Test Mercedes-Benz V250 BlueTEC: Maybach inkognito

Mať luxusné auto spôsobuje u slabších jedincov závisť. Audi to rieši tak, že sú všetky modely rovnaké, len veľkosťou sa líšia. Na rovnakú stratégiu sa pozrelo aj BMW a pri pohľade na nový Mercedes triedy S a triedu C sa aj v Stuttgarte nalodili na rovnaký parník.

Lenže sedan, kupé a kabrio sú práve tie karosérie, ktoré najviac bijú do očí. Trochu lepšie je na tom kombi. Lenže Mercedes má v rukáve oproti nemeckej luxusnej konkurencii nejedno eso. Jedno by sa z tohto pohľadu dalo nazvať okamžitou výhernou kartou. Je ňou trieda V.

Dodávka nenahnevá

Viete to. Lenže sused to nevie. Kúpili ste si Mercedes. Ale dodávku. Takže si myslí, že idete tou spoľahlivou cestou. Ani ste neutrácali zbytočne za príplatkové farby, lebo je biela. Len mu stále nejde do hlavy, prečo ste na ňu narvali disky hodné väčšieho SUV. Stále si myslí, že Véčko je dodávka.

Vy máte jasno. Véčko nie je dodávka. Aj keď niektoré detaily jasne pripomínajú, že Vito má rovnaký rodokmeň, tak sú to dve rozdielne autá. Rozdielov je dokonca toľko, že Mercedes sám neoznačuje Véčko za osobnú verziu úžitkového auta, ale za MPV.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Detaily prezradia, že V250 BlueTec naozaj nie je dodávka. Full LED svetlá má síce aj Vito, ale o tom, že ich zvolí veľa zákazníkov pochybujeme. Iné zameranie pripomenú aj obrovské disky so širokými pneumatikami. Vážne, biela farba s nimi vyzerá naozaj neuveriteľne dobre.

To, čo sa deje vnútri maskujú úplne tmavé okná. Sú tam dve palety tovaru? Je tam šesť robotníkov? Zvonka ťažko povedať. Dnu naozaj nevidno. Ale dá sa tam dostať cez dvojicu tradičných predných dverí, dvojicu posuvných, či cez zadné výklopné so samostatne vyklopiteľným oknom.

Mercedes V250 BlueTec sa podľa vonkajšieho vzhľadu radí medzi menej obyčajné veľké autá, ale stále nenápadné. Vnútro zase luxusom môže konkurovať luxusným autám.

Šesť

Okrem prednej dvojice netreba na otvorenie žiadnych iných dverí využiť akúkoľvek silu. Bočné posuvné aj zadné výklopné sa otvárajú po stlačení príslušného tlačidla, či po jemnom potiahnutí kľučky, pomocou elektromotorov.

Po otvorení dverí Véčko rozhodne nie je dodávka. Ani mikrobus. Naozaj sa tvári ako MPV. Vpredu dve sedadlá, v strede tiež dve a vzadu dve. Iba šesť sedadiel na dĺžke 5,14 metra. Zato každý z pasažierov má miesta až nadmieru. O hlavu starosti netreba mať, ani o nohy. Zadné štyri sedadlá majú nastavenie operadiel aj vzdialeností. Po otočení stredného radu sa z triedy V stane buď jedáleň, alebo pracovňa, podľa preferencie. Na oba účely padne vhod aj výsuvný stolík. Nechceme nič naznačovať, ale svoje miesto má v stolíku aj fľaša. Ak necháte na cestu kanceláriu, tak pasažieri v strede musia mať silný žalúdok. Toto nie je ako vlak, že ide rovno, nemení prudko smer, teda zväčša, a brzdí na dráhe podobnej ropnému tankeru. Véčko je omnoho agilnejšie a nepríjemné pocity chrbtom vpred nemusia zvládnuť všetci.

Zadným štyrom pasažierom hrá, na segment, dokonalá aparatúra Burmester, ale môže im chýbať vyhrievanie sedadiel. S vyberateľnými sedadlami sa akosi nespriatelilo a pri každom prehadzovaní by mohol vzniknúť problém. Zato predné dve sedadlá vyhrievané sú a tiež ponúkajú aj možnosť ventilácie. Je to síce blbosť, ale dokážete zapnúť obe naplno.

Martin Cyprian Photography

Vodič má po ruke v systéme Command Online okrem možnosti prehliadať stránky, navigovania, telefonovania a nastavenia audia aj zosilňovač hlasu. Sedí vzadu pasažier, ktorý nechce počúvať. Stačí zapnúť a hlas vodiča je prenášaný cez reproduktory až dozadu. To obyčajné dodávky nemajú, že?

Keď sme načali to audio, tak pokračujeme. Okrem klasického príjmu signálu AM/FM máte samozrejme aj CD s možnosťou prehrávania MP3. Pri niektorých autách by to bolo asi všetko. Ale tu nie. Ďalej môžete využiť aj SD kartu, či dve USB, alebo vstavanú mediálnu banku s kapacitou 10 GB. USBčka môžete mať zapojené aj naraz a prehadzovať medzi nimi je úplne jednoduché. Command by dokonca zvládol aj video, ale mkv mu akosi nešli. Len zvuk sa podaril. Skúsili sme aj internetový prehliadač a v galérii môžete nájsť fotku stránky autogrip.sk načítanej na displeji.

