Test Renault Twingo SCe: Funky & Smart

Pamätáte si Twingo? To úplne prvej generácie. Spôsobilo šialenstvo, lebo v dobe, kedy u nás kraľovali Favority ponúklo úplne nový, svieži vzhľad, ktorý je aktuálny aj dnes. Dve svetlá s kruhovým tvarom, koncepcia jedného priestoru ako majú bežne vany a rôzne šialené farby do toho. Skrátka ideál. Druhá generácia už zmiernila svoje prezentovanie. Ale facelift znova dodal viac hravosti.

Teraz je na trhu tretia generácia malého auta. A v porovnaní s predchodcami sa obrátila o 180 stupňov. V niektorých pohľadoch doslovne. Nezostal kameň na kameni, teda skôr plast na plaste a kov na kove a nové Twingo rozozvučalo úplne novú pesničku.

Kolesá v rohoch

Twingo nikdy nebolo vážne sa tváriace auto. Ale jeho nová generácia je ešte menej vážna ako tá predtým. Má to síce efekt, že ostatné autá, teda vodiči ostatných áut, ním trochu pohŕdajú, ale do mesta je presne tento tvar vítaným osviežením.

Karoséria čerpá z konceptov Twin´Z a Twin´Run. Z každého si zobrala niečo. Z prvého najmä tvar karosérie a z druhého prednú časť. Keď sme pri karosérii, niektorých prekvapí pätoro dverí. Veď doteraz všetky generácie prichádzali s tromi dverami. Takéto usporiadanie uľahčuje nastupovanie dozadu.

Lenže ani to nie je tá najzásadnejšia zmena na Twingu. O titul najväčší šok sa prihlásil motor. Ten predstavuje najväčší obrat o spomenutých 180 stupňov. Doslovne, lebo nie je vpredu, ale vzadu. A nepoháňa predné, ale zadné kolesá.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motor vzadu znamená aj zbytočné otváranie prednej časti. Ale dá sa to, teda vlastne to je občas aj nutné, lebo náplne sa dozadu, kde je aj kufor umiestniť nedali. Takže vytrhnete dva čierne segmenty masky, odomknete, potiahnete dve páčky a kapotu posuniete dopredu. Je plastová, takže nie je ťažká a celá operácia nezaberie omnoho viac času ako otváranie klasickej kapoty.

Vráťme sa ale k piatim dverám. Predné sú klasické s klasickou kľučkou. Zadné nejeden jedinec ľahko prehliadne, lebo práve otváranie majú zakomponované do okna a nevidno ho. Piate dvere sú však ešte kontroverznejšie. V podstate to je len výklopné okno nadštandardných rozmerov, pretože sú celé zo skla. Ak by zadný stierač nemal doraz, mohol by sa točiť dokola.

Časť interiéru si zoberte so sebou

Kým exteriér bol neformálny, interiér pokračuje ďalej. Všade samé oblé tvary a veľa riešení, ktoré vôbec nie sú bežné. V prvom rade sa to týka systému R&Go. Síce sme ho už videli vo veľkej dodávke Master, ktorému by sa Twingo zmestilo do nákladového priestoru, ale tu má jednu funkciu naviac. Hneď po sadnutí za volant zistíte, že Twingo nemá klasický otáčkomer. A nemá ani otáčkomer vo forme displeja. Dá sa však zobraziť na displeji mobilu, či tabletu v systéme R&Go.

Okrem toho vôbec medzi štandardné prvky viditeľné v iných autách nepatrí odkladací priestor pred spolujazdcom. Je látkový. No a? A dá sa vytiahnuť a zobrať so sebou ako taška cez plece, zvaná aj kabelka. Nájdete toto v niektorom z konkurentov?

Po postláčaní všetkých tlačidiel a otočení všetkých otočných prvkov si uvedomíte, že sedadlá tvarom pripomínajú športové kusy, lebo majú integrovanú opierku hlavy. Ale až tak športové nie sú. Hrajú sa skôr na pohodlnom pieskovisku. Ani na priestor vpredu sa nebudete sťažovať. Jedine v prípade, že rozšafne radíte, tak lakťom občas trafíte spolujazdcove končatiny, teda ruku, ak aj on sedí široko.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Situácia vzadu nevyzerá tak zle ako malé sa Twingo tvári. Dokonca by sa dalo povedať, že na zadnej lavici sa dvaja odvezú a na kolená budú mať miesta akurát. Len na hlavu to až také ružové nebude, aj keď na kratšie a hlavne mestské trasy to vôbec nevadí. Subjektívne tu mal predchodca viac miesta.

