Test Renault Zoe R135: Na elektroauto treba kompatibilného človeka

Snívali ste niekedy v detstve o elektromobile? Nemyslím teraz elektrické autíčko pre deti, s ktorým by ste brázdili chodníky okolo rodičov v parku na prechádzke. Z toho asi všetci z našej generácie vyrástli hneď ako dostali vodičský preukaz a oprávnenie na riadenie reálneho auta. Obyčajné benzínové auto so spaľovacím motorom. Tankovať do neho benzín, radiť cez spojku rýchlosti a užívať si jeho zvuk pri každom stlačení plynu na podlahu….

Doba sa mení, a s tým sa asi menia nie len sny, ale aj životné potreby a ideály. Bojoval som s tým dlhé roky aj ja, ale už som namal inú šancu a v rámci týždňového redakčného testu som do toho musel vpadnúť aj ja. Kolegovia ma na to síce postupne pripravovali, ale vždy to bolo len na pár hodín alebo dní. Teraz som sa do toho musel už naplno pustiť aj ja. A ambície boli veľmi odvážne. Vydržať pri mojom životnom stýle jazdiť iba na elektriku bolo od začiatku veľmi ambiciózne. Neviem či to je dnes dobré alebo zlé, ale počas redakčného testu boli ešte stále uzatvorené hranice a cestovanie do Álp, alebo za rieku Moravu by privolali zbytočnú štrnásťdňovu karanténu. Nemal som tak inú možnosť ako overiť život s elektromobilom u nás doma na Slovensku.

Renault Zoe som mal možnosť vyskúšať už niekoľkokrát. Prvýkrát, keď ho mal v redakcii na test kolega Jožko. Vtedy v zime musel cestou ku mne zmeniť miesto nášho stretnutia na jednu z bratislavských rýchlonabíjačiek. Dojazd mu vtedy ku mne nevydržal. Preto som dnes nemal veľké očakávania. Kamarát, ktorý sa pred pár rokmi presťahoval za hranice do Rakúska si Zoe ale veľmi pochvaľuje. Dostal na to výborné dotácie a na bežnú jazdu po rakúskom vidieku mu maximálne vyhovuje. Preto som bol veľmi zvedavý, ako sa zmení môj život ak budem počas bežného života v Bratislave jazdiť s už treťou generáciou tohto úspešného elektromobilu.

S predajom viac ako 200 000 kusov mu patrí prvenstvo na trhu a za podiel 18,2% si zaslúži uznanie. Ak by sa výrobcovia áut chválili úspechmi podobne ako vinohradníci, Zoe by mala asi oblepené cele okno víťaznými plaketami. Pri viac ako 60-tich trofejách by mu asi neostalo ani miesto pre diaľničné známky. Počas najbližších dní mam teraz možnosť zistiť, či mu rovnako ako vínu prospieva dozrievanie. Dnešná doba je rýchla, a sedem rokov na trhu znamená, práve v oblasti technológií, veľký pokrok. Pokiaľ sa im podarili rovnaké generačné skoky ako pri Megane RS, môže byť život s jeho elektrickým súrodencom celkom zaujímavý.

Po pohľade na Zoe by mi vôbec ani nenapadlo, že sa jedná o elektrické auto. To, že ide o elektromobil prezrádza iba jeho zelená (modrá aqua) poznávacia značka. A práve tá dnes všade púta pozornosť. Čisté línie karosérie možno pôsobia ešte menej nápadne ako je pri aktuálnej generácii Clia. V rovnakej farbe sme ho mali na test koncom roka 2019. Ak by si pod karosériou vymenili technológie, možno by sa nad tým ani nikto nezamýšľal. Rovnako decentne pôsobí Zoe aj v interiéri. Žiadne uletené farby na displejoch, všetko pôsobí praktický, elegantne a funkčne. Zaujímave, že pri ňom použili až 22,5 kg recyklovaných materiálov. V interiéri je použitá nová špeciálna tkanina, ktorej materiál je 100% recyklovaný. Novinkou je celý proces jej výroby, ktorý zodpovedá princípom cirkulárnej ekonomiky a znižuje o viac než 60% emisie CO2.

