Peugeot 308SW GT Hybrid 145

Test Peugeot 308SW Hybrid: Výborný partner na život

Peugeot v súčasnosti posúva naftové motory do zabudnutia. Deje sa to vo všetkých veľkostiach vozidiel, ale aj v modeli 308SW. Toto kombi, ktoré môže ašpirovať na akékoľvek služobné vozidlo, tým dostáva mierny hendikep. Hendikep, ktorý sa snažia podporiť plug-in hybridné verzie so skrátenou dobou odpisovania a hybridné systémy a ešte stále dostupný BlueHDi s výkonom 96 kW (130 k).

Peugeot 308SW je typickým zástupcom segmentu C, ktorý sa kedysi volal nižšia stredná trieda, vlastne toho, čo je súčasťou každého vozového parku väčšej firmy. Ja som si vyskúšal to, čo by mohlo nahradiť naftové motory. Hybridné prevedenie s relatívne malým elektrickým motorom, doplneným o niekoľkonásobný Motor roka. Toto všetko je zabalené, v tejto verzii, vo výbave GT.

Moderný prístup do triedy od 308SW

Neviem čím to je, ale určitá séria Peugeotov je veľmi podarená. Okrem modelu 508 patrí k tým najkrajším aj 308. No a 308SW je odvodené kombi, presne tak, ako by sme všetci čakali. Výbava GT ešte pridáva zopár odlišnosti, ale najmä veľké zliatinové disky s brúsenými povrchmi. Áno, ak chcete dobre vyzerajúci Peugeot 308, tak toto je cesta. Tie základné so základnými svetlami a malými diskami sú síce fajn tiež, ale chýba im časť charakteru.

V prednej časti sú LED svetlá s výrazným svetelným podpisom a relatívne veľká maska chladiča s novým plochým znakom automobilky s hlavou leva. Celý stojaci lev ostal v minulosti a táto novinka je vlastne fajn. Je fajn aj z pohľadu Ferrari. Podobne ako talianska automobilka, aj Peugeot dáva na 308SW štíty so znakom na blatníky. A to je naozaj pekný detail!

Peugeot 308SW GT Hybrid 145

Bočný profil 308SW podporuje vizuálnu nízkosť auta, pod čo sa podpisuje jednoduchá spodná línia okien a nie príliš masívne stĺpiky, okrem toho posledného. Pozitívom určite je, že dizajn zachoval štandardné kľučky, ktoré sa dajú ovládať a dajú sa ovládať dokonca aj deťom. Možno by som povedal, že tu mi nevadí ani šedá farba, ktorá dáva do popredia, čiastočne, dojem exkluzivity. Áno, toto auto bude exkluzívne v zmysle, že ich nebude až toľko ako najpredávanejšieho kombi z brán českého výrobcu.

Zadné svetla s tromi líniami pripomínajúcimi pazúry, ako denným svietením, sú večer zaujímavé a aj tu vidno, že Peugeot sa snaží o moderný prístup ku celému dizajnu. Model 308SW je reálne pekné kombi, ktorých už tiež bude stále menej, kvôli pretrvávajúcej popularite vozidiel s kartami SUV.

Praktickosť, použiteľnosť, prepracovanosť

Do interiéru Peugeotu 308SW sa nasťahovali fakt dobre pôsobiace materiály. Celkové stvárnenie prednej časti je stále vo forme aj kokpit najnovšej verzie, čiže ponúka všetko natočené na vodiča, ale zároveň vidno aj malý volant a displej až od čelným oknom. Takto sa eliminuje potreba head-up displeja. Takže 308SW je vlastne celkom prehľadný a má miesto dodatočných ovládacích prvkov s tradičnými tlačidlami niečo naviac.

Pod centrálnym displejom je druhý displej, ktorý sa volá i-Toggles a môžete si naň vybrať skratky, ktoré používate najčastejšie. No a pod týmto displejom máte stále ešte klasický pás tlačidiel, ktoré sú nevyhnutné. Tlačidla ostali aj na volante a pod volantom je zase ovládanie tempomatu. Všetko tak, ako sme na vozidlá značky zvyknutí. Malý volant môže niekomu robiť problémy, ale dá sa naň rýchlo zvyknúť, pokiaľ nemá vodič extrémne široké plecia.

Dôležitým prvkom výbavy GT sú v 308SW predné sedadlá s možnosťami elektrického nastavenia a so športovým prevedením. A ak by toho bolo náhodou vpredu málo, tak okrem klasického prepínania prevodovky v štrbine je možné dokúpiť si aparatúru Focal. Hrá výrazne lepšie ako štandardné ozvučenie modelu.

