Test SEAT Ateca TSI: Na jednotku na prvý pokus

Kto chodil na vysokú, tak vie, že skúšky sa väčšinou nerobia kvôli známkam, ale aby boli. Takže pre veľa študentov je absolvovanie skúšky s výborným hodnotením a hneď na prvýkrát skôr utópiou ako bežnou realitou. Jasné, nehovoríme o klobáskovo-rumových vysokých školách, ale tých, kde sa treba aj trochu učiť.

Seatu sa podarilo na jednotku spraviť prvé reálne SUV do svojho portfólia. Prisaháme, žiadne klobásky ani fľaše Captain Danko, teda vlastne Captain Morgan pribalené v aute neboli. Bolo tam len vrece s kvapalinou do ostrekovačov a do takého štádia sme zatiaľ nedospeli. Pôvodný plán znel Ateca TDI so štvorkolkou. Lenže nevyšiel a ušla sa tiež Ateca, ale s pohonom prednej nápravy, 1,4 TSI a DSG sedmičkou.

Ostrý rez

Ateca okamžite predvádza, že práve Seat je tá značka ku ktorej patrí. Ostré línie len utvrdzujú pôvodné letmé pohľady. Karoséria sa tvári výrazne aj keď má nevýraznú farbu. My však radíme, voľte oranžovú, alebo červenú. Niežeby hnedá bola zlá, ale máme pocit, zme toto auto má kričať a ukazovať svetu, že nechce byť súčasťou monochromatickej nudy.

Prednú časť je ľahké diferencovať od ostatných áut a najviac čŕt zdieľa s aktuálnym Leonom. Maska chladiča, tvar nárazníka a dokonca aj svetlá sú úplne jasnými odkazmi. Seat využíva na svietenie pri výbave Xcellence Full LED technológiu. Také extrémy s adaptívnym svetlom ako má Mercedes, Ford, či BMW nečakajte. Ale svetelný výkon je naozaj nadpriemerný a aj prepínanie diaľkových je spoľahlivé. Je to ako keby ste si mohli dať foie gras ako predjedlo, ale takmer rovnaký účel splnia aj pečené slimáky. Gurmánsky zážitok to je stále, ale nie tak dokonalý. A stále to nie je chrenovou penou plnený zrolovaný plátok šunky.

Ateca má aj ostatné časti, nie je len 2D spredu. Bok je znova skôr ostrý ako tupý a veľkosť auta zmenšujú veľké disky s mnoholúčovým dizajnom. Na umývanie sú síce takmer takou nočnou morou ako Freddy Kruger, ale efekt majú lepší ako Pamela Anderson v plavkách v prvých sériách Baywatchu. Naozaj na Atecu sedia a máloktoré iné pridávajú toľko elegancie.

Ku zadnej časti by sme sa mohli vyjadriť znova o LED svetlách, o hrane nad značkou, o všetkom možnom, ale dôležitý je iba jeden prvok. Seat priznal koncovku výfuku. Je priamo spojená s výfukovým potrubím. Žiadne dizajnové lištičky na nárazníku, žiadne falošné otvory, len dve chrómové koncovky na ľavej strane. Dajte niekto Seatu medailu za čestné správanie pri vytváraní dizajnu!

Vyšší Leon

Interiér tiež nesklame. Kto čaká znova príbuznosť s Leonom, je na správnej adrese. Akurát nás Ateca jednou charakteristikou naozaj veľmi prekvapila. Z interiéru máte pocit perfektnej kvality spravovania. Všetko, čoho sa dotknete vytvára dojem, že nebude chcieť nikdy vŕzgať a vydrží naozaj dlho. Podobný pocit zažívate aj Outbacku od Subaru.

Priestorovo ste stále v nižsej strednej triede a Ateca sa dá porovnať napríklad s Hondou HR-V. Dobre, na šírku je väčšia, ale dĺžkové parametre sú si veľmi podobné. Vzadu nebude mať problém nikto sediaci za vodičom vysokým 180 centimetrov. Jasať nad možnosťou preloženia nohy cez nohu pasažieri nebudú, ale nadávať tiež nie. Kapitola batožinového priestoru je veľmi jednoduchá. Je dosť veľký a zmenší ho len pohon všetkých kolies. Komponenty treba niekde dať. V testovanej predokolke bolo aspoň náhradné koleso, aj keď nie plnohodnotné.

