Ako môže takéto auto vôbec existovať? To je prvá otázka, ktorá vám prebehne hlavou v momente ako zbadáte novú generáciu Suzuki Jimny. Nie je to myslené zle. Jimny vyzerá perfektne, je to niečo, čo málokto potrebuje, ale chce veľa ľudí. Vlastne mu nič nechýba.
Prvé pohľady na promofotky už veľa napovedali. Toto nebude auto, ktoré zapadne do každodennej šedi, aj keď by zrovna bolo sivej farby. Tvary nie nepodobné tomu, čo by sa stalo, keby sa Suzuki Samurai pretavil do súčasnosti a trval na výlučne hranatých líniach sú podmanivé a upútajú naozaj každého.
Viac kričať nemôže
Viete ako to je s malými psami? S takým štýlu yorkshire, čivava a podobne. Musia veľa štekať, aby na seba upútali pozornosť. Aj Jimny kričí, ale úplne iným spôsobom. Svojim zjavom naozaj upúta všade. A keď sa k nemu pridá zvýrazňovačová žltozelená farba, tak spravíte väčší rozruch ako s kabrioletom za sto tisíc.
Jimny púta okrúhlymi svetlami a tvarmi, za ktoré sa nemusia hanbiť ani iné off-roady. Hrán tu je naozaj veľa a okrúhle sú fakt len svetlá a kolesá. Tieto dizajnérske kúsky asi nikdy nezostarnú a vždy budú aktuálne, stále bude po nich dopyt. Typickým príkladom toho je, že napríklad Hyundai Tucson prvej generácie zostarol omnoho viac ako napríklad Suzuki Samurai.
Všetko do seba zapadá. Nájazdový (37°) a odjazdový uhol (49°) je masívny, prejazdový (28°) vďaka malej karosérii tiež taký, ktorému málokto dokáže konkurovať. Svetlá výška 210 milimetrov je tiež dostatočná. Toto auto nie je žiadne fancy SUV, nie je primárne cestným vozidlom. Tento krpec je off-road ako sa patrí.
Paráda je, že Jimny môže mať zvýrazňovačovú farbu. Alebo môže mať sýtu modrú. Alebo zelenú tmavú. Fakt je z čoho vyberať a vlastne s každou farbou vyzerá Jimny super. Tvary sa tak podarili, že vyzerá dobre aj v khaki matnej fólii. S vyššou výbavou GLX prichádzajú 15-palcové zliatinové disky. Väčšie netreba, ku veľkosti auta sú adekvátne.
Nie veľký, ale záleží kde
Interiér malého off-roadu nadväzuje na drsný exteriér. Nie je v ňom nič zbytočné a pritom ponúka všetko, čo kto môže potrebovať. Má elektricky ovládané okná. Ovládanie je ale v strede a je masívne. Medzi ovládačmi je vypínanie trakčnej kontroly a zapínanie asistenta pre schádzanie z kopca. Všetko dokážete ovládať aj v rukaviciach. Takisto v nich dokážete ovládať aj prepínače vyhrievania sedadla. Tie ponúkajú exkurziu do deväťdesiatych rokov. Sú presne také, aké by ste ich v tomto aute chceli.
Prístrojová doska je jednoduchá a všade vidno odokryté hlavičky skrutiek. Spolujazdec to má jasné. Má pred sebou madlo. Práve to je najmäkším plastom v aute. Ostatné sú tvrdé a vôbec to nevadí. Výbava GLX má aj informačno-zábavný systém s navigáciou. A má tiež automatickú klimatizáciu s jednou zónou. Všetko do seba zapadá a funguje.
Virtuálny kokpit si asi ani neželáte. Jimny ukazuje údaje na dvoch kruhových ukazovateľoch. Aj na ich hranatých držiakoch vidno skrutky, ale tu sa nemôžeme ubrániť, že práve tieto dve sú len dizajnérskym výstrelkom. Nie sú reálne. Medzi ukazovateľmi musí byť displej informujúci o spotrebe, dojazde a podobných atribútoch. Je monochromatický, veď farebný netreba.
Najväčší šok je vnútorná veľkosť Jimny. Do boku otvárané tretie dvere odhalia kufor, ktorý má iba 85 litrov a vyberateľný plastový kufrík. Ale to nevadí. Na zadných sedadlách je prekvapivo veľa miesta. Za seba si sadnú dvaja 180 cm merajúci ľudia. Bez srandy. Dvaja vzadu nemajú síce veľa miesta na lakte, ale na hlavy a nohy je priestoru naozaj dosť. Na takéto krátke auto až nečakane veľa.
Malý zúrivý štvorvalec
Existuje jeden off-road, ktorý je konkurentom Jimny. Teoreticky je o trošku väčší, má o dve deci väčší objem motora a povesť, ktorú preverili desaťročia. Istotne viete o čom hovoríme. Ale Jimny je trochu inde. Na ceste je dostatočne komfortný a príjemný. Teda ak idete do 120 kilometrov za hodinu. Nad 120 už prichádza vyšší hluk a najmä vyššia spotreba. Na diaľnici pri 130 si môžete pripraviť 8,5 litra na sto kilometrov.
