No netvárte sa! Toto auto sa pod kožu dostane každému. Ten, kto hovorí, že nie, ten má istú dávku sebazaprenia. Povieme si to na rovinu, toto auto je väčší propagátor elektromobility ako akákoľvek Tesla. Tesla je výborná pre fanúšikov automobilky a gramofónov z Oravy, ale ID.Buzz svojou podstatou a svojím výzorom šokuje všetkých turistov po celej republike a nielen tých. Auto je vždy stredobodom pozornosti. Jasné, môže za to aj špecifikácia tohoto kusu, ale aj obyčajný dokáže výrazne zaujať.
Poviem veci tak ako sú, pôvodne som mal mať sivý ID.Buzz s plnou výbavou, ale trocha nudným zovňajškom bez iskry. Preto som rád, že sa ku mne dostala iná verzia a dokonca iná verzia ako ste mohli vidieť napríklad na Rally radosti. Lacnejšia. A napriek tomu mi nechýbalo absolútne nič. Keď budem prezrádzať výsledky môjho skúšania, tak poviem hneď na začiatok, že aj keď možno existujú lepšie elektromobily, ja by som si kúpil za moje peniaze toto!
ID.Buzz núti krčnú chrbticu k cvičeniu
Už prvé kilometre s ID.Buzz ma rozhodne presvedčili o jeho výnimočnosti. Nemusím sa teraz zameriavať zatiaľ na žiadne jazdné vlastnosti ani na nič ostatné, ale len na vnímanie okolím. Cítil som sa ako v policajnom Passate, cítil som sa ako v superšporte. Každý na diaľnici, kto ma obiehal, sa musel pozrieť a niektorí dokonca zvyšovali moju spotrebu. Zaradili sa pred ID.Buzz a musel som ich predbehnúť, aby si auto obzreli dostatočne dobre z oboch strán. Teda zo všetkých strán.
Čo stojí za úspechom tohto auta? Nesporne je to dvojfarebná kombinácia laku, ktorá so žlto-bielym prevedením púta pozornosť sama o sebe. Ale to by pútala každá dvojfarebne nalakovaná karoséria. Sú to tvary, ktoré sú na jednu stranu retro, na druhú stranu futuristické. Áno, ID.Buzz odkazuje do minulosti na T-jednotku a T-dvojku, ktoré sú spájané s relatívne príjemnými vecami. Sú predsa súčasťou hippie pochodov na festivaly a o Woodstocku už počul takmer každý. Kto nepočul, doštudovať. Dokumentov je celkom dosť a pozerajte si aj tie, ktoré sú pozitívne, nie iba tie o zakázaných substanciách.
Zvonka ID.Buzz vyzerá menší ako reálne je. Za tým zdaním sú určite schované 20-palcové zliatinové disky s tvarmi kanálových poklopov. Dokonale prekrývajú celé vnútro a sú aerodynamické. Takto sa to robí! Tieto disky sú však zložené z viacerých materiálov. Samotné sú z hliníku, ale puklotróny automobilka vyrába z plastu. Pod nimi sú tradičné 5-lúčové zliatinové disky. Aj tie sú pekné ale bez puklíc vyzerajú zvláštne. A zase, na druhú stranu, sú to tie najlepšie disky, ktoré na ID.Buzz môžete dať.
Zvonka teda nemáte čo riešiť, dve farby sú, okrem čiernej, takmer nevyhnutné a jediné, čo by ešte mohlo do ponuky pribudnúť je kombinácia červenej a bielej, farieb, ktoré aktuálne na zaplechovanej dodávke používa Coca Cola. Práve zaplechovaná dodávka je tiež dokonalá, je to najlepší a najštýlovejší elektrický automobil tejto triedy v oboch prevedeniach.
Zatiaľ iba päť miest
Interiér ID.Buzz má extrémne rozmery. V prvom rade vás prekvapí šialene dlhá prístrojová doska, lebo sklo je vystrčené až dopredu. Pritom ovládanie a logika je prevzatá z ostatných modelov Volkswagenu na elektrickú energiu. Využíva teda dotykové displeje, na ktorých dokážete ovládať všetko, lebo do interiéru sa dostalo príliš málo klasických tlačidiel. Toto je ešte dokonca stále auto, ktoré ma dotykové ovládanie na volante. A má aj páku radenia prevodovky pod volantom vpravo a vľavo páčky ako Mercedesy od nepamäti na všetko ostatné.
