Test Renault Megane Grandtour GT dCi: Kompletná ponuka

Renault ide s trhom, aj pre športovo ladenú verziu GT ponúka naftový motor. Logika za tým určitá je, veď prečo nemať pekné aj služobné auto. Pekné a výkonnejšie? Práve odpoveďou na túto otázku je Megane Grandtour GT s naftovým biturbom dCi 165.

Pri správnej špecifikácii by mohla byť táto verzia naozaj nenápadná. Vlastne aj je, veď na oživenie karosérie je asi nutná ostrá modrá, alebo červená, všetky ostatné farby v ponuke sú trochu nudné. Medzi tie nudné, či nenápadné patrí aj modrá Berlin.

Šport v tvaroch

Renault Mégane je už aj ako bežný Grandtour, bez športového balíka, celkom dynamicky vyzerajúce auto. Ale ako GT ešte pridáva niekoľko dramatizujúcich prvkov. Vpredu je to agresívnejšie tvarovaný nárazník, ktorý má na bokoch niečo, čo sa tvári ako otvory na prívod vzduchu ku brzdám. O verzii GT hovorí aj nápis pod logom Renaultu.

Predné LEDky sú také ako na ostatných Meganoch a smerovky sú tiež v nárazníku. Tie sú jediným rušivým elementom, ale za jazdy ich aj tak nie je bežne vidno. GT tiež odlišujú disky. Nevieme, či sa nájde niekto, kto zostane pri sériových GéTéčkových sedemnástkach. V tomto prípade asi treba osemnástky, veď GT je predsa športová verzia.

Zadok kombi ozvláštňuje jediná koncovka výfuku. Je to teda presne tak ako na benzínovej verzii a rozdielne oproti krátkemu hatchbacku. Koncovka je reálne spojená s výfukovým potrubím a nie je len efektne tvarovaným otvorom v nárazníku, ako to občas býva. Zakašľanie, viete o kom hovoríme, to meno sa v tomto kontexte nevyslovuje. Octavia RS TDI Combi.

Dynamické detaily doťahujú aj sivé spätné zrkadlá. Pri modrej Berlin až tak odlišné nie sú. Viac by kričali na modrejšej modrej Iron. Aj napriek chvíľkovému ohŕňaniu nosom sme si na farbu zvykli a možno práve na naftový kombík je správnou voľbou. Vyzerá nenápadne a zároveň nechá vyniknúť bočné tvarovanie blatníkov.

Dá sa to aj bez kože a alcantary

Vážne, doteraz sme všetky GT mali s alcantarou. Na výborné sedadlá sa perfektne hodí a zároveň je príjemná aj v teple. Ale oplatí sa investovať a zbaviť sa látky? Vlastne ani nie. Základný látkový poťah nič nemení na pevnosti a tvare sedadiel, tu ušetriť môžete. Pritom predné sedadlá sú výborné, majú dostatok bočného vedenia, ale nie sú príliš tvrdé, držia telo v zákrutách, ale ani po tisíc kilometroch nebudete nadávať, že vás bolí chrbát a nebudete mať pocit, že chcete vyoperovať chrbticu. Tie sa RenaultSportu podarili.

Lenže občas potrebujete v aute odviezť aj viac ľudí. Inak by ste si predsa nekupovali päťmiestne kombi, stačil by kabriolet, či kupé s dvomi miestami, alebo dokonca BAC Mono. Zadné sedadlá sú naozaj použiteľné, a teraz to nie je len teoretická úvaha. Reálne sme štyria precestovali za tri dni 2000 kilometrov. Vzadu sa usadí aj človek vysoký 1,9 metra za rovnako vysokým pasažierom vpredu. Miesta je dosť, ale aj tak treba robiť pauzy. Troch by sme dozadu, najmä kvôli tvaru sedadiel, nepchali.

Pre štvorčlennú posádku je kufor úplne OK. Objemom aj tvarom je využiteľný na každodennej aj dovolenkovej báze.  Sklopenie sedadiel ho ešte zväčší a dostanete dynamický mininákladiak. Jasné, český zázrak je, v tomto aspekte, ešte ďalej, ale oceľovú klietku s medveďom v Megane asi prevážať nebudete.

Takže interiér nepokazíte, ak sa vykašlete na alcantaru, nepokazíte ho ani ak necháte malý, horizontálny displej, avšak bez neho nebudete mať veľmi dobrú aparatúru Bose. Ako ho však dokážete efektívne a za pár eur úplne zhoršiť? Dáte do neho gumové rohože miesto reálnych látkových, či velúrových. Gumové rohože naozaj vyzerajú lacno a trochu sa na nich šmýka noha.

