Renault Kangoo TCe 130 EDC

Test Renault Kangoo TCe: Lepší na všetky úlohy

Renault Kangoo je autom, ktoré zmenilo svet úžitkových vozidiel. Síce pokračovalo v šľapajach Citroënu Berlingo a Peugeotu Partner, ale takzvaný štýl jednopriestorových áut sa preniesol aj do tohto vozidla. Možno je jednopriestorové silné slovo, keďže vozidlo je stále čiastočne dvojpriestorové, ale oproti krabicovým nadstavbám na niekdajšie malé auta je toto výrazný krok vpred. A súčasná generácia je najlepšia aká kedy bola.

Pôvodný plán bol skúsiť si Renault Trafic s možnosťou prespania, ale som aj rád, že to nevychádza. Je totiž zima a moje hlasivky nezvládajú akékoľvek šialenstvá tohto typu. Čiže si ho nechávam niekedy na marec a ako náhrada prichádza Renault Kangoo TCe 130 s automatickou prevodovkou.

Kangoo sa zmenilo len mierne

Kangoo je na trhu už hodnú chvíľu, aj v tomto prevedení už zopár rokov brázdi cesty, ale postupne sa vylepšuje. Čo sa udialo ostatne? Zmenil sa znak a to je asi všetko. Renault nechal autu stále tú klasickú veľmi praktickú náturu. Zboku Kangoo už naozaj pripomína jednopriestorové automobily, lebo môže byť aj náhradou za niekdajšie MPV. Veď tie mali, niekedy aj posuvné dvere.

Do prednej časti sa dostávate obrovskými bočnými dverami, ktoré majú neskutočný uhol otvorenia. Šoférove, aj spolujazdcove, majú až 90° a za nimi sú posuvné dvere. Vzadu môžete mať buď dvojkrídle dvere, ktoré ale môžete nahradiť výklopnou zadnou stenou. Toto je práve výklopná zadná stena uľahčujúca prístup do batožinového priestoru a vytvárajúca prístrešok v prípade dažďa, či sneženia.

Renault Kangoo TCe 130 EDC

Kangoo je autom, ktoré už znova posúva dizajn na kvalitnejšiu úroveň a vyzerá honosnejšie ako predchodca. Predchodca vyzeral ako taký malý zmätený hroch, ktorý sa vynára z jazera, toto je použiteľné pekné auto, za ktoré sa nemusíte hanbiť aj vďaka faktu, že má LED svetlá a lakované nárazníky. Renault Kangoo je s tým autom, ktoré dokáže s prehľadom slúžiť roky dopredu.

Vo výbave tohto kusu sú aj zliatinové disky, ale aj strieborná farba. Normálne by som povedal, že strieborná farba je príliš korporátna, ale na Kangoo je príliš korporátna biela. Strieborná pôsobí trochu luxusnejšie a dáva vyniknúť veľkosti. Možno by bolo zaujímavé porovnať toto prevedenie s predĺžením, ktorému pribudol rázvor a má dlhšie aj bočné posuvné dvere. To by bol asi môj tajný tip na potenciálne vylepšenie.

Veľký kufor a čo k tomu?

Ak začnem od kufra, tak ten je megalomanský. Je schovaný pod pevným deklom, na ktorý dokonca niečo dokážete umiestniť a dokážete dokonca aj samostatne otvárať okno na piatych dverách v prípade, že je menej miesta na otváranie. Podľa mňa sú praktickejšie dvojkrídle dvere, lebo ich dokážete aj pootvoriť a vybrať niečo z batožinového priestoru, ale vlastne ani toto nie je úplne zlé. Najmä ak sa chcete zrazu schovať pred dažďom a pokračovať vo vonkajšej konverzácii.

Najväčší okruh kontroverzných dojmov naberám v časti zadných sedadiel. Prečo? Sú jednoducho trochu stiesnené na dĺžku. Na výšku má každý miesta dosť a tí, ktorí majú dlhý trup majú vyhrané. Ale musia mať relatívne krátke nohy. Ľudia s dlhými nohami môžu mať problém s kolenami, ale nie je to nič zásadné. Skôr budú mať problém s menším otvorom na nastupovanie.

Ale aj ten je medzigeneračné väčší ako bol, čiže sa veľmi nemám na čo sťažovať. V zadnej časti Kangoo sú 3 miesta, ktoré sú dobre použiteľné, lebo sú dostatočne široké. Pri sklápaní sedačiek však nevznikne úplná rovina, bude na nej malý schod. Ale vidno pekne kinetiku sklápania, kedy samotný sedák klesá k zemi a operadlo sa preklápa do takmer roviny.

Renault Kangoo TCe 130 EDC

Predné sedadlá modelu Kangoo sú skôr priemerné a stavané na častejšie nastupovanie a vystupovanie, čomu je prispôsobený aj širší otvor predných dverí. Ale akonáhle si nájdete svoju pozíciu, tak začnú byť zrazu dostatočne pohodlné. Len ich nesmiete mať príliš vysoko, alebo príliš nízko. Volant je štandardný, tradičný, s novým znakom, podobne ako je tomu vonku. Vnútri je novinkou ešte aj plný veľký displej pred vodičom. Nahradzuje klasické ručičkové ukazovatele a je výborný s dobrým rozlíšením. A nahradzuje aj malý displej používaný od začiatku tejto generácie modelu Kangoo.

Spojenie „dobré rozlíšenie“ sa ale nedá povedať o stredovom displeji s informačno-zábavným systémom. Tam je rozlíšenie také, že si myslíte, že má rozmazané body. Ale nie je to tak. Sú to len nevýhody použitia staršieho zobrazovacieho zariadenia. Aspoň tá klimatizácia je samostatná! To si asi poviete, ale aj tu sú určité úskalia.

