Cupra Tavascan VZ

Test Cupra Tavascan VZ: Tichý zabijak


Španielska Cupra má po Borne v portfóliu ďalší plnoformátový elektromobil. Tým je model Tavascan, ktorý sa predáva v kabáte svalnatého SUV kupé. Svaly sú v tomto prípade nefalšované, keďže sme testovali vrcholnú verziu VZ s výkonom hutných 340 koní. 

Tavascan pôsobí mohutne a robustne a ide z neho dojem sily. Zároveň ale nevyvoláva dojem ťažkopádnosti. Proste športové kupé SUV. Na dĺžku meria 4,6 metra a podvozkovú platformu MEB zdieľa s koncernovými súrodencami, akým je napríklad aj Škoda Kodiaq. Zo všetkých súrodencov ale vyzerá Tavascan určite najdynamickejšie a najvýraznejšie. Predná maska je agresívna a vyznačuje sa obrovskou tlamou. Na bokoch sú masívne žiabrovité otvory pre prívod vzduchu a optika maticových LED svetiel je tvorená grafikou trojuholníkov.

Tavascan má obrovské aerodynamické disky s rozmerom až 21″. Sivá farba Tavascanu sedí dokonale, je typická práve pre Cupru a v kombinácií s medenými detailami tvorí tajomný stealth look. Ale tú nálepku na boku by sme si odpustili 🙁 Zadok sa vyznačuje rozmerným difúzorom a prepojenou lištou svetiel. Pri pohľade zboku zaujme čierne lemovanie blatníkov a rovnako tak predný stĺpik. Profil auta je mohutný ale zároveň prikrčený s vyvýšenou zadnou časťou. Tavascan svoj potenciál doslova kričí a my nemáme nič proti. Veď má pod kapotou 340 koní a náležite tomu aj vyzerá.

Cupra Tavascan VZ

Kabína je poňatá vskutku originálne a dominuje jej prvok, ktorý Cupra nazýva chrbtica. Tá sa rozvetvuje od stredového tunela až do bokov palubnej dosky a jej povrch tvorí šupinovitá štruktúra. Rozvetvenia nadväzujú na výduchy vzduchu a medené obkladové lišty. Architektúra kabíny je tak minimalistická ale zároveň prichádza s niečím neopozeraným a originálnym. Škoda len, že samotný plast je veľmi tvrdý.

Sedadlá s integrovanými opierkami hlavy pôsobia športovo a škrupinovito a skutočne dokážu v zákrutách podržať. Zároveň sú ale prekvapivo pohodlné, čo sa jazdy aj nastupovania týka. Volant je z koncernových áut dobre známy, príjemne hrubý aj veľký s pádlami pre rekuperáciu a dotykovými tlačidlami ovládania audia či tempomatu. Zároveň má aj tlačidlá pre prepínanie jazdných režimov. Tu vidno inšpiráciu v superšportoch či pretekárskych autách a my sme za. Vyzerá to efektne a zároveň sú prakticky poruke. Stredu okrem chrbtice dominuje aj veľký, až 15″ displej infotainmentu.

Cupra Tavascan VZ

Svojou veľkosťou patrí rozhodne medzi tie najväčšie „telky“ v ponuke. S prehľadnosťou teda nie je žiaden problém, rovnako tak grafika je top. A ako to pri koncernových autách býva, ergonómia a logika ovládania sú tiež silnými stránkami. Nechýba navigácia, parkovacie kamery a plne bezdrôtová konektivita a pripojenie k internetu.

Podobne ako napríklad pri Škode Kodiaq, veľký centrálny displej je doplnený iba minimalistickým displejom za volantom. V prípade Tavascanu je tu však aj head up display. Nám táto kombinácia vôbec nevadí a v zásade môžeme konštatovať, že všetko potrebné k jazde vodič vidí pred sebou. Chápeme ale, že niekto by možno uvítal napríklad veľký displej s projekciou navigácie.

Materiálovo je interiér Tavascanu na veľmi vysokej úrovni, tvrdý plast nájdete len na spomínanej chrbtici. Čo je inak škoda, pretože práve ona je akýmsi pilierom kabíny. Inak ale máte vnútri pocit nenúteného luxusu a solídneho spracovania.

