Áno, toto je najkrajšia Fabia v histórii

Škoda predstavila najnovší prírastok v modelovej palete, je ním štvrtá generácia veľmi populárneho modelu Fabia. Tomu neublížilo ani odstránenie naftových motorov v ostatnej fáze tretej generácie. Dokonca ani to, že nebol v ponuke iný motor ako litrový trojvalec. Lenže nová generácia ponúkne viac.

Štvrtá Fabia stojí na platforme MQB-A0, ktorá je najmodernejšou tejto veľkosti v koncerne Volkswagen. Táto predurčuje ponuku motorov. Základom bude stále trojvalec, ale nebude jedinou pohonnou jednotkou. S päťstupňovým manuálom ale ponúkne atmosféru s 48 kW (65 k) a turbo s 70 kW (95 k). Šesť stupňov príde s výkonom 81 kW (110 k), ale bude možné nahradiť ich siedmimi automatickými.

Naftu asi nečaká nikto, ale výkonný motor Fabia prinesie. V ponuke bude aj s 1,5-litrovým štvorvalcom, ktorý má 110 kW (150 k). Kombinuje sa len so sedemstupňovým DSG a má vypínanie valcov. Keď motor nemá záťaž, ide na dva valce. Takže tento motor má zároveň najviac aj najmenej valcov v ponuke. Nedá sa nazvať hothatchovým materiálom, ale má rozhodne blízko.

Veľmi dôležitá zmena je aj v dizajne. Ten je aerodynamický tak, že znížil koeficient odporu z 0,32 na 0,28. A pre optimalizáciu spotreby má Fabia aj klapky, ktoré sa môžu zatvoriť a pri vyšších rýchlostiach ušetriť až 0,2 litra na sto kilometrov. Vlastne ešte nesmieme zabudnúť na to, že Fabia má štandardne 40-litrovú nádrž, ale v príplatkovej výbave bude 50-litrová. Toto je povinný príplatok, ktorý musíte pridať vždy, nechcete predsa tankovať častejšie ako je nutné.

Zvonka je nová Fabia naozaj vkusne spravená, má dokonca štandardne LEDky. Škoda si naozaj dala záležať a v oranžovo-žltej farbe Phoenix vyzerá naozaj výborne. Na výber budú aj nové zliatinové disky, ktoré pokryjú škálu od 15 do 18 palcov.

Vnútri sa najviac Fabia dala na cestu Octavie. Má dva displeje, teda, záleží od výbavy. Ale vrcholom je 26-centimetrový displej pred vodičom, uhlopriečkou, zobrazujúci 5 rôznych rozdelení informácií. Stredný displej s uhlopriečkou 23,4 centimetra má systém Amundsen. Vo vrcholnom prevedení, samozrejme. V tom prípade bude spolupracovať aj s asistentkou Laurou a niektoré údaje si potiahne z netu.

Treba skonštatovať, že táto Fabia nie je len najkrajšia, ale aj najväčšia v histórii. Veľkostne skoro atakuje Volkswagen Golf štvrtej generácie, ktorý je aktuálne štandardným zjavom na našich cestách. Na dĺžku narástla Fabia o 111 milimetrov a má 4108 milimetrov. Z toho enormných 94 milimetrov prišlo v podobe predĺženého rázvoru. Ten je aktuálne 2564 milimetrov, čo je viac ako mala prvá Octavia. Týmto veľkostiam sa podarilo pretaviť aj do väčšieho batožinového priestoru. Má objem 380 litrov, čiže plus 50 litrov.

O bezpečnostnej výbave asi ani netreba hovoriť, Fabia má už všetko. Má 9 airbagov, čiastočne autonómne jazdenie, prvýkrát dvojzónovú klimatizáciu a veľa ďalších prvkov. Prečo sme dali dvojzónovú klimatizáciu medzi bezpečnostné prvky? Lebo sa vodič nebude hádať so spolujazdcom o nastavenej teplote. A pribudne teda aj vyhrievanie volantu a čelného skla.

Automobilka nezabudla ani na Simply Clever riešenia. Vrecká na mobil na zadnej strane predných sedadiel sú len začiatkom. Vo Fabii štvrtej generácie bude až 5 USB-C portov. Škrabka a menežment kufrových priestorov je samozrejmosťou. Ale teraz Fabia príde aj s dáždnikmi.

Fabia začne svoju púť ako hatchback už teraz. Ako kombi sa objaví v roku 2023. Dovtedy bude trojkové kombi ešte stále fungovať.