Test Škoda Scala facelift: Nehas to, čo nehorí

Škoda Scala sa stala akousi stálicou na trhu, ktorá mala spočiatku neľahkú úlohu a to nahradiť aj Fabiu Combi. To sa zjavne veľmi dobre podarilo, lebo batožinový priestor je dostatočne veľký a zadné sedadlá majú aj miesto na kolená pasažierov. Všetko vyzerá ideálne, vlastne aj ideálne je, ale aj tak je nutné raz za čas model osviežiť. Preto aj toto vozidlo prichádza s modernizáciou, s faceliftom.

V ponuke ostávajú benzínové motory, konkrétne litrový trojvalec a 1,5-litrový štvorvalec. Ku mne sa dostala verzia Drive Plus, ktorá predvádza vyšší výkon trojvalca, po modernizácii ešte viac ako predtým a je spojená so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Prečo? Lebo toto má šancu stať sa najpredávanejším prevedením a aj vhodným rodinným autom. Dokonca aj s akčnou výbavou Drive Plus so všetkým, čo vlastne budete kedy potrebovať.

Vylepšená Škoda Scala je ešte krajšia

Žiada sa povedať, že Škoda Scala vyzerala výborne už pred modernizáciou, kedy zaujala veľkosťou a posunutím do segmentu C, čiže do triedy, v ktorej je aj Octavia, ale aj Golf. Tieto dve autá z Mladej Boleslavi si však nekonkurujú, sú totiž na opačných koncoch modelového spektra v tejto triede. Takže áno, bolo treba nahradiť Fabiu Combi, podarilo sa to fantasticky. A Scala je dôstojná náhrada aj za Rapid.

Škoda Scala bola pekná teda už zo začiatku, nahradila Fabiu naozaj skvostne, konkrétne s karosériou kombi, ale po modernizácii predvádza niektoré zásadné zmeny. Nemôžete ju mať bez LED svetlometov. Takže lepšie svieti. Predné svetlá sú zase trošku inak tvarované a pôsobia užšie, čím dávajú prednej časti nádych väčšej šírky a vizuálnej stability. Trochu zmenená je aj maska chladiča, ale to najzásadnejšie je v spodnej časti. Nárazník sa prispôsobil dynamickejšiemu štýlu automobilky. Má plutvy smerujúce šikmo ku krajom a celý otvor tak pôsobí trochu agresívnejšie. Podľa mňa je tento výzor omnoho lepší ako pred modernizáciou.

Škoda Scala Drive Plus

Bočný profil ostáva stále vo forme hatchbacku, ale trošku natiahnutého. Dalo by sa povedať, že aj toto je crossover. Ale nie je to klasický crossover čohokoľvek s SUV, ale crossover medzi obyčajným hatchbackom a natiahnutým kombi. Scala si týmto tvarom zobrala na svoje plecia úlohu nahradiť aj Rapid Spaceback. No a vzadu? Vzadu je dôležité, že toto prevedenie má sklo potiahnuté až na úroveň svetiel a nevzniká medzi nimi pás s farbou karosérie. Potiahnuté sklo je možno náročnejšie na výmenu, ak sa stane problém, ale väčšinou puká to predné, všakže!

A čo by to bolo za auto, kedy nemá rozumne zvolenú farebnú kombináciu? Červená farba je nielen pekná, ale je aj príspevkom k bezpečnosti. Predstavte si, že máte taký ten jemný dáždik, ktorý padá s obrovskou intenzitou a oproti vám ide sivé auto. To zbadáte o poznanie neskôr ako vozidlo s červeným lakovaním. Ku celku sa našťastie hodia aj zliatinové disky prevedenia Drive Plus, takže vlastne Scala vyzerá stále výborne a zachováva si aj Simply Clever škrabku na ľad vo viečku nádrže.

Priestor áno, absolútne bez problému

Škoda už dbá na to, aby autá s jej logom boli nielen pekné a praktické, ale aj dostatočne veľké. Škoda Scala ponúka viac miesta ako vlastne druhá generácia Škody Octavia. A tá bola na trhu len nedávno. Škoda Scala predvádza batožinový priestor s objemom 467 litrov, ktorý je doplnený Simply Clever riešeniami, napríklad vesiačikmi a rôznymi pomôckami na zachytenie nákladu. Tie si môžete kúpiť aj v príslušenstve do každého iného vozidla Škoda, ale mám tajný tip. Držiaky prilepujúce sa suchým zipsom na dno batožinového priestoru viete využiť v akomkoľvek aute s kobercom. Dokonca aj v BMW, čo mám sám odskúšané na jednom z kusov.

