Exkluzívny test Mercedes-Benz CLA220CDI Edition 1: Naozaj žiarivá hviezda

Mercedes to má dobre premyslené. Najskôr sa zbavil drahej sendvičovej konštrukcie a potom spravil z Áčka to, čím malo byť už od začiatku. Ale príchod CLA vyrazil dych. Jeho príchodom sa stalo pár áut zbytočných. Teda teoreticky, je jasné, že si zákazníkov nájdu. Prvým zbytočným je práve spomenuté Áčko. Nieže by bolo zlé, ale vyzerá ako CLA s odseknutým kufrom. A my len odporúčame, ak si môžete dovoliť priplatiť 3000 eur za sedan, urobte to! Nebudete ľutovať. Druhým teoreticky zbytočným autom je prvé štvordverové kupé Mercedesu, CLS. Veď aj v ňom väčšinou chodia iba dvaja, tak by podľa predpokladov mohlo stačiť aj menšie CLA. CLS má však v rukáve jedno eso, pohon…

Doteraz boli konkurenti len čisto teoretickí a z vlastných radov, ale tým najvážnejším bude asi Volkswagen CC. Ťukáte si na čelo, že o čom to vlastne píšeme? Znova tá istá pesnička hovoriaca o tom, že v aute budú väčšinou iba dvaja ľudia, ak vôbec. A rázvor má CLA iba o 15 milimetrov kratší. A rozdiel v kufri je iba 62 litrov v prospech CC. Dosť rečí o konkurentoch. Najmä s kľúčmi od CLA 220 CDI na nich vôbec nebudete myslieť. Tento test bol iný, bol intenzívny, auto je jednoducho očarujúce.

„Hneď ako som dostal kľúčiky od nového prírastku do rodiny s hviezdou rozmýšľal som nad tým, čím by auto mohlo byť výnimočné. Veď je postavené na základoch triedy A.  Prvý pohľad ma presvedčil, že na ňom niečo bude, a nie málo. Predná časť sa ponáša na malý hatchback, ale už od predného skla akoby to bolo iné auto. Rovnako ako strecha jemne stúpa aj jemne klesá až ku kufru, podobnému tomu na väčšom CLS. Toto auto by sa dalo obdivovať zvonka veľmi dlho. Pre mňa bola kontroverznou len montáž AMG balíka, ktorý by som asi nevoli. S ním CLA vyzerá, akoby malo aspoň milión koní a pri prvom zošliapnutí plynu by spôsobilo opačnú rotáciu zeme. Toľko agresie spredu nie je vidno hocikedy. Ja by som tak skôr volil elegantnejší, sériový výzor. V prípade testovaného auta drsne pôsobila aj celočierna farba. Disky AMG s čiernym stredom, čierna metalíza na karosérii a aj zatemnené okná pridávali na efekte pre okoloidúcich.

Otváram dvere a niečo im chýba. Vlastne im nechýba nič, len všetky ostatné autá majú niečo navyše. Rám okien sa mi zrazu javí ako úplne zbytočný. Po nasadnutí nesedím tak nízko ako v autách BMW. Kvôli testu po nastavení sedadla ešte vysadám a leziem dozadu. Partie na kolená pasažierov vzadu sú v poriadku, miesta je dostatok. Horšie je to nad hlavou. Pri normálnom sedení mi nad hlavou ostávajú dva prsty miesta, čo v preklade znamená tak 4-5 centimetrov. Jasné, ten, kto je vyšší ako 180 centimetrov už bude mať minimálne problém na prejazde nerovností, kedy môže dôjsť ku kontaktu hlavy so stropom, mimochodom, čalúneným čiernou farbou. Vzadu je miesta pre dvoch habadej, troch dospelákov dozadu odporúčam iba núdzovo.

Takže späť za volant. Kľúčik do štartéra a otočenie. Netreba držať v štartovacej polohe. Stačí tam ťuknúť a auto to spraví za vás. Prebudenie naftového štvorvalca s objemom 2,2 litra nepredstavuje žiadnu akustickú pohromu. Na jednu stranu je to kvôli tomu, že je kultivovaný a na druhú kvôli tomu, že CLA je výborne odhlučnené. Ak by ste šmátrali pri snahe zaradiť Drive na stredovom tuneli, mali by ste prekvapenie. Sedemstupňový automat s dvoma spojkami má páku vpravo pod volantom, podobne ako americké autá a vlastne skoro všetky ostatné Mercedesy.