Ak stále trváte na podobnosti s Vitom, tak prístrojová doska je úplne iná. Vito prináša industriálnejšiu, priemyselnejšiu atmosféru, ale trieda V mieri priamo na luxus. Kožené čalúnenie ladí s časťami na dverách a pod čelným oknom.

Ako by sa dala teda opísať prístrojová doska? Prehľadná a veľmi pekná. Jedine z nej vytŕča displej s tvarom prilepeného talbetu. Ale všetko máte po ruke a systém zobrazený na displeji ovládate dvoma spôsobmi. Buď tradičným kolieskom, alebo touchpadom. Nám sa viac páčilo koliesko, ale skladby sme si zvykli prehadzovať práve swipom vpravo, či vľavo. Na Command Online nám nebolo treba ani návod. Všetko prichádzalo akosi logicky, bez nejakých závažných prehmatov. Vlastne bez akýchkoľvek prehamtov.

Lietadlo

S Véčkom sa nerozbehnete. Sadnete za volant, zaradíte pravou páčkou, kde má väčšina ostatných ovládanie stieračov, Déčko a nič. Auto sa nepohne, ručná brzda ostane zablokovaná. V rámci bezpečnosti Mercedes nastavil auto tak, aby sa odbrzdilo až po zapnutí bezpečnostných pásov, ktoré si šoféra a spolujazdca aj pritiahnu do optimálnej polohy.

Rozbiehate sa a zisťujete, že s Véčkom sa manévruje lepšie ako s nižšími autami. Jednoducho vidíte viac, máte väčšie zrkadlá a vynikajúci pohľad na auto zvrchu so zobrazením 360 stupňov. Kamery sú vpredu, v zrkadlách a vzadu. Tú vzadu ani netreba utierať, lebo sa vysunie z lišty nad evidenčným číslom iba pri cúvaní.

V momente ako sa naozaj pustíte na cestu získate pocit nadradenosti. Zo svojej pozície sa pozeráte do očí aj vodičom GéeLiek, či Qsedmičiek. Stále idete opatrne, veď sa ešte nezahrial motor. Tomu to asi vďaka vysokej účinnosti trvá dlhšie. Pri mínus piatich niekedy aj 15 kilometrov, kým dosiahne 90 stupňov.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Po zohriatí automaticky skúsite nastavenie agility vedľa ovládania Commandu. Mení sa reakcia prevodovky a podvozku. Nebudeme nič klamať, budete mať najmä režim E. Ekonomická jazda prináša predsa ovocie v spotrebe aj okolo 7 litrov. Reálne budete zvládať približne 8 aj na diaľnici. Prevodovka radí skôr. Najhladšie sa prevodovka správa pri režime C. Režim S z auta robí najagresívnejšiu dodávku najagresívnejšie MPV pod slnkom. Auto ide ako píla a v tomto režime budú potrebovať bezpečnostné vrecká všetci okrem vodiča. MPV sa do zákrut vrhá so slušnou vervou. Vyškolí nejedno menšie služobné auto. Devätnástky podržia a jediné, čo pripomenie veľkosť auta je mäkšia karoséria.

V noci sa s Véčkom jazdí ako za dňa. Na takto veľkom aute sú použité Full LED svetlá. Tie sme chválili pri Leone ST a Peugeotoch 308 a 508. Pri Véčku sú ešte brutálnejšie. Natáčanie do zákrut dokonalé, automatické prepínanie diaľkových úplne stopercentné. A ich vyššia pozícia nad vozovkou zase pomáha rozmiestneniu lúča. Vážne, takto dobré svetlá sme na aute asi ešte nezažili, ale máme pocit, že je možnosť posunúť latku ešte vyššie. Dokonca sa dajú objednať aj na pracovné Vito, takže vrelo odporúčame.

Obývačka

Cena testovaného kusu je bezmála 80 tisíc. Za tie peniaze môžete mať 4 podobne veľké vany od iných výrobcov a prepravíte šesťkrát viac ľudí. Ale ich komfort nebude ten správny. Taký komfort ako majú pasažieri vo Véčku neponúka ani väčšina leteckých spoločností v najvyšších triedach. Burmester, koža, priestor. Víťazná trojkombinácia. Odôvodniť si ho môžete akokoľvek. Za nás spomenieme to, že sme museli čakať asi hodinu v meste. Sedadlá oproti sebe, sedeli sme úplne vzadu, nohy vyložené na stredných sedadlách a notebook s Top Gearom na sklápacom stolíku. Už len nápoj a nejaké pochutiny chýbali k dokonalosti. A keď sa na to pozriete z druhej strany, cenový rozdiel medzi Véčkom a Multivanom od Volkswagenu je minimálny. Mercedes naviac ponúka dokonalé svetlá, šesťročný servis zadarmo a detaily, ktoré sú pre vozidlá Mercedes vlastné. Nemôžeme zabudnúť ani zdôrazniť, že Mercedes je jedným z mála, kto dáva k novému autu plnú nádrž.

Martin O. Gallery

Mercedes-Benz V250 BlueTEC Edition 1

Motor R4
Objem 2143 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 1400-2400 ot/min
Prevodovka Automat 7 stupňov (7G-Tronic)
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 5140 mm
Šírka 1928 mm
Výška 1880 mm
Rázvor osí kolies 3200 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2145/3050 kg
Batožinový priestor – l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 206 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,6/5,6/6,0
Emisie g CO2/km 157