Test Škoda Enyaq RS Coupe: Chcete byť videní, Mamba kričí

Automobilka Škoda rozšírila ponuku svojho modelu Enyaq o novú karosársku verziu. Tá je však dostupná výhradne s najvýkonnejšou alternatívou v ponuke ako Enyaq RS Coupe, ktorá má najvyšší výkon, pohon všetkých 4 kolies a práve športové označenie. Tieto atribúty by mohli znamenať športový elektromobil, ale ako je to naozaj?

Aj keď vždy nie je dostupný plný výkon, v každej situácii je ho dosť. Pritom Enyaq RS Coupe výkon vlastne ani nepotrebuje. Na to aby zaujal má mnoho iných, ďalších atribútov. A je vlastne neprehliadnuteľný za každých okolnosti.

Enyaq RS Coupe Zvýrazňovač Edition

Škoda Enyaq Coupe má trochu zmenený tvar oproti štandardnému SUV. Má rýchlejšie padajúcu zadnú časť strechy a naozaj sa tvári ako SUV kupé. Tento tvar neprináša žiadne praktické vymoženosti, ale prináša o štipku lepší odpor vzduchu a tým pádom lepšiu aerodynamiku a nižší koeficient v týchto sférach. To sa pretavuje do niekoľkých kilometrov dojazdu naviac a hlavne to ale pôsobí ako pútač. Enyaq RS vyzerá výborne. Určite lepšie ako konkurent Tesla Model Y a tiež aj možno ako sesterský model, ktorý nebudem menovať.

Okrem samotných tvarov pohľady láka aj farba Mamba. Ostrá zelená, ktorá je presne taká ako keď zvýrazňovačom označíte časť textu, je extrémnym priťahovačom pozornosti. Neraz sa mi stalo, že si zaparkované auto niekto fotil, prípadne okolo neho niekto chodil. Dúfam, že to neboli zlodeji, ale minimálne tak nevyzerali.

Škode sa s Enyaqom Coupe podarilo spraviť auto, ktoré nemá šancu zaniknúť v dave. Naviac si musíme uvedomiť, že Enyaq RS má za túto farbu menší príplatok ako alternatíva vo forme oranžovej Phoenix. Práve Enyaq RS s ňou vyzerá úplne dokonale a asi by som ju za žiadnu inú nemenil. Menil by som ale zliatinové disky.

Disky s priemerom 20 palcov sú očividne zimná sada a prinášajú troška striedmejšie tvary. Nebudem rovno hovoriť, že sú škaredé, ale príliš pôvabu rozhodne nepobrali. A taktiež trochu devalvujú športové ambície modelu. Letné sú samozrejme väčšie a dávajú autu úplne iný charakter. Dynamickejší, športovejší, ešte viac ukričaný.

Enyaq RS je najviac RS vnútri

Interiér modelu je teda o niečo menší ako má klasické SUV, na objeme batožinového priestoru sa to prejavilo zmenšením o 15 litrov a na celkovom, po sklopení operadiel, to predstavuje úbytok 100 litrov. Má teda Enyaq RS Coupe malý batožinový priestor? Nie, vôbec, je stále dostatočne obrovský a dokážete v ňom nájsť miesto nielen pre nabíjacie káble, ktoré sa dokonca dajú schovať pod podlahu, ale aj pre batožinu. Predný batožinový priestor absentuje, čo ale vôbec nie je problém. Nechýba.

Pasažieri na zadných sedadlách tiež nebudú negatívne vyjadrovať svoje názory na veľkostné pomery. Aj tu je miestna dostatok, čomu pomáha aj rovná plocha a tým pádom potenciál usadiť až piatich s menšími priestorovými problémami. Azda jediným by mohla byť šírka auta a to, že stredné sedadlo nedosahuje úplne plnohodnotné kvality. Tak ako vo väčšine áut, je o niečo užšie. No a v tomto kuse je ešte Simply Clever odkladacia prepážka, tá sa však dá demontovať.

Tie najsprávnejšie miesta však máte v prednej časti. Sedadlá sú športovo tvarované, majú vstavanú opierku hlavy a dostatočné bočné vedenie, možno lepšie ako by bolo treba na auto na zimných pneumatikách s hmotnosťou 2,4 tony. S trochou nadsadenia sa dá povedať, že svojou vizážou evokujú Lamborghini Urus. Tiež som sedel v jednom, ktorý mal kombináciu Alcantary s ostrými zelenými prvkami. Alcantara však nie je len na sedadlách, ale je aj na prístrojovej doske. Tu máme najväčší zádrhel. Alcantarového pásu sa radšej nechytajte, lebo sa môže stať, že okolo displeja nebude úplne dokonalý, čo sa týka akustického komfortu. Trochu môže pri zatlačení vŕzgať. Na druhú stranu, skúste sa dotknúť výduchu na kraji hyperscreenu v Mercedese, to je silnejší zvuk. Inak je všetko v poriadku. Tento malý mínus je jediným negatívom inak dobre spracovaného interiéru. Interiéru so športovými ambíciami, ktoré predvádza aj volant s logom RS. Nie, nie Rimavská Sobota, Rally Sport.

