Prius piatej generácie je sci-fi do bežného života

Automobilka Toyota predviedla jeden zo svojich najpokrokovejších hybridných modelov. Piata generácia hybridu Prius už nie je len o nízkej spotrebe, ale predvádza aj svoju dynamickú charakteristiku a má za cieľ uloviť aj iných zákazníkov ako pôvodné modely.

Na Priuse badať zmenu ku dynamickým líniám, čo je následok posunutia najvyššieho bodu z priestoru nad prednými sedadlami na priestor nad zadnými sedadlami. Dynamická silueta predvádza aj kľučky zadných dverí schované v ráme okna. Treba uznať, že z každého pohľadu vyzerá Prius nadčasovo a futuristicky. V zadnej časti je na výber, podľa výbavy z klasických svetiel, alebo svetiel s prepojenými prvkami. To isté platí vpredu. Kým základná výbava Comfort prináša klasické Bi-LED svetlá, výbava Prestige a Executive už majú maticový systém osvetlenia. Menia sa aj farby mriežok, ale to zatiaľ nie je zaujímavé. Na začiatok bude dostupných 7 odtieňov karosérie, vrátane tejto horčicovo žltej.

Interiér modelu je celkom veľký, za čo vďačí rázvoru predĺženému o 5 centimetrov. Prius na zadných sedadlách je teda lepší ako v predchádzajúcej štvrtej generácii, ale zlepšil sa aj batožinový priestor. Ten narástol o 33 litrov a aktuálny Prius má 284 litrov. Je to málo? Je to veľa? Je to tak akurát, akurát do tohto priestoru vopcháte dva veľké lietadlové kufre a pridáte k tomu jeden, či dva malé kufre, ak zhodíte kryt. Predná časť vozidla si zobrala za príklad model Bz4X, pričom má veľmi podobné stvárnenie jednotlivých prvkov a displejov. Toyota prináša aj úplne nový informačno-zábavný systém. Pod sklom vpredu nie je head-up displej, ale klasický displej priamo v zornom poli. A na hlavnom displeji je nový systém. Treba viac? Jasné, treba dobrú sústavu pohonu.

Základom pohonu pri modeli Prius je klasický hybrid, ktorý je doplnený o batériu s kapacitou 13,6 kWh a funguje ako plug-in s nabíjaním. V Európe bude dostupný iba s touto možnosťou a na jedno nabitie, už na 19-palcových kolesách, prejde až 73 km. Toto je číslo v kombinovanom cykle. Ak si budete jazdiť v meste, tak sa vie dostať až na takmer sto kilometrov. Teda ak máte menšie disky. V prípade nenabíjania bude efektívne fungovať full hybrid, čo by mohlo znamenať priemernú spotrebu niekde okolo 4 litrov. A pritom nový Prius piatej generácie nie je lenivé auto. Má dvojlitrový benzínový motor s výkonom 111 kW (152 k) a k tomu elektromotor s výkonom 120 kW (163 k). Je to najvyšší výkon, ktorý kedy Prius mal a je to prvýkrát, čo Toyota použíla silnejší elektromotor ako spaľovací motor. Celkový výkon je 164 kW (223 k) a stačí autu na šprint na stovku za 6,8 sekundy. Každému je jasné, že nový Prius bude mať aj armádu asistentov, vrátane tých už štandardných, ako adaptívny tempomat, prediktívny tempomat, upozornenie na prekročenie povolenej rýchlosti, ale aj upozornenie na zabudnutie niekoho alebo niečoho na zadných sedadlách.

Základná cena Toyoty Prius s výbavou Comfort a klasickými Bi-LED svetlami, ale tiež 17-palcovými zliatinovými diskami s aerodynamickými krytmi, je 44 990 €. Za výbavu Prestige, ktorá už jazdí na 19-tkach a má omnoho viac výbavy, vrátane maticových LED predných svetiel zaplatíte 47 990 € a priplatiť si môžete za presklenú strechu Skyview. Vrcholom bude výbava Executive so solárnym panelom. Za tú necháte 52 990 €.

Toyota stále hovorí, že aj keď je cena Priusu nastavená veľmi konkurencieschopne, tak nie je dôležitá. Preto sa bude chcieť pretransformovať z výrobcu vozidiel na poskytovateľa mobility. Môže to mať niekoľko foriem, ale tu základnou bude model Kinto One, ktorý evokuje klasický operatívny leasing. V takomto prípade platíte za základný Prius 499 € mesačne (bez DPH) a máte všetky výhody aj nevýhody operatívneho leasingu. Pri tejto cene je zmluva na 3 roky a 45 000 km. To by mohlo znamenať, že sa vyrojí o 3 roky armáda Priusov s nízkym nájazdom a cenou okolo 30 000 €. Toyota verí, že Kinto bude budúcnosť a zahrnie do neho aj alternatívy Rent, Share, ale aj Flex. Každá bude trochu iná a viac informácií automobilka oznámi bližšie ku spusteniu ostatných produktov.

Upozornenie: V galérii je nielen Prius piatej generácie, ale aj Prius prvej generácie. Rozdiel určite postrehnete.