Test Renault Megane Grandtour Bose: Iný tradičný kombík

V nižšej strednej triede sa obrovskej popularite tešia všetky kombíky a u každého predajcu tvoria veľkú časť predaja aj v porovnaní s kratšími modelmi. Cenový rozdiel oproti hatchbacku je malý, ak si spomenieme na niektoré ceny doplnkovej výbavy alebo farieb auta, tak až zanedbateľný. Tentokrát sa pozrieme na to najlepšie, čo Renault rodinám s naftovými nárokmi, alebo menej náročným manažérom dokáže ponúknuť.

Na nový dizajn Meganu existuje veľa názorov, no my musíme uznať, že sa podaril nad očakávania. Vpredu výrazné logo skrýva mozog adaptívneho tempomatu a dopĺňa dynamickejšie línie, ktoré sa ťahajú po vystúpených blatníkoch až dozadu. Tam narazíte na mierne modifikovaný Talisman, samozrejme pekný a v kombinácií so striebornou farbou a 18-palcovými diskami dostanete auto hodné plesovej sezóny. Všade kam prídete sa budú za ním ľudia prekvapivo otáčať a zanechá dojem, možno aj pre jeho neopozeranosť. Vyzerá naozaj exkluzívne, podobne ako Talisman, ktorý sme mali v rovnakej farbe. Absolútne nevadí, že by ste si tentokrát zvolili nenápadný oblek v podobe striebornej farby. V najvyššej výbave by sme si zvonku možno odpustili dlhú anténu, ale to je vec vkusu.

Bezkľúčový prístup bez žiadnych gombíkov na kľučkách je hneď prvý kontakt s praktickou stránkou Meganu. Dostanete sa do vnútra tvoreného detailmi, ktoré by vám mohli závidieť autá luxusnejších značiek. Na kožených masážnych sedadlách si nemôžete nevšimnúť po krajoch alcantaru a na dveroch nápis Bose, ktorý značí desať reproduktorov a ranný koncert cestou do práce a potom aj naspäť. Head-up displej nie je nutnosť, no na dlhých cestách udrží vodičov zrak vyššie. Príjemný volant má prehľadné tlačidlá a nechýba vyhrievanie, funkčné však len po jeho stranách. Renault sa tak možno snaží naučiť vodičov držať ho správne, čo v našom prostredí jednorukých gangstrov držiacich skoro palubovku berme skôr ako plus.

Displej pred šoférom ponúka rôzne témy prepojené s veľmi pekným nepriamym osvetlením a stredovým veľkým displejom zastupujúcim tlačidlá. Supluje aj tlačidlá klimatizácie. Mechanika na CD ustúpila modernejšiemu dizajnu stredu, no displej je prehľadný so slušnou odozvou, podporou USB, či SD karty. O nič, v podstate, neprídete. Navigáciu nastavíte tiež rýchlo a intuitívne a patrí medzi tie kvalitnejšie. Plasty tu nájdeme aj tvrdšie, ale v ktorom konkurenčnom aute nie?

Od plnej výbavy testovaný model delí len chýbajúce strešné okno. Full-Led svetlá majú automatické prepínanie diaľkových svetiel, stierače zapína dažďový senzor a parkovacie senzory upozornia na prekážku pri cúvaní, či jazde vpred. Ale prekážku zozadu uvidíte aj obraze kamery na displeji. Zaslúžila by si trochu ostrejší a kontrastnejší obraz, ale auto dokonca aj samo parkuje, takže výčitka nemá zmysel. Po dlhšej dobe sme si našli čas to vyskúšať. Skúseného vodiča to síce neporazí, ten skúsi systém len pre zaujímavosť, no parkovanie je pomalšie len o jedno, dve posunutia vpred a vzad a to sa dá už považovať za použiteľné v premávke. Zaneprázdnené mamičky, či otcovia by automatické parkovanie mohli oceniť. Inak sa s autom dá zastaviť tak, aby zaparkovalo na jedenkrát, chce to len prax a vedieť predsalen odhadnúť dĺžku miesta pri pozdĺžnom parkovaní.

Ako jazdí s rukami na volante?

Podvozok je nastavený komfortne, filtruje všetko v limite veľkých kolies a s režimom Sport zvládnete aj pár zákrut pre zábavu. Vlastne to zvládnete takisto rýchlo, lebo podvozok nastaviteľný nie je, mení sa len nastavenie plynu a motora. Ten výrazný pocit z jazdy v Megane kombi akosi chýbal. Naozaj je prekvapivé ako celkovo, či v rannom prejazde mestom, alebo na dlhej diaľnici vo vás udrží pocit komfortu a chuť sa viezť. Čo je šokujúcejšie, tak budete mať aj adekvátnu radosť pri jazde po kľukatých cestách. Nie je to trhač asfaltu  a majster bočného preťaženia, ale nastavenie je veľmi príjemné a ani nedotáčavosť nie je takmer žiadnym problémom, aj keď môžete predpokladať, že má kombi na to predispozíciu.

Naftový štvorvalec s objemom 1,6 litra má 96 kW (130 k) a je kombinovaný s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Ideálny výkon na plné auto a štvorčlennú rodinu. Počas testu sa nám podarilo spotrebu udržať na úrovni 5,2 litra na sto kilometrov pri používaní auta na diaľniciach, či v meste. Pri jazdení len po okolitých okresných cestách by sme sa mohli hrať kľudne s číslami do 4 litrov.

Všetkých istotne zaujíma údaj o objeme kufra. Je to taký priemer triedy s objemom 521 litrov v základe, no v Renaulte praktickosť zobrali vážne a okrem možnosti sklopiť zadné sedačky, sa jednoducho dá úplne sklopiť aj spolujazdcove sedadlo a tak prepravíte už asi všetko, aj predmety s celkovou dĺžkou presahujúcou dva metre. Toto tvrdenie sme si dokonca overili v praxi. Naschvál kvôli testu sme boli na nákup v obchodnom dome predávajúcom nábytok. Celková dĺžka plochého balenia bola 2,2 metra. Po umiestnení dokonca zostal vodičovi aj priezor na pohľad do spätného zrkadla. Balík musel byť na výšku, keďže nebol sám. Zostava do chodby? Do Megane Grandtour žiaden problém!

Od schopnosti konkurovať prémiovejším značkám Megane delí len slabšie odhlučnenie bočných dverí čo si všimnete preto, že motor má krásny kultivovaný zvuk ktorý je od kabíny výborne odizolovaný a rovnako podvozok, ktorý zase zanecháva zvuky nadpriemerne pod podlahou.

Dáte šancu francúzskemu vkusu?

Ak sa za ním otočíte a oslovil vás jeho dizajn, nevidíme dôvod prečo to neskúsiť. Jazdí nadpriemerne, cítiť sa v ňom bude dobre každý a s týmto motorom sa odveziete dokonca aj úsporne. Cena auta vo výbave Bose je 21 190 eur.  S príplatkami sa vyšplhala pri testovanom kuse na 25 140 eur. Konfigurátor vám dovolí naozaj veľa a tak si určite budete vedieť splniť všetky vaše podmienky, vrátane ceny. U nás v redakcií by sme za rovnaké peniaze zvažovali verziu GT s benzínovým motorom a pokiaľ aj vy, s výberom vám pomôžeme jej testom tu.

A ešte pár od Jozefa:

Renault Megane Grandtour dCi 130 Bose

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4626 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1449 mm
Rázvor osí kolies 2712 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1469/1952 kg
Batožinový priestor 521/1504 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,7/3,7/4,0
Emisie g CO2/km 105