Import? Radšej to spravme doma! Iránske automobily

Nedávno sme písali o tom, že newyorský mestský právnik má problém s novými autami, ktoré by mali fungovať ako taxíky vo Veľkom jablku. Podľa neho vyrába Nissan NV200 konzorcium Nissan-Renault, ktoré podporuje, vraj nebezpečný režim v Iráne. A tým ohrozuje slávnu US and A.

Ako ho podporuje je trochu zvláštne. Je to predajom licencie na niektoré modely domácemu výrobcovi. Trochu smiešne, ale je možné, že za takéto tvrdenia dostane aj odmenu. Vytvára to druhú otázku, prečo sa tam autá jednoducho nedovážajú. Na to je jednoduchá odpoveď. V prvom rade je to zákaz vývozu do Iránu platný pre niektoré krajiny a v druhom importná prirážka na hotové autá. Tá, v rámci podpory domácej produkcie dosahuje 25 až 50 percent.

Z toho dôvodu existuje Iran Khordo Industrial Group, štátny podnik, ktorý na základe licencií a dielov vyrába nové autá. A že sa jedná o zaujímavé zloženie portfólia! Nech sa páči.

Dena:

Dena je založená na vlastnom návrhu. Je to nový produkt fabriky. A je ohavný. Pravdou je, že vyzerá trochu ako sovietske produkty servírované počas deväťdesiatych rokov. Na pohon slúži 1,7 litrový štvorvalec dosahujúci 85 kW (115 k), prípadne 110 kW (150 k) v prepĺňanej verzii. Asi bude skôr ako pôvabom atakovať kufrom s objemom 500 litrov.

Runna:

Tento model je z dizajnového hľadiska menej tragický. Dvere sú jednoznačne z Peugeotu 206, ako aj zadné partie, s mierne upravenými svetlami. Nie ale z obyčajného, ale s mutácie do formy sedanu, ktorá sa predávala v niektorých krajinách. Interiér zase vyzerá na kombináciu 206 s Daciou Logan. Kapota schováva buď atmosférickú 1,7ičku z Deny, alebo 1,6tku s výkonom 81 kW (110k).

Suzuki Grand Vitara:

Konečne civilizovaný produkt. Klasická Grand Vitara, ako je ju možné kúpiť aj u nás má v základnej výbave sedemnásťpalcové disky, ABS, EBD, menič na 6 CD a v neposlednom rade pohon 4×4. Na pohon Vitary poslúži 2,4 litrový benzínový agregát s výkonom 125 kW (170 k). Za príplatok sa dá vybaviť automatickou prevodovkou.

Sarir:

Toto je jednoznačný výkrik do tmy. Vyzerá, že je postavený na novšej platforme Volkswagenu Santana. Avšak, je poňatý ako luxusná limuzína. Predĺžený Cadillac? Nie, Sarir! Podobnou cestou šla kedysi pred Superbom Škodovka, keď predĺžila Octaviu o pár centimetrov tým, že vložila medzi predné a zadné dvere medzikus. Jedna osmička v tomto prípade produkuje toľko, koľko 1,6 v Runne, 81 kW (110 k). Potenciál má najmä u taxikárov.

Soren:

Auto vytvorené v roku 2007 má triezvejšie tvary ako novinka Dena. Kapota v tomto prípade schováva 1,8 litrový motor, ktorý je v hierarchii pod jednotkou v Sarire. Má totiž iba 74 kW (100 k). Spaľuje benzín a je vybavený viacbodovým vstrekovaním. Na nafotenie tohto skvostu si dokonca najali aj fotografa. Vlastne nie, grafika na úpravu fotiek.

207i:

K modelu 207i asi netreba nič hovoriť ani písať. Je to dvestošestka Plus od Peugeotu, ako ju poznáme. Vraj nízku spotrebu zabezpečuje motor 1,6 s výkonom 81 kW (110 k). Na prianie môže mať automatickú prevodovku. Aby sme boli v obraze, tak 6,4 litra na sto kilometrov kombinovane je v Iráne nízka spotreba. Tu vznikol problém s prehodením nápisu 206+ za IKCO na promo fotkách Peugeotu. Je dosť neprirodzene. Ale aspoň znak na kapote, kufri a volante nedostal logo IKCO, ktoré by nemuselo ladiť.

