Citroën XM: Chcem jeden, čo najskôr

V roku 1989 ukázal Citroën model XM, ktorý bol taký prelomový, že v roku 1990 získal titul Auto roka. V ponuke nahradil model CX a prišiel s naozaj radikálnymi tvarmi a technológiami. A teraz, s odstupom viac ako 30 rokov je tento model naozaj nádherným historickým vozidlom. Plus jeho ceny nie sú zďaleka tak šialené.

Mám hneď niekoľko dôvodov, prečo by sme zaradili XM do garáže a používali ho na výlety. Dobre, asi nehovorím za celú redakciu, ale ja by som ho chcel určite. Na inzertných portáloch je od 900 eur do cca 10 a viac tisíc. Ja neviem, mne viac sedí liftback so šialeným oknom vzadu ako kombi, ale aj to má svoje čaro. Mne sa na XM páčia tieto prvky:

1. Dizajn

To, čo bolo spočiatku motoristickými novinármi prijaté ako auto s divne rastúcou bočnou líniou a nevýrazným predkom sa stalo ikonou deväťdesiatych rokov a postupne sa podobný dizajn ukázal aj na ostatných modeloch vtedajšieho portfólia. A tie tvary zostarli do dokonalosti. Marcello Gandini stál za konceptom, ktorý sa pretavil do modelu BX a XM má na svedomí Bertone. Avšak je to evolúcia Gandiniho tvarov, za ktorou stojí Nuccio Bertone.

2. Podvozok

Citroën XM bol vybavený už od začiatku podvozkom, ktorý automobilka označovala ako Hydractive. Hydropneumatický automaticky nastavitelný podvozok používal gule naplnené kvapalinou a dusíkom, ktorý suploval nielen pružiny, ale aj tlmiče. Celý systém bol celkom zložitý, čo je dôvod, že na prvých kusoch nefungoval okamžite správne. Lenže automobilka veľmi rýchlo vychytala všetky nepríjemnosti a XM ponúkol zážitok ako v Rolls-Royce. Čiže Magic Carpet Ride nie je len záležitosťou exkluzívneho a drahého britského vozidla. Senzory odovzdávajúce informácie podvozku boli nielen v riadení, brzdách, ale aj v plynovom pedále a prevodovke. Podvozok tak lepšie zvládal kontrolovať správanie pri nadchádzajúcich nerovnostiach.

Nie všetky kusy XM mali systém Hydractive, niektoré si zachovali konvenčné hydropneumatické pruženie, ktoré je bližšie ku modelu BX. Tento podvozok spravidla verzie, ktoré boli už na začiatku predané so slabšou výbavou. Po facelifte však prišla nová generácia podvozku Hydractive 2, ktorá čerpala zo skúseností s menším modelom Xantia.

3. Luxus a tvary XM

O parádnom vzhľade XM netreba diskutovať. Do vyššej strednej triedy, resp. segmentu E vozidlo prinieslo klinovité línie a naozaj ostré tvary. Neskôr tieto základy prevzal aj Citroën C6, akurát vymenil otváranie zadnej časti za klasicky sedanové. Avšak na XM sú práve tie hrany príťažlivé. Základná karoséria liftbacku mala dokonca zdvojené zadné sklo, ktoré malo úplne šialenú konštrukciu a dostávalo celkový počet skiel na 13. Druhou alternatívou je karoséria kombi s naozaj obrovský vnútorným priestorom a označením Break. Síce stráca určitú časť elegancie, ale reálne má naozaj dobré úžitkové vlastnosti.

Z pohľadu luxusu znova všetko záleží od zvolenej výbavy, ale tie najvyššie stupne mali až prekvapivo hýčkajúce komfortné prvky. Veď už len samotný podvozok spôsoboval, že jazda bola naozaj príjemná. Ale k tomu mohlo prispieť aj mäkké vyhotovenie sedadiel s koženým poťahom pre naozaj najvyššie stupne výbavy. V prvej fáze výroby mal XM aj niečo úplne šialené, z pohľadu dnešných áut. Jednolúčové, či skôr jednoramenné usporiadanie volantu sa v súčasnosti už vôbec nerobí. Dôvod na takúto šialenosť je jednoduchý. Pri zatáčaní je menej rušivých elementov a vodič lepšie vidí na samotnú prístrojovú dosku. A tiež tu zohráva svoju úlohu aj historický odkaz. Aj pre toto sú vozidla z prvej časti produkcie o niečo žiadanejšie. Kvôli tejto špecialite. Jasné airbag vnútri nie je ale o to zaujímavejšie interiér vyzerá.

