Ford Puma ST line Cactus Grey

Test Ford Puma ST Line X 155: Má najlepší podvozok v triede?

Ford Puma patrí k tým kontroverznejším autám automobilky. Postupne sa mená športových modelov stávajú realitou v modeloch úplne iných. Stávajú sa realitou v crossoveroch, nie je to len prípad Fordu Puma, ale aj Capri a vlastne Mustangu s doplnkovým názvom Mach-E. Lenže Ford dobre vie, čo robí a s historickým odkazom vytvoril stále relatívne dynamicky jazdiace vozidlo.

Ford Puma začínal v roku 1997 a vyrábal sa do roku 2002 ako malé dvojdverové kupé, ktoré zdieľalo veľa s Fordom Fiesta. Teraz je to malé SUV kupé, ktoré zdieľa s Fiestou niektoré riešenia. Teda skôr zdieľalo, lebo Fiesta už svoju púť skončila. Toto je presne to isté prevedenie, presne to isté auto ako v novembri, len má o pol roka viac a o 14 000 km viac. Dá sa povedať, že v mnohých aspektoch vyzrelo do lepšieho sveta a svetla.

Základná farba pre Ford Puma je výborná

Model Puma po facelifte prináša iné svetlomety, ale aj inú masku chladiča, ktorá už má zakomponované nové logo s bielym podkladom a nie so strieborným. Je to kvôli ekologickosti a kvôli návratu do minulosti. Ford spravil aj zmeny na nárazníku, ale tie sú veľmi decentné. Najviac vidno svetlá, keď sa rozsvietia. Majú zospodu také akoby tri pazúriky, ktoré vytŕčajú z laby.

Veľmi zaujímavo pôsobí Puma práve s úplne základnou farbou Cactus Grey, ktorá má jemný nádych do zelena. Vlastne by som asi inú ani nevolil. Možno tú modrú, ale napríklad červená z ponuky vypadla. Dizajn okoreňujú 19-palcové zliatinové disky. Základom pre toto prevedenie sú síce kolesá s priemerom 18 palcov, ale tieto sú priam vynikajúce. K celkovému štýlu auta sa hodia a hodili by sa dokonca aj na väčšiu Kugu. Rozmer disku je totiž rovnaký.

Ford Puma ST line Cactus Grey

O prínos do sekcie SUV kupé môže hovoriť strmšie zrezaná zadná časť. Áno, možno si hovoríte, že toto je obyčajné SUV, ale porovnajte dynamiku línií s priamym predchodcom. Predchodca nebol model Puma z prelomu tisícročia, ale model EcoSport, ktorý mal výrazné krabicové tvary a otváranie veka batožinového priestoru do strany, aby EcoSport mohol mať aj veľkú rezervu.

Vzadu na modeli Puma vidno oblé tvary, oblé línie aj na svetlách a náznak difúzoru. Jedinou škodou je, že v nárazníku nie je žiadna koncovka výfuku. Je schovaná za nárazníkom a vyúsťuje smerom nadol, ako sa v súčasnosti stáva relatívne často.

Ford Puma prezentuje, že chce byť vizuálne širokým autom a tá crossoverová nátura je len do momentu, kedy zistíte, že svetlá výška 152 mm je vlastne podobná ako v prípade niekdajšej Fiesty. Reálne, Puma je skôr trošku zvýšeným hatchbackom, lebo oproti v Fieste je vyššia len o 74 milimetrov. A oproti Fieste Active s terénnymi nárazníkmi iba o 52 mm.

Ktoré iné auto má umývadlo?

Ford Puma modernizáciou získal úplne novú prístrojovú dosku. Má veľký displej, iba jednu páčku pod ľavou rukou pri volante, ale má aj digitálny kokpit a stále klasickú páku na radenie prevodovky. Páka na radenie prevodovky je pre jednu špeciálnu verziu pod volantom. Je to Puma Gen-E, ktorá má elektrický pohon. Tá získala aj úplne iný stredový panel s nabíjacím miestom.

Nabíjačka je asi tým prvkom Fordu Puma, ktorý sa dá kritizovať najviac. Áno, funguje, niekedy má svoje dni, ako všetky Qi nabíjačky, ale horšie je, že pri prudkej pravotočivej zákrute vám dokáže vystreliť mobil pod nohy. Nehovorím, že by tam mal byť válov, ale aspoň aké také odlíšenie by mohlo byť fajn.

A keď som pri tej kritike, tak mi napadá ešte jedna celkom zvláštna vec. Ford Puma má po nájazde necelých 17 000 km takú voľnejšiu lakťovú opierku. Nie je to nič, čo by sa nedalo riešiť, ale môj predpoklad je, že to je kvôli tomu, že sa na ňu každú chvíľu niekto ťažký valí.

Výhodou Fordu Puma ST Line je aj volant s hrubším takmer štvorcovým vencom. Je to výhoda z pohľadu pocitu z jazdy aj z pohľadu samotného manévrovania. Ford na volante priniesol aj možnosť okamžitého vypnutia upozornenia na prekročenie rýchlosti. To sa vypína okamžite po podržaní tlačidla na zapínanie limitu po dobu 5 sekúnd.

Ford Puma ST line Cactus Grey

Pred vodičom je pekný displej s viacerými témami, medená imituje nalievanie piva do pipetu okolo čísel. No a ST line, aj ST line X, hlavne, prináša sedadlá čalúnené kombináciu kože a alcantary. Sú pohodlné aj na dlhšiu trasu a vyzerajú zaujímavo vďaka červenému prešívaniu. Dokonca ani bočné vedenie nie je zlé.