Pri celkovom usporiadaní priestoru musíme mať na pamäti, že toto je prvý ID.Buzz, ktorý ešte nemá koľajničkový systém, ale aj napriek tomu ponúka dostatok priestoru pre 5 pasažierov. Ten sa dá ešte variovať posúvaním zadnej lavice delenej 2:1. Automobilka teda predvádza slušnú variabilitu s možnosťou sklopenia zadných sedadiel a zástavbou v kufri vyrovnávajúcou podlahu na prespatie. Čiže ak dlho nabíjate, tak viete pospať. Zadné sedadlá sú komfortné, ale predné sú tými, kde chcete sedieť. Sú predsa aj vyhrievané, ale hlavné je, že sú znova extrémne pohodlné. Sú predsa príplatkové Ergo Active. Za tento interiér si musíte zaplatiť viac ako 4 000 €, ale rozhodne stojí za to. A čalúnenie je z alcantary, alebo skôr mikrovlákna, pričom materiál nespôsobuje výrazné potenie a zároveň sa na ňom nekĺžete.
Ak nepotrebujete v aute spať, tak do batožinového priestoru pod roletu vopcháte 1 100 litrov. Je tu vidno akýsi náznak, že niekedy v budúcnosti by sa mohlo toto auto stať 7-miestnym, veď vzadu sú lakťové opierky na tapacíroch. Ale zatiaľ sme sa tam ešte nedostali. Zatiaľ si musíme vystačiť s 5 miestami, aj keď celkom variabilnými.
Čo je ale na ID.Buzz to najšialenejšie a najzaujímavejšie? Sú to detaily. Či už je na spomenutom zadnom paneli silueta auta, alebo na výsuvnom priečinku zo stredovej konzoly mapa a znova rovnaká silueta auta, alebo škrabka ako deliaci priečinok v boxe medzi sedadlami? Určite najzásadnejším detailom bude, asi bez pochýb, ďalší vyberací priečinok, ktorý ma ale vstavaný otvárač na fľaše. Toto auto je strašne cool a hovorí to aj krytka skrutky za madlom na dverách s usmievavým smajlíkom. Toto auto si predsa nekupujete kvôli zapadnutiu do koloritu, preto je bielo-žltá kombinácia interiéru vynikajúca.
Pomaly ďalej zájdeš, ale rýchlo to trvá menej
Kdesi som čítal, že ID.Buzz je úplne zlé auto, že na nabitie prejde 150 km. No a s tým asi nemôžem súhlasiť ani v náznakoch. Realita je taká, že auto má zatiaľ stále najväčšiu batériu, ktorá sa pre MEB montuje, čiže tú s 82 kWh brutto a 77 kWh netto. Do predĺženej verzie sa bude montovať ešte väčšia batéria s brutto kapacitou 91 kWh. Ale na tú si ešte musíme trošku počkať. Máme predsa realitu, ktorá predvádza výkon 150 kW (204 k) a práve túto kapacitu batérie. Nabíjanie je pritom možné výkonom až 170 kW, čo sa mi vlastne aj podarilo dosiahnuť, takmer, na nabíjačke s výkonom 150 kW. Kozí vŕšok pri Ružomberku, ak by ste chceli vedieť.
Klasicky v pondelok beriem auto z Bratislavy a môj prvý ciel je vzdialený 150 km. Celých 150 km výhradne po diaľniciach. A tu je vraj najväčší zádrhel vozidla. Ako je to v realite? Jednoducho! Ak idete na tempomate 129, prípadne 130 km/h, tak na nabitie prejdete až 280 km. Je to trochu podhodnotený údaj, lebo priemernú spotrebu mi palubný počítač ukazuje okolo 25 kWh na 100 km.
