Prvá jazda Mercedes-Benz Citan: Vážny hráč

Mercedes-Benz Citan mieri do triedy, kde sú väčšinou lacnejšie modely. Kompaktné úžitkové vozidlá ponúka Citroën, Peugeot, Renault, Fiat, Opel, Volkswagen, Ford a pribudne aj Dacia. Niektorí išli na vec samostatne a niektorí radšej spolupracovali.

Nový Mercedes Citan vyzerá samostatne. Ale až do bodu, kedy sa skúmanie prehĺbi. Línia prvého stĺpika prezradí istú podobu s Renaultom Kangoo. Ďalej sa podobné prvky znova opakujú. Ale aj napriek tomu má Mercedes Citan dostatok detailov, ktoré jasne hovoria, ku ktorej automobilke prináleží. V žilinskom Mercedese sme mali možnosť celé auto prejsť a vyskúšať.

Predná maska, teda vlastne komplet celý predok určuje jemnú príbuznosť s Áčkom. Oproti Renaultu Kangoo vyzerá dynamickejšie. Aj keď by sa to nemuselo zdať, zboku sa dajú nájsť rozdiely veľmi ľahko. Mercedes má spúšťanie okien miesto vyklápania na Kangoo. No a vzadu zase kričia svetlá príbuzné Vitu.

Interiér je ale kompletne iný. Celá prístrojová doska má nový tvar. Spočiatku si treba zvyknúť na trochu vyššiu stavbu prístrojov pred vodičom a stredovej konzoly. V tejto triede, ktorá je zameraná najmä na prácu nie sú mäkké plasty prioritou. Nemá ich ani Citan, ktorý sme skúsili. Po nasadnutí veľa vecí pripomína značku auta, v ktorej sedíte. Najzásadnejšia je samozrejme jediná páčka pod volantom vľavo. Rádio hrá inú pesničku. Inú ale iba pôvodom. Rovnaké sme mali v testovacej Dacii Duster.

Mercedes treba pochváliť za sedadlá. Tie sú výrazný nadpriemer triedy. Sedí sa v nich pohodlne a vyzerajú, že budú dobré aj na dlhé trasy.

Naštartovanie motora auta s označením 109 CDI sprevádzal veľmi tlmený naftový zvuk. Podľa slov výrobcu dostal Citan naviac izoláciu. Voľba motora je logická, pretože práve 1,5 dCi vyniká nízkou spotrebou.

Krátka trasa nedovolila naplno vyskúšať, aké parametre je auto schopné dosiahnuť. Ale ukázala, že pri bežnom jazdení sa dá dosiahnuť spotreba okolo 5,5 litra bez výrazných problémov. A to bol úplne čerstvý kus. Podvozok dostal komfortnejšie naladenie, takže žiadne poskakovanie, na ktoré si mohli zvyknúť majitelia niektorých konkurentov. Viac ukáže až plnohodnotný test.

A áno, či nie? Prvým a posledným faktom, ktorý môže odradiť potenciálneho kupcu bude cena. Ale aj tá má dve strany. Je vyššia ako pri Kangoo, ale obsahuje 6 ročný servis (160000 km) v základnej cene a treba počítať aj s vyššou predajnou cenou pri opätovnom predaji.

Základný päťmiestny Citan s naftovým motorom a označením 108 CDI stojí 18 108 eur. Proti Renaultu Kangoo s rovnakým motorom za 13 990 eur bez zľavy sa to môže zdať ako extra pálka, ale taký Caddy vyjde na 16 903 eur, čo je ako hlavný konkurent veľmi podobné, keďže nemá v cene servis. Pre porovnanie, Citroën Berlingo má cenu veľmi podobnú Renaultu Kangoo, 13 890 bez zliav. Podľa cenového porovnania je jasné, kam Citan mieri.