Test Toyota Yaris Cross Hybrid: Predčasná dospelosť

Toyota Yaris dostala dostala nové SUV segmentu B, nazvané Cross. To samozrejme vieme už dlhšie, ale k jej testu sme sa dostali až teraz. Testovali sme ho v úplne najvyššej výbave Premiere Edition. Poháňané boli síce iba predné kolesá, ale zato hybridným pohonom.

Auto je to vzhľadovo mimoriadne vydarené a robustne pôsobiace. Síce je iba o kúsok dlhšie než bežný Yaris, s ktorým zdieľa rázvor, vôbec ale nepôsobí ako nejaké malé subtílne autíčko. Naša špičková výbava Premiere Edition sa vyznačuje aj 18” diskami kolies, ktoré dodávajú na dojme drsnosti. Predná maska je síce malá, zato má ale poriadne veľký otvor v nárazníku a tiež žiabre po stranách s denným diódovým LED svietením. Podobné nájdeme aj vzadu. Oplastované hranaté blatníky a aj zadný nárazník napovedajú, že Yaris Cross sa terénu nezľakne. A to je pravda, keďže sa ponúka aj vo verzii 4×4, ktorou ale tá naša nebola. Krásny perleťový biely lak, čierna strecha, strieborné plastové doplnky. Toto auto sa proste fakt vydarilo a napriek tomu, že ide o malý mestský crossover, pôsobí extrémene svalnato, sebavedomo a vyspelo. Zatmavené svetlá nie sú vždy dobrým ťahom, v tomto prípade ale fungujú na výbornú a zapadajú do celku. Páči sa nám, že Yaris Cross nehrá so žiadnymi extravagantne prekombinovanými kartami, ale aj tak pôsobí mimoriadne moderne a atraktívne. Po stránke vzhľadu exteriéru fakt nemáme čo vyčítať.

Prvý dojem z kabíny je veľmi solídny, aj keď priestorom neovplýva a jasne odkazuje, že zdieľa gény s Yarisom, ktorý je malým mestským autom. Samotné spracovanie, materiály či ergonómia aj dizajn sú na tom ale dobre. Parádny je malý trojramenný volant s koženým obšívaním a mimoriadne sa nám páčia jemné a tenké obkladové lišty v medenej farbe, ktoré dodávajú punc prémiovosti. Nájdu sa aj tvrdšie plasty, napríklad tie v okolí kľučiek dverí, ktoré pôsobia trochu lacno. Celkový dojem z interiéru je ale veľmi solídny a kvalitatívne vysoký. Čierne kožené sedadlá sú pohodlné a odolne pôsobiace a nechýba im ani elektrické nastavovanie bedrovej opierky a samozrejme, vyhrievanie. Mimochodom, vyhrievaný je aj volant. Yaris Cross má aj slušne funkčný head up displej a taktiež malý centrálny digitálny prístrojový štít, skombinovaný s analógovým palivomerom, teplomerom a ukazovateľom nabíjania a využívanía batérie a výkonu. To je celkom príjemné a dobre čitateľné kombo. Stredový displej infotainmentu má 9” palcov a je na vysokej úrovni, graficky aj reakčne, čo len potvrdzue slová o vyspelosti tohto, relatívne malého, crossoveru. Klimatizácia má dve zóny aj vlastné tlačidlá, dole nájdete aj priestor pre bezdrôtové nabíjanie mobilu a USB C port. Ak by sme chceli niečo vyčítať, možno by sme uvítali menší volič prevodovky v štýle moderných joystickov či páčok. Klasická páka už pôsobí trochu zastaralo, je to ale hlavne vec zvyku a vkusu. Čo sa týka priestoru, nie je to úplná hitparáda a najmä na kolená je vzadu pomerne málo miesta, ak vpredu sedí aspoň štandardne urastený vodič či spolujazdec. Na druhú stranu, pre deti to stačí, pre štyroch dospelých na dlhé trasy to ale nie je úplne ideálna voľba. Batožinový priestor má ale 397 litrov a otvára sa elektronicky tlačidlom, takže toto hodnotíme pozitívne. Taktiež tu nechýba delená podlaha.

Hybridné srdce tohto Yarisu Cross pozostáva z 1.5 litrového benzínového trojvalca s výkonom 66kW/88 koní a elektromotra s 59kW/79 koňmi. Ich kombinovaný systémový výkon ale dosahuje 85kW/116 koní, čo stačí na celkom živú, aj keď žiadnu excelentnú dynamiku. Auto je totiž ma stovke za 11,2 sekundy, čo nie je nič dychberúce. Jeho doménou je predovšetkým veľmi nízka spotreba, ktorá sa v našom prípade ustálila na hodnote 5,6 litra pri jazdení v mesta a na diaľnici. A to je úplne super. Samotný prejav motora je trochu hlučnejší, najmä pri prudkom zošliapnutí plynového pedálu. Samotná spolupráca benzínového a elektrického motora je ale veľmi príjmene vyladená a hladká. Pri prepnuti do režimu šport sú reakcie na plynový pedál veľmi svižné a dynamika sa pocitovo citeľne zlepší, najmä v nízkych rýchlostiach s prázdnym autom. Síce sme v úvode spomenuli, že 116 koní nie je žiadna extra porcia, stále ide o menší mestský crossover a tak je to aj tak vlastne úplne dostatočné a nemáme pocit, že by bolo vyslovene treba silnejší motor. Prevodovka e-CVT funguje tak nejak štandardne, ako sme na tento špecifický systém zvyknutý, takže žiadne prekvapenie sa nekoná. Podvozok je naladený tuhšie, čo v kombinácií s veľkými 18” kolesami znamená, že Yaris Cross sa vonkoncom nebojí zákrut, ba priam ich vyhľadáva. Na kvalitnom hladkom asfalte funguje vynikajúco a zvládne aj vyššie rýchlosti v zákrutách, než by ste očakávali. Na nerovnostiach zadná náprava zvykne trochu odskočiť, nie je to ale nič dramatické či výnimočné. Naladenie tohto podvozka ale dynamických vodičov určite poteší.

Toyota Yaris Cross je jednoznačne jedným z najatraktívnejších zástupcov svojej triedy, ktorý pôsobí akosi dospelšie, než napovedá jeho segmentové zaradenie. Môže za to dozaista robustný dizajn s veľkými kolesami a dôveru budiacim oplastovaním. Má kvalitne navrhnutú kabínu s veľmi bohatou výbavou, treba ale pamätať, že to nie je žiadne rodinné SUV, čomu zodpovedajú priestorové pomery interiéru. Hybridných 116 koní postačuje a aj keď neohúria výkonom, stále ich je na bežný deň dost a hlavne vôbec nepýtajú veľa jesť. Práve naopak, patri medzi tie najskromnejšie. V globále zanechalo toto auto veľmi pozitívny a príjemny dojem malého, ale vyspelého a inteligentne navrhnutého crossoveru. V špičkovej výbave Premiere Edition síce stojí nemalých 26 940 Eur s DPH, za hybridnú technológiu a bohatú výbavu sa ale proste dnes platí.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Force FWD

Motor R3 benzín + elektromotor
Objem 1490 cm3
Výkon 85 kW (116 k) pri – ot/min
Krútiaci moment – Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická eCVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4180 mm
Šírka 1765 mm
Výška 1595 mm
Rázvor osí kolies 2560 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2170/1690 kg
Batožinový priestor 397 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2 s
Spotreba (WLTP) 4,4-5,0
Emisie g CO2/km.