Prvé jazdy: Renault predstavil nové hybridy E-Tech

Európske emisné normy. Za nimi treba hľadať odliv klasických benzínových motorov a vyrojenie hybridov. Každý gram CO2 má zatiaľ hodnotu kilo. Teda stovku. Hybridy, teda ich elektrická časť dokáže naozaj riadne znížiť potenciál mastnej pokuty. Bude mastná menej. Nakoniec ju budú musieť zaplatiť nie automobilky, ale samotní budúci majitelia.

Renault tiež prináša nové hybridné modely, pričom obe verzie v dvoch modeloch majú rovnaký základný motor s objemom 1,6 litra a výkonom 67 kW (91 k). Označenia E-Tech 140 a E-Tech 160 hovoria o tom, že aké majú konkrétne verzie výkony.

Prvá jazda: Renault Clio E-Tech

Najmenší hybrid je full hybrid. Nie je plug-in. Má celkový výkon 103 kW (140 k). Ale treba povedať, že jeho revírom je mesto. Tam dokáže až 80 percent času tráviť v elektrickom režime. Renault oznámil, že autá vytváral ako elektromobily so spaľovacím doplnkom a nie naopak.

Pri vývoji automobilka použila know-how z už prebiehajúcej výroby modelu Zoe a poznatky z F1. Aj to je dôvod prečo s benzínovým motorom spolupracuje sekvenčná prevodovka, ktorá má dva stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací agregát. A nemá spojku. Synchronizáciu otáčok motora má na starosti elektromotor.

Dobre, ale aké sú teda zmeny? Oproti benzínového autu má o tri litre menšiu nádrž, takže tá je taká ako na naftovom. Má však 1,2 kWh batériu s logami LG. Primárne auto funguje pri štarte na elektrickú energiu a spaľovací motor sa pripojí potom. Pripojenie je pocitovo príjemné, ale zvukovo je jasné, že sa niečo udialo.

Renault píše, že zrýchlenie na stovku je 9,9 sekundy a pružnosť podobná ako má 1,3 TCe. Avšak reálne je po kickdowne jemné oneskorenie, s ktorým treba počítať. Ale celkovo je Clio E-Tech vyvážené auto, ktoré pri veľkom podiele mestského jazdenia bude úspornou alternatívou. Stojí od 18 900 eur, ale to auto na fotkách je od 22 500 eur. Veď je to RS Line.

Prvá jazda: Renault Megane Grandtour E-Tech

Megane Grandtour bude mať iný druh hybridu. Bude nabíjateľný z elektrickej siete. A má batériu s kapacitou 9,8 kWh. Na rozdiel od nenabíjateľného hybridu v Cliu pracuje s 400V sústavou. A podľa WLTP zvládne v kombinovanom cykle na jedno nabitie 50 kilometrov, v meste až 65 kilometrov. Nabitie doplna je zo štandardnej zásuvky v priebehu 5 hodín, ak máte špeciálnu zásuvku na nabíjanie elektromobilov, tak sa čas skráti na 3 hodiny.

Batérie sú umiestnené pod sedadlami, tým pádom má nádrž na palivo s objemom len 39 litrov. Aj tak by auto malo jazdiť v prvom rade na elektrickú energiu. Tým, že je auto stavané primárne na pohon elektrickou energiou je benzínový motor s objemom 1,6 litra len doplnkom. Má výkon 67 kW (91 k) a celkovo s elektromotorom má sústava 118 kW (160 k). Síce je najvýkonnejšou verziou kombi Megane, ale má o 150 kilogramov vyššiu hmotnosť ako TCe 140.

Veľkým plusom tohto Megane je, že je po facelifte. Má nový predok, nové smerovky zakomponované do hlavných svetiel a iné svetlá sú aj vzadu. Facelift Megane pridáva do ponuky novú bronzovú farbu Solar, ktorá je super, ale nová sivá Baltique je ešte lepšia. Na slnku hádže odlesky do modra a vyzerá naozaj famózne. Práve Megane E-Tech je najrýchlejšou cestou ako sa dostať ku plug-in hybridu od Renaultu, ak sa bavíme o financiách. S výbavou Zen stojí od 28 790 eur.

Prvá jazda: Renault Captur E-Tech

Captur E-Tech je tiež plug-in hybrid, čo znamená, že využíva presne rovnaké systémy ako Megane Grandtour E-Tech. Má rovnakú kapacitu batérie, má rovnaké nabíjanie, len vodič sedí vyššie, čo niekomu môže vyhovovať a niekomu nie.

Ale Captur má zatiaľ aj porovnateľne výkonný motor. Je ním TCe 155, ktorý sme skúsili v teste a bol vynikajúci. Kým Captur Intens s hybridom stojí 29-tisíc eur presne, tak Intens TCe 155 stojí 22 600 eur. To je rozdiel 6 400 eur. Táto technológia nutne potrebuje tú dotáciu. Ak ju ešte máte v zásuvke uloženú, tak budete mať rozdiel len 1 400 eur. A to už má zmysel, aj keď TCe má trochu výbušnejší a športovejší charakter. Ak by sme nebrali do úvahy cenu za nabíjanie a auto by jazdilo výlučne na elektrickú energiu, tak by sa investícia pri dotácii vrátila za 17-tisíc kilometrov. Pri kúpe bez dotácie je táto hodnota trochu horšia. Ale plug-in hybrid má zmysel najmä v miestach, kde sú emisné zóny, alebo iné zvýhodnenia. Na Slovensku nič také nie je, ale v susednom Česku je parkovanie zadarmo a diaľnice tiež.

A čo sa týka samotnej jazdy, tak nie je rozdiel medzi hybridom a benzínom v užívateľskom komforte. Akurát na elektrickú energiu s maximálnou rýchlosťou až 140 kilometrov za hodinu je PHEV tichší. Teda úplne tichý. To však znamená, že niektorí chodci sa mu s radosťou a vervou sebe vlastnou hodia pod kolesá.