Samand SE:

Výrobca tvrdí, že odvážny tvar muskulantnej karosérie naznačuje silu auta a jeho robustnosť. Noooo, ani nie. Odvážny tvar? Nie veľmi. Muskulantná karoséria tiež ťažko. Výkon je však ohromných 74 kW (100 k) z 1,8 litrového motora. Aspoň ten kufor má znova 500 litrov. Nič však neprebije celohnedý interiér s plastovým drevom.

Samand LX:

Auto je tak luxusné, že ho výrobca udáva ako samostatný modelový rad. Veď má predsa inú predn mriežku, však! Jedenásť lúčové hliníkové disky však schovávajú zmiešané brzdy, ako pri slabšej výbave, vpredu kotúče a vzadu bubny. Muskulantné tvary však nezabudli spomenúť ani tu. Motor ostal rovnaký. Celé snaženie korunuje sekcia promokoláží auta na rôznych miestach.

Peugeot 206:

Dvestošestka prežíva v Iráne v nezmenenom tvare. Motor je známy z predchádzajúcich modelov, 1,6tka s 81 kW (110 k). Pozitívom je hydraulický posilňovač, ktorý predáva viac informácii o dianí pod prednými kolesami. Ponuka motorov je obohatená o 1,4ku s 55 kW (75 k).

Peugeot 206 SD:

Jednoduchá definícia, ťažkopádny vzhľad. Dvestošestka sedan nie je krásna, ale skrýva 400 litrový batožinový priestor. Motory sú rovnaké ako pri hatchbacku. Velebnosti, to je hnus.

Peugeot Pars:

Prvá inkarnácia Peugeotu 405. Pars má číru optiku svetiel a hodvábne jemný (podľa IKCO) motor 1,8 plniaci emisnú normu Euro II. V najvyššej výbave s automatickou prevodovkou disponuje hliníkovými diskami, hmlovkami, výškovo nastaviteľnými pásmi, ale hlavne rádiom s CD MP3 prehrávaním. Aj tu vidno, že zamestnávajú perspektívneho fotošopového grafika.

Tondar 90:

Tu je ten problém, ktorý ukázal Bill de Blasio. Renault, z aliancie s Nissanom, ktorý je premenovaná Dacia v Iráne. Dacia Logan premenovaná na Tondar 90 s logom Renaultu je poháňaná 1,6 litrovým motorom so 77 kW (105 k). Výrobca vyzdvihuje svetlú výšku 155 mm, aj napriek tomu, že auto nie je off-road.

Peugeot 405:

Znova vynikajúce tvrdenie začína predstavenie auta, bezpečnosť a životné prostredie boli považované za top priority pri návrhu a vývoji Peugeotu 405 GLX. To nepochybne boli, v polovici osemdesiatych rokov. Tak isto ako nízka spotreba a emisie 1,8 litrového motora plniaceho znova Euro II.

Peugeot Roa:

Aby štyristopätiek nebolo málo, tak aj Roa je jednou z verzií. Je to však skoro holoauto. Taká 405, ako sa predávala od roku 1986 aj v Európe a o ktorej sa niektorým motoristom v ČSSR mohlo len zdať popri vtedajších stodvadsiatkach. Za zmienku stojí možnosť plynového pohonu a použitia špičkových pneumatík Barez Milestone B100.

Bardo:

Jednoznačne napunkovejšie vozenie z celého modelového radu. Pickup, ktorý hádam svojou koncepciou siaha do šesťdesiatych rokov. Vyzerá to ako starý Peugeot, ale veľmi starý. Aj motor nie je kráľ výkonu. Štvorvalec s objemom 1,6 litra má neuveriteľných 49 kW (67 k) a 104 Nm. Riadenie bez posilňovača umocňuje pocit z dychu histórie.

Málokto má priamo fotky iránskej dopravy, my ich máme vďaka Lingua Mundi