Je to športové auto, nie je to športové auto?

Športové auto nemôže mať predsa naftový motor. Musíme povedať, že to je, bohužiaľ pravda. Ale ak sa na Grandtour GT pozrieme ako na Grand Tourer s využiteľným priestorom, tak je prekvapivo dobrým autom. Podvozok nie je zbytočne tvrdý, dá sa povedať, že kombi je pohodlné aj napriek športovým sedadlám.

Podvozok Megane Grandtour GT má aj v naftovej verzii natáčanie zadnej nápravy 4Control. V nízkych rýchlostiach sa natáča zadná náprava v opačnom smere ako predná, zlepšuje manévrovateľnosť. Vo vyšších rýchlostiach sa zase natáča zadná náprava rovnako ako predná, čo zase zlepšuje stabilitu auta. Teória je jasná, ale prax najskôr trochu zaskočí a potom zistíte, že iné autá sú trochu mŕtve a nudné. Platí to najmä pre naftové kombíky.

Keď už sme pri tej nafte, pod kapotou je motor označovaný ako dCi 165. Dve turbá sú pripnuté ku 1,6-litrovému motoru. Ponúka výkon 121 kW (165 k) a krútiaci moment 380 Nm. Na papieri to znie veľmi príjemne. A v realite to aj príjemné je. Avšak o nejakej výbušnosti a brutalite reči viesť nemožno. Predbiehanie bude veľmi jednoduché, pomáha mu aj dvojspojková prevodovka, ale ak chcete naozaj športový pocit, siahnite radšej po benzíne.

Šesťstupňová automatická prevodovka s dvomi spojkami je rýchla smerom nahor a pocitovo lepšia ako DSG v Octavii RS. Jediná kritika smeruje ku manuálnemu radeniu. Pádla pod volantom sú síce kovové a úplne super, ale pákou nezaradíte. Práve tu má navrch benzín, kde môžete posúvaním páky dopredu a dozadu radiť tiež. A má tiež o stupeň viac.

Spotreba naftovej verzie sa  dá držať v okolí piatich litrov, po diaľniciach do sedem. Ale benzínová verzia je horšia len o liter, až liter a pol. My sme na naftovom kuse za týždeň testu mali priemer sedem litrov na sto kilometrov. Ale v testovanej týždňovej rutine boli tentoraz výraznou mierou zastúpené nemecké autobahny. Vďaka tomu vieme povedať, že nad 200 už Megane neťahá, ale stále je príkladne stabilný.

Nech sa deje čokoľvek, tak pri špecifikácii zabudnite na adaptívny tempomat. On funguje, ale odtiaľ-potiaľ. Auto automaticky spomaľuje, dostane sa na 40 kilometrov za hodinu, pustí zvučku ako keď v Super Mariovi na Game Boy prejdete level a vypne sa, dobrzdiť už musíte sami. A naopak funguje do 150 kilometrov za hodinu, avšak zvučka príde až pri 160 kilometroch za hodinu. Horný limit chápeme, ale prečo nedokáže zastaviť auto? Veď to zvláda aj Seat Ateca.

Všetko musí byť

Renault dobre vie, že niektoré verzie stačí mať v ponuke, aj keď nie sú úplne predajnými trhákmi. Máme pocit, že toto bude aj hodnotenie naftového GT ako kombi. Na služobák super, poviete si. Ale benzínový kus je vo všetkom lepší. Má lepší zvuk, je ľahší, má lepšiu prevodovku, má dokonca aj viac výkonu. A spotreba je horšia len o liter, až liter a pol. Ak chcete naftové auto, alebo ho musíte mať kvôli firemnej politike, nespravíte s týmto modelom krok vedľa. Ale ak chcete naozaj výborné auto, choďte za benzínom. A skoro sme zabudli, naftová verzia má ešte vážnejšieho konkurenta ako je práve Octavia RS TDI. Je ním Peugeot 308 SW GT, po novom s úplne novým hydrodynamickým meničom s ôsmimi prevodovými stupňami od Aisinu. Takže berte naozaj benzín, ten je vynikajúci.

Renault Megane Grandtour GT dCi 165

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 121 kW (165 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka 6-stupňová automatická, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4626 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1449 mm
Rázvor osí kolies 2712 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1615/1995 kg
Batožinový priestor 521/1504 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 214 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,3/4,4/4,7
Emisie g CO2/km 124