Test Volkswagen Tiguan e-Hybrid: Univerzálny šampión

Chcete jedno auto na všetko? Aj aby bolo športové, aj aby nežralo, aj aby bolo vnútri veľké, aj aby nebolo príliš drahé? A ešte aby dokázalo prejsť základným terénom? To je dosť nesplniteľná požiadavka, ale automobilky sa pokúšajú vyhovieť aj takýmto požiadavkam. Vlastne Tiguan s výbavou R-Line a plug-in hybridom je presne týmto.

Volkswagen Tiguan je presne tým autom, ktoré sa na cestách objavuje stále častejšie. Je to z dôvodu nesporných kvalít a tiež už celkom priaznivej ceny. Po facelifte naviac pridáva štýl, ktorý reprezentuje aj nový Golf, hlavne svetlami a stvárnením detailov. Avšak až toľko rozdielov nebolo treba robiť, základné črty stále odkazujú na to, čím vlastne druhá generácia modelu je. Čo teda s tými atribútmi?

Športové

Čo treba na to, aby auto vyzeralo športovo? Stačí vymeniť nárazníky, stačí pridať pár detailov. Balík doplnkov R-Line je naozaj potrebný, aby vizáž spĺňala túto požiadavku. V zadnom nárazníku sú naviac dve koncovky výfuku. Oválne a predelené na virtuálne štyri koncovky. A pritom sú virtuálne všetky. Vadí to? Vôbec nie.

Ku športovosti však patrí aj niečo schopné pod kapotou. Tiguan R-Line plug-in hybrid tam má predsa 180 kW (245 k). Je to vlastne najvyšší výkon, aký sa do Tiguanu R-Line dá dostať. A na predokolku je to jediná možnosť. Vo režime GTE je cítiť každý jeden kúsok sily. V prípade nabitia naplno je dostupný naozaj slušný výkon. Ak je však batéria vybitá, tak je boost omnoho kratší. Ale reálne, aj keby tam je samotný 1,4 TSI, tak funguje veľmi pružne.

Nežravé

Raz ten sused príde s otázkou, že koľko Tiguan žerie. A vtedy príde ten správny okamih povedať, že nič. Benzínu nemusí spotrebovať naozaj nič. Veď plug-in hybrid má predsa možnosť prejsť niečo aj na elektrickú energiu. Má predsa batériu s kapacitou 13 kWh. To by teoreticky mohlo znamenať dojazd až 60 kilometrov. Vzdialenosť by väčšine stačila na celodenné behanie práca, naspäť, obchod. Ale treba mať nabíjacie miesto. Darmo by to stačilo, keď predlžovačku z tretieho poschodia bytovky nenapojí.

V reálnom svete je dojazd skôr 40-42 kilometrov. Ale na elektrickú energiu sa dá ísť aj diaľničným tempom. Tu však dojazd bude výrazne nižší, logika predsa nepustí. S Tiguanom sa dá jazdiť približne za 20-23 kWh na sto kilometrov. A čo keď sa batérie vybijú? Potom nabehne benzínový motor. Agregát 1,4 TSI je vzhľadom na hmotnosť a čelnú plochu auta celkom úsporný. Na diaľnici sa dá jazdiť do 8 litrov a mimo nich sa dá priblížiť hranici 6 litrov. Ale o tomto toto auto nie je. Kto vie PHEV využiť, musí jazdiť za 3-4 litre kombinovane v najhoršom prípade.

Terénne

Tiguan je SUV. Tento fakt nikto neokáže zmeniť. A dokonca to nerobia ani disky s priemerom 19 palcov. Majú však obutie, ktoré je určené presne pre takéto prípady. Má Pirelli Scorpion. V tomto rozmere sú to zjavne jedny z najlepších pneumatík, lebo podržia nielen na ceste, ale aj na poľných cestičkách a niečo dokážu aj pri pohybe po lúke. K tomu treba pridať komfortné jazdné vlastnosti Tiguanu a máme ideálne auto.