4. Motory v XM

Automobilka skončila výrobu XM ešte predtým ako nabehli motory HDI so vstrekovaním Common-Rail. To znamená, že ak by ste chceli naftový motor tak si musíte vystačiť buď 2,1-litrovou alebo 2,5-litrovou pohonnou jednotkou. Možno sú ekonomické, ale k autu sa vonkoncom nehodia kvôli nízkemu výkonu. Takisto sa k nemu nehodí ani základný dvojliter na benzín. Z pohľadu výkonu je najlepšie siahnuť buď po dvojlitrovom turbomotore, alebo po zaujímavejšom trojlitrovom šesťvalci. Ten už priniesol aj 24-ventilovú techniku a maximálny výkon až 147 kW (200 k). A pritom bol v ponuke po celú dobu, ale s malými obmenami, kedy sa menil nielen počet ventilov, ale aj objem. Práve trojlitre sú najdrahšie, aktuálne. Sú predsa najžiadanejšie. Určite však je z čoho vyberať a každý si nájde svojho obľúbenca. Ja by som siahol po tom dvojlitrovom turbe, je to príjemný kompromis medzi výkonom a aktuálnou cenou.

5. DIRAVI

Ďalšou zaujímavosťou XM bola funkcia DIRAVI, či skôr to bol celý systém. Tento prvok bol dostupný iba vo Francúzsku a v Európe pre ľavostrannú prevádzku a iba s trojlitrovým šesťvalcom. Väčšinou systém zasahoval do posilňovača riadenia a v nízkych rýchlostiach vycentroval pozíciu volantu, bez ohľadu na to, či sa auto hýbalo. Takáto pomoc uľahčovala manévrovanie v meste a pri parkovaní. Taktiež v nižších rýchlostiach bolo nutné používať menšiu silu, čo znamená že Citroën XM mal už vtedy variabilný účinok posilňovača riadenia. Cool! Veď to bolo už v roku 1989.

6. Rozdiely medzi fázami života

Citroën XM mal svoj život rozdelený do dvoch fáz. Prvá bola od 1989 do 1994 a druhá potom do roku 2000. Tieto dve fázy sa líšia v niektorých základných prvkoch nielen z dizajnového pohľadu:

  • druhá fáza dostala logo umiestnené centrálne na maske chladiča a bolo omnoho väčšie. Na začiatku boli loga umiestnené na strane a mali cca 2×2 centimetre,
  • po facelifte je logo modelu na kufri omnoho príbuznejšie logotypu na Xantii,
  • zmenili sa zrkadlá, ktoré majú zlepšiť výhľad smerom dozadu,
  • vo vnútri sa objavil omnoho jednoduchší a modernejší štvorlúčový volant, ktorý mal štandardne airbag. Teda aspoň vo väčšine modelov,
  • zmenami prešiel aj prístrojový panel. Od roku 1995 sa do štandardnej výbavy dostal aj airbag spolujazdca,
  • veľká zmena s faceliftom prišla vo forme lepšieho vyhrievania sedadiel. Už to nebolo len on/off, ale vyhrievanie malo tri stupne,
  • po modernizácii prišla aj nová verzia systému Hydractive 2, ktorá má rýchlejšie počítače a spoľahlivejšie fungovanie,
  • kým vozidla z prvej fázy života po vypnutí postupne klesli na zem, druhá fáza už priniesla systém udržiavania svetlej výšky aj po vypnutí.

Toto auto je teraz veľmi zaujímavé ako youngtimer, má totiž veľa zaujímavých prvkov a neuveriteľný dizajn. Raz si také kúpim. Keď budem mať garáž na 10 a viac áut.