AMG Dynamic Experience: Slnko, seno, AMG a potom koniec sveta

Mercedes a výpravné akcie sú vždy zaujímavé. Tentoraz som sa bol pozrieť ako prebieha AMG Dynamic Experience, s miestom konania v okolí brnenského okruhu. Už na začiatok musím skonštatovať, že v okolí neznamená na ňom, v tomto prípade. A, ak mám byť úprimný, vôbec mi jazda na okruhu nechýba.

Z domu vyrážam o 5:30 ráno, aby som o ôsmej bol už na mieste. Všetko ide ako po masle a dozvedám sa, že akcia je rozdelená na dve etapy. Jedna vedie po okolitých cestách a druhá je priamo na polygóne bezpečnej jazdy. V takomto poradí priblížim dojmy z jednotlivých sekcií.

AMG jazda po okolí

Inštrukcie sú jasné, sadnúť do auta, nevypínať ESP, nebyť debil, jazdiť v kolóne v danom poradí. Nič, čo by som nezvládal. Reálne prvé auto, ktoré mám vyskúšať na ceste k čekpointu v obci Snežné je EQE 43 s logom AMG. Ak ste v pomykove, aký je rozdiel medzi EQS a EQE, tak práve pohľad na zadnú časť to ukáže. EQE je sedan, EQS zase liftback. To by mohlo znamenať, že menšie auto bude suverénnejšie v zákrutách. Aj napriek slušnému výkonu 350 kW (476 k) a obrovskému krútiacemu momentu 858 Nm akosi nemám priestor využiť žiadnu z charakteristík auta, lebo tomu nepomáha profil trate. Zrýchlenie z 50 na 90 je ale naozaj masívne. S trochu predsudkov prestupujem do ďalšieho auta.

Ďalším je asi najväčší masaker, ktorý tu dnes je. Je to AMG GT vo štvordverovom prevedení s brutálnym výkonom 620 kW (843 k) a krútiacim momentom presahujúcim 1 400 Nm. Toto sú hodnoty, ktoré dokážu roztrhať asfalt a pneumatiky. Zrýchlenie a zvuk sú naozaj fantastické a na stovke je toto monštrum za 2,9 sekundy. Je to kvôli faktu, že plug-in hybrid nie je stavaný na elektrický dojazd, ale práve na brutalitu. Batéria má chladený každý jeden článok samostatne, vďaka čomu sa vie rýchlo vybiť a nabiť. Mercedes tiež oznámil, že výkon je dostupný bez akýchkoľvek obmedzení a stále, čiže Always on. Ťažko to potvrdiť, lebo už samotný osemvalec je neskutočne rýchly. Aby som vedel zistiť, že toto je najrýchlejšie AMG GT, tak by som potreboval priame porovnanie s výlučne benzínovou verziou. Ale brutalita to je tak, či onak. A čo je ešte lepšie, tak oproti pôvodnej predfaceliftovej verzii je táto nová omnoho príjemnejšia a komfortnejšia ako každodenné vozidlo. Presadám ďalej.

Ďalším v poradí je EQS 53 AMG. A poďme na to cez klišé, drží ako na koľajniciach. Až nechutne, vzhľadom na hmotnosť 2,6 tony. Jasné, auto má výkon 485 kW (658 k) a krútiaci moment 950 Nm. V rukách nemám pocit, že má EQS až takúto hmotnosť. Ale poriadne počuť, že pneumatiky to zvládajú, ale majú tú tenkú líniu rezignovania asi už veľmi blízko. Aj tak je až nereálne ako EQS s vyladením od AMG drží. To najlepšie však ešte len príde. Ďalšie presadnutie znamená posledné auto výletu.

Mercedes-AMG SL63 4Matic+ mám na poslednú čast jazdy po okolí. Reálne mám odjazdené viaceré generácie, R129, R230 a aj R231 a toto je jazdne najväčšia bomba. Natáčanie zadnej nápravy, hydraulický podvozok, stavba priamo v AMG. Toto auto je brutalita. A musí byť. Už nie je roadsterom, ale je kabrio s usporiadaním 2+2 s jedným veľmi priamym konkurentom. Nie je to M850i, ale Porsche 911 Turbo kabrio. Veľké prekvapenie majú obe autá, v rámci konkurencie, v cenníku. Obe sú tesne nad 200-tisíc eurami. A o SL poviem viac v samostatnom článku. Teraz k polygónu. Aj tam je predsa zábava.

Polygón bezpečnej jazdy

Na polygóne tiež prichádza, v prvom rade, inštruktáž, aby som si nezavaril. Na moje prekvapenie ju robí jeden z tých, ktorých mám ako rally hrdinov. Inštruktáž a celú bezpečnosť tejto časti, vlastne už aj tej prvej, má na starosti Martin Semerád. Po úvodnom brífingu zase sadám do auta. Tentoraz mám na výber A45 S, C63 S a E63 S. Podvedome okamžite sadám práve do najväčšieho a najťažšieho sedanu. Veď čomu môžu ísť lepšie drifty na klzkej kružnici ako tomuto? Prvé kolo, teda prvú etapu s tromi kolami si dávam s režimom ESC Sport, a je jasné, že mi to nejde. Držať štvorkolku v jazde bokom mi viac šmakuje na snehu ako tu, kde je prilnavosť úplne nulová. Také isté rozpačité pocity mám pri vypnutom ESC, ale stále štvorkolke. Ten správny okamih na driftovanie pre mňa prichádza v momente, kedy si prepínam Éčko do výlučne driftovacieho zadokolkového režimu. Dávam celý okruh bokom, tranzitujem priamo do driftu druhou stranou a vychádzam naspäť do kolóny. Som so sebou spokojný. A teraz má prísť ešte to lepšie.