Displeje sú kategóriu samou o sebe a predvádzajú všetky informácie v optimálnom rozložení. Maličký displej pred vodičom má možno uhlopriečku menšiu ako súčasný Samsung Galaxy S23, ale to, čo tento displej stráca, stredový dobieha. Naozaj masívna zobrazovacia plocha má lištu s ovládaním klimatizácie, vyhrievania sedadiel a podobných veci, pričom na vrchu je stavový riadok s ďalšími dôležitými informáciami. Medzi tým, na zvyšnej ploche, si môžete zvoliť čokoľvek od navigácie, či bezdrôtového zobrazenia telefónu, po dokonca aj toky energie a hlavne máte pod palcom zobrazenie spotrieb. Tu sa naozaj nie je na čo sťažovať a za celý týždeň mi napríklad samotný Apple CarPlay cez bezdrôtové pripojenie spravil prekvapenie iba raz. Stabilita systému je výrazne lepšia ako bola ešte donedávna.

Najviac výkonu, ale s podmienkami

Enyaq RS je vrcholnou konfiguráciu modelu. Má výkon až 220 kW, čo je presne 299 k. Má to však jeden háčik. Na to aby ste mali všetok výkon dostupný, musíte splniť niekoľko podmienok. Prvou z nich je, že musíte mať nabitú batériu na viac ako 88 percent. A batéria musí mať teplotu od 23 do 50 stupňov Celzia. A ak to splníte, tak máte plný výkon na 30 sekúnd. Takže ja som ho mal fakt len občas. Ale aj napriek tomu je Enyaq RS Coupe svižné auto, ktorému dynamika rozhodne nechýba.

Aj napriek tomuto časovému a podmienkovému hendikepu je Enyaq stále výkonné automat. To ako podáva zrýchlenie je až prekvapujúce a predstava, že by to mohlo byť ešte akokoľvek lepšie nie je úplne nutná. Enyaq RS dokáže vyšprintovať na stovku za 6,5 sekundy, ale ten zážitok, ktorý dáva okamžitý kopanec krútiaceho momentu je najzásadnejšou formou prezentácie RS.

Tá druhá vec, ktorá budee štatisticky najdôležitejšia pri elektromobile je dojazd na plné nabitie. V prípade verzie RS a v prípade zimy spojenej so zimnými pneumatikami to je stále kľudne cez 400 km. Batéria má totiž 82 kWh kapacitu a využiteľných z toho je 77. Cez 400 kilometrov sa však dostanete pri absencii diaľnic. Vtedy sa budete pohybovať so spotrebou okolo 18 kWh na 100 km. Diaľnica, samozrejme, spotrebu trochu zvyšuje. Pri využití rýchlych presunov dokážete mať stále všetko pod kontrolou s hodnotami okolo 23 až 24 kWh na 100 km. Je to dokonca menej ako potrebuje podobne veľký Ioniq 5, ale zase je to približne toľko, čo si pýta BMW iX xDrive50 v podobných situáciách.

Pri diaľničných presunoch príde vhod adaptívny podvozok, ktorý si len nastavíte na komfortný režim a auto filtruje nerovnosti naozaj schopne. Ak však zvolíte nastavenie Sport, tak vám auto prituhne a bude dynamickejšie vyladené. Tento prvok výbavy sa do Coupe Enyaq RS perfektne hodí, treba ho však priplatiť.

Dynamická dilema

Jasné, každý chce čo najvyšší výkon. V tomto prípade je vykúpený cenou 68 228 €. Určite si veľa ľudí povie, že za to môže mať to a to a to. Ale nič z toho nebude mať taký úspech v okolí ako práve Enyaq RS Coupe s farbou Mamba. Táto kombinácia je výborná. Možno by však stačilo, keby automobilka začne vyrábať aj štandardné slabšie verzie a v takom prípade zvoliť Sportline s pohonom výlučne zadnej nápravy a výkonom iba 150 kW (204 k). Prečo? Jednoducho preto, že absencia predného elektromotora vám kúpi pár kilometrov dojazdu a zníži spotrebu o nezanedbateľnú časť kWh. Aj napriek tomuto tvrdeniu je Enyaq RS Coupe jedným z najlepších elektromobilov, ktoré som testoval. Bodaj by ich bolo na cestách, najmä s touto farbou, čo najviac!

Škoda Enyaq RS Coupe 4×4

Motor

Dva elektromotory

Kapacita batérie 82 kWh brutto/77 kWh netto
Výkon 220 kW/299 koní pri špecifických podmienkach
Krútiaci moment 460 Nm
Nabíjací výkon maximálny 135 kW (DC), 11 kW (AC)
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4653 mm
Šírka 1879 mm
Výška 1608 mm
Rázvor osí kolies 2768 mm
Hmotnosť (prevádzková) 2374/451 kg
Batožinový priestor 570/1610 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,5 s
Spotreba (kWh/100km) 16,7-17,5
Dojazd 502-522 km WLTP