Prvá jazda: Citroën SpaceTourer a Peugeot Traveller

Nie vždy máme šťastie stretnúť jednovaječné dvojčatá. Preto sme veľmi radi využili možnosť a dve úplne horúce novinky sme dostali do krátkeho testu. Obe boli veľmi elegantné brunetky, výborne vybavené a rovnako kvalitne spracované. Rozdiely boli až tak malé, že sme sa im museli pozrieť priamo do očí aby sme medzi nimi nejaké našli. Až vtedy sme si všimli, že jedná má LED mihalnice krátke a zvislé, druhá zase široké a mierne zahnuté smerom dole. Ako to už pri ženách býva, rozdiel sme našli aj v ich úsmeve. Jedna mala na nose vytetované malé levíča, a ta druhá ten svoj noštek hrdo zdvíha smerom hore. Zvonka sme rozdielov viac nenašli. Škoda len, že sa im na hlavách rovnako postavil jeden a ten istý vlas. Dizajnéri mohli už anténu trochu viac zamaskovať a zvoliť na chytanie signálu z rádia inú metódu.

Inak zo všetkých strán vyzerajú obe krásky veľmi moderne a elegantne. A ako to už pri takýchto novinkách býva, počas fotenia sa pri nás zastavovali náhodní okoloidúci a všetci sa zhodli, že sa tieto dvojičky po dizajnovej stránke podarili. Koncern PSA spravil, podla nás, veľmi dobre. Ak má byť Traveller/Spacetourer osobnejším nástupcom modelov Expert/Jumpy, trafili presne do čierneho, lebo ich predchodca nás veľmi za srdce nechytil.  Akokoľvek situovaný Expert/Jumpy stále pôsobil viac ako autobus alebo dodávka. Traveller/Spacetourer môžete hrdo zobrať aj do divadla alebo na golf. Tento náš názor potvrdzuje, že sa tieto auta stali oficiálnymi dopravnými prostriedkami počas Slovenského predsedníctva v rade EU, kde budú k dispozícii v reprezentatívnej čiernej farbe a s kvalitným koženým interiérom.

DSC_0214a

Autá tejto kategórie musia mať vnútri hlavne dostatočne veľa miesta. Otvárame preto cez diaľkové ovládanie elektrické bočné posuvné dvere. Vnútri majú obe sestry kvalitný, luxusne vybavený kožený interiér.  Pohodlne sa v ňom odvezie 8 cestujúcich. Či sa budú tlačiť nevieme posúdiť, ale 6 sa ich v rámci prvej jazdy odviezlo veľmi luxusne. Miesta na nohy bolo dosť, horšie by to bolo ak by sme sa museli v tejto zostave pobaliť na dovolenku. Po otvorení výklopných zadných dverí je pri 8 miestnej verzii „M“ (stredná dĺžka 4,95 m) miesta celkom málo. Lepšie by to malo byť pri verzii „XL“ (5,3 m). Najkratšia verzia „S“ (4,6 m) bude vhodná hlavne na dopravu osôb po meste bez batožiny, prípadne použitie s piatimi miestami a núdzovo ôsmimi. Pokiaľ mali vo francúzsku za cieľ konkurovať VW alebo Mercedesu, tak oproti Caravelle-Multivan/Vito-V sú tieto dvojičky výrazne užšie a na šírku sa do kufra nevmestí to, na čo by ste boli pri týchto Nemcoch zvyknutí. Túto konkurenciu sme nespomenuli náhodou. PSA spravilo minivany veľmi kvalitne, výborne sa v nich sedí a ovládanie je tiež na veľmi dobrej úrovni. Podľa prvých informácií sa podľa nemeckých etalónov v tejto triede nastavila cenová politika. Pri podobne vybavených autách bol rozdiel v cene medzi Vitom, Caravelle a Travellerom minimálny (41 500/43 000/38 000). Je to síce odvážne, na druhú stranu pokiaľ budú na Traveller/Spacetourer zaujímavé akcie ako pri iných modeloch týchto značiek, tak budú cenovo veľmi atraktívne.

DSC_0093a

Aby sme nekončili len pri pasívnom porovnaní, vybrali sme obe autá na krátky okruh po meste aj po okolí Bratislavy. Automatická prevodovka v kombinácii s dvojlitrovým naftovým motorom s výkonom 130 kW  (177 k) radila výborne. Pri mestskom, ale aj vidieckom štýle jazdy sme k nej nemali žiadne pripomienky. Skôr nás prekvapila v tejto kategórii áut možnosť radenia pod volantom. Manuálne radenie v serpentínach v Chorvátsku cestou na dovolenku s plnou posádkou cestujúcich môže skončiť veľmi zaujímavo. Z auta je pri jazde výborný výhľad, aj keď by sa hodili trochu väčšie spätné zrkadlá.  V Peugeote bol vo výbave navyše Head Up Display, ktorý môžeme len doporučiť. Pri aute s množstvom elektroniky a elegantným voličom automatickej prevodovky nás prekvapila manuálna ručná brzda medzi sedadlami. Zhodne sme s kolegom skúšali hľadať elektronické tlačítko ručnej brzdy na palubovke, a až potom sme ju našli pod sedadlom. Aj keď je poruke a vôbec v interiéri nezavadzia, tak by sme už dali prednosť tej elektronickej. Jazda po meste aj okreskách je pohodlná a príjemná. Niekedy sme mali pocit že je podvozok naladený mäkko ako pri SUV. Pri prejazde nerovnosti akoby vany plávali. Vtedy sa treba na poriadne sústrediť na držanie volantu. Počas jazdy nás zaujal ešte jeden nezvyčajný detail, a to držiaky na nápoje, umiestnene na palubnej doske.  Poloha je výborná, nápoje vždy po ruke, ale nebudú sa na slnku v lete rýchlo ohrievať? Inak sme našli dostatočne veľa miest na odkladanie hocičoho, čo je pri vozidlách kategórie nevyhnutné.

DSC_0150a

Prvá skúsenosť s dvojičkami Traveller/Spacetourer bola krátka, ale aj to nám stačilo, aby u nás zanechali veľmi dobrý dojem. Po stránke dizajnu, spracovania, ale aj jazdných vlastností ide o veľmi kvalitné autá  aké značkám na trhu určite doteraz chýbali. Otázkou bude finálna cena pre koncového zákazníka. Oproti konkurencii z Nemecka v ničom nezaostávajú, ale nerozhodný zákazník by mohol dať prednosť benefitom vo forme dlhšej záruky, bezplatného servisu, alebo dlhšej tradícii značiek v tomto segmente áut. Inak si myslíme, že budú tieto dvojičky u zákazníkov veľmi obľúbené. Pokiaľ ide o rozdiely medzi nimi, rozhodovať budú asi len drobné emócie a preferencie zákazníkov k danej značke. Kvalita spracovania, výbavy a aj jazdné vlastnosti sú na nerozoznanie. Aj my sme ich počas testu rozpoznávali len podľa znaku na volante. Ale to je úplne normálne, veď aj rodičia vedia rozpoznať vlastné dvojčatá len podľa detailov.