Zadný rad sedadiel je presne taký ako by mal robiť. Ak chcete niečo do porovnania, tak Škoda Octavia prvej generácie mala približne podobný rázvor a podobnú priestorovú situáciu na kolená zadných pasažierov. Toto je ale malé auto, ktoré sa nesnaží byť ničím iným a preto je priestor adekvátny. Dospelý si bude premýšľať svoje rozhodnutia pri dotykoch hlavy o strop, ale deti mať problém nebudú, vlastne ani dospeláci s výškou do 175 centimetrov.

A rozhodne nebude problém pri nakladaní batožinového priestoru, ktorý má základný objem 372 litrov, ale má ešte jednu zaujímavosť. Nie je ňou ani tak podlaha, ktorú môžete dať do dvoch výšok, tým zaujímavým prvkom je práve niečo, čo je pod podlahou. Keďže Puma nemôže mať rezervné koleso, tak je tam obrovský 80-litrovy box na uloženie mokrých vecí, prípadne špinavých topánok po tom dlhom hiku.

Ak by v tomto boxe bol náhodou neporiadok, tak jeho možné vyčistiť hadicou, lebo má odtok. Druhá alternatíva je, že toto auto je geniálne na catering pri vode. Zastavíte, otvoríte batožinový priestor a okamžite môžete servírovať z ľadom naplneného otvoru chladené nápoje. Akurát z jednej strany sa asi budú ohrievať od výfuku. Výfuk je teda logicky na pravej strane.

Koľko to tlačí Puma z litra?

Kedysi sa hovorilo, že Ford Model T mohol mať akúkoľvek farbu, pokiaľ to bola čierna. Ford Puma môže mať zase, po modernizácii, akýkoľvek motor, pokiaľ to bude litrový trojvalec. Časy, kedy ste mali dostupný 1,5-litrový štvorvalcový naftový agregát, prípadne pre ST 1,5-litrový trojvalec na benzín, sú už dávno preč. Všetko obhospodaruje litrový trojvalec s mild hybridným doplnkom. A taký je aj v tomto prevedení. Dosahuje výkon 114 kW (155 k) a krútiaci moment samotného agregát u je 190 Nm. Spolu s mild hybridným doplnkom je to až 210 Nm. To znamená, že malý Ford je slušne agilný.

Zrýchlenie na stovku sa dostáva na 8,9 sekundy, ale ešte dôležitejšie je, že toto auto jazdí vynikajúco. Sedemstupňová automatická prevodovka radi veľmi obstojne a schopná je dokonca aj v športovom režime. Takže poďme na tú jazdu. Vozidlo využíva všetky výhody plynúce z výborne nastaveného podvozku. Výhody sú to najmä pri jazde dynamickej. Pri jazde na komfort je trochu obtiaž práve s možnosťami tlmenia.

Ford Puma ST line Cactus Grey

Veľké zliatinové disky s priemerom 19 palcov obuté do pneumatík Goodyear Eagle F1 sú síce výborné a vyzerajú vynikajúco, pričom pridávajú rozumné jazdné vlastnosti, ale problém nastane v momente, keď chcete aby bolo auto poddajné. Vtedy je trochu tvrdé. Lenže od ST line proste takéto správanie očakávate. Chcete tú tuhosť a vynikajúce reakcie v prejazdoch zákrut.

Na takéto zaobchádzanie chce niečo povedať aj spotreba. Tá sa, v bežnom režime, dokáže hýbať tesne nad 6 litrami a pri miernej snahe viete jazdiť aj za 5,3 litra. Ak náhle budete motor zaťažovať, tak sa dostávate nad 7 a diaľnica je približne o 6,8 litroch benzínu na 100 km. A mám pocit, že oproti novembrovému testu si auto akosi lepšie sadlo a spotreba je o poznanie nižšie. Nie, rozdiel v pneumatikách nehľadajme, sú rovnaké, vlastne tie isté.

Veľmi príjemný crossover za adekvátnu sumu

Ford Puma patrí medzi najlepšie jazdiace podobne veľké crossovery na trhu. Začína už na hodnote 21 490 eur a toto prevedenie tesne prevyšuje 30 000-eurovú hranicu. Má mnoho prvkov, ktoré by ste ani nepotrebovali, ale jednoducho ich chcete. A chcete dokonca aj tú panoramatickú strechu s dvomi segmentami a aj tie lepšie svetlá. Vlastne tak ako model vidíte je nakonfigurovaný úplne perfektne. Aj základná farba mu reálne sedí.

No a z konkurentov je pre Ford Puma asi najviac nebezpečný Renault Captur, či Volkswagen Taigo. Ale tu Puma vytvára auru najlepšie jazdiaceho auta triedy, ktorým dokonca aj je.

Ford Puma ST line X EcoBoost Hybrid

Motor R3 benzín + MHEV
Objem 999 cm3
Výkon 114 kW (155 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická dvojspojková 7 stupňov
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4206 mm
Šírka 1805 mm
Výška 1550 mm
Rázvor osí kolies 2588 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 1293/542 kg
Batožinový priestor 456/1216 l
Palivová nádrž 42 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (WLTP) 5,5-6,2/100 km  
Emisie g CO2/km 125-142