Test Volkswagen Tiguan TSI: Nafta nie je odpoveď na všetko

Volkswagen Tiguan je jedným z áut, ktoré majú celkom zaujímavé zastúpenie na cestách. A populárnosť stredne veľkého SUV segmentu C vychádza z jeho praktickosti nielen exteriérovej, čiže prijateľnej veľkosti, ale aj interiérovej, ktorá zase hovorí o dobrých úžitkových vlastnostiach na relatívne malej ploche. Aktuálne máme druhú generáciu po facelifte a už som ju mal v rukách ako plug-in hybrid. Vlastne nafta sa ku mne nedostala ani tentoraz.

Keď si pozriete spektrum jazdených vozidiel v ponuke, teda konkrétne aj Tiguanov, tak zistíte, že drvivá väčšina má práve dízlový motor. Nie je to problém, ale skôr si dávam otázku, že načo. Pri predchádzajúcej generácii to bolo vlastne celkom povinná jazda, ale táto nová generácia už nepotrebuje nutne TDI. Má dostatok benzínových motorov, ktoré sú reálne schopné a použiteľné každý deň.

Tiguan je elegán aj v prevedení R-line

Začneme hneď z ostra. Počas testu som postavil vedľa seba Tiguan s balíkom R-line pred faceliftom a po tento facelifte a mal som pocit, že pôvodná verzia strašne rýchlo zostarla v porovnaní s touto novou. Nová a aktuálna vyzerá dynamicky a zároveň veľmi elegantne. Je za tým predná časť, ktorá je veľmi podarená. Vlastne celé auto je veľmi podarené. Má všetky atribúty, ktoré by podobné vozidlo malo mať a k tomu prezentuje športovejšiu náturu skrz spomenutý balík, či skôr výbavu R-line.

Výbava R-line výzoru prepožičiava iné nárazníky a tiež iné disky, či lakované prahy. Takto nakonfigurovaný Tiguan je super aj so striebornou farbou, ktorá by inak zanikla. Určite by zanikla, keby má štandardné vzhľadové prvky. Celok športovej výbavy dopĺňajú aj trošku tmavšie sivé zliatinové disky s decentným priemerom 18 palcov. Teraz vážne, presne táto konfigurácia je výborná. Sú aj iné farby, je aj sivá, čierna, biela, červená, či modrá, ale strieborná vyžaruje akúsi čistotu a necháva vyniknúť všetky línie vozidla.

Základný tvar modelu je však prísne SUVčkový, tu sa žiadne deviácie vo forme kupé a podobných srandičiek nekonajú. Je na to dôvod, Tiguan má byť hlavne praktickým autom a najpraktickejšie je použiť takmer zvislú zadnú časť. No a na zadnej časti majú svoje slovo aj pekne navrhnuté svetlomety s elementami v tvare písmena L.

Keď som sa už dostal k svetlám, tak zaujímavo vyzerajú aj tie predné. Najzaujímavejšie na nich je označenie IQ.Light, ktoré hovorí o použití adaptívnych LEDkových svetlometov s možnosťou vyrezávania jednotlivých lúčov v prospech komfortu a bezpečnosti. Akonáhle vodič zapne diaľkové svetlá, už sa nemusí o nič starať a svetlá sami reagujú na prichádzajúcu premávku, či na premávku pred vozidlom.  Sú úplne bezproblémové a predstavujú najzásadnejší nočný rozdiel novej generácie, či skôr modernizácie od predchádzajúcej verzie modelu. Za ne sa oplatí priplatiť.

Viac je viac

Volkswagenu sa v Tiguane podarilo prísť s naozaj veľkým batožinovým priestorom. Až dáva zmysel tvrdenie, že by mohol, v budúcnosti, ešte stále nie, nahradiť model Touran. Má to všetky predpoklady. Jediné, čo by ešte mohol mať naviac sú 3 samostatne sedadlá vzadu. Na súčasných, delených 1:2 je však dostatok miesta a sú nastaviteľné naklápaním operadla. Tým sa zväčšuje a zmenšuje batožinový priestor. Už jeho základný objem 615 litrov je celkom obrovský. A to ešte nehovorím, že v ponuke je aj predĺžená alternatíva s názvom Allspace pre tých, čo chcú naozaj obrovské auto a potenciálne nahradiť svoj dosluhujúci Sharan.

Sklápanie sedadiel je štandard, štandard sú aj veľmi príjemné predné sedadlá. Pre R-line majú trošku športovejší tvar a logo R vyšité na operadle. V prednej časti je interiér úplne najzaujímavejší. Disponuje všetkými hračkami, ktoré ste kedy mohli chcieť. Ovládanie infotainmentu veľkou dotykovou obrazovkou je celkom príjemné a nový informačno-zábavný systém má už stabilnejšie prostredie, zásadne spadol len raz. Je možné, že všetkých aplikácií v koncerne VW je toto najstabilnejšia verzia.