Príjemným prekvapením je, že napriek SUV kupé typu karosérie je Tavascan vnútri pomerne priestranným a praktickým auto. Vpredu sa vôbec niet na čo sťažovať ale aj vzadu je to na kolená aj do šírky slušné aj na dlhšiu trasu.  Do kufra vojde slušných 540 litrov a ešte aj pod podlahu uložíte nabíjacie káble.

Mali sme to šťastie, že Tavascan sa nám do rúk dostal rovno vo vrcholnej špecifikácií VZ. To znamená pohon všetkých štyroch kolies a kombinovaný výkon 250kW/340 koní. A to je už vskutku solídna porcia aj na elektromobil s hmotnosťou ďaleko za dvoma tonami.

Tavascan v tejto verzii má dva motory. Tým hlavným je zadný s 210kW/286 koňmi a menší predný má 80kW/109 koní. Menej skúsených vodičov alebo tých, ktorí elektromobil ešte neriadili, vie plné zrýchlenie v režime Cupra určite šokovať. Tavascan je na stovke za 5,5 sekundy a pružnosť a dostupnosť výkonu v každom momente je návyková. Rýchlosť maskuje skvelo a tak si na limity treba dávať väčší pozor než pri spaľováku.

Cupra Tavascan VZ

Batéria Tavascanu má kapacitu 82 kW a nabíjať sa vie výkonom 135kW, čo sú pre reálny svetuž  použiteľné hodnoty. Trochu problémom sa ale javí použitie veľkých, 21″ kolies. Tie samozrejme vyzerajú vynikajúco a k imageu auta sedia, ale máme dojem, že môžu za vyššiu spotrebu. Po týždni jazdenia sme sa dostali na priemer 20,4 kWh. To sme sa ale museli snažiť a pri plnom využívaní potenciálu auta a mixe diaľnic, mesta a okresiek išla spotreba skôr k 22 kWh.

Na menších 19″ kolesách by sa spotreb zrejme dal o 1 až 2 kWh stiahnuť. Cupra deklaruje dojazd 520 km, ktorý podľa nás nie je úplne nereálny, Avšak, práve na 19″ kolesách a skôr pri kľudnom štýle jazdy, ktorý ale k autu až tak nesedí. Dostatočne veľká batérie a rýchle nabíjanie tak ospravedlňujú trochu vyššiu spotrebu. Ale zasa, stále sa bavíme o aute s výkonom 340 koní a hmotnosťou 2,3 tony.

V tomto kontexte to je nákladovo v poriadku, najmä ak nabíjate doma. Jazdné vlastnosti sú ale zasa práve kvôli veľkým kolesám sebavedomé a aj naprikek veľkosti a hmotnosti obratné a komunikatívne. A keďže Tavascan v tejto verzii má adaptíve tlmiče, viete veľmi dobre balansovať s pohodlím a jazdnou istotu aj vďaka možnostiam individuálneho nastavenia. Jazda je tak veľmi príjemná a prispôsobiteľná nálade či účelu.

Cupra Tavascan VZ nie je ani nádhodou tuctovým či prehliadnuteľným autom. Agresívny a nezameniteľný look priťahuje pohľady a 340 koní pod kapotou ju bez debaty pasuje do kategórie športových a vodičsky zábavných áut. Spotreba na veľkých kolesách je trochu vyššia ako by sme čakali a tak asi ide iba o to, či chcete obetovať kúsok imageu za nižšiu spotrebu, alebo sa zmierite s trochu častejším nabíjaním.

Rovnako ako exteriér, tak aj interiér je poňatý nápadito a originálne. Výbava je absolútne dostatočná ba až luxusná a aj praktická stránka prekvapivo fajn. Kameňom úrazu je cena. Tavascan sa totiž vyrába v Číne a je tak obeťou obchodnej vojny a ciel. Testované auto stojí aktuálne 66 300 eur s DPH, čo nie je úplne málo. Avšak na takto veľký a výkonný imageový elektromobil je to celkom akceptovateľné.

Cupra Tavascan VZ

Motor

Elektromotor, P+Z

Kapacita batérie 82 kWh brutto/77 kWh netto
Výkon 250 kW/340 koní celkovo
Krútiaci moment P 134Nm + Z 545 Nm 
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4644 mm
Šírka 1861 mm
Výška 1597 mm
Rázvor osí kolies 2766 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2273/278 kg
Batožinový priestor 540/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,5 s
Spotreba WLTP (kWh/100 km) 16,5-18,1
Dojazd WLTP 521-477 km (nabíjanie DC 135 kW)