile. Ventilovala sa mi sedačka, klíma na príjemných 22 stupňov. Dokonalá jazda. Dokonalá, keby sa karoséria, v porovnaní s ostatnými autami z týchto dvoch dní, nekrúti. Také veľké a ťažké auto (2600 kíl) nie je úplne ideálne na prísne športovú jazdu. Je skôr GT aj napriek označeniu AMG. Idete stovkou mimo obce a zdá sa, že idete pomaly, že brzdíte premávku. S takýmto autom dokážete vždy minimálne o desať percent skrátiť predpokladanú dobu dojazdu. Zistil som, že nutne potrebujem V8…

Konečné poradie:

  1. Mecedes-AMG C63 S
  2. Mercedes-Benz SL500
  3. Mercedes-AMG S63 kabriolet 4Matic
  4. Smart ForTwo kabrioler
  5. Mercedes-AMG SLC43