Renault Megane E-Tech Electric nedokáže jazdiť s vysokou spotrebou

Počas prvých jázd sme si vyskúšali nový Renault Megane E-tech Electric. A teraz už budem písať sám za seba. Nový Renault Megane piatej generácie bude výlučne elektrickým autom. Aj to je dôvod prečo tá štvrtá v ponuke ostane ešte hodnú chvíľu.

Nová generácia modelu prináša veľmi pekné tvary s čiastočnou pripomienkou crossoverov vďaka vizuálne vyššej svetlej výške. Celková výška karosérie nie je príliš prehnaná a to aj napriek faktu, že v podlahe je schovaná batéria. Tá má totiž iba 11 centimetrov hrúbku a ponúka dve kapacity. Základná so 40 kWh má podľa WLTP v kombinovanom cykle dojazd 300 km. Je kombinovaná so slabším elektromotorom s výkonom 96 kW (130 k) ako potenciálna náhrada za Zoe. Ja som sa posadil za volant výkonnejšej alternatívy. Tá má nielen výkon 160 kW (218 k), ale tiež väčšiu batériu so 60 kWh. Táto batéria s hmotnosťou 394 kg gramov prepožičiava modelu dojazd až 450 km. A dá sa to vôbec dosiahnuť? Vyskúšam!

Prvú časť terasy ide kolega Jano a pri ceste cez mesto a pri mimomestských jazdách sa dostávame na naozaj extrémnych 13 kWh na 100 kilometrov. Rýchla kalkulácia hovorí, že na plné nabitie by sme s takouto spotrebou prešli 462 kilometrov. V Smoleniciach, smerom do Piešťan presadám za volant ja a dostávame úlohu vynulovať si palubný počítač a dosiahnuť tú naj spotrebu zo všetkých. Najnižšiu, celkom logicky.

Avšak ja to beriem z úplne opačného konca a pokúšam sa, v rámci legálnych, morálnych a šoférskych limitov dosiahnuť úplný opak. Je mi jasné, že existujú elektromobily, ktoré by sa poľahky dostali na 30 až 40 kWh na 100 kilometrov a nemusia byť ani výrazne väčšie. Pri Megane E-tech Electric však takéto cifry nedokážem na palubný počítač dostať ako priemerné ani náhodou. Po trochu šialenejšej jazde prichádzam do Piešťan s priemerom 25,3 kWh na 100 kilometrov. A to je naozaj málo, vzhľadom na využívanie výkonu a ostrejšie prejazdy zákrut. Dozvedám sa, že minimum, čo niekto dosiahol je len tesne nad 10 kWh, čo predstavuje dojazd takmer šesťsto kilometrov na nabitie batérie. Som celkom šokovaný ako dokáže byť Megane na elektrickú energiu úsporný.

Druhá vec, ktorá je tiež faktom je, že auto samotné nenúti vodiča ísť výrazne rýchlo. Komfortný a príjemný interiér nevytvára potrebu sa z neho rýchlo dostať. Je prevedený naozaj kvalitne a laserom vypaľované vraj pravé lipové drevo ako obloženie považujem za naozaj parádne. Až tak parádny nie je priečinok na nabíjanie mobilného telefónu pod informačno-zábavným systémom, ktorý ma trochu tlačí do kolena, ale po doštelovaní sedadlá je mimo dosahu mojej nohy a už mi nič nebráni v jazde.

Keď som načal informačno-Zábavný systém, tak ten je celý postavený na systéme Android, lebo Google je partnerom Renaultu v tejto sfére. Treba si naň však zvyknúť a po Easylinku je OpenR link trošku ťažší na zvládnutie. Ja som napríklad nedokázal nastaviť basy aparatúry Harman Kardon. A to som sa snažil celé 4 minúty, kým som vypol zvukové prejavy rádia.

Niekde som čítal a počul, že Megane má vo svojej elektrickej verzii jeden z najlepších podvozkov, ktoré Renault robil. Tu si možno dovolím trochu nesúhlasiť, lebo predokolková platforma s 20-palcovými diskami dokáže občas poskakovať, ale najviac jej nohy odrážajú ekopneumatiky, ktoré jednoducho nedržia. Pískanie je na každodennom poriadku a v zákrutách by malo auto väčšiu dôveru na menej ekologických pneumatikách. Keby sú miesto Goodyear EfficientGrip napríklad Michelin Pilot Sport, ktoré sa robia v tomto rozmere, tak by bol podvozok Megane lepšie odprezentovaný, vzhľadom na stav ciest. Nevýhodou pri 20-palcových diskoch je, že práve Goodyeary stoja 175 € za kus a Michelin si za Pilot Sport 4S pýta 230 eur za kus.

Každý hovorí o vynikajúcich jazdných vlastnostiach elektromobilov, vďaka nízkemu ťažisku, ale treba mať zladené všetky komponenty do detailu. Tu naozaj pneumatiky zohrali výraznú rolu a podvedome som si stále hovoril, že by auto malo mať o niečo menšie disky, aby bolo lepšie ovládateľné. Pri porovnaní s elektrickým predchodcom, či skôr menším autom Zoe je však Megane na elektrickú energiu víťazstvom konštruktérov.

Megane E-tech Electric patrí do segmentu C, čo predurčuje konkurentov. Tým najzásadnejším môže byť napríklad Citroën ë-C4, ale svoju porciu trhu by si medzi elektromobilmi určite rád zobral aj Peugeot e-2008. Oproti nim má Renault výhodu v prepracovanejšom a výkonnejšom motore a najmä v lepšej správe energie vo väčšej batérii.

Ak sa rozhodnete pre nový elektrický Megane, tak získate jedno z najlepších elektrických áut v triede, po ktorom ale nechcite výrazné športové prejavy. Ak toto splníte, tak bude elegantným a perfektným spoločníkom na každý deň. Priplaťte si však za tepelné čerpadlo, ktoré dokáže znížiť spotrebu elektrickej energie. Tento príplatok je 1000 € a aj s ním, plus balíkom bezpečnosti stojí tento model tesne nad 50 000 €. Môžete si skúsiť nakonfigurovať svoj vlastný kus, konfigurátor má Renault zvládnutý dobre.