Toyota Land Cruiser J250 Executive

Test Toyota Land Cruiser J250: Áno, toto je legenda, zoznámte sa!

Toyota má niekoľko modelov, ktoré vekom získali legendárny odkaz a legendárnu charizmu. Nie je to len o Corolle a Hiluxe, ale svoje chce povedať aj Land Cruiser, ktorý prichádza ako najnovší model J250. Najnovšia generácia koby svojim vzhľadom nadväzovala na J60, osemdesiate roky, Narcos a všetko podobné. Teda Narcos asi nie, ale tí ich používali, všakže.

Nová Toyota Land Cruiser je masívna, pričom sa zdá, že je omnoho väčšia ako predchodca, aj keď to tak úplne nie je. Ten nárast je relatívne rozumných 85 milimetrov a z toho rázvor narástol o 60 mm. Aktuálne máme na Slovensku jediný dostupný motor, takže tu si vyberať nemôžete, ale výbavy máme dve, Invincible, skôr zameranú do terénu a Executive predstavujúcu skôr luxusný terén. Toto je výbava Executive, ktorú spoznáte podľa veľkosti diskov.

Majestátne hrany hlásia, pre Land Cruiser, návrat

Keď automobilka ohlásila, že prichádza nová generácia modelu Land Cruiser, tak boli všetci nadšení, lebo vyzerá vynikajúco. Ale je tu jeden rozdiel, ktorý delí jednotlivé krajiny. V niektorých sú dostupné väčšie svetlá s okrúhlymi elementami vo svojom hranatom telese. Tie ale nie sú dostupné u nás, lebo sú príliš málo pokročilé. U nás sú dostupné iba tie svetlá, ktoré majú hranaté elementy a sú asi o tri centimetre nižšie. Pod ním je plastík pripomínajúci nasávací otvor.

To keby má Land Cruiser náhodou málo nasávacích otvorov. Veď predná časť tiež akoby imitovala spomenutý J60, ktorý mal vpredu len nápis a zabudol na akékoľvek logo automobilky. To sa dá nájsť až zboku na 20-palcových zliatinových diskoch. Lenže vrátim sa k tým svetlometom.

Majú byť maticové a adaptívne, ale nechápem prečo, mne nejako nedokázali plniť túto funkciu, dokonca aj prepínanie diaľkových som mal samostatné. Hnevalo ma to? Nie, ale stačili by mi asi aj tie základné okrúhle svetlá a vlastne toto je kľúčom k perfektnej konfigurácii Toyoty Land Cruiser, ktorá k nám ale bohužiaľ nikdy nezamieri.

Toyota Land Cruiser J250 Executive

Takisto ako je len Land Cruiser hranatý spredu, je hranatý aj na bokoch a jediným okrúhlym elementom sú disky. Dokonca aj sklo sa tvári, že chce byť priam kolmo napojené, ale našťastie to tak nie je, nejaká aerodynamika modelu ostáva. Land Cruiser využíva rovnaký štýl hrán aj vzadu, čo je super, ale je tu jedna obrovská, priamo masívna, zmena. Veď do minulej generácie sa kufor otváral pekne do boku, ako sme boli pri SUV do terénu zvyknutí a boli sme zvyknutí na toto aj pri terénnych vozidlách.

Lenže rezervné koleso už nie je na veku batožinového priestoru, takže toto otváranie je absolútne zbytočné. Rezervné koleso sa nasťahovalo pod podlahu vzadu. A tam má zjavne miesta dosť. Kufor sa veselo môže otvárať smerom nahor na elektrických tlmičoch a ak by náhodou nebolo dosť miesta na otvorenie celého, tak sa dá otvoriť aj samostatné okno, ale to už ide mechanicky, nie elektricky.

Toyota Land Cruiser s označením J250 je autom, ktoré dokáže nadchnúť pri pohľade zvonka a vyzerá ako pravé terénne vozidlo. Je to aj kvôli tomu, že má stále rámový podvozok, o ktorý je pripojená karoséria. Je však omnoho tuhší a aj samotná karoséria je pevnejšia. O koľko? Samotný podvozok, teda rám, je tuhší o 50% a celkovo by to malo pridať 30% na sumárnych číslach.