Pomaly púšťam brzdu a pridávam plyn. Prevodovka radí v režime E (Eco) celkom skoro, ale zmenu prevodových stupňov dokážete spozorovať len pri pohľade na otáčkomer a podľa zmeny zvuku motora. Radenie je úplne bez trhania. A neplatí to len pre E. Bez trhnutí je aj režim S (Sport). Tu ale ručička otáčkomera letí až do červeného poľa, v preklade do 4500 otáčok. Ak čakáte traktorovo-hrkotavý zvukový prejav máte smolu. A rovnako tak, ak čakáte hlboké tóny aké vyludzuje osemvalec. Naftový štvorvalec má prekvapivo dobrý zvukový prejav, najmä od 3000 otáčok. Vtedy znie, akoby si konštruktéri dali robotu s ladením výfukov pre čo najlepší zvuk. No a 125 kW (170 k) a 350 Nm dokáže s karosériou pekne zacvičiť. Zrýchlenie na stovku, ktoré výrobca udáva na hranici 8,2 sekundy, sme nemerali, ale pocitovo to vyzerá omnoho lepšie. Na režim S prevodovka podraďuje s vervou streľby z AK47. Kickdown tak neznačí čakanie na prebranie z letargie, ale auto ide hneď. Manuálny režim s radením páčkami pod volantom hudie podobnú pesničku s rovnakou kadenciou.

Keď sa dostanete do mesta, zabudnete na to, že auto zrýchľuje ako o dušu. Podvedome budete stále vyhľadávať lesklé plochy budov, aby ste mohli obdivovať línie CLA za jazdy. Nesmiete sa čudovať, keď si okolo jednej budovy prejdete aj viackrát, len aby ste sa pokochali. Mne sa to stalo. Ideálne sú na to dva kruhové objazdy a lesklá budova medzi nimi. Tam by som dokázal chodiť aj pol hodinu.

Na výjazde z mesta využijete plnú paľbu z výfukov a musíte sa krotiť. Jednoducho preto, že ako zašliapnete plyn do podlahy, razom ste na rýchlostiach, ktoré sú za legálnymi limitmi. Pri naozaj rýchlom medzimestskom prelete dokážete doraziť s priemernou spotrebou pod hranicou 8 litrov. Pri lenivejšej jazde dokážete spraviť okolo 5, ale často to skúšať nebudete. Príjazd ku kľukatej ceste neznamená v prípade CLA žiaden problém. Teda nie výrazný. Neutrálne chovanie vydrží veľmi dlho. Myslím si, že ovládanie má CLA lepšie ako Áčko, pretože má lepšie rozloženú hmotnosť vďaka karosérii sedan. Ak pôjdete naozaj na hrane dorazíte do štádia, kedy zistíte jediný problém auta. Pri naozaj veľmi rýchlom nájazde auto akoby chcelo ísť von zo zákruty nedotáčavo. Ubratie plynu všetko skoriguje, ale zadný náhon by dokázal z auta spraviť úplne perfektné vozidlo.

Hneď po odovzdaní do auta som zobral do ruky cenník a pozeral, kombinoval. Osobne by som si vybral CLA 200 CDI, lebo má miesto vynikajúceho automatu šesťstupňový manuál. Čo už, som zo starej školy. Zabudol by som na balík AMG a nechal obyčajnejší, elegantnejší vzhľad. Farba by bola tmavá fialová metalíza, interiér so športovými sedadlami by ostal, ale auto by stálo na diskoch AMG s dizajnom piatich zdvojených lúčov a titánovým povrchom.”

Ale neobrátili by sme sa chrbtom ani k Edition 1. Ten okrem AMG balíku zvonka ja zvnútra dostalo obšitie prístrojovej dosky syntetickou kožou so žltým prešívaním. Športové sedadlá tiež nesú kombináciu čiernej a žltej. Jediné, čo nám v testovanom aute chýbalo bola automatická klimatizácia. Na nič iné sa sťažovať nebudete. Auto si nekúpite, aby ste sedeli vzadu, takže problém s miestom nad hlavami zadných pasažierov riešiť nebudete. Keď sa chcú niektorí s vami odviezť, tak nech nenadávajú. O pohone zadnej nápravy sme písali len kvôli rýpaniu. To vlastne nie je mínus. Ale ak sa aj vám tak vidí, príde aspoň čiastočné zadosťučinenie v podobe CLA45 AMG s pohonom všetkých kolies. A automatickú klímu si ľahko kúpite. Žeby bolo toto auto bez mínusov?

Partner testu: Mercedes-Benz Motor Car Žilina Okrem žilinského Mercedesu ďakujeme aj majiteľovi krásneho domu, že nám dovolil fotiť pred jeho bránou.

1305521_10200558123459092_102305714_n

Galéria Cypo Design:

Ostatné fotky:

Motor
Objem 2143 cm3
Výkon 125 kW (170 k) pri 3400-4000 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 1400-3400 ot/min
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4630 mm
Šírka 1777 mm
Výška 1432 mm
Rázvor osí kolies 2699 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1525/480 kg
Batožinový priestor 470 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,3/3,6/4,2