Nenápadný dizajn ale skrýva pod kapotou tú najmodernejšiu techniku. Výrobca udáva dojazd novej batérie Z.E.50 až 395 kilometrov. A to je podľa mňa už veľmi odvážne tvrdenie, lebo pri iných elektromobiloch sme mali dojazd vždy výrazne nižší. A práve preto som sa počas týždňového testu zameral hlavne na dojazd a rôzne formy nabíjania. Zoe som si prebral s plne nabitou batériou a odhadovaným dojazdom 293 kilometrov. Aj napriek výraznému rozdielu oproti údajom udávaným výrobcom je to pre mňa celkom zaujímavé číslo. Očakával som reálny dojazd niekde pod 200 kilometrami. Počas jarných dní som nemal záujem uľaviť od svojho osobného komfortu, preto som stále naplno využíval nielen klimatizáciu, ale aj autorádio a vyhadzoval som poslušne smerovky, veď je to Renault, nie Audi. Vďaka Renault Easy Connect a spojeniu systému Renault Easy Link s aplikáciou MY Renault je k dispozícii súbor aplikácií a služieb, ktoré môžu posádku sprevádzať počas rôznych každodenných aktivít.  

Život v meste je s elektrickým autom Renault Zoe jednoduchý a praktický. Tichý chod motora je v mestskom cykle veľmi príjemný. V nízkych rýchlostiach nie je dôvod ani na aerodynamický hluk, takže jediné, čo počujte je jemný valivý odpor pneumatík. S malým autom nie je problém ani pri parkovaní. Pri jeho dojazde ani je je potreba hľadať pri každom parkovaní nabíjačky. Počas testovacieho týždňa som ju využil iba jedenkrát, keď som asi hodinu parkoval v podzemnej garáži v centre mesta. Oproti ostatným pokusom dobíjať batérie z bežnej domácej siete 220V sa dobíja výrazne rýchlejšie. Keď som večer o 20:30 pripojil Zoe na bežnú zásuvku v garáži, do 6:45 ráno stúpol stav batérie z 41% na 72%.  Na jazdu po meste to postačovalo, ale keď som sa na obed vrátil domov a zapojil na 6 hodín nabíjať, dojazd nestačil aby som na otočku prešiel do mesta vzdialeného 120 kilometrov od Bratislavy. Musel som tak porušiť svoj týždenný plán a vyraziť na cestu iným autom. Zoe zatiaľ ostala doma ne nabíjačke. Je jasné, že nemám špeciálnu zásuvku, ktorá skracuje čas a ani wallbox, ktorý dokáže za noc nabiť z nuly na sto percent.

Keď som sa vrátil, na druhý deň som mal odhadovaný dojazd pri 100% batérii 319 kilometrov. To už dávalo šancu, že by som mohol zvládnuť aj dlhší víkendový výlet.

Prvý deň som spravil na potulkách Slovenskom mierne nad 200 kilometrov. Pri kombinácii jazdy po meste, diaľnice a horských okresiek som večer napojil Zoe pri 37% batérie a dojazde 128 kilometrov. Staršia elektroinštalácia v danej garáži pôsobila stále dôveryhodne. Inú možnosť som aj tak večer už nemal. V okolí Veľkých Uheriec a Zlatých Moraviec som žiadnu rýchlonabíjačku nenašiel. Všetky mapy okolia mali označené iba plánované miesta výstavby nabíjacích staníc počas roku 2020. Zvláštne bolo, že mi pri hľadaní staníc v okolí navigácia na aute ukazovala iba bežné benzínové pumpy. Nerozumiem, načo vôbec čisto elektrické auto potrebuje v navigácii informácie o bežných benzínových pumpách. Priznávam, možno som sa mohol na túto cestu lepšie pripraviť. Alebo si stiahnuť vhodnú aplikáciu pre elektromobil do mobilu. Ale na to som prišiel až neskôr počas cesty. A o tom píše kolega Peťo v teste Hyundaiu Ioniq.

Vytriezvenie prišlo až na druhý deň po obede. Odhadovaný stav batérie sa nenaplnil. Po 18-tich hodinách na zásuvke v garáži stúpol stav batérie iba o 3% na 40% a dojazd na 135 kilometrov. Vyrazili sme tak na cestu do Bratislavy s plánom dobiť batériu v Nitre, alebo Trnave. Pri Nitre sme mali ešte stále slušný dojazd a tak sme odvážne vyrazili smer Trnava. Eko jazda v pravom jazdnom pruhu s klimatizáciu a pusteným rádiom postupne znižovala stav batérie. Pri Trnave nám ale navigácia ukazovala cestu domov len o 6 kilometrov kratšiu ako aktuálny dojazd auta. Rozhodli sme sa tak vyskúšať či vydržíme až po prvú rýchlonabíjačku na Zlatých Pieskoch.

