S novou Škodou Superb sme sa stretli už viackrát. Ja som mal na test viacero verzií a stále môžem povedať, že to je vynikajúce auto. Vrcholná verzia sa mi nevyhýbala, ale pôvodne som ju mal s dvojlitrovým TDI s pohonom všetkých 4 kolies. Lenže doba si žiada iné auta a takisto odpisy môžu priniesť potrebu 2 rokov a nie štyroch. Preto je tu Superb s plug-in hybridom a najvyšším stupňom výbavy.
Lenže najvyšší stupeň výbavy nie je len jediným vrcholom. Je to miesto, ktoré okupujú dve prevedenia. Prvé je práve Laurin & Klement a druhý vrchol patrí prevedeniu Sportline. Ku Laurin & Klement sa jednoducho netreba hnať za najvýkonnejším benzínovým motorom. Práve plug-in hybrid by mohol byť dostatočnou náhradou, ktorá má dosť výkonu a pritom dokáže veľa prejsť na nabitie.
Letiskový špeciál
Superb liftback má stále niečo do seba. Ak si pamätáte históriu, tak v nej nebola táto karoséria pevne definovaná od začiatku. Veď prvá generácia predvádzala klasický sedan, druhá obe alternatívy a tretia už je iba liftbackom. Takisto pokračuje aj štvrtá. Je to praktickejšie ale trochu menej pevné ako štandardný sedanový prístup. Lenže Superbu to nevadí.
V čiernej metalíze a s týmito diskami vyzerá auto elegantne a má až taký nádych vozidiel jazdiacich limuzínový servis na letisko. Myslím si, že za toto auto by sa nemusel žiadny transportér hanbiť. Dokonca aj Jason Statham by ho mohol mať miesto niekdajšej sedmičky BMW, alebo Audi A8. Veď Superb má už skoro takú veľkosť ako pôvodné generácie týchto vozidiel. Na dĺžku meria totiž skoro 5 metrov a karoséria kombi je dokonca ešte o centimeter kratšia ako karoséria liftback.
Vpredu máme charakteristickú mriežku chladiča, stále logo automobilky, ešte nie nápis, ale aj maticové LED svetlá. Fungujú nad mieru dobre, nad moje očakávania. Jednoducho povedané, tým vrcholom ponuky automobilky Škoda nie je Kodiaq, aj keď by si to tajne želal. Vrcholom ponuky je stále Superb a vidno to všade.
Jediné, čo mi zvonka na tomto aute nesedí, teda okrem čiernej farby, sú pohľady zboku. Mám pocit, že po minulom Sportline je tento Superb nejako príliš vysoký. Môže za to môže baterka, ktorá potrebuje ochranu aj vzduchom medzi vozovkou a samotným telesom, ale tri centimetre dole by akiste neškodili.
Farba tohto auta môže byť pre niekoho ideálnou, ale ja si nemyslím, že je úplne ideálna. Prečo? Jednoducho preto, že na čiernej farbe vidno okamžite všetko a každá jedna smietka kričí. Ak chcete niečo, čo je nenápadne, vezmite si sivú Graphite. Nebude sa toľko vizuálne špiniť a autu dá nádych technologického pokroku. Lenže to nie je všetko, čo má Superb v ponuke. Dokonca aj Laurin & Klement môže byť červený. A to je kombinácia, ktorá dokáže vyraziť dych.
A čo je na Superbe Laurin & Klement najšialenejšie? Že ho môžete mať aj s úplne základnou modrou, ktorá je naprieč všetkými modelmi, s modrou Energy bez príplatku.
Superb v luxusnom štýle
Čo môže byť luxusnejšie ako priestor samotný? Priestorovo je Superb na tom vynikajúco, aj keď ma kvôli batérií plug-in hybridu zmenšenú kapacitu batožinového priestoru. Veď kapacita batérie je 25,7 kWh, z čoho sa dá využiť 19,7 kWh a rozmery sa zatiaľ oklamať nedajú. Batérie sa síce zmenšujú, ale stále predstavuje signifikantnú porciu nielen v litroch, ale aj v kilogramoch. Môj odhad je, že takáto batéria môže kľudne váži 200 kg, ktoré pribúdajú na zadnej náprave.
Lenže kufor je stále dostatočne veľký a má objem 486 litrov, čiže len o 159 litrov menej ako má štandardný liftback. Pozitívom Superbu je, že batéria nezasahuje do priestoru pre pasažierov. Ten je stále veľkorysý, aj keď by som možno prijal možnosť naklápania zadných operadiel aspoň v jemnom uhle. Naozaj vysokí môžu mať vzadu trochu tesnejší pocit na hlavu, ale to sa dá vyriešiť výmenou karosérie za kombi pri konfigurácii.
Interiéru určite pomáha aj zvolená farebná kombinácia. Pomaly začínam mať dosť čiernych stropov, ktoré opticky zmenšujú priestor. Preto je bledá farba vítanou zmenou a takisto je vítana aj hnedá farba čalúnenia v prevedení Suite L&K Cognac. Mne osobne pripomína škodu 120 GLS zo sedemdesiatych rokov. Farebný odtieň je približne rovnaký. Vzadu v Superbe si nájdete nielen túto farbu, ale lakťovú opierku, držiak na tablet, ale to stále nie je všetko. Máte aj tretiu zónu klimatizácie, či vyhrievanie bočných dvoch sedadiel.
Ale nech je vzadu akokoľvek dobre, predné sedadlá sú tie, kde budete chcieť sedieť. Je to z dôvodu, že majú nielen vyhrievanie, ale aj ventiláciu a masáž. Priznám sa, masáž nie je úplne dokonalá, ale je to stále lepšie ako kedysi bývalo nafukovanie bedrovej opierky.