Jedna vec, ktorá mňa trochu zarmútila, je ponuka farieb. Ja by som chcel tú béžovú so striebornou strechou, alebo bledomodrú so striebornou strechou, farby, ktoré dokázali v minulosti ukázať správnu cestu. Teraz ich je v ponuke trochu menej, ale určite sa aspoň tá piesková so striebornou strechou sa vybrať dá.

Kľudne sedem miest

Keď si budete kupovať Toyotu Land Cruiser, tak si určite musíte priplatiť 1 599 € za 7 miest. Paket Family je dôležitý kvôli budúcej hodnote, ale trochu zmenšuje priestor. Veď zo 742 litrov sa razom stane 556 litrov, čo je ale stále dostatočne veľký objem pri sklopenom šiestom a siedmom zadnom sedadle. Horšie to môže byť pri pohľade na tvar podlahy kufra. Vyzerá to tak, že všetko, čo do vnútra naložíte a je tekuté, tak vytečie. Inak povedané, všetko je vyspádované smerom von. Pri terénom aute je to celkom logické.

Land Cruiser ale prináša dve úrovne zadných sedadiel. Jedna je klasická mechanická, ale pre Executive je iba elektrické sklápanie posledného radu a zároveň vyhrievanie sedadiel v tomto kufrovom priestore. Dokonca si máte aj kde odložiť nápoje. Každý dva, ak vás teda posadia do kufrového priestoru.

Stredný rad je na tom o niečo lepšie a to nielen z pohľadu priestoru. Je ho viac najmä v oblasti na hlavu, aj napriek tomu, že máte masívne presklené strešné okno v balíku Skyview (1 599 €). Stredný rad je ale vybavený aj ďalšou zónou klimatizácie a k tomu ešte aj vyhrievaním a ventiláciou sedadiel. Na stredovom tuneli, ktorý je z prednej časti síce nenájdete žiadne výduchy, ale tie sú v strešnej časti na oboch stranách. A to je celkom fajn tiež.

Toyota Land Cruiser J250 Executive

Lenže reálne je Land Cruiser o predných sedadlách. Tie sú tiež automaticky, v tejto výbave, ventilované a vyhrievané, ale sú aj rozumne pohodlné a majú dobrý rozsah nastavenia. Vodičove má naviac dve pamäte. Elektricky nastaviteľný volant nepotrebuje žiadne dotykové plochy, rovnako ako dotyky nepotrebuje ani žiadna časť klimatizácie. Všetko je pekne po starom, tlačidlami a jediné dva displeje sú pred vodičom a v strede. Ak teda nerátam tie, čo sú v klimatizácii.

Dá sa povedať, že všetko v modeli Land Cruiser sa dá ovládať takmer v rukaviciach. Možno ten displej nie, ale to vôbec nevadí, aj displej je relatívne bezproblémový. Na takto veľké auto ale aj priestor pre vodiča pôsobí trochu stiesnený. Široká stredová konzola je jedným z dôvodov, ale ďalší dôvod je aj celková stavba prístrojovej dosky. Nie, nie je to problém, je to vec zvyku, ale toto auto pôsobí skôr industriálne ako luxusne. Ja by som ho industriálne chcel.

Iba jeden motor, bude ten pravý?

V ponuke motorov pre Land Cruiser si môžete vybrať, u nás, jeden jediný. Je to 2,8-litrový štvorvalec, ktorý má výkon 151 kW (205 k) a krútiaci moment 500 Nm. To sú údaje, ktoré sú veľmi schopné a naviac je motor spojený nielen s pohonom všetkých štyroch kolies permanentne, ale aj s automatickou prevodovkou s 8 prevodovými stupňami.

Vyzerá to na ideálnych partnerov pre spolužitie a zaujímavými doplnkami je asi nepredstaviteľná absencia Štart-stop systému a tiež možnosť núteného vypaľovania filtra pevných častíc.

