Test Volkswagen Caddy TDI DSG: Zosobnieva sa

Caddy prešiel od svojej prvej verzie poriadnou zmenou. Najskôr bol pickupom. Ale trh si žiadal niečo iné, tak deväťdesiate roky prežíval ako brat Seatu Inca. Malé auto s veľkým batohom bolo vtedy in. Nové tisícročie už vyžiadalo ďalšiu zmenu podstaty auta. Teda úžitkovosť zostala, ale zmenila sa forma.

Zatiaľ posledná forma je monospace s podobným usporiadaním ako má väčšina konkurentov, ale najmä Citroën Berlingo, či jeho brat Peugeot Partner, alebo všetky odvodeniny Fiatu Dobló. V tejto triede ešte figuruje aj Renault Kangoo, ale aj cenovo najbližší Mercedes Citan. Volkswagen súčasný Caddy označil ako štvrtú generáciu. Pomenilo sa mnoho, ale stále sa to dá nazvať aj naozaj detailným faceliftom.

Viac možností

Ostatná generácia primárne pracovného auta dostala pri zatiaľ poslednej modernizácii ostrejšie tvary. V prvom rade sa viac odlíšila od osobného Touranu. S pôvodnou verziou Caddy, ktorá bola začiatkom tretej generácie už má spoločné len základné črty. V teste sa ocitla verzia, ktorú môžeme nazvať treťou fázou tretej generácie, ak nebudeme mať dosť fantázie na štvrtú generáciu. Podobný systém automobilka použila aj pri Multivane, označenom ako T6, aj keď to je T5 a dve tretiny.

Najnovší Caddy vyzerá širšie najmä použitím vodorovných líšt masky chladiča vpredu a vodorovných prelisov vzadu, ktorým statočne sekunduje širšie a hranatejšie zadné okno. Dôležitou zmenou dizajnu sú aj spätné zrkadlá. Caddy už má tradičnejšie usporiadanie, nie dodávkové, ktoré pripomína policajta na križovatke s jednou rukou zdvihnutou a druhou vodorovne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tmavá červená je suverénne jednou z najlepších farieb v ponuke vzorkovníka. Rýchlejšie sa špiní, ale ak je čistá a na slnku, tak každý hneď zabudne na pracovný pôvod auta. Skôr bude vyzerať ako ideálne rodinné vozidlo. Odlúčenie od práce pripomínajú aj farebne zladené disky kolies. Kto by to bol povedal, že práve na osobnej verzii úžitkového auta budú fungovať tak dobre. A vlastne, prečo by takúto kombináciu nemohol niekto dať na zaplechovaný kus? Jasné, financie… V boji proti monochromatickej jednotvárnosti na cestách by však mal plusový, aj keď úplne bezvýznamný, bod.

V noci zistíte, že Caddy má jeden dôležitý prvok, ktorý v tejto triede nefiguroval. Na cestu svieti bi-xenónovými svetlometmi. Samozrejme ich dopĺňajú LED pásy na denné svietenie, ale dôležitejšie je, že v noci budete vidieť naozaj znamenite. Nie ako za dňa, to sa nedá, ale z porovnateľných áut asi najlepšie.

Ticho

V interiéri budete najviac prekvapení pri jazde. Caddy má naozaj slušné odhlučnenie, nie na verziu dodávky, ale dokonca aj na osobné auto. Vo vyšších rýchlostiach musí zasiahnuť aerodynamický hluk, ale ten je len tlmený. Motor tiež počuť len vzdialene. Konštruktéri v sekcii ticha odviedli dobrú prácu.

Na prvé dotyky cítiť kvalitné materiály. Vpredu sa cítite naozaj priestorovo kráľovsky. Vzadu to nie je o nič iné, dokonca pri nastupovaní a vystupovaní nezavadzia rozšírený stĺpik. Batožinový priestor je zase tak obrovský, že do neho bez problému vlezú ešte ďalšie dve sedadlá, ak by bolo treba. Tie sú však vhodnejšie pre fakt obrovského jazvečíka s dodatkom Maxi.

Naspäť vpredu pocítite, že sedadlá ešte nie sú dokonale tvarované ako v osobákoch, trochu pripomínajú práve úžitkové vozidlá. Lenže tu to asi inak ani nejde, lebo výrazné bočné vedenie by zavadzalo pri nastupovaní a príliš veľa nastavení veľa ľudí aj tak nevyužíva. Budete však v zlom myslieť na lakťovú opierku, ktorá je príliš vzadu a utopená. Je vlastne len krytom stredovej priehradky. Páči sa nám, že Volkswagen pri úžitkových vozidlách myslí aj na odloženie mobilov, dokonca aj tých väčších, tu je to v spodnej časti stredovej konzoly. Zadné sedadlá sú tiež tvrdšie, podobne ako tie predné. V sekunde ich dokážete sklopiť, ale aj vybrať, čím z osobného Caddy dokážete spraviť dočasnú dodávku. Sklopiteľné spolujazdcove sedadlo zase pomôže pri preprave naozaj dlhých predmetov.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ak by bol interiér iba čierny, pôsobil by trochu fádne. Síce kvalitne, ale fádne. Našťastie Generation Four dostal na oživenie červený pás cez celú prístrojovú dosku. Nie je to nákladný prvok a úplne zmení dojem z interiéru. Vieme si ho predstaviť aj v ostrej zelenej farbe Viper, čo je určená skôr pre model s SUV výzorom. Alebo v oranžovej Honey. Inak, keď pozeráme vzorkovník farieb Caddy, tak sme milo prekvapení. Pozrite si ho, to nie je 50 odtieňov šedej ako pri Passate.

