Test Citroën Berlingo XL: Supersize me

Citroën Berlingo je našou redakčnou stálicou a testovali sme ho už vo všemožných motorizáciách a prevedeniach. Avšak, naposledy sme ním jazdili presne pred rokom. Vtedy ale išlo o štandardnú karosériu M. Tentokrát sme mali tú česť s predĺženou verziou XL, disponujúcou siedmimi miestami. Pod kapotou sme mali 1.5 litrové HDi 130, ktorého názov prezrádza aj výkon.

Berlingo XL rozhodne nie je malé mestské auto, veď na dĺžku meria 4753 mm, čo je o 350 mm viac oproti štandardnej verzii M so 4403 mm. Predsa len, tretí rad sedadiel si vyžaduje extra priestor. Tvary karosérie sú inak úplne identické s menšou verziou.  Dominantou je rozhodne pomerne extravagantná predná maska s úzkym pásikmi denných svetiel. Nami testovaná verzia mala naviac praktické zatmavenie zadných okien a taktiež výklopné okno piatych dverí. To je super vec, keďže nemusíte zakaždým otvárať rozmerné a ťažké výklopné zadné dvere. Oceníte to najmä v stiesnených podmienkách. Tmavomodrá farba Berlingu svedčí, praktické AirBumpy aj dobre vyzerajú a opticky pekne rozbíjajú veľkú bočnú plochu karosérie. Nami testované auto síce nemalo hliníkové disky, ale plastové kryty 17″ kolies sú tak šikovne navrhnuté, že z diaľky ich takmer nerozlíšite od diskov. Nechýba masívne oplastovanie vpredu aj vzadu, čo sa samozrejme veľmi hodí. Ide o vozidlo s vysokou úžitkovou hodnotou, ku ktorému sa nie vždy bude pristupovať v rukavičkách ale často aj v pracovných rukaviciach. Zadné bočné dvere sú výsuvné, čo je samozrejme perfektné. Nie je tak problém s nastupovaním aj v obmednezných priestoroch a tiež vďaka nim veľmi ľahko naložíte prípadný náklad. Berlingu nechýbajú ani strešné lyžiny, takže ak by niekomu náhodou nestačil obrovský vnútorný priestor, pripevnenie strešného boxu či stojanov na bicykle je hračka.

Základnou charakterisikou kabíny je to, že je obrovská. Bodka. Za danú cenu v podstatne ani neexistujú iné autá, okrem súrodencov do Peugeotu a Toyoty, ktoré ponúkajú rovnako veľa priestoru a variability. Posed vodiča za volantom je príjemne vyšší, tak trochu dodávkový, ponúkajúci skvelý výhľad. Všetky sedadlá v Berlingu sú samostatné so sviežou trojfarebnou látkou a oba zadné rady sú vyberateľné. Sedadlá v treťom rade sa nesklápajú do podlahy, takže v prípade prevozu veľkého nákladu ich budete chcieť vybrať. Samotné vyberanie je ľahký proces, avšak 15 kg hmotnosť každého z nich už tak ľahká nie je. Interiér ako taký je extrémne vzdušný a priestorný, čo sme už spomínali. Prístrojová doska je na pohľad príjemná, plasty sú tvrdšie ale berte to tak, že toto auto má pôvod v úžitkovom vozidle. Pri tom všetko je aj výbava vynikajúca, dokonca v testovanej úrovni Shine nechýba ani head-up displej. Navigácia, Apple aj Android konektivita, vyhrievané sedadlá, automatická klimatizácia, tempomat či parkovacia kamera. Čo viac chcieť? Radiaca páka šesťstupňového manuálu je vyvýšená a akurát poruke, takže ergonomicky super. Malým nedostatkom je chýbajúci stredový tunel s obrovským odkladacím priestorom, avšak sedadlá disponujú aspoň jednoduchými opierkami lakťov. Ak vás zaujímajú čísla, vedzte, že základný objem batožinového priestoru je 775 litrov. Maximum čo do Berlinga XL až po strop naložíte, limituje hodnota 3000 litrov, čo už je vskutku plnohodnotný úžitkáč na menšiu rozvážku tovaru.

