Dacia Spring: jednoduchá cesta k elektromobilite v novom dejstve

Dacia Spring sa stala synonymom dostupnej elektromobility a vo svojej najnovšej podobe to potvrdzuje ešte raz. Malý mestský elektromobil síce nešokuje výkonom ani technikou, no svojou jednoduchosťou a cenou dokáže osloviť presne tých, ktorí elektromobil nepotrebujú ako symbol statusu, ale ako praktického pomocníka do mesta.

Na prvý pohľad sa Spring nezmenil radikálne, no facelift priniesol jemne prepracovaný dizajn, ktorý pôsobí modernejšie. Predná maska je teraz čistejšia, svetlá pôsobia technickejšie a zadná časť dostala nový svetelný podpis. Aj keď ide o mestské auto, Dacia stále stavia na robustných plastových doplnkoch a vyššom podvozku, vďaka čomu Spring pôsobí ako mini crossover. Je to síce imidžová záležitosť, ale v uliciach sa nestratí. Práve naopak, získala trochu SUV ducha, ktorý dnes zákazníci očakávajú.

Interiér modelu Spring prešiel najväčšími zmenami. Konečne tu pôsobí civilizovanejšie, s novým volantom, modernejším infotainmentom a lepšou ergonómiou. Dacia vylepšila aj odhlučnenie kabíny a spracovanie materiálov. Stále je to jednoduché auto, ale už nepôsobí tak lacno. Nový systém Media Nav Live ponúka online pripojenie, dopravné informácie v reálnom čase a podporu pre Android Auto aj Apple CarPlay. Pre mestského vodiča je to všetko, čo potrebuje. Dobre, ale toto sme pri prvom facelifte modelu, teraz sa menilo aj tak niečo iné a dôležitejšie.

Dacia Spring 2026

Kým doteraz mala Dacia Spring výkon buď 33 kW (45 k), alebo 48 kW (65 k), teraz prichádza s vylepšenou a pevnejšou platformou novinka. Okrem zlepšených jazdných vlastností vďaka inému podvozku a pridaným stabilizátorom je vyšší aj výkon. Základná verzia bude dosahovať 52 kW (70 k) a výkonnejšia 74 kW (100 k). V reálnom svete to znamená, že zrýchlenie z 80 na 120 kilometrov za hodinu bude záležitosťou 10,3 sekundy pre slabšiu verziu. Výkonnejšia to zvládne za 6,9 sekundy.

Veľké zmeny sa diali aj v nabíjaní batérie LFP s kapacitou 24,3 kWh. Nabíjať bude možné až výkonom 40 kW jednosmerného prúdu a 7 kW jednosmerného. Pri jednosmernom prúde sa Spring dostane z 20 na 80 percent za 29 minút. Ale zaujímavosťou je aj podpora V2L, čiže možnosť poháňať externý elektrický spotrebič.

Zlepšenia sa dotkli aj jazdných vlastností. Dacia tvrdí, že prepracovala riadenie a stabilitu v zákrutách, čo by malo priniesť väčšiu istotu pri rýchlejších manévroch. Aj napriek nízkej cene zostala zachovaná plná bezpečnostná výbava podľa nových predpisov, vrátane asistentov ako automatické núdzové brzdenie, rozpoznávanie chodcov či obmedzovač rýchlosti.

Najväčšou zbraňou Spring je však stále cena. Dacia neodbočila od svojho poslania, prinášať mobilitu pre všetkých, a aj po modernizácii zostáva jedným z najlacnejších elektromobilov na trhu. Zároveň ponúka viac štýlu a techniky, čo jej dáva silnejšiu pozíciu voči neexistujúcej konkurencii v tejto cenovej kategórii. Základná cena má byť v Európe od 16 900 eur.

Ak by sme Spring hodnotili očami mestského vodiča, ide o veľmi logické rozhodnutie. Auto, ktoré sa ľahko ovláda, ľahko nabíja, nezaberá miesto a nestojí príliš veľa. 

Nová Dacia Spring tak dokazuje, že elektromobilita nemusí byť o luxuse ani o extrémoch. Môže byť o zdravom rozume, a práve v tom je jej sila.