Tak čo vás v interiéri bude hnevať najviac? Volant. Je síce perfektne tvarovaný, má logicky rozmiestnené ovládacie prvky. Ale má tiež časť z lesklého čierneho plastu, ktorý je magnetom na akúkoľvek mastnotu z rúk vodiča. Ešteže má Caddy toľko odkladacích priestorov, handrička na preleštenie si svoje miesto nájde ľahko.

Trochu zadýchaný

Dvojlitrové TDI je asi tak neochvejný pojem ako americké žuvačky a francúzske syry. Každý fanatik do koncernových autách bude ospevovať ukrutný ťah odspodu a to, že nič nežerie. V Caddy má však nižší výkon. Môžeme povedať, že iba 75 kW (102 k). Nie je to málo, ale viac by bolo lepšie. Stupíte na plyn, prevodovka dá hladko pár stupňov dole a motor je v sférach, kde už veľké divadlo nenarobí.

Odporúčame skôr kombináciu manuál a 110 kW (150 k). DSG síce predstavuje v triede asi to najlepšie v ponuke, ale aj to by sme radšej kombinovali s výkonnejším motorom. So slabším motorom funguje dobre, len dynamika celkom trpí. Prevodovka ponúka okrem dvoch spojok aj možnosť voľnobehu. V praxi to funguje tak, že keď pustíte plyn, nezačnete hneď spomaľovať. Stačí však jemne ťuknúť do brzdy a Caddy začne brzdiť aj motorom. Budete cítiť absenciu pádiel pod volantom na podradenie, ale zvládnete radiť aj pákou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spotreba sa kľudne vopchá do 6 litrov. S automatom a aj s diaľnicami v rozumnom tempe. Keď si uvedomíte hmotnosť, veľkosť, prednú plochu, používanie klímy, vyhrievania sedadiel, či výhrevu okna, tak máte výbornú hodnotu. Škoda, že lepšie neťahá. Nemôže mať všetko.

Pracovný pôvod auta by mohol naznačovať tvrdý podvozok. Pri Fiate Dobló to tak je. Lenže pri Caddy sa konštruktéri snažili spraviť rodinnejší a osobnejší kompromis. Musíme uznať, že… Že to príliš nevyšlo. Zdalo sa, že predná náprava je mäkká ako na osobnom aute a zadná tuhá ako na dodávke. Caddy síce držalo stopu v zákrutách, ale predok mal tendenciu trochu odchádzať po dotyčnici von. Čakal niekto niečo iné? Tak rýchlo bude aj tak jazdiť málokto. Najmä so slabším dvojlitrom.

Viac je správna voľba

Nízky výkon dvojlitra má reálnu šancu vydržať od tohto roka až do konca sveta. Ale viac výkonu budete oslavovať pri každom predbiehaní, ktoré netreba príliš dlho plánovať. Priplaťte si určite za 110 kW (150 k), nebudete ľutovať, ak vyberiete Caddy. Vo všetkých sférach je nadpriemerným autom. A platí to aj o cene. Testovaná verzia stála cez 30 tisíc. Síce je najkvalitnejším a najlepšie vybaveným autom v segmente, ale tieto argumenty sú platné len šéfovi, keď auto kupuje pre seba. Ak na ňom budú jazdiť zamestnanci, tak môžu zabudnúť na bi-xenóny, navigáciu a asi aj na výbavu Generation Four. To je však škoda… Každý z prvkov má svoje opodstatnenie. Najmä teda bi-xenóny…

Ešte sme si všimli jednu maličkosť. Keď sme vyťahovali USBčko z Multivanu, tak si rádio poznačilo, kde skončilo. Pri Caddy potom pokračovali prehrávanie tam, kde pred pár týždňami skončilo.

A ak rozmýšľate, čo sú tie tri bodky na konzole na streche, čo sme odfotili v galérii, tak to sú snímače alarmu.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Volkswagen Caddy Generation Four 2,0 TDI DSG

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 75 kW (102 k) pri 2900-4000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1300-2800 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov DSG
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4506 mm
Šírka 1783 mm
Výška 1858 mm
Rázvor osí kolies 2682 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1554/2360 kg
Batožinový priestor 750/3030 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,7/4,5/5,0
Emisie g CO2/km 130