Štvorvalcové HDi s objemom 1.5 litra a výkonom 96 kW/130 koní s krútiakom 300Nm je najsilnejším motorom, ktorý sa do Berlinga XL montuje. K dispozícii je s osemstupňovým automatom alebo so šesťsupňovým manuálom, ktorý sme mali v aute my. Vzhľadom k rozmerom a priestorovému potenciálu auta ani slabší motor nechcite. S prázdnou kabínou bez nákladu v obsadení dvoch pasažierov jazdí auto svižne a nemá problém ani pri potrebe prudšieho zrýchlenia či vyššieho diaľničného tempa. Ak ale naložíte päť dospelých ľudí, dynamika citeľne klesne. Pri siedmych dospelých je možná už len veľmi kľudná jazda. Berlingu XL by sa skvele hodil napríklad silný 177 koňový dvojliter HDi, ktorý Citroën v ponuke má a používa ho napríklad v C5 Aircross. Samozrejme, cena by sa posnula do vyšších sfér, avšak dynamika by aj pri plnom zaťažení netrpela. Ale späť k testovanému motoru. Jeho dynamika je väčšinu času za bežných okoloností úplne dostatočna, problém nastáva až pri maximálnom využívaní auta. Výhodou ale je priaznivá spotreba, ktorú sme bez veľkej snahy udržali na hodnote 6,3l/100km. Jazdili sme väčšinou času iba vo dvojici, nechýbali ale ani alpské kopce a diaľničné presuny. Vzhľadom k veľkosti a dodávkovému profilu karosérie to nie je vôbec zlý údaj. Šesťstupňový manuál je taktiež príjemnou voľbou a šestka sa na diaľnici veľmi hodí. Dokonca ani pocit pri radení nie je úplne zlý, iba dráhy sú dlhšie. Jazdné vlastnosti sú presne také, aké od vysokého auta s dodávkovým rodokmeňom čakáte. Vo väčších rýchlostiach sa v zákrutách nakláňa a má sklon k nedotáčavosti, ale podovozok je aj tak úplne čítateľný a nič zákerné na vás nevytiahne. Super je, že napriek spomínanému úžitkovému DNA podvozok neskáče, nebúcha a nie je extrémne tvrdý. V podstate je to plnohodnotné rodinné auto.

Berlingo XL je jedným z najlepších rodinných áut, čo sa týku pomeru ceny a hodnoty. Akciová cena tohto auta vo výbave Shine s motorom HDi 130 a manuálnou prevodovkou je 20 690 Euro. Žiadne SUV vám nedá toľko priestoru v každom smere a dokonca aj pri použití všetkých siedmych sedadiel ponúka dostatok batožinového priestoru. Vo verzii Shine je aj výbava veľmi slušná. Vyhoďte zadné sedadlá a máte improvizovaný campervan v ktorom prespíte alebo van ktorým presťahujete byt. Vložte sedadlá naspäť a odveziete celú širokú rodinu aj psa. Paradoxom je, že 130 koňové HDi je pri každodennom použití, kedy autom jazdí jeden či dvaja ľudia veľmi príjemným motorom. Pri plnom využití kapacít auta mu však dochádza dych. Vieme si tu teda predstaviť aj silnejší agregát. Tak či onak, Berlingo XL je skvelou kúpou z rozumu. Susedov ním síce neočaríte tak ako nastylovaným SUV, avšak jeho praktickosť vám budú ticho závidieť.

Citroën Berlingo BlueHDi 130

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4753 mm
Šírka 1848 mm
Výška 1849 mm
Rázvor osí kolies 2975 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1701/2260 kg
Batožinový priestor 775/3000 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 186 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,8/4,1/4,4
Emisie g CO2/km 148-164