Test Cupra Leon Sportstourer: Čierna ovca

Spojenie Cupra a nafta nie je úplne typické, to si povedzme hneď. Táto značka je spájaná skôr s vyššími benzínovými výkonmi, prípadne elektickým pohonom. Ale nafta a dokonca v podaní klasického dvojlitrového TDI so 150 koňmi? Poďme sa pozrieť, ako táto motorizácia funguje v modeli Leon v prvedení kombi, teda Sportstourer.

Cupra

Leon, či už v hatchbacku alebo v kombi, je mimoriadne pekné auto, ktoré má v sebe iskru dynamiky aj v tých najzákladnejších špecifikáciách. No a tu sa o základe nebavíme ani náhodou. Máme pred sebou temnú, black on black Cupru Sportstourer. Teda, skôr by sa patrilo povedať copper on black, pretože sa tu stavilo na kombináciu čierneho laku, kolies aj masky s medenými detailami. A tým skutočne myslíme malé detaily, ako napríklad logá na kufri, maske a kolesách. Nutno podotknúť, že to Cupre Leon takto mimoriadne svedčí a „batmanovský“ look je zaručený. Opticky nám trochu zanikal tvar kolies, keďže aj veľké 19″ sú kompletne čierne a možno by im prospel práve medený akcent, ktorý by ich v blatníkoch zvýraznil. Inak ale nemáme vôbec žiadne námietky. Ak má byť Cupra dynamická a športová značka, tak tento kus to vizuálne spĺňa do bodky. Vlastne, neexistuje kombík s naftou a štvorkolkou v podobnej cenovej relácií, ktorý by mal viac štýlu a šlo z neho viac energie.

Cupra

Čierna s medenou doprevádzajú aj celkový vzhľad kabíny a teda tej medenej je tu výrazne viac než vonku. A veď, dobre. Oko sa hneď chytí veľkého loga na volante, medené je ale aj prešívanie sedadiel, volantu, dverí a lemovaní výduchov vzduchu. Stred volantu ma karbónovú textúru, veniec je príjemne hrubý a spodok rovný. Ale pozor, máme tu aj pádla. Cupra to teda so športovaním myslí vážne a umožní vám radiť manuálne. Samotná architektúra interiéru je príjemne minimalistická a dokonale ergonomická, v tomto ohľade hrá proste koncern vždy najvyššiu ligu. Fyzické tlačidlá tu vlastne nie sú, jediným ich náznakom sú dotykové pod centrálnym displejom pre ovládanie teploty a hlasitosti zvuku audia. Ako centrálny displej infotainmentu, tak aj digitálny kokpit pred vodičom sú graficky vynikajúce a prehľadné. Aj keď sme spomínali absenciu fyzických tlačidiel, infotianment Leonu je natoľko intuitívny a prepracovaný, že vám po pár dňoch zžívania sa ani nebudú chýbať. Na stredovom tuneli je náša obľúbená miniatúrna páčka prevodovky a za ňou dobre dimenzované stojany na nápoje aj  posuvná lakťová opierka. Celkovo má Leon na palube dostatok odkladacích priestorov a tiež aj bezdrôtové nabíjanie a konektivitu mobilu. Klimatizácia je dokonca trojzónová, vyhrievaný je volant aj sedadlá. Navigácia, parkovacie kamery, Apple aj Andorid bezdrôtová konektivita, jazdní asistenti…fakt nám tu nič podstatné nechýbalo. Ide o skvele navrhnutú kabínu s adekvátnou výbavou, ale aj priestorom. Hej, vpredu ho má dosť skoro každé auto, to je také klišé. Ale ako stredne veľké kombi je na tom Cupra Leon obstojne aj vzadu, čo sa nôh aj hláv týka. To až tak, že dvojicu vyšších dospelákov prevezie kľudne aj naprieč celou Európu. A čo viac chcieť? Kufor má objem masívnych 620, takže na križovanie kontinentu, kľudne aj so štvoricou na palube, je toto priam geniálne presúvadlo.

Cupra

A poďme teda rovno k tej kontroverzii pod kapotou. Aj keď kontroverzii, skôr ide o veľmi tradičný pohon v netradičnom aute, kde by ste ho možno úplne na prvú nečakali. Lenže prečo nie? Motor 2.0 TDI je legenda koncernu. Je osvedčený, odskúšaný, trvácny a má 110kW/150 koní a solídnych 360Nm. Samozrejme, že to nie je extrémne veľa a pri aute s takýmto imageom by sme čakali aspoň o 50 viac. Ale vadí to? Na stovke je za 8,5 sekundy, čo samo osebe vlastne vôbec nie je také zlé a pomalé. Vďačí za to aj pohonu všetkých štyroch kolies. Pružné zrýchlenie benefituje z 360Nm krútiaku a aj keď Cupra možno nie je úplne športovým náradím v priamke, rozhodne ním je v efektívnom prenose výkonu a jazdnej istote práve vďaka štvorkolke a dobre naladenému podovozku. Výkonu je dostatok na slušné diaľničné tempo, predbiehanie bez strachu a aj pri okreskovej jazde a prepletaní sa zákrutami v zásade nepotrebujete žiaden brutálny výkon ako napríkld v extrémnom VZ5, aby ste sa zabavili. Často je to skôr o ovládateľnosti a podvozku než o zbesilom motore. Preto si myslíme, že aj naftová Cupra s relatívne striedmym výkonom a štvorkolku dáva dobrý zmysel aj športovú hodnotu. Máte praktické kombi, ktoré jazdí skoro za nič. V praxi aj pri svižnom jazdení v kominovanom režime za zhruba 6 litrov nafty. Pri štvorkolke a 150 koňoch úplne v pohode. Podvozok je naladený mierne tuhšie a to robí túto Cupru Cuprou. Do zákrut sa vrhá s istotou a aj keď riadenie nie je super citlivé, stále dostatočne komunikuje, čo sa deje pod kolesami. Toto auto je dokonalým kompromisom medzi absolútne praktickým a šetrným kombi a decentne športovým náčiním. Zvláda to tak dobre, ako asi žiadne iné v jeho kategórií s podobnou cenou. Celé pohonné ústrojenstvo si dobre rozumie so sedemstupňovým automatom a ak to so zábavou myslíte vážne, viete radiť dostatočne veľkými a presnými pádlami.

Cupra

Patrí nafta do Cupry? Podľa nás bez problémov áno. Dokonca si trúfame povedať, že je to možno jeden z najlepších modelov značky pre bežný deň užívateľa, ktorý jazdí  veľmi vysoké objemy kilometrov. Dostane slušnú porciu výbavy, imageu a štýlu a aj bez závratného výkonu sa v nej vodič, ktorý uprednostňuje skor zákruty než rovinky, zabaví. Kus na obrázkoch stál 37 tisíc eur a nejaké drobné a podľa nás za tieto peniaze stojí.

Cupra Leon TDI Sportstourer

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3500 ot./min. 
Krútiaci moment 360 Nm pri 1600-2750 ot./min.
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová DSG
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4657 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1450 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1644 kg
Batožinový priestor 620 l
Palivová nádrž 50 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 211 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,5 s
Spotreba (WLTP) 5,2-5,7/100 km 
Emisie g CO2/km 134-148