Mercedes-Benz V220d 4Matic je takmer totožný s V250, ktoré sme v redakcii mali minulý rok na začiatku. Už vtedy padali slová chvály, ktoré však trochu zo vzletu zostrelila cena plne vybaveného kusu. Viac ako 80 tisíc bola slušná porcia. Ale s triedou V to ide aj lacnejšie. Striedmejšie vybavený kus sme na test mali od dílera Mercedesu zo Žiliny.
Dĺžka rovnaká, farba tiež, rozlišovacie znamenie sú len menšie disky. A iné vnútro samozrejme. Plus ako bonus, trojštvrtinová cenovka. Môže za to striedmejšia výbava a najmä slabší motor, ale prekvapivo doplnený o pohon všetkých kolies.
Biele a veľké a nenápadné
Máte pred domom Mercedes. Susedia si hovoria, že veď to je dodávka. A vy viete, že vnútri máte viac luxusu ako niektoré kusy triedy E, máte viac komfortu aj vzadu a rovno pre piatich. Z podobných áut je práve Véčko asi najkrajšie. Dobre, Multivan je pekný, ale pre inú klientelu, kozervatívnejšie zameranú. Véčko má viac moderný výzor. A tiež má, rovnako ako T6 Multivan, potenciál, že mu nezostarnú tak ľahko tvary.
Stredný rázvor je pri pohľade zboku vizuálne vyvážený, nie je príliš dlhý, ani príliš krátky. Aj keď nás by to podvedome stále ťahalo k obratnejšiemu krátkemu modelu. Síce je stredná dĺžka Véčka naozaj mohutná, ale nevadia jej ani päťlúčové disky s priemerom iba 17 palcov. Aspoň nebude okolie závidieť.
Predná časť s mohutnou pochrómovanou maskou chladiča zaujme jednou vecou, najmä v noci. Predné svetlá majú zaujímavé rozloženie a sú osadené výhradne LEDkami. Pre výbavu Avantgarde sú v štandarde a vyslovene ich odporúčame, svietia dokonale. Lepšie svetlá sme pri takejto triede vozidla nezažili.
Jediným vizuálne menej prispôsobivým prvkom je zadná časť. Výklopné dvere majú akési zvláštne rozloženie. Veľké okno je super, chrómová lišta tiež, ale celok pôsobí prázdno. Zase je táto časť jednoduchá a nepôsobí preplnene a prehnane. Takže nakoniec to je celkom fajn.
Sedem miest je praktickejších ako šesť
Vnútro sa dá označiť ako priestranné. Veď auto má na dĺžku 5,14 metra. Nastupuje sa vyššie. Teda podlaha je nižšie ako v SUVčkach, ale sedadlá sú vyššie a na rozdiel od nízkych áut majú stoličkovejší posed, nie taký ležatý. Z predných sedadiel dokážete prejsť bez problémov až dozadu, ak sa nedá vonkajškom. Veď keď sa dá, tak načo napríklad moknúť.
Moknúť nebudete ani po otvorení batožinového priestoru. Ani pri siedmich sedadlách nie je malý, je dostatočný a delí ho naviac polica s výklopnými debničkami. Ak chcete vedieť, načo je tá polica dobrá, tak má naozaj dobrý dôvod na existenciu. Keď otvoríte na dverách iba okno, tak na ňu môžete ľahko uložiť hocičo. Oceníte ju najmä pri parkovaní tam, kde nedokážete otvoriť celé dvere. Veď na taký úkon potrebujete aspoň meter a pol miesta za autom, na otvorenie okna stačí pol metra.
Interiér tohto kusu má sedem miest. Sedenie na zadnej trojlavici je menej luxusné ako sedenie na dvojici samostatných sedadiel, ale praktickosť tomuto setupu uprieť nemožno. Ak je zadná lavica obsadená len dvomi pasažiermi, tak majú porovnateľné podmienky, ako keby sedeli na samostatných sedadlách.
Trochu horšie je to s prehadzovaním orientácie stredných sedadiel. Kým na Multivane potiahnete za páčku, zistíte, že máte zatvorené dvere a zle posunuté predné sedadlo, prestavíte a otočíte, tak tu musíte celé sedadlo vybrať von a prehodiť v koľajničkách. Našťastie nie sú príliš ťažké. Teda, asistentka generálneho riaditeľa zemegule to nedá. Ale priemerne silný muž to zvládne len s niekoľkými sprostými slovami, keď nebude môcť trafiť aretačné prvky.