Čakať od tohto kolosu, že sa bude správať na ceste s gráciou je asi trochu šialené. Ale aj napriek tomu sa s ním dá s prehľadom jazdiť a dokážete ho používať úplne bez problémov ako každodenné vozidlo. Má predsa stabilizátory, ale v teréne ich viete odpojiť. Okrem štandardných cestných režimov máte päť do terénu a máte možnosť redukovaného prevodu a uzávierky zadného a stredového diferenciálu pekne na tlačidlách. Vlastne máte všetko, čo od auta s iným zameraním kedy budete potrebovať.

Toyota Land Cruiser J250 Executive

Máte teda relatívny komfort, máte dobre jazdné vlastnosti v teréne a čo ešte máte? Máte výkon tak akurát, ktorý dokáže vozidlo rozbehnúť a motor, ktorý nie je až taký hlučný v interiéri ako sa zdá navonok. Máte ale relatívne vysokú spotrebu, ktorá je následkom permanentnej štvorkolky a zároveň aj odporu vzduchu.

Koľko si teda Land Cruiser pýta? Je to veľmi jednoduché, štandardne si Land Cruiser vypýta 8 litrov, ak sa nedostanete na diaľnicu a budete mať ľahkú nohu. Horšie nastane, ak budete viac využívať výkon, alebo sa občas na tú diaľnicu dostanete. Vtedy je priemer 10 litrov. Ja som mal 10 litrov bez ohľadu na to, ako som jazdil.

Veď samotná diaľnica znamená 11,7 až 12 litrov. Nie je to málo, ale ak sa bavíme o aute, ktoré zvláda byť univerzálnym nástrojom aj v prípade zombie apokalypsy, tak to nie je až tak hrozné. Ak príde zombie apokalypsa, tak určite oceníte masívnu nádrž s objemom 80 litrov.

Ktorú verziu vybrať?

Je jednoduché vybrať si Toyotu Land Cruiser. U nás je v ponuke iba s jedným motorom, ale koncom roka má pribudnúť tento agregát s mild hybridným doplnkom. Ten by mohol mať o niečo nižšiu spotrebu. O niečo nižšiu by mohlo znamenať aj zníženie o dobrých pár litrov. Ale mať vozidlo, ktoré nerieši absolútne žiadne vypínanie motora a má regeneráciu filtra pevných častíc na tlačidlo? To je geniálna správa. Čo na tom, že takto vybavený kus stojí takmer 98 000 (97 924 €)? Je predsa jedinečný, ibaže by nebol.

Ak chcete reálne terénne auto s rámovým podvozkom, tak máte stále možnosť pozrieť sa do ponuky Jeepu Wrangler, alebo sa skontaktovať s predajcom Fordu a nájsť si Bronco. Ale omnoho väčším konkurentom môže byť Land Rover Discovery, ktorý je podobne veľký, tiež má sedem miest, ale má trochu nižšiu spotrebu a mild hybridný šesťvalec s rovnakou cenou ako Land Cruiser so štvrovalcom.

Aký by bol reálny liek pre Land Cruiser na výrazné predaje? Cena, v ktorej by asi nebol zarátaný aj emisný poplatok. Alebo potom prevedenie, ktoré by malo tie okrúhle svetlá, malo by možno aj túto 2,8-litrovú štvorvalcovú pohonnú jednotku, ale malo by napríklad látkové sedačky a manuálne ovládanie tých zadných.

Vtedy si viem predstaviť, že to auto by mohlo byť do 60 000 € a bolo by vymakané. Tajným tipom môže byť 2,7-litrový atmosférický motor z Japonska, ktorý je spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Lenže o tom môžeme tu len snívať. Skôr budeme mať Hybrid i-Force z USA a Kanady.

Toyota Land Cruiser 2.8 D4-D Executive

Motor R4 nafta
Objem 2755 cm3
Výkon 151 kW (205 k) pri 3000-3400 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1600-2800 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4925 mm
Šírka 1980 mm
Výška 1935 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2520/580 kg
Batožinový priestor 556/- l
Palivová nádrž 80 l nafta + 30 l AdBlue
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h áno s
Spotreba (WLTP) 10,3-10,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 272-281