V reálne terénnejšom prostredí pomôže svetlá výška. To je hlavná devízia SUV aj v meste, kde aj Tiguan lepšie trčí nad obrubníkmi pri kolmom a šikomom parkovaní. Nenašli sme presný údaj, ale môže byť tak 19-20 centimetrov. A to už je použiteľné aj mimo ciest. Jasné, s predokolkou nikam do reálneho terénu netreba chodiť, ale aj tá zvláda celkom veľa. Všetko je to o vodičovi a o tom, či má Tiguan e-Hybrid ako služobné auto.

Veľké

Ak treba sedem miest, tak je v ponuke Allspace, ale pre päťmiestnu posádku bohato stačí aj krátky Tiguan. Pritom nie je vôbec krátky, má 4509 milimetrov. To je skôr stredná trieda ako malé auto. Vlastne je Tiguan zvonka stále kompaktný a vnútri ponúka veľa miesta aj vzadu na kolená. Akurát kufor je trochu zasiahnutý použitím batérií.

Kým štandardný nehybridný Tiguan má objem batožinového priestoru 615 litrov, batérie plug-inu časť objemu odoberajú. Má už iba 476 litrov. To stále nie je málo, ale už to nie je obrovský priestor. Stále sa však dá rozšíriť sklopením sedadiel vzadu. Možno by sa po tomto úkone dalo v aute aj prespať, ale ak plánujete takéto kempingové využitie, tak možno predsalen lepšie sadne ten dlhší Allspace.

Nie drahé

Koľko by ste tipli pri pohľade na tento veľmi schopne vybavený Tiguan? Koľko tak môže stáť? Cena je len 43 640 eur. Vlastne ak ho budete kupovať do firmy, tak bude ešte zaujímavejšia suma 36 366,66 eur bez dane. Ale áno, dali sme ju sem len kvôli tomu, že vyzerá zaujímavo. Cena je s aktuálnym Maxi Bonusom, čo predstavuje zľavu 1 500 eur a tiež s balíkom Technic, ktorý má veľa prvkov, vrátane veľmi dobrých svetiel IQ.Light s maticovými LEDkami vpredu, systémom Discover Media, bezkľúčovým prístupom a inými prvkami za zvýhodnenú cenu 2 500 eur.

Výborným príplatkovým prvkom je dynamicky adaptívny podvozok DCC, ktorý prispôsobuje svoje nastavenie tomu ako ho chce vodič. V športovom režime príjemne stvrdne, ale stále si necháva určitú dávku komfortu. Vlastne jediné, čo na výbave môže niektorým jedincom vadiť je dotykové ovládanie. Aj samostatný panel klimatizácie má dotykové plochy, ale bez haptickej odozvy, na rozdiel od tých na volante. Čo je vlastne zlé s normálnymi tlačidlami? Toto chce trh?

Dokonalé auto?

Áno, ale ako pre koho. Kým Tiguan je veľmi schopným služobným a tiež rodinným autom, ktoré nemá problém v žiadnom prostredí a to ani v meste, na plug-in hybrid treba mať presne určené využitie. Nemyslíme tým skrátene odpisy na dva roky, ale reálne využitie potenciálu a nabíjanie hlavne doma. Tí, čo by ho nevyužili, ale chcú výkon, majú výbornú správu. Rovnaký výkon má 2,0 TSI kombinované s pohonom všetkých kolies 4Motion. V prípade jazdy po diaľnici, kde nemá elektromotor príliš efektívnu prevádzku sú náklady na beh benzínového 1,4 TSI takmer rovnaké ako náklady na beh 2,0 TSI. Keby je však 180 kW (245 k) málo, tak netreba vešať hlavu, ale pozrieť hlbšie do cenníka. Tiguan R naozaj existuje a má tiež celkom priaznivú cenu 51 160 eur. Za ne však ponúka 235 kW (320 k), 4Motion a 4 koncovky výfukov s brutálnym zvukovým prejavom. Takže dobre zvážte ktorá časť ponuky Tiguanu je tá vhodná.

Volkswagen Tiguan e-Hybrid R-Line

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1395 cm3 / 13,0 kWh
Výkon (celkový) 180 kW (245 k) pri – ot/min
Krútiaci moment (celkový) 400 Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4509 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1662 mm
Rázvor osí kolies 2680 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1867/2280 kg
Batožinový priestor 476/1516 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,5 s
Spotreba (WLTP kombi) 1,6-1,7 l / 16,8 kWh
Emisie g CO2/km 48-49