Nastaviť presnú teplotu, ktorá by bola použiteľná v celom aute je trochu háčik. Mne to pri vonkajšej teplote okolo 5 °C vychádzalo na približne 21 až 22 °C. Ak som dal niečo menej, tak mi bola zima, naopak ak som mal nastavenú vyššiu teplotu v interiéri, tak mi bolo teplo. Do tepelného komfortu ale rozhodne prispievajú aj vyhrievané sedačky.

Samotný informačno-zábavný systém je stále použiteľný a podporuje aj bezdrôtové zrkadlenie mobilného telefónu. No a keď sme už pri tej bezdrôtovosti, tak pri pohľade na výbežok prístrojovej dosky je vám jasné, že táto radiaca páka je ešte stále prepojená s automatickou prevodovkou. Aspoň tak minimálne vyzerá. Toto nie je elektronické prepínanie ako má napríklad Renault Captur.

Benzínový štvorvalec v takomto dodávkovom MPV

Čo si viete vybrať pod kapotu Renaultu Kangoo? Všetci budú určite ťahaní k naftovému štvorvalcu Blue dCi 95, ktorý je osvedčený a má rozumy krútiaci moment. Ale omnoho väčší komfort ponúka 1,3-litrový motor TCe s výkonom 96 kW (130 k). Výkon je tak akurát, vzhľadom na prierez vozidla, ale na bežné jazdenie rozhodne stačiť. Problém môže nastať až v momente, že budete chcieť výrazné dynamické parametre po preplnenom vozidle.

Zrýchlenie na stovku v papieroch je za 11,6 sekundy, ale realita je trochu vlažnejšia. Prevodovka síce tlačí, čo môže a preradenia majú charakter príjemného presunu medzi stupňami, ale na rýchlosť toto auto rozhodne nie je stavané a to v každom jednom režime. Od tohoto auta ale ani nechcete, aby bolo rýchle. Potrebujete hlavne komfort a potrebujete aj niečo odviezť. Komfort pri prázdnom aute môže byť znova jemne otázny, lebo nastavenie zadnej nápravy musí byť trochu tuhšie. Ale Renault už odlíšil osobnú verziu od akýchkoľvek úžitkových, čím zvládol spraviť kompromis medzi nosnosťou a práve komfortom.

Renault Kangoo TCe 130 EDC

Čo ale robí motor so spotrebou? Ak pôjdete na diaľnici 130 až 135 km/h, tak sa budete pozerať na priemer 8,5 litra. Mimo diaľnic sa viete s prehľadom dostať do 7 litrov. Ak bude vaša snaha okorenená stoickou kľudnosťou, tak sa viete dostať aj na 6,2 litra, možno aj po 6 litrov. Ale to nebudete robiť často. Veď jazdíte za firemné, či si takéto auto chcete kúpiť za vlastné? Ak áno, tak do toho. A rovno s týmto motorom. Je to totiž príjemné spojenie s dobrým prevodovým ústrojenstvom a vlastne aj tie výkony sú na schopnej úrovni.

To ale nič nemení na fakte, že to tohto auta by sa mi hodil 1,7-litrový naftový motor, ktorý Renault kedysi montoval do modelov Grand Scenic, prípadne do modelu Talisman. Nie, nepotreboval by som dvojliter. Stačila by mi táto jedna-celé-sedem-litrová naftová alternatíva.

Kam kráčaš segment osobných dodávok?

Renault Kangoo je príkladom toho, že Renault stále vie čo robí a má ucelenú ponuku úžitkových vozidiel, ktoré dokážete kúpiť aj v osobnom prevedení. Môj tajný tip je, že máte siahnuť po predĺženej verzii a napísať dopis o potrebe výkonnejšieho naftového motora, ale ak nič z tohto nemôžete mať, tak rozhodne nebude krátke prevedenie s benzínovým motorom na škodu. V súčasnosti je viacero áut, ktoré v tomto segmente fungujú, je to aj celý balík vozidiel od Stellantisu a Toyoty, prípadne Volkswagen a Ford Tourneo Connect. Presne toto sú najzásadnejší konkurenti, ktorí majú čo povedať do tohto boja.

Základná cena Renaultu Kangoo začína od 18 300 eur bez DPH, ale to je plechové prevedenie. Vy asi hľadáte osobnú verziu, ak ste sa dostali až sem. Ak je to tak, tak tá stojí od 26 300 eur (v akcii, inak 27 100 €), ale takto rozumne a vlastne plne vybavený kus, so všetkým potrebným, vrátane automatickej klimatizácie s dvomi zónami, navigácie môžete mať za 33-tisíc eur.

Veľa? Málo? Záleží od aktuálnej situácie, ale tak lacné ako boli autá pred 5 rokmi už nikdy nebudú. Takže vo finále je Kangoo veľmi rozumne cenovo nastavené vzhľadom na to, že vlastne ponúka aj ideový odkaz na Renault Scenic, ktorý je trochu s príchuťou SEATu Alhambra, vzhľadom na posuvné dvere.

Renault Kangoo Techno TCe 130 EDC7

Motor R4 benzín
Objem 1332 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4500 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri  1500 ot/min
   
Prevodovka automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4386 mm
Šírka 1919 mm
Výška 1893 mm
Rázvor osí kolies 2716 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1645/455 kg
Batožinový priestor 775/2800 l
Palivová nádrž 54 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 184 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
Spotreba (WLTP) 6,7-7,9 l/100 km
Emisie g CO2/km 151-178