BMW XM je návrat samostatného M modelu

Long story short, je to hybrid, s možnosťou nabíjania, má 5 sedadiel a stratil dávku extravagancie a futurizmu konceptu. Môžeme sa teda na to vrhnúť. BMW XM je prvým samostatný modelom divízie M od čias BMW M1, ktoré prišlo pred takmer 50 rokmi. A tento návrat má byť spektakulárny a naozaj šialený. Väčšinu z toho nový model spĺňa.

Nové BMW XM má dĺžku 5110 mm a dĺžku tesne presahujúcu 2 metre. Výška je takmer 1,8 m. Avšak tu prichádza ten háčik. Kvôli použitému plug-in hybridu a samotnej masívnej konštrukcii je hmotnosť až 3 tony. Na takto veľkej karosérii je teda nutné použiť aspoň 23-palcové zliatinové disky a adekvátne pneumatiky. Vzadu majú šírku až 315 mm. Masívne vozidlo ma rázvor osí kolies až 3105 mm, čím sa doťahuje na model X7. Avšak nemá tak veľa miest na sedenie. Štandardom je päť a viac nikdy nebude.

Samotný tvar tohto obrovského auta vyzerá, že, bez vedomosti o veľkosti, by sme ho mohli považovať za akési trošku väčšie BMW X2. Avšak toto je zdanie, ktoré úspešne skrývajú práve disky a línie. Predná časť má dvojstupňové svetlomety a novú masku chladiča. Na nej je jeden lem svietiaci LEDkami na bielo a druhý lem lakovaný zlatou farbou. Zlatá farba je použitá na viacerých detailoch, vrátane diskov a zadného obrovského difúzora. V ňom si našli miesto 4 koncovky výfuku, dve na každej strane a hanbou sa neskrývajú ani nadmerne veľké svetlomety. Vlastne by sa dalo povedať, že dizajn je oproti konceptu akýmsi spôsobom umiernený a zabrzdený. Musí byť predsa v ponuke a osloviť aj potenciálnych zákazníkov.

Interiér prešiel tiež transformáciu do reality. Predná časť má klasické displeje skryté pod jedným skleným krycím povrchom a na ovládanie slúži klasicky koliesko. Ak čakáte niečo výstredné vo forme skla ako má BMW iX, tak ste na omyle. Tu BMW stavilo na štandardné prvky a stredové ovládacie centrum prevzalo z BMW X5 M, napríklad. Je teda vidieť klasickú páčku a koliesko s dotykovou plochou na vrchu. Rovnako štandardný je aj volant, ktorý ste mohli vidieť už v niekoľkých modeloch s logom M, vrátane dvoch tlačidiel na zmenu režimu. Podobne je to aj v zadnej časti. Lounge seat, čiže niečo ako pohovku, nahradil štandardnejší prístup k tvarovaniu zadnej lavice. Má integrované opierky hlavy pre dvoch, ale inak je úplne bežným stvárnením sedenia pre pasažierov v druhom rade. Tretí rad, samozrejme, dostupný nebude.

Veď pod podlahou batožinového priestoru a aj v iných miestach je batéria s kapacitou 25,7 kWh. Táto dokáže vozidlu ponúknuť maximálnu rýchlosť na elektrickú energiu až 140 km/h a dojazd až 89 km v testovacom režime WLTP. Reálne však toto auto nie je len o ekologickej jazde, ale aj o výkonoch. Pre ne prichádza vhod nový motor V8 s označením S68, ktorý prešiel výraznou inováciou aj napriek rovnakým parametrom objemu 4,4 litra a použitiu dvoch turbodúchadiel, prináša niekoľko noviniek. Jednou z nich je určite mild hybridný systém, ktorý má 48V. Tie prídu vhod aj pri ovládaní adaptívnych stabilizátorov na zrovnanie trojtonového mastodonta v zákrutách. Základný výkon spaľovacieho motora je 360 kW (489 k) a elektromotor má štandardne 145 kW (197 k). Kombinovaná hodnota, ktorú dosahujú oba agregáty spolu je však celkom príjemných 480 kW (653 k). Celkový krútiaci moment sa dostáva na 800 Nm, čo zabezpečuje aj zrýchlenie BMW XM na stovku za 4,3 sekundy. Popritom je zreteľný soundtrack, ktorý produkuje osemvalec.

Týmto však BMW XM nekončí a na jeseň budúceho roka príde s novinkou označenou ako BMW Label. Nová séria začne vozidlom XM Label Red, ktoré bude mať zvýšený výkon. Zatiaľ nie sú známe presné údaje, ale BMW uvádza, že celkový systémový výkon má byť 550 kW (748 k), z čoho bude mať spaľovací motor 430 kW (585 k). Maximálny krútiaci moment sa má dostať až na 1000 Nm. Presnejšie dynamické parametre budú známe bližšie ku začiatku predaja vozidla. Dovtedy sa môžu zmeniť, ale ako poznáme BMW, bude to smerom nahor.

Ceny budú tiež zverejnené neskôr, ale očakáva sa, že základná verzia bude za 150 000 € a XM Label Red bude o 20 až 30 000 € drahší.