Druhé auto v poradí je C63 S so špeciálnym stabilizačným systémom s 10 stupňami nastavenia, ktoré majú len toto auto a AMG GT-R. Najskôr začína veľmi jednoducho, umiernene a aj napriek tomu sa točím do kolečka a robím donuty miesto driftovania. To isté sa mi stáva zakaždým a musím uznať, že práve Éčko mi pri driftovaní s vypnutou prednou nápravou sedelo viac vďaka väčšej dĺžke a väčšej hmotnosti, ktorá má väčšiu zotrvačnosť a tým pádom dokáže niečo aj prepáčiť.

Najviac času na driftovacom okruhu trávim v A45 S, kde tiež volím na displeji ukazovateľ uhlu driftu. Moje malé kopčeky sú malými radosťami a miesto nich by mala byť veľká náhorná plošina. Takže nič, čím by sa dalo chváliť. Jediné, čo sa mi na tomto driftovacom polygóne naozaj podarilo bol teda prejazd s E63 S s dokonalým uhlom, s dokonalou rýchlosťou a perfektným pocitom.

Úplne poslednou častou je samotné predstavenie nového SL-ka a AMG GT 4-door e-performance za asistencie brutálnej búrky. Počúvať o týchto monštrách v extrémnom daždi spojenom s hromami a bleskami naberá až desivú atmosféru. K týmto dvom autám sa vrátim, teda najmä ku SL tak ako som spomínal. Avšak dostávam aj priestor na to, aby som vyspovedal regionálneho riaditeľa pre centrálu a východnú Európu. Ním je Wolfgang Bremm von Kleinsorgen a na vizitke má Head of Mercedes-Benz Cars CEE. Položil som celkovo 6 otázok, rozhovor je tu:

Ako vidíte budúcnosť mobility v našom regióne v oblasti elektrických vozidiel?

V prvom rade treba povedať, že v našom regióne nemáme absolútne žiadnu podporu elektromobility zo strany štátov. Toto sa práve deje na iných trhoch v Európe. Preto musíme pracovať s prirodzeným dopytom po týchto vozidlách, ktorý vychádza priamo z požiadaviek zákazníkov. Zákazníci, ktorí si kupujú Mercedes sú veľmi progresívni a moderne zmýšľajúci. A tiež sú medzinárodne rozhľadení. V súčasnosti prichádza veľa elektrických vozidiel aj na základe zmeny v portfóliu, preto si myslím, že naši zákazníci budú sledovať tieto zmeny a po vyskúšaní budú vidieť, že elektromobily od značky Mercedes-EQ majú zmysel. V súčasnosti je na cestách stále málo elektrických a elektrifikovaných vozidiel, pričom veľa ľudí o nich hovorí a nevyskúšali si ich. Som si istý, že keď tieto vozidlá vyskúšajú, tak aj podpora z ich strany bude rásť.

Ako ovplyvňuje súčasná situácia predaje automobilov, je nejaký model, ktorý je viac žiadaný?

Na nešťastie sme v situácii, kedy musíme zákazníkov nechať čakať na svoje autá. Je to v súčasnosti podobné ako v ostatných automobilkách. Trpíme nedostatkom dielov a rozličných automobilových komponentov. Sme radi, že dopyt po vozidlách je vysoký, avšak je nám ľúto, že nemôžeme všetkým zákazníkom vyhovieť v krátkom čase. Do nadchádzajúceho obdobia sme však optimistickí a veríme, že situácia sa zlepší už v druhej polovici tohto roka.

Aké sú hlavné stratégie značky?

Minulé leto Mercedes-Benz oznámil veľmi striktný plán, že každá platforma, ktorá bude vyvinutá od 2025 bude výlučne elektrická. Toto rozhodnutie má zmysel, lebo sme v luxusnom segmente. Zákazníci teda očakávajú, že budeme vytvárať najlepšie riešenia v oblasti automobilov. S týmto rozhodnutím je jasné, že nebudeme robiť kompromisy s platformami a vývojovo sa budeme sústreďovať na čistú elektromobilitu.

Má značka Mercedes-Maybach v pláne uvedenie elektrického modelu?

Áno. Už sme ukázali koncept Mercedes-Maybach SUV ako aj koncept elektrického kabrioletu. V pláne je teda EQS SUV s touto značkou ako plne elektrické auto. Ako koncept sa ukázal minulý rok v Mníchove. Mercedes-Maybach je viac a viac zameraný na top-end luxus, ale tiež berie do úvahy elektrifikáciu portfólia. Elektrický Mercedes-Maybach EQS bude mať trhové uvedenie už budúci rok.

Ste lídrom regiónu, ako ste spokojný s výsledkami predaja?

Som hrdý na môj tím kolegov, ale aj na našich dílerov na všetkých piatich trhoch. Výsledky, ktoré máme v strednej a východnej Európe sú veľmi dobré. Sme na tom relatívne lepšie ako naši konkurenti medzi nemeckými prémiovými značkami. V niektorých krajinách sme na prvom mieste a z celosvetového hľadiska sme na tom omnoho lepšie v porovnaní s predchádzajúcimi plánmi.

A teraz skôr osobná otázka, ktoré auto z portfólia je Vaše najobľúbenejšie?

Stále to bude Trieda G. A teraz čakám na plne elektrickú verziu, ktorú sme zatiaľ ukázali ako koncept.