Škoda používala názov Superb pre autá už v tridsiatych rokoch. Lenže tie si pamätajú znalci a pre súčasných spotrebiteľov a užívateľov značky sú omnoho dôležitejšie tie moderné. Ich história sa začala prvou modernou generáciou v roku 2001. Išlo vlastne o zväčšenú Octaviu so snahou zaradiť sa po bok Passatu. Teda veľmi zjednodušene povedané.
Druhá generácia prišla s novými tvarmi a novými riešeniami. Obliny a špeciálne otváranie kufra boli základom. TwinDoor sa dali otvoriť ako sedan a aj ako liftback. Priznáme sa, na nejakej výstave sa nám tento zázračný systém podarilo pokaziť. Potom fialový kúsok radšej zamkli. Dvojka Superbu vyzeral celkom dlho a celkom úzko. Ale tretia, tá súčasná je fakt pekná. Je to asi najkrajšia Škoda súčasnosti.
Ostrý manažér
Súčasný dizajnový štýl automobilky, ktorý vzniká pod taktovkou Jozefa Kabaňa je naozaj vynikajúci. Ostré tvary pôsobia modernejšie ako oblé predtým. Je to vidieť na Fabii a aj na Octavii. Ale Superb oproti nim naozaj trochu vytŕča.
O pozícii vlajkovej lode Škody netreba pochybovať. Superb vytvára dojem majestátnosti a netreba mu k tomu ani veľa. Stačí adekvátna farba a dostatočne veľké disky. Veď úprimne, na šestnástkach vyzerá trochu komicky. Ale osmnástky sú iná hudba. Tvar na testovanom kuse, Pegasus, je asi ten najlepší z ponuky.
V zadnej časti už Superb ani vo verzii neCombi nemá obrovský posledný stĺpik a znova tie hrany vyzerajú výborne. Veľká opacha nemusí byť, lebo piate dvere TwinDoor asi neboli až tak prelomovým a dôležitým prvkom. Nový Superb si vystačí s otváraním na štýl liftbacku. Ak by ste tápali, tak to je rovnaké otváranie ako má Octavia, čiže aj s oknom. Z profilu vyzerá skôr ako Mercedes CLS, než ako predchádzajúci mastodont.
Celá karoséria má veľa zaujímavých detailov. Prvým z nich je spodná línia okien, ktorá ku koncu dramaticky stúpne. Tiež tvar predných reflektorov s akýmsi trojuholníkom v spodnej časti vyzerá výborne. A nesmieme zabudnúť ani na nový tvar kufra. Už nemá prelis typický pre Octaviu, či ostatné menšie modely, ale pekné svetlá potiahnuté až na veko kufra.
Zvonka je tretia generácia Superbu tou najlepšou a má jedinú smolu. Tou je, že nemôže mať Full LED predné svetlá. Prečo? Lebo Passat.
Jednoduchosť je nadčasová
Interiér sa každému musí zdať trochu povedomý. Má podobné tvary ako ten v Ocaviach, či Fabiach. Rovnaké dizajnérske pero tu vidieť viac ako zvonka. V extrémnom prípade sa dá povedať, že interiér je až nudný. Alebo to skôr znamená, že nemá milión somarín, ktoré zbytočne odpútavajú pozornosť.
Sadnite na predné sedadlo a všetko máte po ruke. Klimatizácia je úplne logická, bez akýchkoľvek výstrelkov. Má aj funkciu Rest, ktorá vháňa zostatkové teplo od motora do interiéru po vypnutí. To v lete príde vhod, že? Ale rovnako to funguje aj so zostatkovou zimou v klíme.
Na ovládanie navigačného systému si ľahko zvyknete. Občas sa však pristihnete, ako len tak občas zamávate rukou pred displejom, aby sa objavili softvérové tlačidlá. Z akého dôvodu? Lebo sa to dá, pre nič iné, len kvôli tomu, že môžete.
O priestore vpredu netreba nič hovoriť, aj na šírku ho je extrémne veľa, tí čo cestujú na predných sedadlách nemajú problém odložiť si lakeť na stredovú lakťovú opierku naraz. Vzadu sme bez problému umiestnili nevestu v svadobných šatách. Na nohy máte miesta habadej, na hlavu tiež, čo sme skúšali pomocou dvojmetrového figuranta.
Ten figurant by nemal problém pospať aj v kufri. Veď objem 625 litrov je neuveriteľne obrovský. Kufor je tak dlhý, že ak pribrzdíte, tak nemáte šancu dosiahnuť na predmety za sedadlami. Musíte sa poriadne nakloniť a ak je škaredo, tak riskujete špinavé nohavice. Ozaj a ešte na zadných sedadlách máte vďaka malému displeju na konci stredovej konzoly prehľad o vonkajšej teplopte, či niekoľkých ďalších informáciách.