Oproti ranným modelom, či skôr ranným kusom tohto vozidla sa výrazne posunula aj kvalita spracovania. Je to možno dané aj inými materiálmi pre prevedenie Laurin & Klement, ale stredová konzola je už pevná a má v nej svoje miesto aj hranol na čistenie displeja. Aspoň na niečo je Hranol dobrý.
K tomu pridajte výborné sedadlá, výborný volant, už vychytaný informačno-zábavný systém a máte auto, ktorým jednoducho chcete jazdiť kľudne aj dlhé trasy, a kľudne v ňom zvládnite sedieť aj pri nabíjaní vyšším výkonom. Nabíjací konektor je vľavo v blatníku pred vodičom a podporuje nabíjanie nielen 11 kW AC, ale aj 50 kW DC.
Voľba rozumu a účtovníka
Pod kapotou Superbu môže byť všeličo, vrátane naftových motorov a benzínových bez mild hybridného doplnku. Ale plug-in hybrid má tiež svoje čaro, lebo má relatívne veľkú batériu, s ktorou dokáže auto prejsť až 120 kilometrov podľa testovacieho režimu WLTP. Nejdem sa hádať, lebo mne sa podarilo dostať na hodnotu približne 110 km, ak som nejazdil po diaľniciach. Po diaľnici to bolo až 80 km. Lenže nie vždy sa darí jazdiť s nabitým vozidlom.
Ak sa batéria vybije, tak stále má dostatočnú kapacitu, aby Superb iV fungoval ako hybridné auto, čiže s nízkou spotrebou. Preto je diaľnica aj po vybití v znamení 6,8 litra benzínu na 100 km a mimo diaľnic viete atakovať 5-litrovú hranicu s 1,5-litrovým benzínovým štvorvalcom. Celkový výkon systému sa dostáva na 150 kW (204 k) a to stačí na rozhýbanie autá s hmotnosťou 1 835 kilogramov. Výkonnejšiu verziu dosahujúcu 200 kW (272 k) zatiaľ Superb v ponuke nemá.
Jednou nevýhodou tu môže byť menšia nádrž. Keďže máte 120 km na nabitie, tak má nádrž objem 45 litrov miesto bežných 66 litrov. Nie je to úplne málo, ale sú hybridy, ktoré nemusia umelo zmenšovať objem tejto nádoby na prekvasené dinosaury.
Škoda Superb je výrazne o komforte a Laurin & Klement to potvrdzuje. Má štandardne adaptívny podvozok DCC Plus, ktorý sa ale ešte úplne nezbavil svojich základných charakteristík, ktoré neboli zo začiatku úplne lichotivé. Čo to znamená v praxi?
V praxi to znamená, že v hraničných situáciách, kedy prichádza k rýchlemu pruženiu na roletách vie podvozok občas vytvoriť menej príjemný hluk. Ale cítiť, že to sa už pomaly dostáva do normy. Vlastne reálne nemám na aute čo kritizovať, lebo aj obutie Pirelli Cinturato 57 je jedno z tých lepších. Je teda rozhodne lepšie ako Bridgestone Turanza T005.
Koľko stojí lacný luxus?
Jasné, že Škoda Superb začína na sume 38 110 eur. Ale výbava Laurin & Klement cenu trochu posúva. Dostáva sa, pre tento kus, 57 271 €, ale oprávnene. Veď platíte aj za veľkú batériu, za technológie, ale aj za daný luxus, ktorý je na vysokej úrovni. A platíte si aj za tie vymakané Smart Dails, ktoré dopĺňajú informačno-zábavný systém a môžete nimi ovládať niektoré atribúty.
Normálne by som povedal, že konkurentom je Passat, ale ten existuje iba s karosériou kombi. Ford Mondeo je mŕtvy, takisto Opel Insignia už nie je v ponuke. Čiže v konkurencii takto veľkých sedanov už toho veľa nezostáva. Preto aj napriek faktu, že Superb práve sadan nie je môžete s prehľadom využiť šancu mať luxusné auto za rozumné peniaze. Len ostáva otázka, či nie ste podobní šialenci ako ja a nezostanete pri Škode Superb Sportline kľudne aj bez plug-in hybridu.
Škoda Superb iV Laurin & Klement
| Motor | R4 benzín + elektro (PHEV) |
| Objem | 1498 cm3 |
| Výkon | ICE: 133 kW (181 k) pri 5000 ot/min elektro: 85 kW (115 k) kombinovane: 150 kW (204 k) |
| Krútiaci moment | ICE: 250 Nm pri 1500-4000 ot/min elektro: 150 Nm kombinovane: 350 Nm |
| Prevodovka | Automatická 6-stupňová, dve spojky |
| Rozmery a hmotnosti | |
| Dĺžka | 4912 mm |
| Šírka | 1849 mm |
| Výška | 1511 mm |
| Rázvor osí kolies | 2842 mm |
| Hmotnosť (prevádzková/úžitková) | 1913/421 kg |
| Batožinový priestor | 486/1635 l |
| Palivová nádrž | 45 l a 19,7 kWh (netto/25,7 kWh brutto) |
| Nabíjanie | 50 kW DC, 11 kW AC |
| Povinné údaje | |
| Maximálna rýchlosť | 220 km/h (135 km/h EV) |
| Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,1 s |
| Dojazd na plné nabitie (WLTP) | 120 km |
| Spotreba (WLTP) | kombinovane: 0,4 l/100 km |
| Emisie g CO2/km | kombinovane: 9 |