A dostávame sa k problému, na ktorý poukáže každý majiteľ Octavie ktorejkoľvek generácie. Twingo má malý kufor. Treba však veci uviesť do reality. Kufor malý nie je, ale dve tretiny zaberá motor, takže ostáva na batožinu len tretina reálneho objemu. Nie je to úplne málo, ale… Vlastne je to málo, ale Twingo je malé auto do mesta, ktoré viac ani nepotrebuje. Ak náhodou áno, tak sklopíte sedadlá, pod ktorými sa tiež niečo dá schovať. A ak je to stále málo a potrebujete previezť dvojmetrového basketbalistu na lehátku po úraze, tak sklopíte aj spolujazdcove sedadlo. Bodka, čiarka, výkričník a leháro, z Twinga môže byť minisanitka.

Polovica dvojlitrového šesťvalca

Malému autu musí stačiť malý motor. No, toto tvrdenie neplatí vždy. Pod kapotou Twinga, počkať, takto to nemá začínať. V kufri Twinga môže byť 0,9-litrový motor TCe vyrábaný v rumunskej motorárni automobilky v Mioveni. Ale ten sme na test nemali. Nám sa pod batožinovým priestorom ozýval agregát s označením 1,0 SCe.

Za označením sa skrýva litrový trojvalec bez turba s atmosférickým plnením. Výkon 52 kW (70 k) vyzerá, že malé auto rozhýbe celkom svižne. To však záleží od toho, z akého auta presadnete. Zrýchlenie 14,5 sekundy vyzerá, že trvá veľmi dlho. Aj teda trvá. Ale zase, v meste šprintujete maximálne do 50tky a ako rebel do 55ky. V každom prípade musíme odporučiť výkonnejší motor.

Podvozkovo sa však konštruktéri do toho obuli naplno. Pohon zadnej nápravy, motor vzadu, ale Porsche to nie je. To má motor až za zadnou nápravou. Za takýmto extrémnym prerodom stojí spolupráca s Daimlerom na vytvorení Smartu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nie, driftovať s ním nebudete, na to je výkon nízky. Možno tak na snehu by sa to dalo. Ale v meste budete mať kráľovský úsmev pri manévrovaní v úzkych kľukatých uličkách. Natočenie predných kolies je naozaj ako na driftérskom aute. Veď sa vytáčajú skoro do 45 stupňového uhla. Zablúdili ste? Otočíte sa bez akéhokoľvek cúvania.

Ak sa dostanete mimo mesto a prenesiete sa cez nízky výkon, alebo skôr budete malý motor točiť na každom stupni dlhej prevodovky, tak zažijete prekvapenie. Twingo sedí, ovláda sa výborne a nevytrasie z posádky plomby ani nespôsobí nutnosť návštevy ortopéda.

Po čase však príde návšteva pumpy ako nutné zlo. Pri objeme nádrže 35 litrov to ani nebude taký dlhý časový interval. A síce má Twingo v parametroch napísanú spotrebu 4,5 litra v kombinovanom cykle, práve nízky výkon núti tlačiť na plyn, takže v reále to bude 5,5-5,7 litra. Ako vždy pri malých autách je najväčším zabijakom spotreby diaľnica, kde Twingo zoberie podľa palubného počítača, alebo podľa údajov systému R&Go, aj 7 litrov.

Charizma

Je málo malých áut, ktoré poskytnú takú charizmu ako Twingo. To nedokáže ani brat, nový Smart. jediný, kto s ním na tomto poli môže súperiť je Fiat 500. Ak sa na auto nebude pozerať z hľadiska emócii, ale racionálne, tak na Slovensku nie je také mesto, kde by bolo mikroauto nevyhnutnosťou. Preto veľa zákazníkov podľahne čaru nového Clia, ale tých pár, ktorí vytrvajú a zostanú pri Twingu majú výhru istú. Našpecifikujú si 0,9 TCe a budú mať dokonalé mestské auto s tvarom, ktorý obmäkčí ostatných vodičov aj ak šofér krpca spraví nejakú somarinu. Jediná škoda je, že podľa doterajších správ Renault neuvažuje nad ostrým RS.

Martin O. Gallery

Renault Twingo 1,0 SCe Intens

Motor R3
Objem 999 cm3
Výkon 52 kW (70 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 91 Nm pri 2850 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3595 mm
Šírka 1646 mm
Výška 1554 mm
Rázvor osí kolies 2494 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 939/1359 kg
Batožinový priestor 188/219 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 151 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 14,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/3,9/4,5
Emisie g CO2/km 105