Miesto vodiča je to, kam sa budete normálne tešiť. Fakt, budete sa tešiť za volant dodávky. Za toto označenie ma možno v Mercedese zabijú, ale je to stále dodávka a podľa toho si občas aj vrzne. Veľké dvere a mäkká karoséria sa pod to podpísali. Ale znova sme sa dostali inde ako sme chceli. Miesto vodiča je luxusné a jazda komfortná, všetko je po ruke a vyzerá naozaj výborne. V porovnaní s Vitom je to priepastný rozdiel, toto je naozaj luxusná verzia. Ani informačno-zábavný systém netrpí tým, že vo výbave nie je Command Online. Je tam predsa Becker, ktorý má síce hračkárske stvárnenie, ale funguje a dá sa ovládať dokonalým otočným kolieskom a touchpadom. Žiadne ovládanie dotykom po displeji, nechcete predsa odtlačky prstov. Jediným problémom, ktorý je naozaj výrazný je, že cúvacia kamera nemá úplne plynulý prenos na displej.
Každý ho dokáže riadiť
V akejsi reklame šoféroval auto pes. Zvládol by to aj s Véčkom. Vodič má o všetkom prehľad, senzory mu zľahčujú parkovanie, veľkosť je výborne maskovaná. Vôbec nemáte za volantom pocit, že riadite naozaj veľké auto. Teda veľké relatívne, v porovnaní so sedanmi a kombíkmi. Odšoférovať ho dokáže každý, kto už vie ako sa radí na automatických prevodovkách Mercedesu.
Zaradíte páčkou pod volantom napravo a vyrazíte. Ovládanie prevodovky je tak návykové, že som deň po vrátení niekoľkokrát spustil stierače na Priuse, lebo som podvedome radil Déčko a eRko. Motor má zvonka typický naftový prejav, ale vnútri ho takmer nepočuť. Po zohriatí je kultivovaný a ani nemáte pocit, že má pôvod v úžitkovom spektre ponuky.
Najväčším šokom je spotreba. Veľké dvojtonové auto, štvorkolka, automat a po 60 kilometroch s polkou diaľnice bola 6,2 litra. Ale bola to taká komótnejšia jazda s ohľadom na spotrebu, inak sme sa dostali s prehľadom do 7 litrov. Pri prílišnom naháňaní 7,5… Ešte raz pripomíname tú štvorkolku. Je treba povedať, že 7G-Tronic je naozaj vymakaná prevodovka a nestratí sa ani v konkurencii 9-stupňových prevodoviek.
Dynamika auta s výkonom 120 kW (163 k) je dostatočná. Nie je dychberúca, ale stačí. Pohľad do cenníka trochu zamrzí. Véčko má maximum 140 kW (190 k) zo štvorvalca. Akosi mu chýba motor V6. Taký trojliter s výkonom aspoň 176 kW (240 k) by boli pre Véčko úplným ideálom. A aj tak by to Brabus dal na tri stovky koní.
Auto na celý život
Reálne si to zoberte. Keď si kúpite Véčko, už žiadne iné auto potrebovať nebudete. Má miesto pre siedmich, zadný rad dokážete presunúť do stredu a mať päťmiestne auto s veľkým kufrom. Má nízku spotrebu, množstvo výbavy na výber, vynikajúce svetlá a zdá sa že vydrží. Tým ľahko dokážete odôvodniť aj cenu bezmála 60 tisíc eur. Dostávate v nej však poistenie (zákonné+havarijné) na 3 roky a servis na 6 rokov (160 tisíc kilometrov) v cene. Takže auto, ktoré potrebujete riešiť nemusíte. Ale čo to, ktoré chcete? Kúpite prepravník za Véčko a naložíte naň Caterham. Treba viac? Vlastne k Véčku ešte odporúčame nastaviteľný podvozok. Už takto sa ovládačom s veľavravným nápisom Agility mení nastavenie motora a prevodovky.
Partner testu: Mercedes-Benz Motor Car Žilina
Mercedes-Benz V220d 4Matic Avantgarde
Motor | R4 nafta |
Objem | 2143cm3 |
Výkon | 120 kW (163 k) pri 3800 ot/min |
Krútiaci moment | 380 Nm pri 1400-2400 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5140 mm |
Šírka | 1928 mm |
Výška | 1880 mm |
Rázvor osí kolies | 3200 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2180/3050 kg |
Batožinový priestor | – l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 189 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,7/6,2/6,7 |
Emisie g CO2/km | 177 |