Test Ford B-Max 1,0 Titanium: Malý, či veľký?

Kam zaradiť Ford B-Max? Jasné, ako konkurenta Citroënu C3 Picasso. Kie Venga a Renaultu Modus. Ale hlavným konkurentom bude jednoznačne Ople Meriva. Ak sa pýtate prečo tak najmä kvôli inému štýlu otvárania dverí. Opel Meriva má predné dvere klasické a zadné so suicide otváraním dozadu. Ford B-Max svoj tromf tiež vytiahne pri otvorení zadnej dvojice dverí. Tie sú skoro ako na úžitkovejších vozidlách. Posuvné. Ale to nie je všetko…

Ford B-Max je najmenším z MPV modelov od modrého oválu. Svojimi vlastnosťami môže trochu ohroziť pozíciu väčšieho C-Maxu. Zvonka je malý, celková dĺžka dosahuje iba 4077 milimetrov. C-Max má síce o 300 milimetrov viac, ale zvnútra sa nám zdalo, že veľkostný rozdiel až taký priepastný nie je. Viac ako dĺžku poznať šírku, aj rozdiel necelých 8 centimetrov v preklade znamená bližší kontakt dvoch ľudí vpredu a tesnejšie podmienky aj vzadu. Ale to porovnávame s väčším modelom.

Veľký otvor

Samostatne stojace auto budete vnímať ako malé zvonka a veľké zvnútra. Znie to ako klišé prebrané od konkurenčných médií, ale naozaj to tak je. Vnútri sa s prehľadom odvezú štyria dospelí s výškou okolo 1,8 metra. A to bez toho, aby sa museli zbytočne uskromňovať. Priestorovo sa B-Max zdá ako ideálne auto pre mladú rodinu. Otvorenie kufra ukáže na prvý pohľad trochu vystrašujúci pohľad. Ale pod podlahou sa nachádza ešte jedna časť. Po odstránení rozdeľovača podlahy je priestor skvelých 304 litrov. Variabilita interiéru síce stráca statickými zadnými sedadlami, ale sklopiť ich je záležitosťou pár sekúnd. A dá sa to dokonca jednou rukou. Ďalšie body B-Max získava sklopiteľným operadlom spolujazdca. Preložené do reči nákladu, odveziete až 2,35 metra dlhú naplocho zabalenú skriňu.

Výbava Titanium obsahuje vnútri všetko, čo budete potrebovať. Rádio s MP3, Bluetooth, USB vstupom a automatickú klimatizáciu sú želanými spoločníkmi. Klíma je len jednozónová, ale o to sa ľahšie ovláda. Rádio trochu potrápi, hlavne pri prvom pokuse vyťukať telefónne číslo na numerickej klávesnici, pretože čísla nie sú vedľa seba, ale akosi šikmo. Daň za futuristický dizajn. Ford Sync, ako sa celý informačno-zábavný systém volá môžete ovládať aj hlasovo. Nám trocha haprovali názvy albumov, ale hľadať Slobodnú Európu a vyslovovať slovenský názov s anglickou výslovnosťou je nadľudský výkon.

Nasadanie odkryje to tajomstvo, prečo sa o B-Maxe toľko hovorí. Otvoríte predné dvere, otvoríte zadné a niečo tam chýba. Tým prvkom, ktorý zmizol je stredový stĺpik. Ten, ktorý by normálne zavadzal a stále by ste oň pri vystupovaní zakopávali. Prvý mesiac si budete otvárať obe strany a len sa cez auto budete pozerať. Tak fantasticky vyzerá otvor so šírkou 1,5 metra. Len pre pripomenutie, Opel Meriva tam ten stĺpik má.

Konečne po dlhšom kochaní nasadnete, sedadlá majú adekvátny tvar a pri zapínaní pásu zažijete šok. Budete šmátrať po páse na stĺpiku. Ale márne, zrazu si spomeniete, že B-Max ten stĺpik nemá. Pásy sú integrované do sedadiel. Chce to trochu iný grif na zapnutie. Pre zaujímavosť, sedadlá boli kompletne skonštruované v trenčianskej pobočke firmy Johnson Control.