Pri Senci sa nám ohlásilo auto so správou o kritickým dojazde. Batéria malé ešte stále, podľa palubného počítača, dostatočný dojazd na cestu domou. Na Zlatých Pieskoch už mala batéria iba 4% a dojazd o 8 kilometrov viac ako sme potrebovali. Rozhodli sme sa tak pokračovať po obchvate ďalej. Na Prístavnom moste to už boli iba 2%. Tie nám vydržali až po koniec mosta Lafranconi. Kritickým miesto bol už len tunel Sitina. Batéria stále 1% a dojazd v obmedzenom režime 15 kilometrov. Navigácia ukazovala do ciela už len necelé 3 kilometre. Za tunelom sme si už vydýchli, najhoršie už máme za sebou. Nulový stav batéria sa objavil len 500m od domu. Dojadz ostával ešte pekných 12 kilometrov. To už sme ale nemali energiu riskovať. Pripojil som Zoe doma do zásuvky a nechal počas noci spokojný nabíjať. Pokiaľ budem uvažovať s 3% nabíjaním počas minulej noci, spravili sme na jedno nabitie a krátke mini dobitie 364 kilometrov a ešte ostával dojazd 12 kilometrov. So zapnutou klímou a s rádiom. Bez tých 3% čo sme dobili počas noci by sme vydržali asi iba po Zlaté Piesky. Tam by sme si už museli spravil prestávku na rýchlonabíjačke. V Bratislave je ten život už jednoduchší. V obmedzenom režime už navigácia sama ukazovala všetky nabíjačky v našom okolí. Škoda len, že to spravila až keď bola batéria úplne vybitá.

Po týždňovom teste mám stále z elektrických áut zmiešané pocity. Aj keď ma dojazd počas víkendu veľmi milo prekvapil, stále som mal pocit rôznych obmedzení. Možno neboli až také veľké, aby spôsobili zásadné problémy, ale ešte asi na život s ním nie som pripravený. Po praktickej stránke splnilo elektrické Zoe všetko tak ako Renault Clio počas môjho redakčného testu. Priame náklady na elektrickú energiu počas testu vyčísliť dnes neviem. Jasný je ale výrazný cenový rozdieľ medzi nimi. Základné Clio začína na 9 850,- eurách aj s DPH. Nový Zoe R110 Z.E. 52 kWh vo výbave Life 31 900,- eur. Aktuáne Renault ponúka bonus 4 000 Eur. Po zarátaní štátnej dotácie, ak ste ju dostali, sa viete dostať na cenu 19 900,- eur aj s DPH. To už môže byť zaujímave, nakoľko sa Zoe približuje cenou k lepšej výbave testovaného Clia Blue dCi 115 vo výššej výbave. Nami testované Clio malo aktuálnu cenu 15 400 eur. V podobnej výbave začína Zoe na 29 500,- Eur bez štátnej dotácie. Silnejšia motorizácia  R135 Z.E. 52 kWh  je o 1 000 eur drahšia. Vrcholom v ponuke je výbava Intens R135 Z.E. 52 kWh s akciovou cenou 31 500Eur. Vo všetkých výbavách je stále k dispozícii pestrá doplnková príplatková výbava.

A ak chcete o Zoe vedieť viac, tak toho celkom dosť kolega popísal v reporte z prvej jazdy. Renault treba pochváliť za to, že pripravuje elektroautá pre novinárov naozaj dôkladne. Nabitie je jedna vec, ale vo výbave je aj čip na rýchlonabíjačky ZSE Drive, čo znamená, že sa každý nemusí automaticky registrovať a tiež pridáva aj prepojovací kábel na nabíjačky, ktoré ho štandardne nemajú. Toto vôbec nie je štandardom a nebyť toho, asi by to bolo ťažšie.

Renault Zoe R135 52 kWh Intens

Motor Elektromotor
Kapacita batérie 52 kWh
Výkon 100 kW/136 koní
Krútiaci moment 245 Nm
   
Prevodovka jednostupňová redukčná
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4087 mm
Šírka 1787 mm
Výška 1562 mm
Rázvor osí kolies 2588 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1502/1988 kg
Batožinový priestor 338 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 140 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (Wh/km) 165-177
Dojazd 386 km