Prvá jazda: Fiat Grande Panda je dospelým medveďom s mnohými možnosťami

Viete aké bolo dlhé roky najpredávanejšie auto v Taliansku? Určite by ste to uhádli, bolo to talianske auto. Akurát minulý rok sa ho predalo takmer 100 000 kusov. Tým autom je Fiat Panda a preto model Grande Panda musí byť výborný. Fiat Grande Panda je úplne novým automobilom, ktorý vzniká na podkladoch koncernu Stellantis a svedčia mu. Svedčia mu a sú jednoducho výborné. Celé auto je vynikajúce. Ale rozmeňme sme si to na drobné.

Nový Fiat Grande Panda celkom narástol. Už to nie je auto zo segmentu A, ale auto zo segmentu B, čiže z toho, kam ešte stále patrí aj Škoda Fabia, či Renault Clio. To ale neznamená nič zásadné, stále má ten istý štýl, ktorý nechce byť ako ostatné auta.

Dokonca aj línia strechy a základné tvary sú stanovené tak, aby vyzerali takmer ako na predchodcovi a vysunutie znaku na jednu stranu ide tiež svoj vlastný odkaz do minulosti. V prípade, že máte elektrické auto a nemáte priplatené za 11 kW striedavého prúdu nabíjania, tak máte nabíjačku s výkonom 7,4 k2, ale máte kábel schovaný práve za nápisom Fiat na strane pri pixelových svetlách. Pixelové svetlá sú, samozrejme, vo vyšších stupňoch výbavy.

Fiat Grande Panda má 5 dverí ako vlastne už od roku 2004. Automobilka zachovala praktickosť a praktickosť je aj doménou veľkého kufra, ktorý má pre hybrid až 412 litrov. Pre elektrické auto má 361 litrov. Zvonka vidno pixelové detaily svetiel aj v zadnej časti a na bokoch je veľký prelis P A N D A. Nie, nie je to plastový výlisok, tento nápis je priamo v plechových dverách a takisto v kufrových dverách je napísané FIAT.

Fiat Panda bude veľmi cool vo svojom novom prevedení Grande aj vďaka použitiu rôznych farieb. Základné sú čierna biela a červená, ale štyri ďalšie sú utriedené podľa prostredí, ktoré sú v domácom Taliansku. Vozidlo vzniká na platforme STLA Small, ktorá má pluralitu pohonov. Okrem spaľovacieho hybridu bude na výber aj elektrické prevedenie s dvomi veľkosťami batérie a s batériou umiestnenou v podvozkovej časti.

Fiat Grande Panda

Fiat Grande Panda je ale autom, ktoré chce jazdiť. Ja som si vyskúšal práve jedinú spaľovaciu alternatívu, ktorá bude na trhu od začiatky. Teraz začína cenou od 18 490 eur a vyzerá to, že má šancu byť na vrchole talianskeho rebríčka znova. Veď vyzerá vynikajúco zvonka, ale zvnútra sú odkazy do minulosti ešte hlbšie.

Najvyššia výbava La Prima má čalúnenie s prešívaním do štvorcových tvarov, ktoré je odkazom na prvú generáciu. Odkazom na prvú generáciu je v Grande Panda aj použitie horizontálnej police v prednej časti a v vrchnej časti prístrojovej dosky pred spolujazdcom je zase odkladací priestor. Pre La Prima je čalúnenie vrchu prístrojovej dosky z vlákien na báze bambusu, lebo pandy majú bambus v láske.

Tým ale rozhodne predná časť interiéru nepredvádza všetky svoje tromfy. Veď okolie displejov je tvarované podľa okruhu na streche fabriky a rovnako je tvarované aj okolie prevodovky Grande Panda. Treba uznať, že Fiat Grande Panda predvádza aj rozumný priestor v zadnej časti.

Je to vážne na neuverenie, lebo aj väčšia Grande Panda je stále malé auto, ktoré je určené do mesta a nie na výraznú prepravu ľudí na dlhé trasy. Ale nebojím sa povedať, že aj to by sa asi dalo. Predstavte si, že potrebujete prejsť z Benátok do Livorna na trajekt, ktorým prejdete na Korziku a odtiaľ na Sardíniu. Absolútne žiadny problém. Keby sa na trajekte dá nabíjať, tak by ste mali možno že aj plnú batériu po zakotvení.

Fiat Grande Panda

Fiat Grande Panda funguje vynikajúco v zákrutách, v meste, mimo neho, ale o spotrebe vám nepoviem nič. Prečo? Počas 15 km sa to veľmi nedá zistiť. Ale dá sa zistiť, že hydraulické dorazy, na ktoré bol hrdý Citroën so svojím Advanced Comfort prístupom, fungujú aj v Grande Panda vynikajúco. Motor a systém pohonu sú zase výborne aj ak berieme do úvahy trhanie a podobné neduhy. Panda ich vôbec nemá. A určite ich nebude mať ani v prípade použitia elektrického pohonu.

Fiat Grande Panda má šancu oživiť sekciu malých automobilov. Veď čo zmobilizovalo Československo po rozpade krajiny na dva samostatné celky? Bola to Felicia a Felicia Combi a tiež Fabia a Fabia Combi. No a Grande Panda je takýmto mobilizátorom, lebo má podobný batožinový priestor ako Fabia Combi a zároveň má viac miesta na zadných sedadlách pri menšom pôdoryse. Je to možné vďaka vyššiemu sedeniu.

A aj keď to tak nevyzerá, Grande Panda je vlastne skôr MPV ako crossover. Crossoverom bude až verzia s pohonom všetkých štyroch kolies a pribudne aj úplný základ s 1,2-litrovým motorom a manuálnou prevodovkou. Ten bude za najmenej peňazí.

Základ sa na našom trhu objaví už v lete a budúci rok sa môžeme tešiť na štvorkolku. Veď taká je tradícia už od roku 1980. Len pre zaujímavosť, v roku 1990 Fiat ponúkol aj elektrickú Pandu, ktorá mala výkon 9 kW (12 k) a na nabitie batérie dokázala, pri rýchlosti 50 km/h, prejsť 70 až 100 km. Veľký úspech nemala, ale aspoň vidno kam sa dostal vývoj do súčasnej generácie s kapacitou 44 kWh a dojazdom až 400 kilometrov.

V reálnom svete je Fiat Grande Panda úplne perfektné malé auto, ktoré rieši veľa problémov platformy Stellantisu a dopĺňa funky detaily, ktoré auto robia zaujímavejším a ikonickejším. Má predsa na čo nadväzovať.