Liter nie je málo

Naštartovanie prebudí motor roka. Nie však jeho najvýkonnejšiu verziu s 92 kW (125 k), ale slabší 74 kW (100 k) variant. Ford B-Max má smolu, že musí byť situovaný pod C-Maxom. Preto bude výkonové maximum 88 kW (120 k) z rovnakého motora. A ani nafta na tom s 1,6 TDCI a 71 kW (95 k) nebude príliš ružovo. Ozajstnou ranou pod pás pre malé MPV bude bez akýchkoľvek pochybností iba päťstupňová prevodovka. Áno, päť rýchlostných stupňov pre všetky motory.

Tesne po štarte malý agregát zlostne vrčí, teda ak nie je zohriaty. Ak je zohriaty, prichytíte sa, že musíte kontrolovať, či je spustený pohľadom na otáčkomer. Z troch valcov sa ani pri nižšom výkone nepredierali do karosérie žiadne vibrácie, ani žiadne pazvuky. Zvuková kulisa pripomína v určitých spektrách, akoby ste boli predbiehaní minimálne Porsche 911. Ale nie hlukom, čisto zvukom, ktorý sa dostáva z malého motorčeka. Príjemné prekvapenie.

Prevodovka je presná a radí sa s ňou výborne, žiadne stopy po gumovosti, či iných neduhoch. Jej naozaj jediným nedostatkom je teda absencia šiesteho prevodového stupňa, ktorá bude vadiť najmä pri jazde na diaľnici. Tá neprospieva ani eko náture agregátu. Surový motor a rýchle presuny u nás znamenali spotrebu cez 6 litrov. Svoje na čísle spravili aj zimné pneumatiky s hrubším vzorom. Ale pri správnom zabehnutí a normálnom jazdení by sme sa asi priblížili k udávanej spotrebe. Predpokladáme, že za 5,4 litra na sto by sme jazdiť vedeli.

Podvozok svoje korene nezaprie

Zimné pneumatiky Pirelli zhatili ambície pri prvom ostrejšom vjazde do zákruty. Aj napriek nim sa podvozok B-Maxu môže hrdo hlásiť k povesti, ktorú nastolili ostatné modely. Ovládanie je naozaj perfektné. Povedali by sme, že by mohlo byť benchmarkom v tejto triede. Príkladné neutrálne chovanie je aj zásluhou ľahkého motora. Pri naftovej pohonnej jednotke by bolo viac hmotnosti vpredu, čo by znamenalo trochu nedotáčavosti navrch.

Šestnásťpalcové disky predznamenali vyššiu bočnicu pneumatík. Disky síce nechytíte ani pri vyšších obrubníkoch, ale pre ešte lepšie jazdné vlastnosti odporúčame sedemnástky. Tie sú ale obmedzené výbavou Titanium X. Takže budú stačiť šestnástky. Ford ale ponúka aj sadu pružín Eibach, ktoré trocha pritvrdia podvozok a znížia svetlú výšku. Deťom asi nedovolí Eibach spať, ale jazdné vlastnosti sa na kľukatej ceste zlepšia. Otázne ostáva, či je to dostatočná náhrada za komfort, ktorý B-Max ponúka normálne. My by sme nechali pôvodné pružiny.

Pre koho a proti komu?

Primárny konkurent je stopercentný, Opel Meriva. C-Max sa báť nemusí, tomu hrá do kariet šesťstupňová prevodovka a trochu väčší kufor. Ale na Slovensku má veľkú hodnotu pri rozhodovaní aj cena. C-Max s rovnakým motorom znamená plus 2000 eur. A to u nás môže zavážiť.

Predpokladáme, že najviac pôjdu verzie z akciového cenníka. A to znamená, že náš model, štandardné Titanium bude skôr zriedkavý. Veď stojí 16 480 eur, čo je oveľa viac ako Spirit X za 15 280. Auto Koiš, ktorý nám B-Max na test požičal zvolil k autu aj famóznu farbu. Modrá Nautical Blue je skok oproti šedivému trendu ostatných. Týmto by sme chceli apelovať na všetkých, ktorí si budú B-Max kupovať. Zvoľte veselšiu farbu. Aj Mars Red vyzerá výborne, alebo zlatohnedá Burnished Glow nezanikne v dave.

B-Max je ideálny pre rodiny s malými deťmi. A vlastne aj s väčšími. Len nesmú mať príliš veľké nároky na objem batožiny pri ceste na dovolenku.

 

Motor
Objem 998 cm3
Výkon 74 kW (100 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 1400-4000 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4077 mm
Šírka 1751 mm
Výška 1604 mm
Rázvor osí kolies 2489 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1279/481 kg
Batožinový priestor 318/1386 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,6/4,3/5,1