Lenže tu mám jeden problém s nastavením. Ďalšiu jazdu si neuvedomujem a nechávam auto v Eco režime. Čo to znamená pre dojazd? Asi toľko, že priškrtený motor zjavne potrebuje viac energie na diaľničné presuny ako motor v normálnom režime. Eco režim vám teda, paradoxne, zvyšuje spotrebu na diaľnici o 20%. A to už sme na nižšom dojazde. Takže si na to dávajte pozor a Eco režim zapínajte naozaj iba v meste a pri rýchlostiach do 90-ky. Snaha o Eco jazdu medzi dvoma obcami v rurálnej oblasti krajiny na odmenila hodnotou 14,7 kWh. Ak by som to zaokrúhlil na 15, tak pri súčasnej batérii by som na plné nabitie dokázal prejsť cez 500 km. Ale skôr by som sa pohyboval okolo dvadsiatky. Nízka spotreba už bola trochu utrpenie. Snaha o spotrebu? Pri tom, že 250 km prejdem aj keď idem ako blázon? Zbytočne. Moje priemery mi udávali, že na jedno nabitie prejdem medzi 320 až 350 km, pričom som sa dostal na celkový počet 1 100 km za testovací týždeň.
Gro diaľnic predvádza slušne nastavený podvozok, ktorý je logicky trochu tvrdší kvôli ťažkej batérii a obrovským 20-palcovým zliatinovým diskom, ale sedadlá dokážu odfiltrovať aj to, čo už by sa mohlo zdať ako tuhší podvozok. Výrazným šokom je pre mňa pevnosť karosérie. Všetko je postavené tak, aby auto nevŕzgalo. To sa pri niektorých derivátoch od úžitkových vozidiel, aj spaľujúcich naftu, nestáva. Za mňa je teda ID.Buzz s touto špecifikáciu úplne bezproblémové vozidlo na každý deň. Veď pri mojej obligátnej trase otočí Bratislavu na nabitie. Čiže prejdem 300 km a ešte bez range anxiety dorazím domov.
Všetko má svoju cenu
ID.Buzz nie je dokonalé auto. Nie je dokonalým elektromobilom, lebo stále existuje BMW iX. Ale je elektromobilom, ktorý by som si určite kúpil za vlastné peniaze, lebo je extrémne cool a každý ho má rád. Tu nikomu nebude pripadať zvláštne, že za auto vysolite takmer 90 000 €. Dobre, toto konkrétne stalo 79 000 €. Ale viete kam tým mierim. Možno by som sa zamyslel nad tým, či by som nepočkal na predĺženú verziu s väčšou batériou a výkonnejším motorom dosahujúcim 210 kW (286 k). Veď bude musieť byť predsa o niečo efektívnejší a to znamená, že moje priemery by neboli 350, ale kľudne 450 km dojazdu na nabitie. Veď toľko som nedal na nabitie nádrže ani na Honde Civic Type-R!
Najlepšia verzia pre mňa by bola s koľajničkami a 7 miestami, krátka, s veľkou batériou a výkonnejším elektromotorom, čiže s pohonom iba zadnej nápravy. Nepotrebujem štvorkolku. A ak takáto verzia bude, tak si prídem vypýtať ponuku leasingu a úveru. Síce celkom často hovorím, že niektoré auto by som si vedel predstaviť v garáži, ale toto je elektromobil, ktorý by som si v nej dokázal chovať. A viete čo? Aj keby má reálne dojazd iba tých dvesto kilometrov, čo som úspešne vyvrátil, tak by bol perfektný, lebo má štýlu na rozdávanie a vyvoláva v okolí samé pozitívne reakcie. Mám pocit, že za týždeň som veľa ľuďom dokázal zlepšiť deň a to sa mi často s autom nestáva. Toto a Mustang s osemvalcom a kompresorom. Garáž plná.
Volkswagen ID.Buzz Pro KR RWD
Motor |
Elektromotor vzadu |
Kapacita batérie | 82 kWh brutto/77 kWh netto |
Výkon | 150 kW/204 koní |
Krútiaci moment | 310 Nm |
Nabíjací výkon maximálny | 170 kW (DC), 11 kW (AC) |
Prevodovka | Automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4712 mm |
Šírka | 1985 mm |
Výška | 1951 mm |
Rázvor osí kolies | 2989 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 2471/529 kg |
Batožinový priestor | 1121/2205 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 145 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Spotreba (kWh/100km) | 20,5-21,7 |
Dojazd | 423-402 km WLTP |