Keďže batožinový priestor je dostatočne veľký, dá sa naviac meniť sklápaním operadiel, ale vzadu je tiež adekvátne miesto. Myslím teraz pre pasažierov. Tým, že strecha je dlhšie rovná, nemusí pristupovať ku kompromisom pre hlavy pasažierov, ale problém nebude ani s kolenami. Scala je normálne použiteľná ako rodinné auto bez výhrad.

Škoda Scala Drive Plus

Ale ak si budete kupovať Scalu, tak si budete pozerať prevedenie pre vodiča. Vodič má síce klasický dvojramenný volant, ale má príjemne tvarované sedadlá z predpripraveným hnedým pásikom v strede. Tento nemiestny vtip som si síce mohol odpustiť, ale nedalo mi. Aj s tým hnedým pásikom však sedadlá vyzerajú veľmi dobre. Nie, nemám za tento test zaplatené, jednoducho je Scala použiteľné a príjemné auto pre každého na každú príležitosť. Je dostatočne veľká vnútri, má dobré spracovanie, tu jej nie je čo vytknúť.

Na displeji beží informačno-zábavný systém, avšak klimatizácia ostala samostatne s klasickými tlačidlami. Škoda sa našťastie neuchýlila ku dotykovým panelom, ktoré boli výrazne horšie ako práve panel klasický, tlačidlový.

Stačí liter?

Taký objem, ako má teraz základná Škoda Scala mal kedysi automobil Škoda 1000 MB. Z toho vyplývalo aj označenie. Čísôp 1000 bol zdvihový objem, teraz je to 999 cm3, akurát je teraz objem rozdelený do troch valcov motoru TSI. Motor je už novšej generácie s výkonom 85 kW (115 k) a krútiaci moment 200 Nm. Možno sa to zdá ako málo na podobne veľké auto, ale nie, nie je to tak, veď kedysi mali takýto výkon dvojlitrové štvorvalce.

Litrový motor Škody Scala predvádza veľkú ochotu vytáčania, ochotu dostávať sa do vysokých otáčok relatívne rýchlo. To znamená, že pocitové zrýchlenie je ešte lepšie ako to, ktoré hovoria papierové údaje. Dynamiku vozidlu nemožno uprieť a možno ešte väčší efekt z nej vy bol v prípade použitia manuálnej prevodovky. Vtedy by auto pôsobilo ešte dynamickejšie, aj keď to je vlastne realita, manuál je rýchlejší aj na stovku.

Škoda Scala Drive Plus

Škoda Scala ale nie je športové auto, čo je celkom logické, je to skôr klasické rodinné vozidlo schopné poskytnúť priestor aj na dlhé trasy. Podvozok je tomu prispôsobený, aj na väčších diskoch stále ukazuje dostatočný komfort. Jediným problémom môže byť občasné prejdenie priečnych nerovnosti a s tým spojené použitie jednoduchej vlečnej nápravy. Toto je jednoducho základné vozidlo a treba s tým rátať. Na to všetko jazdí veľmi schopne a absenciu viacprvkového zavesenia si nemusí vôbec všimnúť každý. Toto auto je pre bežnejší trh.

Škodu Scala si určite nekupujete kvôli jazdným vlastnostiam, skôr požadujete ten priestor a rozumné náklady. Preto je voľba litrového trojvalca celkom logickým krokom, aj keď spotrebou sa môže rovnať väčšiemu štvorvalcu s objemom 1,5 litra. Čo to znamená v realite a v spojení so sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami? Znamená to diaľničnú spotrebu do 6 litrov a bez diaľnic sa viete pohybovať dokonca aj okolo 5 litrov. Všetko záleží od toho ako veľmi tlačíte na dynamiku malého a pružného motora s výraznou schopnosťou stúpania do otáčok.

Scala je rodinné auto

Ponuka rodinných áut automobilky Škoda je rozsiahla. Veď ako rodinné auto už môže slúžiť aj najmenšia Fabia, ale ak požadujete viac miesta, tak musíte zvoliť buď model Scala, alebo Kamiq. Scala je tou lacnejšou alternatívou, ktorá ale vôbec nie je horšia. Priestor je dokonca veľmi podobný ako vyššie stavané vozidlo, ale zároveň neprídete o polohu sedenia ako v Octavii.

S výbavou Drive Plus, ktorá stojí v tomto prevedení 28 947 €, naviac získate veľmi dobrú výbavu. Možno by ale bolo zaujímavé obetovať zopár prvkov a skončiť pri väčšom motore. Príplatok za štvorvalec je totiž iba 1 490 .

Škoda Scala TSI 115 DSG Drive Plus

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 85 kW/115 k pri 5000-5500 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, DSG
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4362 mm
Šírka 1793 mm
Výška 1471 mm
Rázvor osí kolies 2649 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1237/403 kg
Batožinový priestor 467/1410 l
Palivová nádrž 50 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
Spotreba (WLTP) 5,3-5,8/100 km
Emisie g CO2/km 121-132