Test Škoda Octavia G-TEC: Na plný plyn proti prúdu

S malou mierou nadsádzky by sa dalo skonštatovať, že auto, o ktorom bude tento test, je v rámci Čiech a Slovenska už akousi legendou či “hrdinom”. Jedni ho nenávidia, iní zbožňujú. Vyslúžilo si dokonca aj mierne sarkastický prívlastok “český sen” a je neoddeliteľnou súčasťou vozového parku takmer každej väčšej korporácie. Indície hovoria jasne, nemôže to byť nič iné ako notoricky známy model Octavia od Škodovky. S ním sa už akosi automaticky spája aj ďalšie slovo, a to “tédéí”. Nami testovaný model však nebol až taký klasický, rozhodol sa ísť tak trochu proti prúdu a pod kapotou mal benzínový, turbom preplňovaný 1,4 liter. Ba čo viac, obohatený aj o možnosť použitia alternatívneho paliva CNG. K podrobnejšiemu popisu motora sa však dostaneme neskôr.

Začnime prostým a stručným konštatovaním, že biela jej pristane. O to viac, keď k tomu doplníme kontrastné 17″ čierne disky kolies. Karoséria novej Octavie nie je žiadnou výkladnou skriňou extravagancie, lenže tak tomu ani nikdy nebývalo a cieľová skupina zákazníkov o to ani nemá záujem. Celkovo však pôsobia jej tvary veľmi vyvážene, pre niekoho možno až trochu nudne, ale rozhodne vkusne a decentne. Zaoblenú prednú masku výborne dopĺňaju pomerne jednoducho tvarované, jemne zahranatené svetlomety. Pri pohľade zboku pôsobí auto dosť konzervatívne a zadná časť by si tiež možno zaslúžila trochu viac kreativity. Ako komplexný celok však tvary karosérie fungujú napodiv až veľmi dobre a oko neurazia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Konzervatívny pocit vzbudzuje aj interiér. Zaujme však volant, sploštená spodná časť je dnes trendom, dobre padne do ruky a ani mutlifunkčné ovládanie nie je najhoršie. Nepraktické ale je, že strieborné časti sa ľahko ušpinia. Sedačky plnia účel veľmi dobre, podržia telo, “neunavia”, avšak ich šedý poťah by si zaslúžil viac nápaditosti. Pochváliť ale treba celú stredovú konzolu, vrátane dominantného displeja. Ovládanie aj grafika sú prehľadné, jednoduché a intuitívne. Okolie radiacej páky je obložené strieborným plastom, ktorý je esteticky fajn, ale jeho odolnosť voči škrabancom nie je najlepšia. Väčšina plastov v kabíne je pomerne kvalitných, výnimkou sú však madlá dverí z extrémne tvrdého plastu, ktorý akoby bol z auta o triedu nižšie. Čo sa odkladacích priestorov týka, kabína Octavie patrí rozhodne medzi tie lepšie autá na trhu. Zatváraciu priehradku nájdete pred radiacou pákou, pri ľavej nohe vodiča, v lakťovej opierke a samozrejme na strane spolujazdca. Stále sa motáme okolo radiacej páky, povedzme si teda pár slov aj o tom, čo obsluhuje, teda o prevodovke.