Aby sme len nevychvaľovali, tak máme pár poznatkov, ako napríklad, že vnútorné spätné zrkadlo je akési malé. To sú vlastne aj tie vonkajšie, tak odporúčame priplatiť za parkovaciu kameru. A tiež je dosť nelogické umiestnenie USB. Je v odsuvnej schránke pred radiacou pákou. Ak máte väčšie USBčko, tak ju nezavriete. Našťastie ho môžete dať do druhého portu medzi prednými sedadlami. Len to je tiež trochu nešťastne riešené, lebo kľúč môže niekto kľudne vykopnúť. Tak si musíte kúpiť menší kus. Nie kapacitou, ale vonkajšími rozmermi, aby ste tú schránku zavreli. Inak, to nej sa kľudne zmestia aj päťpalcové telefóny. Aj tri na seba, ak chcete.
A prečo je Superb o sto percent lepší ako Rolls-Royce Phantom? No má dva dáždniky. Nie len jeden ako Roller.
Chudne do plaviek
Superb novej generácie už teraz vyzerá ako keby schudol na letnú sezónu a je v najlepšej forme. A s dvojlitrovým naftovým motorom ani veľa nepriberie. Síce v testovanom kuse pracoval slabší s 110 kW (150 k), ale prísuny s nádrže mal naozaj na veľmi nízkej úrovni.
Zo 66 litrovej nádrže palivo odchádzalo len pozvoľna. Dostať sa na 5 litrový priemer nie je vôbec žiadnou vedou. Ani na diaľnici (IL-BA, 130 km/h, 110 km/h) nie je problém jazdiť úsporne. My sme zdokumentovali 4,4 litra na sto. S autom v ktorom vzadu môžete vystrieť nohy. Na obranu, váži len 1485 kilogramov. Platforma MQB naozaj znížila hmotnosť. Spotreba však nejde ani na úkor výkonov.
Stovku dá dvojliter za 8,8 sekundy. Čísla nič nehovoria, ale pocitovo sa koráb rozbieha naozaj svižne. Radeniu manuálnou prevodovkou so šiestimi stupňami nechýba presnosť. Až sme boli prekvapení, ako to spolu výborne funguje.
Ešte väčšie prekvapenie nám prichystali jazdné vlastnosti v zákrutách. Nie sú na úrovni Mondea, ale rozdiel už nie je taký badateľný a so Superbom sa jazdí naozaj výborne. Možno by mu ešte pomohli pneumatiky lepšie ako Pirelli P7 Cinturato. Lepšie znamená mäkkšie s lepšou priľnavosťou. Limit znamená samozrejme vysunutie prednej časti v relatívne pomalom tempe, čo sa dá ľahko korigovať.
Na diaľnici ešte určite využijete Lane Assist. Asistent udržuje zvolený jazdný pruh. Akurát mu trochu robia problém zúženia, kde okrem oranžových pásov ostali neprekryté aj biele. Naopak, nebudete mať radosť z asistenta diaľkových svetiel. Ten akosi nechce poriadne fungovať, alebo sme mu jednoducho neprišli na chuť.
Hovorí po slovensky
Škoda ešte do nedávna tlačila aj na Slovensku do áut český jazyk. Je zrozumiteľný, ale… Ale aj Cadillac má náš materinský jazyk. Nový Sup už hovorí našou rečou. A šok nespôsobuje ani pohľad do cenníka. Testovaná verzia v konfigurátore nedosiahla ani na 30 tisíc eur. Za takto veľké auto s takou dobrou spotrebou super. Hlavnou otázkou zostane, čo teda zvoliť, Mondeo, či Superba. Úprimne? Fakt nevieme. Mondeo lepšie jazdí, Superb lepšie vyzerá. Ale väčší problém ako Mondeo má Passat. Aj keď Superb nemôže byť tak dobrý ako wolfsburský hráč, tak plán akosi nevyšiel. Nemá síce Full LED a grafické prístroje pred vodičom, ale aj tak je výborný a my by sme ho za vlastné peniaze zvolili radšej ako Nemca. Ideál v červenej farbe, takú tak ľahko nevidno. Disky by sme nechali presne tie, čo vyzerajú ako z VW Scirocco.
A ešte jeden poznatok na záver. Keď sme Superb preberali tak mal najazdené len niečo cez tri a pol tisíca, takže bol úplne nový. Tá vôňa nám evokovala pach, ktorý sme cítili v novej Škode Forman Solitaire z roku 1995. Naozaj príjemná nostalgia!
Tretí Superb je naozaj tým najlepším doteraz. Aj najkrajším…
P.S.: Gratulujeme Lukášovi a Valérii k uzavretiu zväzku a držíme palce!
Škoda Superb 2,0 TDI Ambition
Motor | R4 |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3500-4000 ot/min |
Krútiaci moment | 340 Nm pri 1750-3000 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4861 mm |
Šírka | 1864 mm |
Výška | 1468 mm |
Rázvor osí kolies | 2841 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1485/2030 kg |
Batožinový priestor | 625/1760 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 220 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,8/3,7/4,1 |
Emisie g CO2/km | 109 |