Elektromobilita je budúcnosť? Možno, ale aj tak ma z nej skoro je***

Máme čoraz viac elektrických áut na test. Väčšinou ich nechávam kolegovi, lebo má menšie nájazdy. Avšak na Hyundai Ioniq 5 som sa tešil. Môžem povedať, že je výborným elektromobilom a veľmi príjemne sa v ňom cestuje. Dokonca tak, že som sa s ním vybral na otočku do Prahy. Za jeden deň 770 kilometrov, veď čo môže byť zle? Vlastne to najhoršie je v závere.

Naviac českí elektromobiloví priekopníci majú dedikovanú stránku na nabíjanie zadarmo. Veď Tesly musia tiež niekde tankovať. Mám to len ja taký pocit, alebo naozaj aj vodiči týchto reálne drahých elektromobilov vyhľadávajú stojany a možnosti zadarminko? Dobre, plán trasy by bol. Zastávka v Brne. Ale pre istotu beriem od kolegu ZSE Drive kartu, keďže k vozidlám Hyundai, na rozdiel od všetkých ostatných vozidiel iných značiek, karta nie je. Chápem prečo. A preto má kolega svoju, lebo pred viac ako rokom mal prvý elektrický Ioniq.

Vyrážam z domu o ôsmej, na desiatu mám byť v Brne, medzi Trenčínom a Slavkovom u Brna nie je žiadna nabíjačka. Cool. Ale to predsa zvládam, spraviť 300 kilometrov mimo diaľnic nie je s Ioniq 5 žiadny problém. Do Brna prichádzam s predstihom a mám plán si trochu dobiť auto, kým budem čakať. Veď v Olympii majú byť zadarmo nabíjačky. Hľadám, hľadám a nič. Vraj majú byť v parkovacom dome. A tam je zákaz vjazdu. Nevadí, nájdem niečo v meste.

Nasadá spolujazdec, ideme do centra. Vaňkovka hlási vo free mape, že tam je zadarmo nabíjanie. Dávam to na teslistu. Prídem, hľadám a našiel som. Akurát tieto nabíjačky nie sú zadarmo. Treba sa regnúť a nabíjanie ide až po zarezervovaní zálohy na platobnej karte. Paráda. Prehľadnosť a logika webovej aplikácie je asi taká, že si 1500 českých korún rezervujem na ChaDeMo. Takže 60 eur v prdeli. Druhý pokus s ďalšími 60 eurami však dopadol lepšie. Trafil som konektor. Lenže nabíjanie nešlo. Už som nahnevaný. Skúšam ešte raz, 200 kč na správny konektor. Z celých 128 eur išlo do batérie tých 8, čiže dojazd tak na 60-70 kilometrov. Možno. Po troch týždňoch mi rezervácie prišli naspäť. Ó, aká štedrosť.

Vraciam sa do Olympie, kde volám na infolinku, že kde majú tie nabíjačky. Po omyle, keď ma poslali ku Tesla Superchargerom ma posielajú do zákazu vjazdu, že tam. A zapájam auto. Super, hodina a pol, obed, jednanie, všetko super. Prídem k autu a prekvapko. Z 69 percent mám 69 percent. Niečo zlyhalo a Ioniq 5 stál na nabíjačke zbytočne. Mohol som ušetriť aspoň tých 5 minút šľapania z parkovacieho domu a ďalších 5 minút opačným smerom.

Malo by mi to do Prahy vydať s prehľadom. Lenže už po pár kilometroch zisťujem, že nie. Tak odpočívadlo Naháč. Jediné, ktoré má nabíjačku, na ktorom bude moja zastávka na 30 minút, viac času nemám. Prichádzam s dojazdom 6 kilometrov. Štyri rumunské autobusy mi nedodávajú dôveru voči okoliu, auto opúšťam len kvôli spusteniu nabíjania a s xenofóbnymi predsudkami, za ktoré sa hanbím, ostávam sedieť vnútri. Ešteže mi ide Netflix a Egzorcysta.

V Prahe prichádzam ku najbližšej nabíjačke ku Scuderia Praha. Ale je takmer 20 minút peši. Prechádzka pekná, len nie v hnusnom hustom daždi. Naspäť ma hodí kolega, to mám jediné šťastie. Ioniq 5 mám nabitý, stál som tam hodinu a pol. Pri návrate som ešte dal polhoďku pri Brne a pár minút v Trenčíne. Vlastne som nabíjal na verejných stojanoch iba kvôli týmto 770 kilometrom. Inak som dopoval auto z 220V zásuvky. Všetko prebehlo v poriadku, až mi do momentu, kedy prišlo vyúčtovanie od ZSE Drive.

Tých 770 kilometrov ma vyšlo 122 eur aj s tými 8 eurami vo Vaňkovke. To som mohol za tú sumu ísť Mustangom GT s V8. Prečo to bolo toľko? Lebo roaming. Tu sme stále ako mobilní operátori v roku 2000. Hodina stojí 25 eur. Tarifikácia je hodinová. A keď výrobcovia elektromobilov odporúčajú viac kratších prestávok na nabíjanie, tak sa to svinsky predraží. Polhoďka Naháč 25 eur, hodina a 20 minút Praha 50 eur, 20 minút v Brne 25 eur. Lebo fuck logic. Jasné, vedel som, že to je 25 eur, ale neprišlo mi, že bude hodinová tarifikácia, prišlo mi logické, že to bude alikvótna čiastka za každú minútu.

Keď to vezmem čisto pragmaticky, tak Ioniq 5 stojí 53-tisíc v tejto konfigurácii. Neviem o zľavách, ale viem, že za rovnakú sumu som videl nedávno BMW 530d. To by malo spotrebu, pri rovnakom cestovaní do 6 litrov, čo je pri terajších prehnaných cenách palív necelých 9 eur. Jasné, v rámci krajiny by to bolo o niečom inom, v rámci Slovenska nie je roaming, predsa.

Takto to ale fakt zmysel nedáva a aj keď už som začal, vďaka Ioniqu 5, BMW iXMercedesu EQS mať rád elektromobily, tak toto je veľmi studená sprcha a facka priamo po tvári. Je jedno aký program máte, za každé nabíjanie získate 25 eurový hodinový roamingový darček. Je jedno, či nabíjate 15 minút, alebo 59 minút. Tomu sa hovorí cestovanie v čase. Ani Doctor Brown a Marty McFly to s takouto gráciou nedávali.