Peugeot 308SW GT Hybrid 145

Auto s dĺžkou 4 636 milimetrov má rázvor 2 732 milimetrov. Oproti Octavii Combi je to o 48 milimetrov viac. Znamená to, že v interiéri je rozumné miesto. Sám za seba si dokážem sadnúť, ale na nohy nebudem mať miesta na rozdávanie. Od toho by mali byť predsa iné autá. Priestoru je akurát a nad hlavou je ho dostatok. Sedenie vzadu je pohodlné a sedáky skôr favorizujú dvojicu ako trojicu kvôli tvaru. Ak chcete voziť vzadu troch, tak má Peugeot alternatívu ku 308SW vo forme Peugeotu 5008, ten ponúka 3 použiteľnejšie miesta.

No a tým sa dostávam ku batožinovému priestoru. Základný objem je vskutku masívnych 608 litrov a Peugeot ho využíva vynikajúco aj vďaka pravidelnému tvaru. To sa ale v segmente takto veľkých kombi jednoducho nosí a je to povinnosťou. Veď inak by sa 308SW nemohol uchádzať o žiadny z predajov konkurentov. Ak by ste hľadali ozvláštnenie a niečo kričiace v tmavom interiéri s príjemným čalúnením, tak by to bolo prešívanie a detaily v krikľavo-zelenej farbe.

Pre Hybrid je 308SW najlepšia karoséria

Pozrime sa najskôr na Hybrid. Využíva 1,2-litrový prepracovaný trojvalec, ktorý je prispôsobený použitiu hybridnej technológie. Spolupracuje so šesťstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá má vo svojom telese zabudovaný elektrický motor. Je otázne, či je toto mild hybrid alebo full hybrid, lebo umelo nedokážete vyvolať jazdu na elektrickú energiu, ale dokážete ju spôsobiť štýlom jazdy. Dá sa povedať, že toto je mild hybrid, ktorý funguje ako full hybrid.

Výkon je celkovo 107 kW (145 k) a poháňa predné kolesa, čo vôbec nie je prekvapenie. Dynamika auta je podporená krútiacim momentom elektrického motora a aj šesť stupňov autu vlastne stačí. Veď má aspoň prehľad, čo má kedy zaradiť. Stále mám ale pocit, že 8-stupňový hydrodynamický menič v štandardnom nehybridnom prevedení má trochu vyberanejšie spôsoby.

Peugeot 308SW GT Hybrid 145

Peugeot 308SW je aj napriek veľkým kolesám relatívne pohodlný a nebudete z neho vystupovať dolámaní ani po dlhej trase. No a na dlhú trasu môžete vyraziť vďaka objemu nádrže 52 litrov. Objem nádrže je síce jedna vec, ale mala by mu sekundovať aj spotreba.

Potreba Peugeot 308SW s hybridným systémom a s klasickou veľkou nádržou je 6 litrov vrátane diaľnic. Mimo diaľnic sa viete dostať aj od 5-litrovú hranicu, možno aj nižšie, dokonca na 4,5 litra, ale diaľnica bude znamenať 6,5-litrový priemer. To je hodnota, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani podobne výkonný dvojlitrový dízel z minulosti. Peugeot 308SW Hybrid je príjemný na jazdu a zároveň teda úsporný.

Tenký ľad udržania

Je veľa ľudí, ktorí miesto 308SW siahnu po Peugeote 3008. Ten má síce menší batožinový priestor, ale je vyšší. Mánia vysokých áut je neodvratná a Peugeot 308SW ňou trpí. Pritom je vynikajúcim autom, ktoré stojí stále rozumnú sumu. Cena takto vybaveného kusu je 36-tisíc eur a máte v nej všetko, čo vlastne budete potrebovať. Peugeot 308SW je výborným spoločníkom, ktorému môžete azda vyčítať iba počet valcov a priemer volantu. Len pre informáciu, základná cena 308SW Hybrid je v limitovanej sérii 24 Le Mans s výbavou Active Pack 23 490 eur.

308SW je stále zástupcom segmentu, ktorý sa pomaly vytráca. Renault ho už nemá, Ford ho už nemá, Citroën ho asi ani nemal od Xsary Combi a ostávajú koncernoví harcovníci vo forme Seatu Leon Sports Tourer, Škody Octavia Combi a Volkswagenu Golf Variant. Z kórejských áut je ale ešte stále dostupná Kia Ceed s prevedením na tento štýl a Hyundai i30 tiež s karosériou kombi.

Škoda, že táto sekcia áut je na ústupe, lebo má omnoho lepšiu aerodynamickú efektivitu a menšie odpory ako akékoľvek SUV.

Peugeot 308SW GT Hybrid 145

Motor R3 benzín + HEV
Objem 1199 cm3
Výkon 107 kW (145 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická dvojspojková 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4636 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1442 mm
Rázvor osí kolies 2732 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 1582/428 kg
Batožinový priestor 608/1574 l
Palivová nádrž 52 l (890 Wh batéria)
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Spotreba (WLTP) 4,8-5,1/100 km  
Emisie g CO2/km 109-115