Ford už aj u nás ukázal Ranger Raptor, je brutálny

Prichádza nový Ford Ranger Raptor, ktorý je pojem už aj v predchádzajúcej generácii, kedy mal len dvojlitrový naftový štvorvalec. Ten bude síce v novej generácii pokračovať, ale dôležité je, že nový model bude mať aj trojlitrový benzínový šesťvalec. Je to známy fakt, ktorý už po internete koluje dlhšie, ale aj k nemu sa ešte dostanem.

Nový Ford Ranger Raptor som si mohol pozrieť naživo a musím uznať, že pôsobí ešte masívnejšie a brutálnejšie ako na pôvodných fotkách. A už tam bol naozaj šokujúci. Z prvého pohľadu vynikne, že je naozaj masívny. Nie je to len o dĺžke 5,4 metra, ale je to hlavne o šírke. Celých 2 028 milimetrov bez zrkadiel je naozaj extrém, ktorým zaplníte nejedno parkovacie miesto. K tomu sa pridáva aj slušná výška vozidla. Tá je takmer na úrovni Transitu Custom, až 1 926 milimetrov. Dôležitým faktorom je aj svetlá výška 272 milimetrov a brodivosť 850 milimetrov. Ford medzigeneračne zlepšil nájazdové uhly vpredu aj vzadu.

Na zvýšenie svetlej výšky Ford využil nový podvozok, ktorý disponuje najnovšou verziou tlmičov od firmy Fox. Live Valve elektronické nastavenie a sú aktívne, čiže monitorujú každé koleso až 500-krát za sekundu a prispôsobujú charakteristiku tlmiča. To však nie je všetko, čo sa udialo na podvozku. Zakrytovanie plechom s hrúbkou 2,3 milimetra asi netreba hovoriť a takisto netreba hovoriť a ťažných očiach v prednom nárazníku, pre prípad zapadnutia. Samotná karoséria bola vystužená na viacerých miestach a spevnené sú napríklad sekcie zadného stĺpika, korby, priestoru pre rezervné koleso, dorazov pruženia, veže tlmičov, či držiakov zadných tlmičov. Všetko toto pridáva karosérii pevnosť pri prípadných skokoch. Veď nejeden novinár s predchodcom lietal. Ja som toto, našťastie, neskúsil.

Interiér je tiež trochu zmenený. Zostáva horizontálna stavba prístrojovej dosky, ktorá je doplnená o vertikálny displej s uhlopriečkou viac ako 12 palcov, ktorý zobrazuje systém Sync 4. Pred vodičom je druhý displej, tiež napojený na Sync 4, ale zobrazujúci úplne iné informácie, vitálne pre jazdu nielen po ceste, ale aj v teréne. Prispôsobuje sa jazdnému režimu, ktorý zvolí vodič. Je ich až 7 a najextrémnejší režim je Baja.

Ale naspäť do interiéru. Využíva stále to isté priestorové usporiadanie, ale sedadlo vodiča je inšpirované stíhačkou F-22 Raptor, pričom poskytuje dostatočný komfort a tiež udrží telo v zákrutách aj pri prejazde terénu. Výrazné oranžové detaily v interiéri je vidno hneď na prvý pohľad. Vidno ich aj na volante so špeciálnym tvarovaním a priestorom pre palce, ale aj nápisom Raptor a nulovacím pásikom na vrchu kruhu.

Pohon Rangeru Raptor bude mať na starosti motor V6 spaľujúci benzín. Bude fungovať objemom 3 litre. Tento motor bude mať výkon 215 kW (292 k) a krútiaci moment 491 Nm. Blok má vyrobený zo zliatiny grafitu a železa, ktorá je o 75 % tuhšia ako bežná oceľ. Ford používa tento istý materiál aj na výrobu motorov pre Nascar. Kombinovaná spotreba tohoto agregátu v masívnom aute je 13,8 litra, pričom na stovku zrýchli za 7,9 sekundy. Ak je spotreba príliš vysoká, tak dokážete siahnuť po dvojlitrovom naftovom motore, ktorý je známy už z predchádzajúcej generácie Rangeru Raptor. Má stále výkon 151 kW (205 k) a krútiaci moment 500 Nm, pričom ale zo spotreby ukrojí 3 litre a ku zrýchleniu pridá 3 sekundy. Nebude však tým motorom, ktorý by bol zaujímavý, lebo má stále naftový charakter a nemá niektoré prvky benzínového šesťvalca. Rozhodne nemá systém Anti Lag, ktorý v režime Baja ešte 3 sekundy po pustení akcelerátora necháva točiť turbá, aby bol motor pripravený s vyšším výkonom vystreliť zo zákruty.

Základná cena modelu Ranger Raptor s naftovým dvojlitrom je 67 188 eur už s DPH. To je cena veľmi podobná predchodcovi. Omnoho dôležitejšie však vedieť, že za trojlitrový šesťvalec priplatíte iba 4 200 eur, tiež už s DPH. To je ten motor, ktorý Ranger Raptor potrebuje. A to bez ohľadu na fakt, že obe verzie majú automatickú desaťstupňovú prevodovku.