Druhý displej je pred vodičom a zobrazuje všetky informácie, ktoré by inak zobrazovali kruhové prístroje. Má však možnosť mapových prvkov a tým pádom vodič nemusí posúvať pohľad o 30 centimetrov vpravo. Mne možno viac sedia spomenuté klasickejšie kruhové prístroje. Ale tie majú celkom slušnú imitáciu v jednom zo zobrazení. Prepínanie režimu displeja má pod taktovkou tlačidlo na volante.

Keď hovorím tlačidlo na volante, tak je to možno trochu nadnesené, lebo reálne to tlačidlo nie je. Je to dotyková plocha s haptickou odozvou, ktorá má zabezpečiť všetky funkcie inak prístupné štandardnými tlačidlami. Toto riešenie sa príliš neujalo a bude v budúcnosti celkom unikátne, lebo Volkswagen oznámil, že sa vracia k bežnejším prevedeniam kormidiel. Dotykový panel je aj miesto klimatizácie. Tu už haptická odozva nie je a na ovládanie sa treba asi trochu viac sústrediť ako keby bolo štandardné tlačidlové. Nie vždy je prechod dotykovým panelom vhodnou voľbou, ale pri tej klimatizácii sa dá nazvať bezproblémový skokom. Hlavne aby všetko fungovalo tak ako má, čo funguje.

TSI je tiež cesta

V ponuke modelu Tiguan figuruje viacero motorov na benzín s označením TSI. Na pomyselnom vrchole štandardnej verzie je dvojliter, ktorý môže mať výkon 140 kW (190 k) a s sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku ženúcu všetky 4 kolesa. Tie nie sú poháňané permanentne, ale cez medzinápravovú spojku Haldex už niekoľkej vývojovej generácie. A tu všetko funguje ako má.

Štvorvalec má dostatočný výkon a dalo by sa povedať, že má aj dostatočne dobrý zvuk. Je síce veľmi utlmený, ale to nie je problém. Toto auto nemá byť športovou raketou ako plnokrvný Tiguan R, ktorý má ešte o 96 kW (130 k) viac. Toto auto má byť každodenným vozidlom, ktoré nebude znášať mesto až tak tragicky ako naftoví bratia. Vlastne, toto môže byť jedna z najlepších pohonných jednotiek, ktorú Tiguan aktuálne môže mať. Veď má dostatok výkonu, spotreba nie je úplne zlá a pružnosť je cítiť vo väčšom spektre otáčok.

Teraz narážame na klasické klišé, veľké auto, veľký, relatívne, benzínový motor, to musí byť vysoká spotreba. A nie. Na diaľnici si auto vystačí s priemerom 8,2 litra aj pri trochu vyšších rýchlostiach a mimo diaľnic s ním viete jazdiť aj za 7,5 litra. Nie je to naftová hodnota, ale ten zážitok, ktorý auto odovzdáva je hodný trochu vyšších prísunov. V prípade absolútneho šetrenia, režimu ECO a extrémne ľahkej nohy na plyne, prípadne plynulej jazdy mimo obce, vie Tiguan TSI s dvojlitrom fungovať aj na priemeroch pod 7 litrov. Vír v nádrži teda neočakávajte. Veď ani samotný agregát takú povesť nemá.

Dôležité je, že motoru stíham aj podvozok. Ten aj na 18 palcových diskoch a zimných pneumatikách zvláda svoju funkciu naozaj bravúrne a adekvátne samotnému zameraniu vozidla. Tu vyslovene nevyžadujete športovú tuhosť, chcete v prvom rade komfort na dlhších trasách. A to Tiguan zvláda. Zvláda však aj, ak máte DCC, čo znamená Dynamic Chassis Control, aj ostrejšiu jazdu s tuhším nastavením. Je preto len na vás, akú alternatívu zvolíte a ako sa rozhodnete auto využívať. Tiguan si však viac rozumie práve s obyčajným klasickým nastavením s režimom zameraným skôr na pohodlnú jazdu.

Perfekcionista

Tiguan chce čo najviac úkonov zvládať úplne bez problémov. A tým pádom sa môže javiť ako nudné auto. Nebyť pár detailov ako občasné vypadnutie informačno-zábavného systému, či výbavy R-line, bolo by možné tvrdiť, že je takmer nudným autom. Ale opak je pravdu. Snaží sa byť dokonalý a preto môže pôsobiť chladne. Motor je výborný, spotreba je adekvátna, vizáž je výborná, dokonca vyzerá dobre aj v striebornej farbe. Čo viac si môžete priať? Za cenu 49 000 € je veľmi zaujímavou ponukou. A teraz zásadná otázka. Brali by ste takýto Tiguan TSI R-Line, alebo základný Touareg, ktorý stojí o 13 000 € viac? Alebo pôjdete buď do verzie s výkonom 180 kW (245 k), či rovno do Tiguanu R, ktorý má 235 kW (320k)?

Volkswagen Tiguan R-Line 2,0 TSI 4Motion

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri áno ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1500-4100 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4509 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1660 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1710/480 kg
Batožinový priestor 615/1655 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 214 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Spotreba 6,7-6,8 l/100km
Emisie g CO2/km 153-156