Šesťstupňový manuál, s inak celkom fajn odstupňovaním, má bohužiaľ akýsi “plastový” feeling. Pri radení máte zvláštny pocit, akoby ste zadrhávali o nejakú plastovú prekážku. Dráhy sú ale našťastie vcelku presné a nie pridlhé, iba pocit z radenia nie je najlepší. Riadenie je naopak príjemné, nie preposilňované a dovolíme si tvrdiť, že napríklad aj oproti Audi A4 minulej generácie presnejšie a tuhšie. Najmä staršie Octavie mali vždy povesť áut pre usadenejšie a kľudnejšie typy rodinne založených šoférov. Nový model je však po stránke jazdných vlastností celkom príjemným prekvapením. Síce nie je žiadnou okreskovou “žiletkou”, ale podvozok je predsa len o kus sebaistejší a aj napriek tomu že istá dávka prirodzenej miernej nedotáčavosti tu stále je, suma sumárum ide o krok vpred. Na pomery rodinného sedanu je to celkom fajn zvezenie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A konečne sa dostávame k najväčšej zaujímavosti tejto Octavie, ktorou je pohonná jednotka. Teda, nie ani tak samotný motor, ako prídavné spaľovanie CNG, teda spaľovanie stlačeného zemného plynu. Celú túto technológiu nazýva Škoda skratkou G-TEC. Turbom podporovaný štvorvalec má objem 1,4 litra a výkon 81kW/110 koní a 200 Nm. Z pohľadu čísel by sa mohlo zdať, že auto bude skôr letargické, avšak prax celkom príjemne prekvapila. Najmä vďaka turbu je Octavia s týmto motorom vcelku svižná, zrýchlenie nie je zlé a takisto jej dych nedochádza ani pri vyššom diaľničnom tempe. A naviac, zvuk vo vyšších otáčkach naozaj milo prekvapí. A konečne pár slov k “magickému” CNG, alebo ak chcete G-TEC. Nádrže na celkovo 15 kg zemného plynu sa nachádzajú v kufri a treba povedať, že aj napriek tomu je jeho objem viac než slušný. Samotné tankovanie CNG je vyriešené veľmi elegantne, keďže hrdlo nádrže sa nachádza hneď vedľa toho benzínového. Dojazd s oboma plnými nádržami by mal byť podľa výrobcu približne 1300 km, čo sa nám však v praxi úplne nepotvrdilo a dostali sme sa na hodnotu o niečo nižšiu. Znamenalo to spotrebu CNG zhruba 3,8 kg CNG/100 km, spotreba benzínu sa zasa v kombinovanom cykle mesto/diaľnica ustálila na hodnote slušných 5.6 litra a to pri rozhodne nie ekonomickej ale skôr dynamickej jazde. Vďaka kombinácií týchto dvoch druhov pohonu sa tak reálny dojazd Octavie CNG dostáva veľmi ďaleko za hranicu tisíc kilometrov a chorbák v hlave záujemcov o tradičné TDI tak statočne hlodá. Ošemetnou stránkou je však samotné tankovanie CNG, keďže miest, kde je možné toto palivo tankovať nie je až tak veľa. Teda, na celom Slovensku ich je v súčasnosti dokopy iba skromných 10.  Keby je toto číslo aspoň dvojnásobné, počty záujemcov zvažujúcich kúpu Octavie CNG by celkom isto dosť výrazne narástli, súčasný počet tankovacích miest zrejme značné množstvo potenciálnych kupcov odradí. Zabudnúť netreba ani na život mierne znepríjemňujúci fakt, ktorým je zákaz parkovania v podzemných garážach, rovnako ako u áut s LPG nádržami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Podľa nášho názoru dáva táto kombinácia pohonu dobrý zmysel pre ľudí, ktorí jazdia väčšinou kratšie trasy, avšak nie je pre nich úplne zriedkavé, že cestujú aj ďalej. Môžu totiž využiť výhody bežného benzínového, v tomto prípade aj celkom úsporného a kultivovaného motora, a zároveň na dlhšej trase zvolia pohon na CNG a dostanú sa tak na spotrebu podobnú naftovej verzii. Na záver ešte dodajme, že základná cena Octavie CNG je 18 240 Eur.

Martin O. Gallery

Škoda Octavia G-TEC Business

Motor R4
Objem 1395 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 4800-6000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 1500-3500 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4659 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1461 mm
Rázvor osí kolies 2686 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1390/1879 kg
Batožinový priestor 460/1450 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) l/100km 7,0/4,5/5,4 (CNG m3/100 km: 6,9/4,5/5,4)
Emisie g CO2/km 127 (CNG: 97)