Ak jazdíte mimo diaľnic, tak si Jimny vypýta kľudne aj pod 7 litrov. To potom až tak nevadí ani 40-litrová nádrž. Reálne na jedno natankovanie prejdete necelých 400 kilometrov so spotrebou 7,5 litra. Ako povedal jeden policajný hovorca: „To mi nevychádza.“ No je to jednoduché, Jimny má obrovskú rezervu. Odhadujeme, že môže byť kľudne viac ako 10 litrov.
Motor s objemom 1,5 litra má výkon 75 kW (102 k). Nie je to veľa a je asi jasné, že Jimny ho dosahuje bez nutnosti prepĺňania. Toto sa nám páči! Zrýchlenie nečakajte žiadne extrémne. Motor je umiestnený pozdĺžne, nie priečne ako vo väčšine malých áut. No a primárne sú poháňané zadné kolesá. Jimny začína vyzerať ako brutálne zábavné auto aj na zimu. My sme si toto skúsili na mokrej lúke. Náklony sú väčšie, ale všetko sa dá pekne predvídať. Inak, ak stojíte na semaforoch a trošku ťuknete do akcelerátora, tak sa Jimny zhupne tak ako americké muscle cars.
Na cestách je teda Jimny príjemný, aj napriek tomu, že má rámový podvozok a na ňom karosériu. Trochu sa možno viac krúti a niekedy je kvôli veľkosti trochu nervóznejší, ale to mu ľahko odpustíte. Svoj partytrik však ukáže v teréne. Na fotenie sme šli po ceste a zbadali strmší zablatený kopec. No čo? Veď bolo kam cúvať. A nakoniec nebolo treba. Dokonca sme ani nesiahli po redukovaných prevodoch, ale iba po pohone všetkých kolies, ktorý sa zapína štýlovo pákou vedľa páky päťstupňovej manuálnej prevodovky s neurčitými dráhami. Na radenie si proste musíte zvyknúť a nie je to všetko úplne dokonalé.
Konkurencia nespí, alebo spí
Už ste sa určite dovtípili, že konkurentom medzi novými autami je najmä Lada 4×4. Lenže s tou proste nechcete jazdiť po cestách. To radšej po chrbte byť ťahaný za koňom, to je príjemnejšie. Takto vybavený Jimny s LED prednými svetlami a všetkým, čo kedy budete potrebovať vyjde na 19-tisíc a nejaké drobné. Najväčším konkurentom teda budú jazdené Defendery a Wranglery. Tie majú aspoň aký-taký relevantný rok výroby. Možno nájdete aj Mercedes triedy G, ale ten bude z osemdesiatych rokov minulého storočia. Nový Jimny však neporazia v záruke. Tá môže byť až na 5 rokov. Vlastne jedinou vážnou chybou auta je brodivosť iba 300 milimetrov. Nič iné mu vyčítať nebudete. Teda možno ešte, že po sklopení sa sedadlá nevrátia do pôvodného nastavenia a treba ich nastaviť znova a možno to, že nemá parkovacie senzory. Lenže tie netreba. Vzadu je predsa rezerva a dopredu presne vidíte koniec auta.
Celotýždňové jazdenie na Jimny bolo naozaj paráda. Hneď druhý deň som stál v zápche a vedľa mňa sa dostalo podobné auto, len trochu väčšie. Dokonca aj s rovnakou farbou. Videl som celkom obdivný pohľad vodiča Mercedesu G500 4×4 na druhú. Naozaj, tá farba bola podobná. Tretí deň som cestoval po diaľnici a mal približne 115 kilometrov za hodinu. Vedľa mňa prudko spomalilo auto a vodič sa pozeral na túto malú krabičku. Keď dopozeral, tak ukázal palec hore a pokračoval ďalej výrazne vyšším tempom. Toto auto upúta naozaj každého. Pre mňa je ideálne mestské, zaparkovať sa dá všade a zvládne akúkoľvek situáciu, ak nebude vyžadovať brodenie vodnej plochy s hĺbkou väčšou ako 300 milimetrov.
Suzuki Jimny GLX
Motor | R4 benzín |
Objem | 1462 cm3 |
Výkon | 75 kW (102 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 130 Nm pri 4000 ot/min |
Prevodovka | Manuál 5 stupňov a redukcia |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3645 mm |
Šírka | 1645 mm |
Výška | 1705 mm |
Rázvor osí kolies | 2250 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1090/1435 kg |
Batožinový priestor | 85/830 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 145 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | áno |
Spotreba (WLTP komb) | 7,9-8,0 l/100km |
Emisie g CO2/km | 178-181 |