Priestor pre vodiča je celkom logicky navrhnutý. Jedine už dlhodobo niektorým členom redakcie vadí páčka na ovládanie tempomatu. Mercedes ju má lepšie premakanú. Ale dá sa zase na ňu zvyknúť. Najmä keď adaptívny tempomat funguje s DSG fakt výborne. Zase trochu kontroverzie prinesie pulzujúce tlačidlo štartovania. Naozaj je toto to, čo každému treba? Vraj tlkot srdca má pripomínať. Ten by však mal byť automaticky funkčný, lebo ak ho treba pripomínať, tak asi bude nutné navštíviť doktora. Keď už sme načreli do studnice minimálne zbytočných prvkov, musíme spomenúť nástupné svetielka. Sú super, len premietajú siluetu auta a názov modelu. Znova tá istá otázka, je toto naozaj treba? A koľko trval brainstorming k týmto dvom vychytávkam?

Výčitky však nebudú smerovať k dotykovému displeju. Jasné, mohol by byť rýchlejší a mať sklený povrch, na Volvo sa v tomto nechytá. Ale ani toľko nestojí. Všetko je príjemne spracované, menu je prehľadné a logické. No najväčšia bomba je zobrazenie kamier. Okrem pohľadu z vtáčej perspektívy má Ateca aj možnosť ukázať 3D zobrazenie. Al chcete s auto jazdiť ako v Need for Speed, tak to môžete skúsiť. Aj keď to bude skôr Grand Theft Auto, vzhľadom na pomalú jazdu, kým sa kamery nevypnú. Len nezrážajte ľudí, ku uloženej pozícii sa v reálnom svete nevrátite.

Pripájam-odpájam

Tento kus Seatu Ateca nepripája ku prednému pohonu pohon zadnej nápravy. Práve naopak, odpája. A nie pohon, ale valce. Na displeji sa objaví nápis a máte jasnú správu, že viac valcov majú niektoré motorky. Zo štvorvalca 1,4 TSI máte krátkodobo sedemstovku dvojvalec. Odpojenie dvoch valcov je úplne plynulé, rovnako ako ich pripojenie. Riešenie má znižovať spotrebu. Ale pri nájazde 1200 kilometrov pri preberaní asi nie je ešte zrejmá finálna spotreba. Jazdili sme za necelých sedem. To je vzhľadom na mrazy a benzínový motor výborná hodnota.

Reálne vo väčšine situácií nebudete potrebovať pohon všetkých kolies. Veľakrát bude stačiť adekvátna svetlá výška na SUV. Obrubníky pri kolmom parkovaní zvládnete, snehové záveje tiež. Naviac dostala Ateca príjemne komfortné naladenie. Nie príliš, ale tak akurát. Nebudete mať pocit, že dostanete morskú chorobu, ale zase ako Auto Emocion ju hodnotiť tiež nebudete. Auto áno, Emocion už menej.

Dvojvalec musí mať nízku spotrebu. Ale ani štyri valce neruinujú zážitok pri tankovaní. V podstate by mohlo byť všetko v poriadku, ale jeden atribút celý systém náhle zradí. Nádrž má objem len 50 litrov vrátane rezervy. Takže nech sa snažíte, tak viac ako 700 kilometrov na ňu dáte len so sebazaprením nestranného a neuplatiteľného porotcu súťaží Miss.

Prevodovky DSG veľmi nemusíme, ale v benzínových implementáciách sú akosi lepšie ako v naftových. Aj coasting v režime eco je niekedy príjemný. Najviac však budete používať normálny režim, alebo športový. Vtedy sa dokonca zdá, že pri vytáčaní má motor aj ráznejší zvuk. Emocion sa možno na chvíľu dostaví. Ale nesmiete od neho čakať zázraky. Výkon 110 kW (150 k) je na Atecu tak akurát. A nevieme si predstaviť ako môže pôsobiť s litrovým prepĺňaným trojvalcom.

Voľba rozumom

Seat Ateca je naozaj vynikajúcim SUV. Najviac sa mu však do kapusty bude pchať konkurent z vlastných radov. Leon X-Perience je podobne zameraný, má väčší kufor, cenovo je príbuzný a má s rovnakými motormi nižšiu spotrebu a zároveň lepšie ovládanie. Lenže z SUV máte lepší výhľad. A možno trieda bude predstavovať výhodu aj pri predaji. Teda ak si kúpite adekvátnu verziu. Práve 1,4 TSI s DSG a výbavou Xcellence by to mohla byť. Lenže my by sme asi skôr skončili pri niečom s pohonom všetkých kolies.

Seat Ateca 1,4 TSI Xcellence FWD

Motor R4 benzín
Objem 1395 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4363 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1615 mm
Rázvor osí kolies 2638 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1359/1900 kg
Batožinový priestor 510/1604 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/5,4
Emisie g CO2/km 125