Prvá jazda: BMW iX2 vyzerá ako výborný stredný crossover na elektriku

BMW svojho času prehlásilo, že dokáže ponúknuť všetky pohony súčasne a v jednej karosérii. Je to tak a dôkazom je aj BMW iX2. Má síce bratov spaľujúcich benzín a naftu, ktorí majú mild hybridný doplnok, existuje ako plug-in hybrid, ale stále dokáže byť aj čisto elektrickým vozidlom. Práve elektrická verzia a rovno tá výkonnejšia sa ku mne dostala aj na prvý skúšobný deň.

A začnem rovno tým najdôležitejším. Toto auto jazdí ozaj výborne. Pohon všetkých 4 kolies síce favorizuje trochu prednú nápravu, ale auto je stabilné aj pri ostrejšej jazde. Má predsa motor na elektrickú energiu nielen vpredu, ale aj vzadu. A má aj celkom príjemné rozloženie hmotnosti. Veď vzadu dostalo batoh s štýlovejšie zrezaným prevedením.

Elektrické motory majú spolu výkon 230 kW (313 k) a krútiaci moment 494 Nm. Podľa papierov je to záruka šprintu na stovku za 5,6 sekundy, ale mňa skôr zaujala pružnosť. V športovom režime iX2 funguje ako veľmi výkonný automobil. Chcel som pôvodne napísať ako raketa, ale to by rozhodne nebola pravda. Stále však výkon cítiť a v každom legálnom spektre rýchlostí dokáže pritlačiť do sedadla.

BMW iX2 sa nezľakne ani zákrut, vďaka rozumnému vyváženiu a okamžitej reakcii dokáže vyskočiť z akejkoľvek šlamastiky a zachovať si neutrálnu stopu. Zase som trochu prehnal, akejkoľvek asi nie, sú situácie, v ktorých jednoducho už auto nič nezmôže, ak nemohla predtým hlava.

Dôležité ale je, že BMW iX2 má batériu s kapacitou 66,4 kWh celkovo, z čoho je využiteľných 64,7 kWh, ktorú dokážete nabíjať výkonom až 125 kW. Podľa papierov by malo mať toto auto dojazd až 450 kilometrov, ale v reálnom svete to až toľko nemusí byť. Všetko záleží aj od jazdného režimu, ktorý zvolíte. V normálnom režime fungujú všetky koníky a všetky periférne spotrebiče. Ak si zvolíte režim Efficiency, ten ekologický, ten s úsporou energie, tak máte maximálnu rýchlosť obmedzenú na 90 a niektoré spotrebiče sú jednoducho vypnuté. Na kúrenie môžete rovno zabudnúť! Ale na plnej batérií vám tento prístup dá naviac viac ako 100 km dojazdu.

Mne sa podarilo v cykle mimo obce a obec dostať na 14 kWh na 100 km. Predpokladám, že diaľnica by bola v znamení hodnôt okolo 18 kWh, čo rozhodne nie je zlé. Ba priam je to vynikajúce. Vynikajúce aj s ohľadom na veľkosť auta.

V BMW spravili iX2 ako vozidlo do segmentu C. Má dĺžku tesne prechádzajúcu 4,5 metra a karosériu SUV kupé. Vpredu je štýl veľmi podobný iX1, ale vidno tu určité odlišnosti. Iné sú napríklad nárazníky, ale jemne aj maska. V tomto prípade, v prípade elektrickej verzie iX2 je predná maska prekrytovaná. Veď vnútri netreba až tak veľa chladiť. Ak by to nebolo zrejmé hneď podľa pohľadu, tak tento kus BMW iX2 je vybavený aj balíkov doplnkov M. Ten mení nárazníky, ale aj kolesá a zadné odtrhové hrany. BMW vzadu umiestnilo práve do spojleríku kameru s ostrekovačom.

Celkovo, ak preskočím pohľad na menšie zliatinové disky, tak mi oči najviac sprostredkúvajú zvláštne pohľady na kufrovú časť. Na fotkách vyzerala možno lepšie. Možno pri prvej prehliadke v galérii ukazovalo inú hru kriviek. Ale nevadí. Zvykol by som si a zvykol by som si asi aj na absenciu koncoviek výfuku. Veď čo by odvádzali, aké spaliny?

Interér tohto modelu je vlastne priestrannejší aj zároveň menej priestranný ako má iX1. Je to Schrödingerov priestor Prečo? Predné miesta sú veľké a pocitu vzdušnosti pomáhajú sivo-biele sedačky. Všetko ovládate najmä dotykovým displejom a zopár tlačidiel máte pod pravou rukou pred lakťovou opierkou. Tento voľné levitujúci ostrovček pripojený len zozadu a zospodu jednou nohou vyzerá zaujímavo a opticky zmenšuje hmotnosť.

Zadné sedadlá sú tie, ktoré trocha miesta ubrali. Je to v oblasti nad hlavou, ale rozdiely sú minimálne. Väčší priestor je ale v kufri. Batožinový priestor dosahuje objem 525 litrov v základnom stave a zadné sedadlá sa dajú skladať v pomere 40:20:40. Po sklopení vznikne miesto, do ktorého uložíte jednoznačne dlhšie veci ako do iX1, ale musia byť aj trocha inak tvarované. Nákup z obchodného domu, ktorý balí predmety na plochu je úplne bezproblémový, previezť chladničku problém bude.

Reálne je BMW iX2 zaujímavým elektromobilom s reálne nízkou spotrebou. Stojí približne 65 000 € a cena sa javí ako výrazne adekvátna. Ak by som mal hľadať konkurentov BMW iX2, tak by som asi pozeral na Volvo C40, prípadne na Audi Q4 e-tron Sportback, či ako sa to menšie elektrické vozidlo od Audi volá celým menom.