Čítal som raz veľmi zaujímavú myšlienku, ktorá hovorí, že najťažšie jedlo na prípravu sú špagety aglio e olio. Hovoríte si, čo sa dá pokaziť na špagetách s olejom a cesnakom? Všetko! Tým, že jedlo tvorí tak malo ingredencií, nemáte šancu zamaskovať prípadné chyby. Spálite cesnak či prevaríte špagety a nemáte to ako zakamuflovať ďalšou surovinou. Podobná analógia sa dá použiť aj pri testovanej Škode Octavia. Ide totiž o úplne základnú špecifikáciu Drive a tak musí byť auto postavené od základu dobre. Prípadné chyby nezakryjú fancy doplnky a štedrá výbava. Manuál, 115 benzínových koní a základná modrá farba. Zdanlivo jednoduché veci sú tie najťažšie, musia proste byť dobré a poctivé od podlahy, inak hneď vidno problém. Ako sa to darí tejto Octavii, ktorá je opačným protipólom modelu RS?
Samotná Škoda Octavia, jedno z vôbec najpopulárnejších áut našich ciest, má po nedávnom facelifte. Zistíte to pri pohľade na inovovanú prednú masku aj novú grafiku a tvar LED svetiel. Mierne zmeny vidno aj na nárazníku. Svetlá vzadu nie sú LED ale diódové a taktiež vzadu je namiesto znaku iba nápis. Samotný profil auta sa nemení a Octavia je tak stále stredne veľkým sedanom s peknými tvarmi. Modrá farba rozhodne nepatrí medzi tie prvoplánovo atraktívne, ide o základný lak kombinovaný s 16″ hliníkovými diskami Matar s vyšším profilom. Toto auto rozhodne nemá v pláne ohurovať, ide o špecifikáciu stvorenú pre firemný fleet. Aj tak ale nová Octavia vyzerá sympaticky a moderne aj v tejto základnej výbave a ak vám prischne ako služobák, nebudete sa musieť ani trochu hanbiť.
Kabína sa nesie v sivej, vyslovene nenápadnej farbe. Trvácnosť a praktickosť sú tu na prvom mieste. Látka Studio tu je skombinovaná so striebornými obkladmi a aj napriek nízkej špecifikácií dostanete hneď dva displeje. Oba s veľkosťou 10″. Octavia má totiž aj digitány prístrojový štít s veľmi solídnou a prehľadnou grafikou, akú vídame aj vo vyšších modeloch a výbavách. Centrálny displej infotainmentu má tiež 10″ a rovnako tak slušné reakcie aj grafiku a tradične vydarenú koncernovú ergonómiu, čo platí pre celú kabínu. Ponechal si aj zopár hardvérových tlačidiel. Automatická klimatizácia má dokonca dve zóny a aj keď absentuje vstavaná navigácia, poľahky ju viete suplovať zrkadlením smatrfónu. USB porty sú typu C a vo výbave Drive nenájdete bezdôtové nabíjanie ani parkovacie kamery, ale iba senzory. A s tým sa rozhodne dá žiť. Stále je tu príjemný, kožou obšitý dvojramenný volant, základný tempomat aj vyhrievanie sedadiel, udržiavanie v pruhoch či čítanie značiek a núdzové brzdenie. A toto všetko ná základ nie je vôbec zlé a v kabíne sa tak celkovo cítite príjemne a útulne, bez komplexu chudobného príbuzného. Odkladacích priestorov je dosť, na nápoje aj telefón či drobnosti v lakťovej opierke. Sedadlá nie sú nič extra a ich sivo-čierne prevedenie pôsobí nudne. Lenže toto je auto stvorené fungovať a pracovať dlho a spoľahlivo, zábava je to posledné, na čo sa tu myslí. Sedí sa v nich fajn, aj keď sú relatívne mäkké. Priestorovo je na tom Octavia dostatočne dobre aj vzadu, kde sa priemerne urastené dospelé osoby odvezú aj na dlhšej trase bez otláčania si kolien o predné sedadlá. Na hlavy aj boky je to tiež fajn, takže pre štvoricu na služobku úplne v poriadku. Do kufra vojde bohatých 600 litrov a my vlastne nevieme, čo by sme mali Octavii v interiéri či exteriéri vyčítať, keďže auto na obrázkoch stojí pod 22 tisíc eur s DPH, čo je fakt málo.
Pod kapotou má verzia Drive osvedčené 1.5 litrové TSI s výkonom 85kW/115 koní. Štryi valce, turbo a šesťstupňový manuál. A v rámci úspory paliva sa z tých štyroch valcov občas stanú iba dva, ale obťažovať vás to nebude žiadno. Relativne nízky výkon nie je na škodu kombinovať s manuálom, ako je tomu v tomto prípade. Dopomôcť mu teda viete, v prípade potreby, vyššími otáčkami a správnym radením. Na stovku to trvá 10,4 sekundy, čo vážne nie je nič extra, ale ani večnosť. Pocitovo je to dokonca lepšie než na papieri a najmä pružnosť sa nám páčila. V trojici na okreske to stále nebolo žiadne utrpenie a pre obchodného zástupcu, ktorý bude autom jazdiť vo väčšine sám, motor v podstate výkonovo stačí. A aj spotreba je v takýchto prípadoch fajn a podľa štýlu jazdy sa v kombinácií pohybujete niekde medzi 5,5 až 6 litrami. Samozrejme, pri plnej záťaži auta so štyrmi osobami a plným kufrom napríklad na diaľnici vo vyššom tempe to vie byť kľudne o liter aj dva viac. S tým sa ale pri slabšom motore musí vždy počítať. Za nás ale ide o rozumnú voľbu do firemného auta, ktoré nebude primárne preťažované maximálnym množstvom pasažierov. Vtedy bude spotreba výborná a dynamika postačí. Poteší aj príjemne utlemný podovozok, ktorý aj väčšie nerovnosti funguje so slušnou dávkou komfortu a bez výrazných zvukov a nárazov. A tak to má byť, pri 115 koňovom služobnom sedane netreba žiadne pretekárske ambície.
Škoda Octavia vo výbave Drive so 115 koňovým TSI je vlastne výrazne lepším autom, než by ste na prvé počutie a pohľad očakávali. Vyzerá nenápadne ale zároveň stále moderne. Aj keď vás kabína nerozmazná, nič úplne zásadné, čo by vám strpčovalo každodenný život tu chýbať nebude. Práve naopak, výbava je možno štedrejšia, než by ste čakali. Je to esencia auta, dobre postaveného od základu, pripraveného slúžiť a pracovať roky. Škodovka teda zvládla špagety aglio e olio navariť bezchybne a s cenovkou 20 990 EUR s DPH je Octavia Drive veľmi tvrdým orieškom pre konkurenciu. Či už na trhu firemných vozidiel, ale aj ako praktický rodinný sedan pre klientelu, ktorá nemá prehnané požiadavky a ide jej najmä o trvácnosť, kvalitu od overenej značky a cenu.
Škoda Octavia Drive 1.5 TSI
Motor | R4 benzín |
Objem | 1498 cm3 |
Výkon | 85 kW (115 k) pri 5000-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 220 Nm pri 1500-3000 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4698 mm |
Šírka | 1829 mm |
Výška | 1470 mm |
Rázvor osí kolies | 2686 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1351kg |
Batožinový priestor | 600 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 203 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Spotreba (WLTP komb.) | 5,2-5,7 |
Emisie g CO2/km | 118-129 |